Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg ringer eller treffer mora mi, sier hun at hun er blitt gammel, og hinter om død direkte og indirekte. 

Jeg har sagt til henne at dette irriterer meg, men så holder hun ut i noen dager så er det på'n igjen.

Jeg har lest at eldre mennesker har behov for å snakke om aldersdom og død. Jeg orker bare ikke dette temaet med min mor...

Er det flere som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 7399c...65d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist. Høres ut som moren din er deprimert. Min mor er på samme alder. Snakker ikke om død men snakker om helse, ensomhet, samme over. Hun sluttet med aktiviteter under corona og nå sitter hun mye hjemme alene. Det er ikke alt vi kan hjelpe dem med heller hvis de ikke vil gjøre tiltak selv. Og det virker som psykisk helse er stort tabu i den generasjonen.

Anonymkode: 1e4ec...859

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende hun er syk, men ikke har sagt det til deg, fordi du er en type person som ikke orker at moren din snakker om ting som kommer til å skje?

Anonymkode: f73f5...fa6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan det hende hun er syk, men ikke har sagt det til deg, fordi du er en type person som ikke orker at moren din snakker om ting som kommer til å skje?

Nei, hun er ikke syk. Sykdommer snakker vi mye om. Vi snakker generelt ganske mye om diverse. Bare at når du hører om død så og si hver eneste dag, blir du temmelig lei... 

Anonymkode: 7399c...65d

AnonymBruker
Skrevet

Har moren din en omgangskrets ,venner sosialt, aktiviteter hun møter folk jevnlig og får pratet litt med? Høres ut som hun trenger det. Kommer hun seg ut daglig? Får hun i seg nok d-vitamin? Kanskje hun trenger antidepressiva?

Anonymkode: 1e4ec...859

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at dette er tungt å forholde seg til!

tror jeg ville bare prøvd å vært ærlig.. at dette tynger deg.. og at du har et behov for å vite hvordan du konkret kan få henne til å føle seg bedre ; heller enn å snakke i koder om slike temaer hver gang!

Anonymkode: ec2d7...e31

• Liker 2
Skrevet

Hun er jo ikke gammel hun. Kansje du skal gjøre noen koslige og gøye ting med henne. Så får hun kansje livsgleden tilbake❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff. Er hun deprimert? Få venner?

Moren min er 76, hun snakker ikke sånn. Har bare ordnet med testamente vet jeg, men det var mange år siden hun gjorde. 

Moren min har stor omgangskrets og gjør noe hver dag. Hun er flinkere enn meg til å holde seg i gang! 

Anonymkode: 78432...59a

AnonymBruker
Skrevet

Død er et tungt tema, og dessverre så er moren din ganske nær døden - noe du ikke er. Hun er sikkert redd, kanskje deprimert. Og du burde lytte til hun og ikke avvise, hun har vel vært der for deg hele livet? At du syntes død er kjedelig og kjipt tema, er ganske irrelevant tenker jeg. Du virker ganske uempatisk ut når du sier slik du gjør. 

Hvis du er bekymret så sender du en bekymringsmelding til fastlegen hennes, ellers burde du motivere hun til å gå på frivilligsentralen - der har de ukentlige pensjonistmøter, hvor de drikker kaffe o.l. Muligens trenger hun å komme seg ut blant andre på samme alder. 

Anonymkode: aca1d...3ec

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Død er et tungt tema, og dessverre så er moren din ganske nær døden - noe du ikke er. Hun er sikkert redd, kanskje deprimert. Og du burde lytte til hun og ikke avvise, hun har vel vært der for deg hele livet? At du syntes død er kjedelig og kjipt tema, er ganske irrelevant tenker jeg. Du virker ganske uempatisk ut når du sier slik du gjør. 

Anonymkode: aca1d...3ec

Eh, nei. Gjennomsnittsalder for kvinner i Norge er 84 år. Hun er 12 år unna og det er ikke "ganske nær døden". Dessuten kan det hende hun blir langt eldre. Flere og flere blir over 100 år nå. Om hun blir det så har hun over 25% av livet igjen! Så kom ikke her å si at en på 72 er automatisk nær døden. ;)

Anonymkode: fbcf2...09d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får starte samtalene, som Astrid Lindgren gjorde, med: «døden, døden, døden». Da var de ferdig med å snakke om døden først som sist. 
Det gjorde hun visst alltid i sine telefonsamtaler med sine søsken, men det kan selvfølgelig brukes til andre i familien også.

Anonymkode: e679a...a72

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du får starte samtalene, som Astrid Lindgren gjorde, med: «døden, døden, døden». Da var de ferdig med å snakke om døden først som sist. 
Det gjorde hun visst alltid i sine telefonsamtaler med sine søsken, men det kan selvfølgelig brukes til andre i familien også.

Anonymkode: e679a...a72

Haha, denne er fin. Bestemor er litt troende til å begynne å snakke om sånt, har tenkt at i så fall får jeg dra opp telefonen og foreslå at vi kan se på kister sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...