Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes legging og søvn generelt har vært og er noe jævla dritt med førstemann. Er ikke over kneika ennå og ungen nærmer seg 2 år. Verste jeg vet er å prøve å få ungen til å sove. Tåler søvnmangel dårlig, det tar virkelig all livslyst og optimisme fra meg.

Vurderer å gå med på å få et barn til... og lurer derfor på om det er noe, hva som helst! man kan gjøre for å få et barn som er enklere å legge og som sover. En sovebaby! Så kanskje det går an å faktisk nyte babytiden, som de sier. Eller i det minste ikke bli sprø og deprimert og suicidal av søvnmangel. Eller er det 100% lotteri?

Anonymkode: 6731f...291

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lotteri. Men med andre gjorde jeg visse ting annerledes: la babyen så fort det var våkent 30-40 minutter. Ammet bare når det våknet og ikke i søvn, osv. men den her er en sovebaby.

Anonymkode: 3974e...71e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lotteri. Men med andre gjorde jeg visse ting annerledes: la babyen så fort det var våkent 30-40 minutter. Ammet bare når det våknet og ikke i søvn, osv. men den her er en sovebaby.

Altså du bevisst ammet aldri i søvn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Synes legging og søvn generelt har vært og er noe jævla dritt med førstemann. Er ikke over kneika ennå og ungen nærmer seg 2 år. Verste jeg vet er å prøve å få ungen til å sove. Tåler søvnmangel dårlig, det tar virkelig all livslyst og optimisme fra meg.

Vurderer å gå med på å få et barn til... og lurer derfor på om det er noe, hva som helst! man kan gjøre for å få et barn som er enklere å legge og som sover. En sovebaby! Så kanskje det går an å faktisk nyte babytiden, som de sier. Eller i det minste ikke bli sprø og deprimert og suicidal av søvnmangel. Eller er det 100% lotteri?

Det er bedre å innstille seg på at babyer er biologisk programmerte til å ha nattlige oppvåkninger for å sikre egen overlevelse (noe som kan oppleves ironisk da man kan være fristet til å kaste babyen ut vinduet etter ukevis med søvnmangel), men altså, barn har ulike behov for nærhet og hjelp til selvregulering, så man må finne ut av hva som fungerer for sitt barn. Veldig mange samsover fullt eller delvis med ungene sine, til langt opp i barnehagealder. 

Stikkord for god søvn hos barn flest er en opplevd følelse av trygghet, fysiske behov dekket, omsorgs-og nærhetsbehov fra omsorgsgiver dekket, samt et passe mørkt og kjølig rom. Enkelte sverger til hjelpemidler som sauen Ewan (hjertelyder) eller white noise. Veldig mange ammer i søvn, da det dekker mange behov samtidig. 

Så er det jo viktig å utelukke eventuelle fysiske plager som melkeallergi, stille reflux, nakkeskade etter fødsel osv. 

Til sist så har babyer veldig ulike personligheter. Det begrenser seg hvor mye man kan trylle frem en «sovebaby» om man har et barn med stort behov for samregulering og fysisk nærhet døgnet rundt. Man kan bare legge til rette, sørge for avlastning og prøve å gjøre livet lettere i den (som regel) korte perioden søvnvanskene pågår. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså du bevisst ammet aldri i søvn?

Ja, koblet han av med en gang han sluttet å suge aktivt/ble for søvnig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan rutiner har dere? Greit å roe ned 1 time før tannpuss, informere i forkant at "nå skal vi snart legge oss". Lese bok i sengen, stryke på barnet til hen sovner. 

Har dere sprinkelseng? Er hen urolig? Du gir veldig lite informasjon. 

Anonymkode: c5868...d9a

AnonymBruker
Skrevet

Er nok lotteri, men man lærer mye mellom nummer en og to. Søvnen var enklere med nummer to syntes jeg, selv om nummer 1 var mer «sovebaby» 😛 

Anonymkode: a4bbe...f7b

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd samsoving da? Hvis ikke.. Prøv! 

Anonymkode: 7c464...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...