Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har prøvd boliglånkalkulator og lest meg litt opp på nettet men trenger litt tips. Jeg er 23 år gammel og har veldig lyst til å kjøpe meg en bolig. Nettopp flyttet ut av Trondheim og hjem og fått meg fast jobb. Har hittil bare 20k i mnd etter skatt, men er mulighet for en del mer. Har en studiegjeld på 360k, og har egenkapital på 500 000. Problemet mitt er at jeg ikke har noen jeg kan bruke som kausjonist.. er det noe muligheter for meg å kjøpe bolig? Slik jeg ser det, så kan jeg bare låne 600 000, og nå er det umulig å finne en leilighet til kun litt over1 mill🥴. Har utrolig lyst til å komme meg inn på boligmarked fordi er litt lei av å kun leie etter mange år, og hadde vært mye bedre dersom jeg kunne eid noe selv og invistert. Har ei venninne som vil bo sammen med meg. Er det bedre at vi kjøper noe sammen, eller at hun typ ‘leier’ av meg? Hun har ikke egenkapital, men har en deltidsjobb ved siden av studiene

Endret av Rød potet
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan høre med kommunen du bor i om dem tilbyr startlån til unge.

Det er lån til unge førstegangskjøpere til meget gunstig rente som brukes til egenkapital.

Anonymkode: 86425...3ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan høre med kommunen du bor i om dem tilbyr startlån til unge.

Det er lån til unge førstegangskjøpere til meget gunstig rente som brukes til egenkapital.

Anonymkode: 86425...3ca

Unge i etableringsfasen er ikke i målgruppen til startlån. Det har de ikke vært på mange år. Startlån er for varig vanskeligstilte. 

TS; ring en bank og be om en samtale så finner du ut mulighetene dine. 

Anonymkode: 800e8...c77

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Unge i etableringsfasen er ikke i målgruppen til startlån. Det har de ikke vært på mange år. Startlån er for varig vanskeligstilte. 

TS; ring en bank og be om en samtale så finner du ut mulighetene dine. 

Anonymkode: 800e8...c77

Dette er riktig.

Kan jeg få startlån og tilskudd? - Husbanken

"Startlån kan gis til barnefamilier, eldre, personer med nedsatt funksjonsevne eller andre som bor i en uegnet bolig og enten vil kjøpe bolig eller utbedre/tilpasse boligen sin.

Startlån kan gis til refinansiering dersom du står i fare for å miste boligen.

Får du lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån. Er du ung i etableringsfasen, eller i en situasjon hvor du kan spare, får du heller ikke startlån."

Du er litt screwed, TS. Nå for tiden må man enten ha høy lønn, være to stk. eller ha foreldre som kan hjelpe for å få kjøpt noe annet enn et skur på bygda. Hurra for det private markedsstyrte boligmarkedet. Bananas at vi ikke har noe offentlig boligmarked. Rent-to-own statlige boliger som i Danmark eller Wien f.eks.

Anonymkode: ae2c3...e53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rød potet skrev (5 timer siden):

Hei!

Jeg har prøvd boliglånkalkulator og lest meg litt opp på nettet men trenger litt tips. Jeg er 23 år gammel og har veldig lyst til å kjøpe meg en bolig. Nettopp flyttet ut av Trondheim og hjem og fått meg fast jobb. Har hittil bare 20k i mnd etter skatt, men er mulighet for en del mer. Har en studiegjeld på 360k, og har egenkapital på 500 000. Problemet mitt er at jeg ikke har noen jeg kan bruke som kausjonist.. er det noe muligheter for meg å kjøpe bolig? Slik jeg ser det, så kan jeg bare låne 600 000, og nå er det umulig å finne en leilighet til kun litt over1 mill🥴. Har utrolig lyst til å komme meg inn på boligmarked fordi er litt lei av å kun leie etter mange år, og hadde vært mye bedre dersom jeg kunne eid noe selv og invistert. Har ei venninne som vil bo sammen med meg. Er det bedre at vi kjøper noe sammen, eller at hun typ ‘leier’ av meg? Hun har ikke egenkapital, men har en deltidsjobb ved siden av studiene

Hva er det du har studert som gir en brutto årslønn på under 300 000kr? Kunne like så greit bare droppet utdannelsen da og søkt ufaglært arbeid som gir bedre betalt. 

Du kan leie sammen med vennine og spare mer penger. Så regner jeg nesten med at du får noen lønnsforhøyelse etter hvert? Da kan du kjøpe bolig med tiden. Kjøpte selv ikke bolig før passerte 40. Selv om du har lengsel etter å eie din egen bolig så er det faktisk slik situasjonen din er i dag ett stykke dit enda, dessverre.

Anonymkode: d2dc7...be9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du er bare 23 år kan du umulig ha leid i mange år. Mange år er typ 10+ 

Man må faktisk jobbe en del år og spare opp penger for å få råd til å kjøpe bolig. Sånn har det alltid vært. Kjøpte selv bolig på begynnelsen av 2000-tallet og var da godt over 30.

Anonymkode: f16eb...a4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ødelegge vennskap om den ene leier av den andre. Lett å si at det skal gå bra, vanskelig å holde i mange år.

Anonymkode: 37e73...3d1

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Om du jobber i stat eller kommune, så er det muligheter for gunstige boliglån. Var det før i alle fall.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte i trheim i 2013. Byde om leiligheten til kollektiv så bodde jeg i 4 år  i kollektiv med 3 av mine beste venner. Det gikk fint vigde den som så vi hadde en liiiiiiten stue sammen og kjøkken ellers gikk jeg fra to til 4 soverom slik at jeg fikk endel leie inntekt.

Ring banken se hva du kan gjøre

Anonymkode: 5ccd2...79f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hva er det du har studert som gir en brutto årslønn på under 300 000kr? Kunne like så greit bare droppet utdannelsen da og søkt ufaglært arbeid som gir bedre betalt. 

Jeg er ikke ts, men kanskje hun er utdannet som frisør eller dyrepleier? Begge er ganske dårlig betalt, og spesielt dårlig i starten. Mange yrker er ikke spesielt godt betalte.

Anonymkode: e46f4...04b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan leie sammen med vennine og spare mer penger. Så regner jeg nesten med at du får noen lønnsforhøyelse etter hvert? Da kan du kjøpe bolig med tiden. Kjøpte selv ikke bolig før passerte 40. Selv om du har lengsel etter å eie din egen bolig så er det faktisk slik situasjonen din er i dag ett stykke dit enda, dessverre.

Dette er jeg enig i. Også enig i at 20 000 utbetalt er lite. Kan du skaffe deg en ekstrajobb, f eks kassaarbeider i matbutikk, jobbe i klesbutikk eller lignende. Du trenger ekstra inntekt for å kunne spare til bolig.

Så må du sette en spareplan, der pengene er låst til bolig. Har du f eks BSU? Sett opp et budsjett, og vær streng med deg selv. Det første som skjer når pengene kommer på konto, er at det som skal spares, overføres automatisk til annen konto.

Da jeg var 24, kjøpte min daværende kjæreste og jeg bolig. Etter det flyttet vi 4 ganger før vi ble boende i 12 år på samme sted (da ble vi skilt). Så å kjøpe så ung som du er , er ikke nødvendigvis lurt. Mye skjer i ung alder. Å leie gir større fleksibilitet.

Anonymkode: 33a9c...092

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var nyutdannet var jeg i omtrent samme situasjon. Faktisk samme lønn, men det var 15 år siden... 

Det jeg gjorde var å bo superrimelig langt utenfor byen i to år. Reiste ikke på ferie. Hadde ikke noen abonnement. Drakk aldri alkohol på byen. Sparte mye på å kjøpe linser og bønner i store poser. 

Det var egentlig en liten kostnad da det uansett var slik jeg hadde levd som student. Og det å komme tidlig inn på boligmarkedet gjorde jo at jeg slapp alle årene der man levde på minimum fordi man gjerne fikk barn rett etter å ha kjøpt, måtte ha bil, og alt det der. Da satt jeg allerede ganske godt i det økonomisk. 

Anonymkode: fef0c...c2e

AnonymBruker
Skrevet

Du må spare, TS - og få deg en bedre betalt jobb. Man kan ikke regne med å kunne kjøpe seg bolig som nyutdannet. Som en annen var inne på, jeg kjøpte min første bolig for ca ti år siden. Da var jeg 30 år, og hadde vært ferdig utdannet i fem år. Fram til det måtte jeg leie, og spare til egenkapital. 
Du bør også få deg samboer… Noen kjøper med en venn, men det er risikabelt - plutselig vil en av dere flytte sammen med ny partner, og så blir det trøbbel. 

Anonymkode: 0b252...ac3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...