Gå til innhold

Noe positivt med prisstigningene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i lengre tid bekymret meg over alle prisstigningene vi nå ser. Men etter å ha tenkt endel over dette, så tror jeg faktisk at det er noe vi trenger.

Vi har hatt et enormt forbruk som har blitt stadig verre i lengre tid.

Folk har tatt opp store lån på både hus, hytter, båter og luksus. De som ikke har hatt mulighet til det har blitt sett ned på fordi de ikke har noe og bare leier.

Folk har skaffet seg kredittkort for å ha råd til å dra på utenlandsturer for at barna skal ha noe å prate om når de kommer tilbake på skolen, i tillegg til at man har noen skrytebilder å legge ut på Instagram og ikke være dårligere stilt enn venner og bekjente.

Folk har også i lang tid kastet enorme mengder med mat. Vi har tatt mat som en selvfølge og mange har kastet resten av middagen istedenfor å f.eks lage noe av restene dagen etter.

Vi har rett og slett levd med et stort overforbruk i lang tid, og fått et samfunn hvor det er om å gjøre å ha det beste og se ned på andre.

Mitt ene barn kom hjem fra skolen for et par år siden og sa at mange av barna pratet ned om de som har foreldre som kjøpte First Price. Det var da jeg virkelig tenkte at nå er det kanskje på tide at det blir en forandring snart. Disse barna lærer jo selvfølgelig av sine foreldre å se ned på andre.

Tenker nå at disse foreldrene etterhvert ikke har noe annet valg enn å kjøpe First Price selv også. Og kanskje det å handle billig mat, klær og ting snart blir sett på som økonomisk smart istedenfor lavstatus.

Anonymkode: ef4ec...de4

• Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir nok enda større klasseforskjell mellom folk! Men positivt med flere fattige da det blir lettere for fattige å finne seg venner som også er fattige.

Anonymkode: 43121...592

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er på tide at denne fråtsingen vi har deltatt i de siste 20 årene tar slutt, tenker jeg. Det er faktisk ikke krise om man ikke får kjøpt seg ny tv hvert 5år, brukt mange titalls tusen kr på ferietur hvert år, kjøpe finere flottere og nyere bil etc. Tenker det er på tide at mannen i gata må begynne gjøre økonomiske prioriteringer igjen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd for at det er for sent. Verden drives av kapital og intet annet. Middelhavslandene sliter med brennhete varmerekorder, de tørker ut og mye av de livsviktige avlingene går tapt. Folk flest trenger ikke dette kjøpehysteriet. Ingen trenger turbukser i 10 ulike farger, ny mobiltelefon hvert år, 15 forskjellige øyenskygger eller at gardinene skal matche sofaen. Det er ikke en menneskerettighet å kaste 30 % av all maten man kjøper, eller å spise rødt kjøtt både titt og ofte. Men jeg er stygt redd for at menneskeheten går ned for full musikk på linje med Titanic-orkesteret som spilte lystig helt til the bitter end.

Anonymkode: 88908...7f3

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De som hadde minst fra før av vil få det enda trangere økonomisk, det vil være flere som blir fattigere i landet tror jeg.

Anonymkode: 2d2e9...3ab

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Blir nok enda større klasseforskjell mellom folk! Men positivt med flere fattige da det blir lettere for fattige å finne seg venner som også er fattige.

Supert, alltid hatt lyst på en venn som også er fattig 

Anonymkode: 1d937...069

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Supert, alltid hatt lyst på en venn som også er fattig 

Anonymkode: 1d937...069

Ja Stor fordel å være likestilt på det økonomiske planet

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det nødvendigvis er slik at de rikeste kjøper mest. Vi har noen nokså velstående familier i vennekretsen og de er nokså dempet. De har gjerne hatt de samme designmøblene, pynteputene og gardinene i 20-25 år og har f eks trukket om spisestolene, mens vi andre bytter ut en del møbler hvert femte-tiende år fordi da er de ødelagte. Det samme med klær. Jeg tror det er midtre/lavere middelklasse og arbeiderklasse som forbruker mest fordi det er de/vi som kjøper nille/ikea/cubus/kremmerhuset/chiquelle/ginatricot osv. 

Jeg savner 80-tallet når jeg vokste opp. Når kommoden ikke måtte matche senga, når alle i klassen tilbragte sommerne på campingen og ikke satte seg på flyet på hver ferie.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, egentlig ikke. Økningene er så langt unna 3,7% at det er helt natta, og det oppleves urimelig å bli straffa med slik som en flat, høy strømskatt. Det er usosialt. Ministeren mener det er så viktig at Steinrik Hagen ikke får billig strøm at alle sørpå må betale svindelpriser, det er verdens dårligste argument. Nesten ingenting jeg kan huske bortsett fra barnehageprisen har økt mindre enn 15% i år. Jeg kunne finansiert et barn til for langt mindre penger enn prisøkningene i år, nå er det lite aktuelt med mer enn ett barn.

Kommunale avgifter er opp 20%. Internett godt over 20%. Mat over 15% etter siste justering. Strøm *mye* (og det er strengt tatt mest relevant å sammenligne med normale priser, da fjorårets hopp ikke har blitt kompensert for lønnsmessig).  Bensin er vel 40-50% opp. Elektronikk o.l. 15% pga. kronekursen. Lån er vel rundt 50% opp allerede. Fellesutgiftene akkurat hos meg er opp 58%(!).

Anonymkode: 85895...d18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tror ikke det nødvendigvis er slik at de rikeste kjøper mest. Vi har noen nokså velstående familier i vennekretsen og de er nokså dempet. De har gjerne hatt de samme designmøblene, pynteputene og gardinene i 20-25 år og har f eks trukket om spisestolene, mens vi andre bytter ut en del møbler hvert femte-tiende år fordi da er de ødelagte. Det samme med klær. Jeg tror det er midtre/lavere middelklasse og arbeiderklasse som forbruker mest fordi det er de/vi som kjøper nille/ikea/cubus/kremmerhuset/chiquelle/ginatricot osv. 

Jeg savner 80-tallet når jeg vokste opp. Når kommoden ikke måtte matche senga, når alle i klassen tilbragte sommerne på campingen og ikke satte seg på flyet på hver ferie.

Nei ikke de rikeste. De som gjerne forbruker mest og som jeg sikter til er middelklassen, de som tar opp høye lån til alt som er, og lever som de skulle vært rike basert på lån.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser frem til at rentene på bl.a BSU endelig går opp igjen til der det var for noen år tilbake. 

Anonymkode: d015e...6fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For oss som tjener greit og er 2.. eier bolig og bil osv er jo ikke dette noe problem i det hele tatt. Litt mindre sparing da, kanskje ferie til 30.000 og ikke 50.000 neste år. Hadde litt lyst på en ny hybridbil, men da får jeg kjøpe en 3 år gammel brukt en av samme merke og modell. Hadde også litt lyst til å sette opp garasje med lagringsplass, men da får carporten duge denne vinteren.. Det er luksusproblemer, innkjøp av mat, strømforbruk o.l. kommer vi ikke til å endre på.

Synes veldig synd på de som er uføre, går på aap, er arbeidsledige, jobber i yrker med lav lønn, ikke eier bolig.. forskjellene blir mye større.

Anonymkode: 036e8...533

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For oss som tjener greit og er 2.. eier bolig og bil osv er jo ikke dette noe problem i det hele tatt. Litt mindre sparing da, kanskje ferie til 30.000 og ikke 50.000 neste år. Hadde litt lyst på en ny hybridbil, men da får jeg kjøpe en 3 år gammel brukt en av samme merke og modell. Hadde også litt lyst til å sette opp garasje med lagringsplass, men da får carporten duge denne vinteren.. Det er luksusproblemer, innkjøp av mat, strømforbruk o.l. kommer vi ikke til å endre på.

Synes veldig synd på de som er uføre, går på aap, er arbeidsledige, jobber i yrker med lav lønn, ikke eier bolig.. forskjellene blir mye større.

Dere vil merke det dere også når det ikke blir mat og få. Eller når kw bikker 10 kroner. Renta opp mot 8-9% Og etter jul kan 1 llter diesel koste 50 kr. Og hva med jobbene deres? Er de sikre? Nisjebutikker vil gå med i dragsuget. Nille, kremmerhuset, ting, normal, blomsterbutikker, kid, princess med flere. Ingen har råd til å handle pynt, klær og sko fremover. Mange bedrifter vil måtte legge ned. Det blir en mørk økonomisk fremtid fremover. 

Anonymkode: be90d...c50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ting virker å være ute av kontroll siden man ikke har kontroll på at alle har råd til tak over hodet, mat og strøm der man mangler  mulighet til å kunne regulere prisvekst på ting som dreier seg om menneskelige primærbehov.

Anonymkode: 6b78b...508

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere vil merke det dere også når det ikke blir mat og få. Eller når kw bikker 10 kroner. Renta opp mot 8-9% Og etter jul kan 1 llter diesel koste 50 kr. Og hva med jobbene deres? Er de sikre? Nisjebutikker vil gå med i dragsuget. Nille, kremmerhuset, ting, normal, blomsterbutikker, kid, princess med flere. Ingen har råd til å handle pynt, klær og sko fremover. Mange bedrifter vil måtte legge ned. Det blir en mørk økonomisk fremtid fremover. 

Anonymkode: be90d...c50

Omprioritering av luksus (ferier, nye biler o.l) kan ikke sammenlignes med å ikke ha råd til mat, strøm og husleie. Klart man merker det uansett, men samtidig har det ikke noe å si - for de tingene vi må droppe er ikke viktige. Har svært trygge jobber med god lønn, lavt boliglån - og om 1 liter diesel koster dobbelt så mye som nå, så går det også greit. For de som så vidt får det til å gå rundt nå derimot vil det være krise, og det synes jeg ikke er greit.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er (heldigvis) veldig mange som bare får slike "problemer". Og slike problemer er jo bra, at man blir "nudget" til å dempe unødvendig forbruk.

Anonymkode: f4506...38e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det er (heldigvis) veldig mange som bare får slike "problemer". Og slike problemer er jo bra, at man blir "nudget" til å dempe unødvendig forbruk.

Anonymkode: f4506...38e

Akkurat det jeg har tenkt mer og mer også.

De som har aller minst og som faktisk sliter med å få mat på bordet, er jeg sikker på at kommer til å få støtteordninger som bostøtte og ekstra strømstøtte på vinteren, slik var det i vinter som var.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det positive er at folk blir mer bevisst på eget forbruk.

Anonymkode: 50b5e...644

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det positive er at folk blir mer bevisst på eget forbruk.

Anonymkode: 50b5e...644

Nettopp. Og for å unngå overforbruk fra de gjennomsnittlige som tar opp lån til alt, så får luksus som dyre ferier, hytte, mange biler , båt osv. være forbeholdt de rike som faktisk har råd til det. Slik det var før.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir høyere renter og lavere boligpriser, det er jo positivt for noen

Anonymkode: f9e7f...f65

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...