Gå til innhold

Venninne som lever for mat og TV

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som nærmer seg 50 år. Hun har akkurat rundet 100 kg (er vel ca 175). Hun vet at hun burde gjøre noe med det, men alt hun tenker på er hva hun skal spise og hva hun skal se på TV. Hun har mye tid, barna er flyttet. Hun kunne f.eks. gått 1 time hver kveld, eller gjort en annen fysisk aktivitet hun liker. Alt hun sender bilder av er mat hun har laget, og det er aldri noe fornuftig, alltid svære porsjoner med altfor mye karb og usunt fett. Hun tar ikke imot kostholdsråd i det hele tatt, hun sier at hun VET hvordan hun skal gå ned i vekt. Men hvorfor gjør hun det ikke da? Forskning viser jo at BMI over 30 er helseskadelig.

Når hun skal ut å reise er alt hun tenker på hvilke restauranter hun skal gå på og hva hun skal spise der. I jula da barna skulle komme hjem hadde hun lagt middagsplanene for alle dagene, fet mat selvfølgelig, og snakket kun om hva de skulle spise, akkurat som det var det viktigste med hele jula.

Er det slik at mat har tatt over hele livet hennes? Hvorfor blir det slik i såfall? Kjeder hun seg? Forstår bare ikke at folk vil risikere helsa og alderdommen bare for å sitte å stappe i seg mat og se på TV. Det må være noen underliggende her kanskje, men jeg får ikke helt tak i hva det kan være, for hun avviser alt sånt, mener selv hun har et bra liv... men kan det være sant når hun lever slik?

Anonymkode: c0c8a...8bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å passe dine egne saker?

Anonymkode: 6d357...51b

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun er en livsnyter! ❤️

Anonymkode: e7be8...459

• Liker 7
  • Hjerte 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg er sånn jeg også for jeg har ikke noe annet i livet. Ingen barn, mann, omgangskrets, venner. Da blir mat trøsten og tv selskap.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er en livsnyter! ❤️

Livsnyter... å se på TV og spise usunn mat som gjør deg tjukk og muligens syk og tar livet av deg tidligere enn nødvendig? Hun klager jo selv over kiloene, vil ikke bli tatt bilder av og finner ikke klær hun liker, gruer seg til sosiale settings, har vondt i knær etc. Livsnyter?

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Livsnyter... å se på TV og spise usunn mat som gjør deg tjukk og muligens syk og tar livet av deg tidligere enn nødvendig? Hun klager jo selv over kiloene, vil ikke bli tatt bilder av og finner ikke klær hun liker, gruer seg til sosiale settings, har vondt i knær etc. Livsnyter?

Du har en nedlatende og respektløs tone, og det vil iallefall ikke hjelpe venninnen din. Venninnen din spør deg om hjelp hvis hun vil ha hjelp, og hvis ikke, så foreslår jeg du holder deg unna dette temaet.

Anonymkode: ac138...a1a

• Liker 16
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun er overspiser, det er en spiseforstyrrelse lik bulimi og anorexia, bare at en spiser mer enn normalt, fordi en kan spise seg mett, så sier hjernen mer mat mer mat. Jeg har selv denne lidelsen. 

Anonymkode: 9581e...0ae

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en menneskerett å gå til grunne.

Anonymkode: 4cf1e...53e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen bruker heroin og andre bruker mat og tv. Gir endorfiner og ro i kroppen en stund. Med mindre hun har lyst på alvorlige helseproblemer litt lenger ned så er det antakelig nødvendig å legge om løpet.

Anonymkode: b40f6...a8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ghostface skrev (14 minutter siden):

Jeg er sånn jeg også for jeg har ikke noe annet i livet. Ingen barn, mann, omgangskrets, venner. Da blir mat trøsten og tv selskap.

❤❤❤

Anonymkode: 5cb76...a71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk til de som har gitt meg meningsfylte svar og delt med meg hvordan dere har det. Svarene deres forteller meg at venninna mi kanskje har større problemer enn hva hun ønsker å dele. Det er ikke slik at jeg verken kan eller bør kreve at hun deler problemene med meg hvis hun ikke ønsker, men det hjelper meg å forstå adferden hennes litt bedre. Det er lett å tenke at hun bare er lat, så det er viktig for meg å kunne se litt dypere. Da kan jeg kanskje gi litt forsiktige tips om andre endringer enn kosthold og trening, som vil gjøre livet hennes bedre, gi motivasjon. Dere som gir meg råd om å passe mine egne saker og backe off... jeg tror det er bedre om jeg kan hjelpe litt.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun er en livsnyter! ❤️

??? Er man da for eksempel også livsnyter hvis man koser seg med en hel flaske vin hver kveld? 

Hva har det å ha en helseskadelig livsstil med livsnyting å gjøre, mener du?

Jeg er på ingen måte noen helsefrik, men det å lide av fedme er det motsatte av å nyte livet for min del. Da er man jo gjerne slapp og orker lite, for eksempel. Pluss at mye usunn mat også gjør at man er generelt energiløs.

Ikke mye livsnyting over det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hva kunne du selv gjort en time hver kveld for din egen helse?

Anonymkode: 593bf...3e4

• Liker 2
Skrevet

Vel, vekt kommer vel og med alderen. Mamma er 60 og lagt på seg veldig de siste årene. Hun var en strek før liksom. 

Kan du ikke spørre henne om og være med på tur? Fysisk aktivitet og sosialt i samme slengen 👍🏻 Og når man reiser, tynn som stor, mat er en stor del av opplevelsen av der man reiser. Matkultur er gøy! 

Men sånn egentlig, ja, 100 kg på 175 er for mye. Er på samme kilo og er 178 av medisinske årsaker. Og det nytter ikke og påpeke, komme med råd og sånn, om hun ikke ønsker dette. Det er faktisk overtramp av deg som venninne. 

Og mange godt voksne vet jeg, bruker mer tid og penger på mat og drikke, de har voksne unger og da har de bare seg selv og tenke på. 

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å gnål om mat, vekt og trening. Det gjør det sannsynligvis bare verre.

Finn heller på noe dere kan engasjere dere i.

Og da teller vevkurs eller politisk kampsak vel så mye som å starte på damesvømming eller kjerringdans (dansekurs for voksne damer på dansestudioet her).

Anonymkode: 81514...916

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er viktig at hun selv har riktig  motivasjon. Det funker ikke om hun gjør det for andre, og ikke seg selv. 

Moren min var slik tidligere, hun og pappa koste seg hver kveld forann tv. Var aldri i bevegelse annet enn til og fra bilen. Da hun var 52 år siden fikk hun nok i november og ba om hjelp. Så vi var flere som lovde å få henne med ut å gå tur 5 dager i uken. Vi lagde en felleschat. Hver dag uansett værforhold sendte noen melding om noen ville  være med ut å gå tur. 1.mai startet vi konkurranse i «stikk-ut» (lavterskel og større tilbud i møre og romsd om å nå målet om så og så mange turer før utgangen av oktober. Hun var så stolt at hun gråt da hun nådde første fjelltoppen! 

hun gikk ned 15-20 kg.  Nå 3 år senere holder hun det fortsatt gående og har fått med pappa også. Er ikke lenger avhengige av at vi andre må dra henne med ut. Hun har fått det mye bedre både psykisk og fysisk. Det merker både hun og alle andre rundt❤️ 

Anonymkode: ae11b...da8

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Det høres ut som venninnen din er deprimert, og bruker mat og tv som trøst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...