Gå til innhold

Ung kvinne på 24 år som sliter ekstremt med kvalme og oppkast

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :) 

Jeg er blitt ganske så rådløs, og jeg vil gjerne høre om det er andre i samme situasjon eller som har opplevd lignende. 
Jeg ble matforgiftet i juni 2019, og etter jeg var "frisk" igjen, tok det nøyaktig 1 uke før jeg fikk akutt kvalme og oppkast igjen. Jeg fikk også et stort utslett på overkroppen og magen. Jeg har i over et år vært ut og inn av sykehus, legevakt og fastlege. Jeg har tatt gastroskopi (negative funn) MR av hode (negative funn) CT av buken (negative funn) Ultralyd av magen (negative funn) Avføringsprøver (negative funn). Det eneste legene har funnet noe på er at jeg etter hvert manglet D-vitaminer, hadde noe forhøyet kalsium nivå, og folat mangel. 
Jeg har ikke fått noen ting for dette.  Jeg ble satt på en flagyrkur for å se om dette hjalp, men det utgjorde ingen forskjell. jeg fikk også afipran og gikk på dette lengre, men tror ikke dette hadde noen effekt heller. 

Legene konkluderte først med at jeg hadde en gastroenteritt, og at plagene mine mest sannsynlig er langvarige ettervirkninger pga matforgiftingen. Jeg ble matforgiftet av en pastasalat som inneholdt grønnsaker, svinekjøtt, rømme,  majones og glutenfri pasta. 

Jeg har også vært i Bergen på nasjonal mage/tarm avdeling og tatt ultralyd med suppemåltid, hvor han også sa at plagene jeg har ser ut til å være ettervirkninger da jeg virkelig er høysensitiv på alt.  Jeg var en helt frisk jente før denne matforgiftningen, som spilte håndball, studerte fulltid og jobbet deltid. En veldig aktiv jente! Jeg fikk fullført bacheloren (jeg vet helt ærlig ikke hvordan) jeg lå å kastet opp og gråt og sov, gjennom hele det siste året, men jeg klare å bestå alt og fikk levert oppgaven. 

Jeg ble sengeliggende i nesten et år, uten fremgang, hvor kroppen bare svinnet vekk. Jeg var så redd så mange ganger, og så dårlig at jeg måtte gjentatte ganger inn på sykehuset for å få intravenøs væskebehandling ettersom jeg ikke klarte spise eller drikke, eller holde på noe.  Jeg opplevde også å nesten ikke blir trodd, da jeg fortalte helsevesenet hvor lenge dette hadde pågått, og det eneste de kunne gjøre var å gi meg intravenøs. Det var skikkelig forferdelig å være så hjelpesløs. 
Vi ble så desperate at vi valgte å prøve en form for alternativ medisin hos en homøpraktiker. Jeg fikk masse ulike dråper fra han, og etter 3 måneder sluttet jeg å kaste opp. Jeg har siden "bare" slitt med ekstrem utmattelse og kvalme, og noen ganger oppkast. 
Nå har jeg gått til han i 6 måneder og jeg sliter fortsatt med kvalme og noen dager kaster jeg opp. Men det skal sies at jeg aldri har vært så bra som det jeg er nå! Nå klarer jeg å jobbe og gå tur igjen! Og det er jeg så utrolig takknemlig for! 

Det har vært et helt forferdelig år, og jeg kjenner at jeg nesten har pådratt meg angst for å bli dårlig igjen og de plagene jeg har nå hemmer meg fortsatt enormt mye. Jeg kan ikke planlegge noenting, jeg må bruke alle kreftene mine på å bare klare å jobbe slik at ting går rundt.  Jeg har ellers nesten ikke krefter til å være sosial eller gjøre "gøye ting" liksom bare kjenne at man "lever igjen".  Jeg føler at jeg bare "overlever" og ikke har mulighet til å leve litt. Jeg er jo mye bedre nå, og mange har det mye verre, men jeg synes fortsatt at dette er veldig tøft, da også mange rundt meg ikke helt klarer å forstå hvor vondt og skummelt dette har vært, og hvor vanskelig det fortsatt er. Jeg har svært lite energi, og den jeg har må jeg bruke for å jobbe. Jeg er kjempe takknemlig for at det er så bra som det er nå, men det er likevel tøft..... jeg lurer på om noen andre har lignende opplevelser?  Eller andre opplevelser med sykdom hvor man plutselig må legge om hele livet....  Vet ikke om det er greit å si, men jeg kjenner mest på at jeg som har vært idrettsutøver i så mange år, ikke kan holde på lengre, og det gjøre meg så vanvittig trist og forbanna...   Håper å høre fra noen <3 

• Hjerte 2
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
mabbe1234 skrev (På 10.7.2022 den 21.44):

Hei! :)

Jeg er blitt ganske så rådløs, og jeg vil gjerne høre om det er andre i samme situasjon eller som har opplevd lignende. 
Jeg ble matforgiftet i juni 2019, og etter jeg var "frisk" igjen, tok det nøyaktig 1 uke før jeg fikk akutt kvalme og oppkast igjen. Jeg fikk også et stort utslett på overkroppen og magen. Jeg har i over et år vært ut og inn av sykehus, legevakt og fastlege. Jeg har tatt gastroskopi (negative funn) MR av hode (negative funn) CT av buken (negative funn) Ultralyd av magen (negative funn) Avføringsprøver (negative funn). Det eneste legene har funnet noe på er at jeg etter hvert manglet D-vitaminer, hadde noe forhøyet kalsium nivå, og folat mangel. 
Jeg har ikke fått noen ting for dette.  Jeg ble satt på en flagyrkur for å se om dette hjalp, men det utgjorde ingen forskjell. jeg fikk også afipran og gikk på dette lengre, men tror ikke dette hadde noen effekt heller. 

Legene konkluderte først med at jeg hadde en gastroenteritt, og at plagene mine mest sannsynlig er langvarige ettervirkninger pga matforgiftingen. Jeg ble matforgiftet av en pastasalat som inneholdt grønnsaker, svinekjøtt, rømme,  majones og glutenfri pasta. 

Jeg har også vært i Bergen på nasjonal mage/tarm avdeling og tatt ultralyd med suppemåltid, hvor han også sa at plagene jeg har ser ut til å være ettervirkninger da jeg virkelig er høysensitiv på alt.  Jeg var en helt frisk jente før denne matforgiftningen, som spilte håndball, studerte fulltid og jobbet deltid. En veldig aktiv jente! Jeg fikk fullført bacheloren (jeg vet helt ærlig ikke hvordan) jeg lå å kastet opp og gråt og sov, gjennom hele det siste året, men jeg klare å bestå alt og fikk levert oppgaven. 

Jeg ble sengeliggende i nesten et år, uten fremgang, hvor kroppen bare svinnet vekk. Jeg var så redd så mange ganger, og så dårlig at jeg måtte gjentatte ganger inn på sykehuset for å få intravenøs væskebehandling ettersom jeg ikke klarte spise eller drikke, eller holde på noe.  Jeg opplevde også å nesten ikke blir trodd, da jeg fortalte helsevesenet hvor lenge dette hadde pågått, og det eneste de kunne gjøre var å gi meg intravenøs. Det var skikkelig forferdelig å være så hjelpesløs. 
Vi ble så desperate at vi valgte å prøve en form for alternativ medisin hos en homøpraktiker. Jeg fikk masse ulike dråper fra han, og etter 3 måneder sluttet jeg å kaste opp. Jeg har siden "bare" slitt med ekstrem utmattelse og kvalme, og noen ganger oppkast. 
Nå har jeg gått til han i 6 måneder og jeg sliter fortsatt med kvalme og noen dager kaster jeg opp. Men det skal sies at jeg aldri har vært så bra som det jeg er nå! Nå klarer jeg å jobbe og gå tur igjen! Og det er jeg så utrolig takknemlig for! 

Det har vært et helt forferdelig år, og jeg kjenner at jeg nesten har pådratt meg angst for å bli dårlig igjen og de plagene jeg har nå hemmer meg fortsatt enormt mye. Jeg kan ikke planlegge noenting, jeg må bruke alle kreftene mine på å bare klare å jobbe slik at ting går rundt.  Jeg har ellers nesten ikke krefter til å være sosial eller gjøre "gøye ting" liksom bare kjenne at man "lever igjen".  Jeg føler at jeg bare "overlever" og ikke har mulighet til å leve litt. Jeg er jo mye bedre nå, og mange har det mye verre, men jeg synes fortsatt at dette er veldig tøft, da også mange rundt meg ikke helt klarer å forstå hvor vondt og skummelt dette har vært, og hvor vanskelig det fortsatt er. Jeg har svært lite energi, og den jeg har må jeg bruke for å jobbe. Jeg er kjempe takknemlig for at det er så bra som det er nå, men det er likevel tøft..... jeg lurer på om noen andre har lignende opplevelser?  Eller andre opplevelser med sykdom hvor man plutselig må legge om hele livet....  Vet ikke om det er greit å si, men jeg kjenner mest på at jeg som har vært idrettsutøver i så mange år, ikke kan holde på lengre, og det gjøre meg så vanvittig trist og forbanna...   Håper å høre fra noen ❤️

Fant innlegget da jeg søkte på noe annet.

Det høres ut for meg som du kan ha utviklet noe autoimmunt i tarmene etter den matforgiftningen i 2019. Mange vet ikke- ihvertfall og glemmer at over 70% av immunforsvaret ligger i tarmene. Men likevel virker det som leger generelt kan for lite om dette. 

Selv er jeg nå,på min fjerde bøyge med omgangssyke i løpet av 10 måneder. Magesmerter, diaré og oppkast.  Før dette var det kanskje hvert 5 år sånn ca. Men har altså nå begynt å lure på om omgangssyke symptomer jeg fikk ifm Corona kan ha utløst noe autoimmunt. Eller om det er Corona jeg har fått igjen…med disse symtomene som sist..

Anonymkode: fb0e7...1d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest om en datter med ibs som fikk injisert friske tarmbakterier av et familiemedlem, som kurerte tarmfunksjonen og dermed alle reaksjonene hennes på mat. Verdt å google/nevne da det høres relevant/alternativ ut. Lykke til

Anonymkode: 18d2e...826

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...