AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 Kan jeg pensjonere meg neste år når jeg blir 45? Orker ikke jobben mer og vil eie egen tid. Arvet litt over en mill i fjor som er urørt. Eier nedbetalt leilighet verdt 4 mill som jeg vil selge. Har nå blitt single, tenker jeg forblir barnløs. Hvis jeg skulle blitt sammen med noen igjen må det være ei med kompatibel livsstil og egen økonomi som ikke krever ekstra kr fra meg. Jeg kan godt bo mye dårligere, bolig er litt uviktig, jeg er mye ute, har mange teltdøgn. Eneste materielle behov er pålitelig bil verdt kanskje 150 000, strøm, tur-/fiske-/sykkelutstyr, internett, noen få abonnementer og billig husleie i noe smått leid max en-to timer unna Oslo. Er 5 mill i fond bra nok til jeg blir 67 og staten starter å betale pensjon? Hvor mye vil inflasjonen spise? Er det noe jeg ikke har tenkt på? Planen er å sette pengene i indeksfond og leve ca 50/50 av profitt og trekk derfra. Anonymkode: fab0e...127 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 Jeg har arvet 30 millioner og jeg tør ikke å gamble på at jeg kan pensjonere meg når jeg er 50 engang. Jeg og mannen altså. Anonymkode: 4c594...b70 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har arvet 30 millioner og jeg tør ikke å gamble på at jeg kan pensjonere meg når jeg er 50 engang. Jeg og mannen altså. Anonymkode: 4c594...b70 Men som 60 år kan du nok det med 30 pluss...pluss på bok. Du får ikke med bankkortet i graven!! Anonymkode: 6606d...38c 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan jeg pensjonere meg neste år når jeg blir 45? Orker ikke jobben mer og vil eie egen tid. Arvet litt over en mill i fjor som er urørt. Eier nedbetalt leilighet verdt 4 mill som jeg vil selge. Har nå blitt single, tenker jeg forblir barnløs. Hvis jeg skulle blitt sammen med noen igjen må det være ei med kompatibel livsstil og egen økonomi som ikke krever ekstra kr fra meg. Jeg kan godt bo mye dårligere, bolig er litt uviktig, jeg er mye ute, har mange teltdøgn. Eneste materielle behov er pålitelig bil verdt kanskje 150 000, strøm, tur-/fiske-/sykkelutstyr, internett, noen få abonnementer og billig husleie i noe smått leid max en-to timer unna Oslo. Er 5 mill i fond bra nok til jeg blir 67 og staten starter å betale pensjon? Hvor mye vil inflasjonen spise? Er det noe jeg ikke har tenkt på? Planen er å sette pengene i indeksfond og leve ca 50/50 av profitt og trekk derfra. Anonymkode: fab0e...127 Dem (bankene) "reklamerer" for at du må ha 3 millioner for å klare deg som pensjonist ved fylte 62. Anonymkode: 6606d...38c
Carrot Skrevet 11. juli 2022 #5 Skrevet 11. juli 2022 Dette er jo helt relativt, og merk at om du ikke tjener pensjonspoeng mellom 45 og 67 (så sant de ikke øker denne grensen før du rekker den) vil du få lav pensjon når du når grensen.. det beste du kan gjøre er å sjekke her i stedenfor KG tror jeg: Norsk Pensjon - Sjekk din pensjon 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #6 Skrevet 11. juli 2022 Vurderte å pensjonerer meg når jeg var 37 med 18 mill. Kom til konklusjonen at det ikke var fornuftig så jeg fortsatte å jobbe. X antall millioner høres mye ut men i det lange løp så får de pengene bein å gå på. Anonymkode: 66619...bb2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 Tror FIRE-folk beregner 4mill i fond som de tar ut mindre enn avkastninga pr år. Men det forutsetter et lavt forbruk, da. Anonymkode: e8550...82c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 Kommer vel litt an på forbruk osv. Hadde nok ikke tatt sjansen på å pensjonere med med "bare" 5-6 mill på bok. Hva med å jobbe redusert heller? Da får du litt av alt. Mer fritid, litt jobb og du tjener forhåpentligvis nok til å kunne betale for å leve uten å måtte tære på oppsparte midler. Anonymkode: 1bc79...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 Tror du bør huske på at om du pensjonerer deg dom 45-åring og kanskje finner ut som 55 åring at du angrer så er det ikke lett å komme inn i arbeidslivet igjen som 55-åring med 10 års hull på CVen. Så du ender med å ta et valg du kanskje ikke kan omgjøre, om du ønsker det. Det er nok lurere å jobbe deltid slik du unngår hull i CVen. Anonymkode: c1bcd...ed2 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 Jeg er 46 og har pensjonert meg. Har nedbetalt bolig i Norge og Thailand. Pluss 2 mill på konto. Bor vinterhalvåret i Thailand. Trenger ikke så mye med nedbetalte boliger. Livet er kort. Istedet for å strebe lenger på hamsterhjulet har jeg sagt stopp. Nytter ikke å begynne å leve når du er 60 med dårligere helse. Dessuten kan du daue nårsomhelst. Anonymkode: f316c...2fd 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #11 Skrevet 11. juli 2022 Hvor mye trenger du hver mnd? Har du lekt deg litt med tall? Og hvorfor må du bo så nært Oslo når du ikke skal pendle til jobb? Da er det vel bedre å bo et rimeligere sted? Kanskje lurt om du kjøper deg et veldig rimelig sted, betaler det ned, så har du det som sikkerhet om du trenger å ta opp lån eller du vil selge og spe på når de få millionene du har er brukt opp? Om du trengre 20k i mnd, så er det 240K i året, på 20 år blir dett 4.8m, uten hensyn til inflasjon og utbytteskatt. Anonymkode: 2ce43...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #12 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror FIRE-folk beregner 4mill i fond som de tar ut mindre enn avkastninga pr år. Men det forutsetter et lavt forbruk, da. Anonymkode: e8550...82c Årsforbruket ditt x 25. Men må ta hensyn til skatt også. Anonymkode: 795eb...bb5
Knirke Skrevet 11. juli 2022 #13 Skrevet 11. juli 2022 Synes alltid det er trist å høre om folk som vil pensjonere seg i 40-åra... Dere har jo valgt feil yrke i utgangspunktet, siden dere mistrives så fælt. Det er ikke for sent å skaffe seg en jobb man faktisk liker🙂 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #14 Skrevet 11. juli 2022 3 minutter siden, Knirke said: Synes alltid det er trist å høre om folk som vil pensjonere seg i 40-åra... Dere har jo valgt feil yrke i utgangspunktet, siden dere mistrives så fælt. Det er ikke for sent å skaffe seg en jobb man faktisk liker🙂 Den jobben finnes ikke. Ikke tenk at du skal ha penger nok til resten av livet på bankkonto. Du må tenke på hva du kan investere i slik at pengene vokser uten at du trenger jobbe. Anonymkode: 49023...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #15 Skrevet 11. juli 2022 2 minutter siden, Knirke said: Synes alltid det er trist å høre om folk som vil pensjonere seg i 40-åra... Dere har jo valgt feil yrke i utgangspunktet, siden dere mistrives så fælt. Det er ikke for sent å skaffe seg en jobb man faktisk liker🙂 Man trenger ikke mistrives på jobb for å heller ønske å være fri. Og det finnes andre ting enn jobb som man liker og heller vil holde på med. Blir først et problem hvis for mange samtidig ønsker å gjøre det samme, men virker ikke som det er tilfelle. Har hørt om mange lottomillionærer som fortsetter å leve akkurat som før. Til TS og regnestykket, det første jeg ville justert er pensjonsalderen, ville ikke gamblet på at den fortsatt er 67 år når din tid kommer. Ville gjort regning med at den blir 70. Og i tillegg vil man jo gjerne ha noe til overs i tillegg til minstepensjonen. Jeg har selv tenkt at ca 5 mill er nok, men mulig jeg øker på litt nå som inflasjonen er såpass sterk. Blant annet husleie og strøm har doblet seg her på kortere tid enn jeg ville trodd var mulig. Så godt mulig jeg satser på å ha seks mill med ti år igjen til 70. Så får vi se om jeg må justere igjen. Målet flytter seg hele tiden, virker det som. Anonymkode: cd132...6ad 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #16 Skrevet 11. juli 2022 Knirke skrev (5 minutter siden): Synes alltid det er trist å høre om folk som vil pensjonere seg i 40-åra... Dere har jo valgt feil yrke i utgangspunktet, siden dere mistrives så fælt. Det er ikke for sent å skaffe seg en jobb man faktisk liker🙂 Eller så har man hobbyer man liker bedre, og ønske om å ikke bruke 8 timer hver dag på jobben, men på å leve og gjøre det man selv vil. Å ha friheten til å jobbe litt om man kjeder seg, men kunne si opp når som helst. For jo, selv om du har riktig jobb så er det likevel en jobb. Anonymkode: b674c...fe3 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #17 Skrevet 11. juli 2022 Kan legge til at jeg satser på å ha bare tilsvarende minstebeløp for formueskatt igjen når jeg går av. Ellers forsvinner mye av pensjonen i skatt. Og de skattesatsene kan fort komme til å øke, alltid populært å ta de "rike", selv om de er minstepensjonister med formuen i bolig. Anonymkode: cd132...6ad
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #18 Skrevet 11. juli 2022 4 minutter siden, Knirke said: Synes alltid det er trist å høre om folk som vil pensjonere seg i 40-åra... Dere har jo valgt feil yrke i utgangspunktet, siden dere mistrives så fælt. Det er ikke for sent å skaffe seg en jobb man faktisk liker🙂 Enig, og det går jo også an å prøve å tjene penger på hobbyen man har. Der blir kanskje en dårlig årslønn, men det er jo bedre enn ingen lønn. Har selv en ufør venninne som selger kunsten hun lager, hun tjener minimalt, men da får hun noe ekstra inntekt samtidig som hun gjør noe hun liker. Trådstarter liker friluftsliv, kanskje han kan bli guide? Ikke sikkert han får det som fulltidsjobb, men en deltidsjobb vil jo gi litt ekstra inntekt og gi noe å ha på CVen. Anonymkode: c1bcd...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #19 Skrevet 11. juli 2022 39 minutter siden, AnonymBruker said: Enig, og det går jo også an å prøve å tjene penger på hobbyen man har. Der blir kanskje en dårlig årslønn, men det er jo bedre enn ingen lønn. Har selv en ufør venninne som selger kunsten hun lager, hun tjener minimalt, men da får hun noe ekstra inntekt samtidig som hun gjør noe hun liker. Trådstarter liker friluftsliv, kanskje han kan bli guide? Ikke sikkert han får det som fulltidsjobb, men en deltidsjobb vil jo gi litt ekstra inntekt og gi noe å ha på CVen. Anonymkode: c1bcd...ed2 Hvorfor er det tristere enn å spare opp til pensjon, og så drive med friluftsliv uten å behøve å tjene penger på det eller forholde seg til bestemte arbeidstider? Anonymkode: cd132...6ad
Knirke Skrevet 11. juli 2022 #20 Skrevet 11. juli 2022 57 minutter siden, AnonymBruker said: Eller så har man hobbyer man liker bedre, og ønske om å ikke bruke 8 timer hver dag på jobben, men på å leve og gjøre det man selv vil. Å ha friheten til å jobbe litt om man kjeder seg, men kunne si opp når som helst. For jo, selv om du har riktig jobb så er det likevel en jobb. Anonymkode: b674c...fe3 Man trenger jo ikke ha en 8-16 jobb.. Jeg har en jobb med lange friperioder, og etter 2 måneder begynner jeg å kjede meg. Ikke fordi det ikke finnes ting å sysle med, men jeg savner faglig påfyll og kollegaer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå