Gå til innhold

Er det noen her som har et begavet barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har akkurat finnet ut at vi har et begavet barn. Er usikre på hva slags oppfølging vi skal kreve av barnehage. Noen som har noen erfaringer de kan dele?

Anonymkode: 808a5...d3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å lære barn å automatisere et alfabet, en tellerrekke osv er ganske vanlig (jamfør en annen tråd). 

Hvordan har dere funnet ut at dere har et begavet barn? 

Anonymkode: 42656...899

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å lære barn å automatisere et alfabet, en tellerrekke osv er ganske vanlig (jamfør en annen tråd). 

Hvordan har dere funnet ut at dere har et begavet barn? 

Anonymkode: 42656...899

Via tester på Internet/Facebook

Skrevet (endret)

Herregud, er ikke den andre trolletråden nok? Man finner ikke ut hvorvidt man har et begavet barn eller ikke før skolestart. Og da igjennom tester gjennomført av PPT/BUP. Nok nå, si. 

Endret av ALB
  • Liker 4
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Man merker ganske fort om man har begavede barn lenge før skolestart. Å lære seg å lese på egenhånd som treåring for eksempel, matte, skjønne sammenhenger i litteratur og verden generelt. 

Jeg har fire barn, den yngste er fire nå og kan regne stykker i hodet jeg trenger kalkulator for å sjekke om stemmer. Men i barnehagen går det helt fint, han er ikke "nerd" på noen måte og elsker å bare leke og gjøre som han vil. Det er som regel så god voksentetthet til at han kan fordype seg i det han selv vil og få støtte når han trenger det. På skolen derimot..

Anonymkode: 7c76f...10a

Gjest Sprite
Skrevet

Min treåring så at det var 3 ender i vannet uten å telle høyt eller peke. Syns hun var meget begavet 🥰

🤦🏻‍♀️😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 23.11):

Via tester på Internet/Facebook

Uff 🙈 

Anonymkode: 67fdf...a5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min var et "begavet" barn. Vi merket det allerede i 1-årsalderen da han kunne f.eks farger. Han tok alt lett og tidlig, men det var ikke før i skolealder at det ble tatt tak i av lærere og vi hadde møter for å avklare hva/om noe skulle tilrettelegges. Vi valgte at han skulle fortsette på trinnet sitt, og heller få vanskeligere bøker å jobbe med når han var ferdig med det obligatoriske. Om det var riktig eller ikke vet jeg ikke. Han ble senere utredet for ad/hd uten at han fikk diagnosen, men vi ble da fortalt at han hadde en særdeles høy IQ. Noe vi allerede var veldig klar over.

Anonymkode: ffd85...a61

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke kreve noe som helst, men hvis det skulle oppstå noe behov eller utfordringer i barnehagen, bør dere  ta en  wisc-test. Resultatet vil gi en pekepinn om det trenges noen tilpasninger. 

Anonymkode: 18979...29e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...