AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #1 Skrevet 10. juli 2022 Jeg prøver å møte samboer litt på halvveien her. Han er veldig usunn, spiser pizza, ferdigmat, boller, godteri og snacks hver dag. Jeg er stikk motsatt, og veldig opptatt av et sunt kosthold og en sunn livsstil. Samboer lar barnet vårt spise ferdigpizza, kjeks og is flere ganger i uken - han tar han også med seg på junkfoodsjapper titt og ofte, innimellom flere ganger i uken. Jeg prøver å forklare han at barnet vårt har en kropp i vekst, og trenger virkelig ikke all drittmaten han serverer han. Riktige næringsstoffer er viktig for utviklingen hans. Han mener jeg er for nøye, jeg mener han er for slækk. Har prøvd å komme til en enighet med han om at vi godt kan spise ute en gang i blant i helgene (og selvsagt i ferier), at han kan få en is når det er varmt ute, også blir det gjerne noe godt når vi er hos besteforeldre - som er minst en gang i uken. I tillegg til dette får han lørdagsgodt og kanskje noe godt på fredager, og spise det han vil i selskaper, bursdager osv. Men samboer klarer ikke å overholde dette, og «drittmat» blir en altfor stor del av kostholdet til barnet. Får ofte høre av barnet når de har vært alene at han har fått det ene og det andre, de har vært på Burger King osv, og det irriterer meg at han ikke bryr seg mer om hvordan han overfører sitt dårlige kosthold på barnet. Ville dere tatt mer tak i dette, eller skal jeg bare la han holde på? Han mener nemlig jeg overreagerer og er for streng. Barnet er 4 år. Anonymkode: 4e008...a80 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #2 Skrevet 10. juli 2022 Jeg står i samme situasjon med min samboer, så jeg følger denne 😩 Anonymkode: 0db49...129 2
Hensatt Skrevet 10. juli 2022 #3 Skrevet 10. juli 2022 Trodde det var normalt å spise samme maten, hvertfall hovedmåltidene sammen, og at alle spiser det samme. Eller lager du vanlig middag til deg selv mens de spiser Grandiosa? Høres ut som dere trenger få litt skikk på måltidsrutinene deres... 3 1
Månestjerne Skrevet 10. juli 2022 #4 Skrevet 10. juli 2022 Du er for rigid. Spis sunt mesteparten av tiden og la være med å stresse med at det blir litt kosemat innimellom. Det blir det bare konflikt av. Ungen tåler litt drittmat så lenge det meste er sunt. Verken sukker eller fett er farlig.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #5 Skrevet 10. juli 2022 Nei, dette hadde jeg ikke godtatt, du har helt rett her, ts. Hvordan står det til med fysikken og helsa til samboeren din? Anonymkode: af84f...678 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #6 Skrevet 10. juli 2022 2 minutter siden, Månestjerne said: Du er for rigid. Spis sunt mesteparten av tiden og la være med å stresse med at det blir litt kosemat innimellom. Det blir det bare konflikt av. Ungen tåler litt drittmat så lenge det meste er sunt. Verken sukker eller fett er farlig. Ts skriver jo at det greit med litt innimellom, men problemet er at det blir mye mer enn litt pga. samboeren. Anonymkode: af84f...678 5
I Grosny Skrevet 10. juli 2022 #7 Skrevet 10. juli 2022 (endret) Jeg foreslår litt innstramming/kompromiss. Dårlig mat max to ganger i uka. Grønnsaker, frukt og kvalitetsmat minst fem dager i uka. Hvis de er ute og farter og har vært på mcDonalds 2 ganger, så får de dra til en skikkelig restaurant/kafe den tredje gangen. Et problem med junkfood-vanene er at ungen lærer seg en usunn matvane som kan bli problematisk når han blir stor og flytter hjemmefra. Det bør i såfall kompenseres med at ungen deltar og lykkes med matlaging på kjøkkenet. Endret 10. juli 2022 av I Grosny 2
Månestjerne Skrevet 10. juli 2022 #8 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts skriver jo at det greit med litt innimellom, men problemet er at det blir mye mer enn litt pga. samboeren. Anonymkode: af84f...678 Kjeks og is flere ganger i uken er ikke mye. Har vokst opp med dessert hver dag, alle i familien min er slanke og sunne. Mine barn får kjeks og is når det passer oss, og vi spiser fisk og grønnsaker og grovbrød i hovedsak. Det går veldig bra, så lenge ungene ikke får godis før måltider og ødelegger appetitten. Slanke, aktive barn, det også. Vokser som de skal. 1
fru Alving Skrevet 10. juli 2022 #9 Skrevet 10. juli 2022 Synes dere må respektere hverandre. Du og samboeren din har jo totalt forskjellig kosthold, men ingen har vel fasiten. Om barnet ikke er overvektig eller har andre utfordringer som gjør mat til noe problematisk så ville jeg latt ham holde på. Men du kan jo være ekstra obs på å servere sunn og næringsrik mat.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #10 Skrevet 10. juli 2022 fru Alving skrev (35 minutter siden): Synes dere må respektere hverandre. Du og samboeren din har jo totalt forskjellig kosthold, men ingen har vel fasiten. Om barnet ikke er overvektig eller har andre utfordringer som gjør mat til noe problematisk så ville jeg latt ham holde på. Men du kan jo være ekstra obs på å servere sunn og næringsrik mat. Jo, jeg vil faktisk påstå at jeg har «fasiten», og at det beste for barnet er et sunnere kosthold. Kostholdet som han holder på med, er jo overhodet ikke bra eller sunt. Og jeg er som sagt villig til å møte han på halvveien. Ts Anonymkode: 4e008...a80 10 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #11 Skrevet 10. juli 2022 Månestjerne skrev (1 time siden): Kjeks og is flere ganger i uken er ikke mye. Har vokst opp med dessert hver dag, alle i familien min er slanke og sunne. Mine barn får kjeks og is når det passer oss, og vi spiser fisk og grønnsaker og grovbrød i hovedsak. Det går veldig bra, så lenge ungene ikke får godis før måltider og ødelegger appetitten. Slanke, aktive barn, det også. Vokser som de skal. Man er ikke nødvendigvis sunn bare fordi man er slank… Ts Anonymkode: 4e008...a80 5 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #12 Skrevet 10. juli 2022 Blizz1 skrev (2 timer siden): Trodde det var normalt å spise samme maten, hvertfall hovedmåltidene sammen, og at alle spiser det samme. Eller lager du vanlig middag til deg selv mens de spiser Grandiosa? Høres ut som dere trenger få litt skikk på måltidsrutinene deres... Vi spiser middag sammen, ellers spiser vi ulikt. Til lunsj kan for eksempel jeg og barnet spise noe, også steiker samboer min seg en pizza en stund etterpå. Evt at de skal ut å gjøre noe, og havner på Burger King. Min samboer har ingen rutiner på måltidene sine. Han spiser et par måltider for dag, ellers går han og småspiser på andre (usunne) ting i mellomtiden. Ts Anonymkode: 4e008...a80 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #13 Skrevet 10. juli 2022 I Grosny skrev (2 timer siden): Jeg foreslår litt innstramming/kompromiss. Dårlig mat max to ganger i uka. Grønnsaker, frukt og kvalitetsmat minst fem dager i uka. Hvis de er ute og farter og har vært på mcDonalds 2 ganger, så får de dra til en skikkelig restaurant/kafe den tredje gangen. Et problem med junkfood-vanene er at ungen lærer seg en usunn matvane som kan bli problematisk når han blir stor og flytter hjemmefra. Det bør i såfall kompenseres med at ungen deltar og lykkes med matlaging på kjøkkenet. Dette er noe av det jeg frykter. Vi trenger jo ikke innprente (så) dårlige vaner allerede nå. Ts Anonymkode: 4e008...a80 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #14 Skrevet 10. juli 2022 fru Alving skrev (46 minutter siden): Synes dere må respektere hverandre. Du og samboeren din har jo totalt forskjellig kosthold, men ingen har vel fasiten. Om barnet ikke er overvektig eller har andre utfordringer som gjør mat til noe problematisk så ville jeg latt ham holde på. Men du kan jo være ekstra obs på å servere sunn og næringsrik mat. Og ja, jeg gjør jo dette. Blir jo så jeg så og si alltid må si «nei» når barnet spør om ting, for å kompensere for alle gangene samboer gir noe, og passer på å lage sunn mat i tillegg. Jeg blir jo derfor den «strenge» mammaen som aldri gir noe. Samboer kan finne på å gi barnet to kremis, og har ingen begrensninger. Flere ganger har han kommentert at jeg gir for lite godteri på lørdager, fordi han mener barnet skal få en stor skål + snacks og gjerne en is etterpå. Det er litt kjedelig å alltid måtte være den som må sette ned foten fordi han er som et barn når det kommer til søtsaker og usunnheter. Blir fort litt dårlig stemning pga den slags. Ts Anonymkode: 4e008...a80 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #15 Skrevet 11. juli 2022 Kan si at barnet den siste uken har spist ferdigpizza fire ganger pga samboer. Ts Anonymkode: 4e008...a80 1
fru Alving Skrevet 11. juli 2022 #16 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og ja, jeg gjør jo dette. Blir jo så jeg så og si alltid må si «nei» når barnet spør om ting, for å kompensere for alle gangene samboer gir noe, og passer på å lage sunn mat i tillegg. Jeg blir jo derfor den «strenge» mammaen som aldri gir noe. Samboer kan finne på å gi barnet to kremis, og har ingen begrensninger. Flere ganger har han kommentert at jeg gir for lite godteri på lørdager, fordi han mener barnet skal få en stor skål + snacks og gjerne en is etterpå. Det er litt kjedelig å alltid måtte være den som må sette ned foten fordi han er som et barn når det kommer til søtsaker og usunnheter. Blir fort litt dårlig stemning pga den slags. Ts Anonymkode: 4e008...a80 Ja det skjønner jeg er kjipt. Nå har dere jo tydeligvis veldig ulikt syn på dette med mat og kostholdsrutiner. Du mener du har fasiten og så klart er det bedre å spise næringsrik og sunn mat enn junkfood og godteri. Samtidig så kan det bikke litt over med at alt skal være så sunt hele tiden. jeg tenker og at det har sklidd litt ut nå i ferien og at barnet sannsynligvis spiser mer faste måltider og også sunn mat i hverdagen.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #17 Skrevet 11. juli 2022 Dette burde du ha tenkt på før du fikk barn med han. Du kune valgt en man som greier ta vare på seg selv og et barn. Nå må du nesten bare godta at dere har ulik forståelse av hva unger trenger. Selvsagt er ditt kosthold mer ideelt, men han har samme rett som deg til å velge kosthold for barnet. Anonymkode: f306a...f5f
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #18 Skrevet 11. juli 2022 Ville ikke brukt så mye energi på denne kampen nå i sommerferien. Lettere å innføre strengere rutiner på kostholdet når hverdagen begynner igjen. Det rekker vel ikke å bli noe særlig junkfood i hverdagene etter bhg, hvis han får sunn mat til middag og kvelds, tenker jeg. Mengden godteri i helger; du ikke skriver hvor mye godteri/ snacks og is du selv tenker er ok? Her er det nok også et unntak på sommeren tenker jeg, blir fort mer is enn vanlig. Trenger ikke å ha is liggende i fryseren lenger etter sommerferien, og lite sannsynlig at det blir noe særlig isspising utover høsten? Anonymkode: 5cccf...983
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #19 Skrevet 11. juli 2022 Hadde ikke brydd meg om dette nei Anonymkode: 57449...b16
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #20 Skrevet 11. juli 2022 Som allerede påpekt i tråden reagerer jeg først og fremst på rutinene deres som familie. Normalt setter man jo frem mat til frokost, på bord eller benk. Matpakke sendes med til barnehage/skole, eller barnehagen har sin mat. Så er det hjem til middag der hele familien spiser det samme, samlet. Og igjen sette frem litt mat til kvelds. Eventuelt lage noe litt bedre til frokost og kvelds i helgene. Maten planlegges og handles gjerne for en uke om gangen, så om noen vil ha noe annet så finnes det uansett ikke i hus. At faren tar med barnet på burger når de er ute en tur sammen i helgene. Eller steker en grandis om det bare er de to til middag. Gjør jo ikke noe. Men om far vil kjøre et parallelt løp hjemme, der det blir satt på en grandis i stedet for maten som var planlagt, det ville jeg satt ned foten for. Det handler ikke bare om sunt kosthold, men også rutiner som familie. Anonymkode: f9857...9ee 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå