Gå til innhold

Hvilke matvarer holde seg unna på dato-salg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig erfaring med kyllingkjøttdeig, så det kjøper jeg ikke. Men, synes også at vanlig kjøttdeig smaker litt surt når det er datosalg. Har putta rett i frysen. 

Anonymkode: b48b4...bad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er litt forsiktig med kylling, hvertfall om den går ut samme dag, en-to dager før er som regel greit. Kjøttdeig kjøper jeg ofte, har ikke merket noe på den.

Kjøper sjelden pålegg, med mindre jeg kan bruke hele pakken på en gang.

Anonymkode: 4904f...c88

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har dårlig erfaring med kyllingkjøttdeig, så det kjøper jeg ikke. Men, synes også at vanlig kjøttdeig smaker litt surt når det er datosalg. Har putta rett i frysen. 

Har flere ganger kjøpt kyllingkjøttdeig med goood dato, som allikevel vært sur og gått i søpla. Kjøper kun kjøttdeig av okse nå.
Holder med unna fisk og skalldyr på dato-salg.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri fisk, og bare sjelden kylling. Sjekker alt av kjøtt nøye, ser på fargen og om pakken har begynt å "bule". Grønnsaker er ofte temmelig sure eller råtne, så de dropper jeg. Andre matvarer går greit.

Anonymkode: a754e...b59

• Liker 2
Skrevet

Holder meg unna skalldyr og rå kyllingprodukter. Kan kanskje vurdere stekt kylling. Unntaket på kylling må være hvis det er et par dager før dato, og det passer inn i matplanen samme dag som det blir kjøpt.

Kjøper heller ikke posesalater på dato, de har en tendens til å være ekle 😬

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fisk, skalldyr, fjærkre og svin. Oppkuttede salater ol, samt skeptisk til melkeprodukter/desserter.

Anonymkode: 9c36e...dc4

Skrevet

Kjøpt fisk flere ganger, smaker helt likt spm de som er god på dato. Aldri blitt dårlig av det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper ofte salmalaks på halv pris i dato disken, aldri fått dårlig fisk! Men styrer unna fisken i sånn aluminiumsform, syns den blir fort dårlig også før dato. 

Anonymkode: be0e2...76b

• Liker 3
Gjest AprilRyan
Skrevet

Hvis det går ut samme dag så er det enkelte fiskeprodukter og skalldyr jeg ikke kjøper, men det spørs helt hva det er. Kjøper ofte ikke kylling heller. Jeg er også skeptisk til diverse fra ferskvaredisken som de har slengt oppi der.

Det kommer egentlig an på hvordan det er pakket og hva slags produkt det er. Salmalaks har jeg kjøpt ofte og den er alltid bra, men kylling kan være litt både og om den går ut samme dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kan jo ikke fryse kjøtt som er datovare... det må hvertfall stekes først!

Ellers kjøper jeg alt på datosalg, har vært uheldig med veldig ulike varer så jeg har ingen regler. I helgen spiste jeg kylling som gikk ut samme dag som jeg stekte den. Den luktet biiiiiiittebittelitt, men jeg ble ikke dårlig. 

Skrevet

Kyllingkjøttdeig er russisk rulett uansett syns jeg. Unngår egentlig alt av fjærkre og fisk når det kommer til datovarer, men jeg er nok også litt i overkant bekymret for dårlig mat.

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet
Blåttvann skrev (7 minutter siden):

Du kan jo ikke fryse kjøtt som er datovare... det må hvertfall stekes først!

Ellers kjøper jeg alt på datosalg, har vært uheldig med veldig ulike varer så jeg har ingen regler. I helgen spiste jeg kylling som gikk ut samme dag som jeg stekte den. Den luktet biiiiiiittebittelitt, men jeg ble ikke dårlig. 

Hvorfor må man steke det? Putter så og si alt jeg kjøper på datosalg rett i fryseren. Ikke opplevd noe enda.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er litt forsiktig med kylling, hvertfall om den går ut samme dag, en-to dager før er som regel greit. Kjøttdeig kjøper jeg ofte, har ikke merket noe på den.

Kjøper sjelden pålegg, med mindre jeg kan bruke hele pakken på en gang.

Anonymkode: 4904f...c88

melk, rent kjøtt, kylling, fisk 

Anonymkode: cc721...318

Skrevet
AprilRyan skrev (12 minutter siden):

Hvorfor må man steke det? Putter så og si alt jeg kjøper på datosalg rett i fryseren. Ikke opplevd noe enda.

Ts skrev at hun opplevde at det ble surt, derfor svarte jeg bare på det.

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (38 minutter siden):

Ts skrev at hun opplevde at det ble surt, derfor svarte jeg bare på det.

Da skal jeg begynne å steke opp kjøttdeigen før jeg hiver i frysen. 

Skrevet

Unngår:

• all fisk og sjømat
  • omtrent alt hvitt kjøtt 
  • alt som er kvernet, pga at det er mye mer overflate å få bakterievekst på
  • skivet pålegg
  • de fleste melkeprodukter

Kan kjøpe:

• yoghurt (hvis jeg kan spise den i løpet av et par dager)
  • egg (de har mye lengre holdbarhet enn merkingen)
  • rent rødt kjøtt
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke mye, tror jeg. Unntaket må vel være ferdigsalat som ikke ser bra ut. Ellers kjøper jeg med meg det meste, så lenge jeg vet jeg kommer til å få bruk for det. Skal jeg ikke bruke det de nærmeste dagene, så går det rett i frysen, når jeg kommer hjem. 

Aldri blitt syk av mat jeg har kjøpt i datodisken. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper aldri salater, rå kylling, eller fisk. 

Kan kjøpe slike "lettvinte" løsninger til fryseren, som pølser, snitsler, kjøttboller osv. Men da må det være fra Gilde🙈 Om det er annet kjøtt fra Gilde kan jeg vurdere det, om det ser bra ut. 

Kjøper gjerne ost og meieriprodukter og egg.

Anonymkode: 14f35...eab

Skrevet

Oppkutta salat, bær, frukt og grønt som ikke egner seg for mitt bruk før det blir direkte uspiselig, kylling, fisk og skalldyr er stort sett det jeg styrer unna men jeg ser an produktene uansett. 

Melk, meierivarer generelt og egg kjøper jeg uten bekymring. Selv sur melk kan brukes til mye bakst.

Ost og storfekjøtt blir gjerne bare bedre over best før datoen.

Marinerte ting kjøper jeg ikke uansett om det er datovare eller fullpris.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Er forsiktig med kylling og svin. Fisk synes jeg stort sett er fint - og fisk er jo sånn at er den dårlig, så merker du det med én gang. Kylling derimot, er mer skummelt på den måten at man ikke merker det like godt.

Salater o.l. er ofte slappe og ekle, så det kjøper jeg ikke.

Ellers har jeg ingen problemer med dato-varer. Egg holder seg jo i månedsvis etter dato, melkeprodukter kan holde seg i flere uker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...