MapleSirup Skrevet 10. juli 2022 #21 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mine foreldre på 70 kunne aldri funnet på å si noe slikt eller bruke ord som neger. Det blir for lettvint å skylde på alderen altså Anonymkode: 014b2...983 Ikke mine besteforeldre som ville vært 110 heller. Det er dumt.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #22 Skrevet 10. juli 2022 Å ikke akseptere andre er ikke nødvendigvis aldersbetinget, men det har ofte noe med hvor bereist, eller hvilke miljø, man vanker i. Jeg har både norskfødte, og utenlandskfødte barn under min omsorg. De er søsken, føler seg som søsken, vokser opp sammen, og de har familie utenom oss, hver for seg. Noen vil bare ikke akseptere det. Vi kan la det plage oss, eller overse det. Det er deres tap, som går glipp av så mye innsikt i andres kultur og liv. Vi berikes av ungenes ulikheter. Vi kan ikke endre andres uvaner, men vi kan kreve å behandles med respekt. Det bør din mann kreve av sin mor. Anonymkode: 5763c...8a2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #23 Skrevet 10. juli 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det rasistiske er at hun vet at jeg har bodd i Norge siden jeg var baby og at foreldrene mine er norske. Da er det selvsagt at jeg snakker godt norsk. Videre er det rasistisk å ikke anse den familien jeg har som min familie, fordi vi ikke ligner av utseende. Alt dette er jo basert på utseendet mitt, ikke den jeg er. Anonymkode: 8cb80...66b Du som tolker det slik da. Er selv mørk og ville aldri tatt det som rasisme. På den første ville jeg tenkt at det var forsøk på et kompliment, og at denne svigermor er korttenkt. På den andre der, hadde jeg tenkt at det er sannelig korrekt at vi ikke er biologiske søsken, men mon tro om svigermor ikke er helt med i dag, som tror jeg ikke vet det. Du er ikke noe bedre menneske selv, som mener svigermor er rasist Anonymkode: 981f2...72d 4 4
Mooza Skrevet 10. juli 2022 #24 Skrevet 10. juli 2022 Jeg ville nok bare vært ærlig om at dette var en frekk og ubehagelig oppførsel til kjæreste, og så latt det være opp til han om det ble flere møter med hans foreldre. Her tenker jeg at kjæreste burde ta et oppgjør med sin mor, slå handa i bordet og fortelle hvor skapet skal stå. Dette reflekterer på han, og han bør ordne opp. Himmel og hav- for en oppførsel! Det går jo ikke an å oppføre seg slik. Flaut!
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #25 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvor er rasismen hen? HVOR?!? At hun sier at du ikke er i relasjon med familien din, er ikke rasisme. Det er sårende å høre slikt, selvfølgelig, men det er IKKE rasisme. Det er mange ting som kan være sårende å høre fra nære og bekjente, men skjerp deg. Hvis noen direkte kaller deg for pa**is eller ni**er, da er saken noe helt annet. Jeg foreslår at du holder deg unna svigermoren din, og så håper jeg at hun holder seg unna deg også. Vinn-vinn for begge. Anonymkode: c0cfb...d0c Selvfølgelig er det noe feil ved det, når jeg både rettslig og praktisk er relatert til dem. Hva angår språk; Jeg har et særnorsk navn. Tror du at hun hadde sagt det samme til en annen person med et særnorsk navn? Som jeg skriver i tråden, så holder jeg meg jo unna henne, fordi jeg ikke ønsker flere negative kommentarer, det føler jeg ikke at jeg har behov for. Samboeren ønsker at jeg skal møte henne, men det føles ukomfortabelt. Spørsmålet er rett og slett; "Er jeg smålig som unngår henne?" Anonymkode: 8cb80...66b 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #26 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Du som tolker det slik da. Er selv mørk og ville aldri tatt det som rasisme. På den første ville jeg tenkt at det var forsøk på et kompliment, og at denne svigermor er korttenkt. På den andre der, hadde jeg tenkt at det er sannelig korrekt at vi ikke er biologiske søsken, men mon tro om svigermor ikke er helt med i dag, som tror jeg ikke vet det. Du er ikke noe bedre menneske selv, som mener svigermor er rasist Anonymkode: 981f2...72d Jeg mener det, ikke bare utelukkende på grunn av dette. Ordbruk som "neger, mulatt" og å gjøre narr av black life matters-bevegelsen underbygger synet mitt. Sistnevnte er ikke så relevant, det hun sier til meg direkte mener jeg er det. Anonymkode: 8cb80...66b 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #27 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Svaret er NEI. Du er ikke smålig hvis du velger å unngå henne. Støtter deg i den avgjørelsen der fullt ut. Som jeg nevnte i mitt første innlegg; vinn-vinn for begge parter. Anonymkode: c0cfb...d0c Jeg skulle ønske at hun også tenkte sånn på det, men hun forstår tydeligvis ikke hvorfor jeg ikke ønsker å møte henne. Samboeren min synes nok det er vanskelig å si at dette er grunnen, fordi han ikke tror hun skjønner hvordan hun fremstår. Jeg kunne skrevet mye og langt om andre teite kommentarer hun har kommet med, om både faren hans (de er skilt) og andre mennesker. Hun er på kant med mange, inkludert sin egen familie. Jeg tror ikke hun er slem, men hun fremstår som uempatisk og lite omtenksom. Selv ønsker jeg ikke noe drama, og tror vi begge kan gjøre nyttigere ting med tiden vår. Så greit å høre at du er enig med meg der. Anonymkode: 8cb80...66b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #28 Skrevet 10. juli 2022 MapleSirup skrev (1 time siden): Hun er rett og slett dum! Folk på 60 er mer enn moderne nok til å forstå T dette er rasisme. Hun er lite intelligent og din reaksjon er helt naturlig. Samboeren din burde ta en skikkelig prat med henne. Er ham lojal og oppegående så gjør han nok det. Ja, hun er dum. Selv mine bestemødre rundt 90 sier ikke sånt Anonymkode: bad49...7bd
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #29 Skrevet 10. juli 2022 MapleSirup skrev (1 time siden): Hun er rett og slett dum! Folk på 60 er mer enn moderne nok til å forstå T dette er rasisme. Hun er lite intelligent og din reaksjon er helt naturlig. Samboeren din burde ta en skikkelig prat med henne. Er ham lojal og oppegående så gjør han nok det. Dette! Anonymkode: 9d88e...2d7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #30 Skrevet 10. juli 2022 Absolutt null unnskyldning for å oppføre seg sånt, det er fullstendig uakseptabelt. Det er ikke "rasisme", det er rasisme, og dama eier ikke folkeskikk. Håper samboer sier i fra skikkelig. 60 år er ingen alder, hadde hun vært 102 år og dement hadde det vært noe annet. Anonymkode: 5728e...6aa 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #31 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Absolutt null unnskyldning for å oppføre seg sånt, det er fullstendig uakseptabelt. Det er ikke "rasisme", det er rasisme, og dama eier ikke folkeskikk. Håper samboer sier i fra skikkelig. 60 år er ingen alder, hadde hun vært 102 år og dement hadde det vært noe annet. Anonymkode: 5728e...6aa De fleste på 60 er oppegående og oppdatert. Tipper hun er blant de som sier «jeg er ikke rasist, men» Din samboer bør si fra om at dette rett og slett er uakseptabelt. Anonymkode: 9d88e...2d7
Gjest Adobyen Skrevet 10. juli 2022 #32 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså, den genereasjonen (de over 60) er det ikke vits i å prøve å endre. De har vokst opp i et helt annet samfunn, og er ikke så "woke" som resten av oss. Det er lett å si at alder er ingen unnskyldning, og at de bør vite bedre, men fakta er fakta. De fleste av disse sier "neger" og "mulatt" og forsrår rett og slett ikke hvorfor det er feil. Vi kan ikke endre de (tro meg, jeg har prøvd. Min far er en sånn). Min far er verdens snilleste, og jeg vet at han ikke vil noen vondt. Likevel kommenterer han når han ser utenlandske - forstår ikke hvorfor kvinner "ruller seg inn i gardiner" før de går ut av huset osv. Jeg tenker vi har to valg: å konfrontere gang på gang, lage dårlig stemning og ødelegge familier - eller bare himle med øya og si "Dette skal vi ikke diskutere nå" - og vite at den generasjonen er snart ute av denne verden og den kommende generasjonen er heldigvis milevis foran når det gjelder inkludering, respekt og menneskeverd. Anonymkode: 2f1ec...946 Noen får det til å høres ut som at 60+ er helt oldinger 😂
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #33 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor gammel er hun? Folk over en viss alder forstår ikke at slike kommentarer er rasistiske. Anonymkode: 4f298...2c8 Kommer en del an på hvordan man sier det også! Nigger høres mer stygt ut enn ordet neger f.eks, Og neger sagt i "foraktende" tone er slett ikke bra, mens kun si neger som i bare omtale en person er nå ikke så rasistisk mener jeg da.. Blir omtrent det samme om de skulle kalle oss blekansikt, eller melketryne for den saks skyld!:p Jeg mener allfall ikke noe rasistisk med neger. Er så langt unna rasistisk som en får vært, for ser på alle mennesker som likeverdige!:) Mange er uenig, men sånn ser jeg på det:) Anonymkode: 2ac05...7f6 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #34 Skrevet 11. juli 2022 Jeg er under 35, men var faktisk ikke klar over at mulatt også nå er blant de forbudte ordene. Anonymkode: 0e7cb...a03 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #35 Skrevet 11. juli 2022 Adobyen skrev (9 timer siden): Noen får det til å høres ut som at 60+ er helt oldinger 😂 Vanskelig å for eksempel tenke på Tom Cruise som en gamling Anonymkode: f8772...0a1
snillOnkel Skrevet 11. juli 2022 #36 Skrevet 11. juli 2022 Dette er jo rasistisk. Hun devaluerer deg ut fra hudfarge. Hvis jeg var sønnen hennes ville jeg tatt det opp med henne hver jævla gang. Enten slutter hun eller så holder hun seg unna. Vinn-vinn. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #37 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er også adoptert og mine svigerforeldre er på samme måte. Min svigerfar har sagt direkte til meg at for ham er jeg ikke norsk. Mannen min er glad i foreldrene sine, men tar avstand fra de rasistiske og konservative holdningene deres. For min sønn og min mann sin skyld klistrer jeg på et smil den ene gangen i året vi treffes. Anonymkode: 53982...2cc Burde anmelde Anonymkode: f8772...0a1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #38 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er adoptert fra et land i Asia og møtte samboeren sin mor for første gang for noen måneder siden. Da kom hun med rasistiske kommentarer som for eksempel gikk på at broren min her i Norge ikke er min ekte bror, og spurte hvorfor jeg snakket så godt norsk. Samboeren har fortalt at hun bruker begreper som neger, mulatt osv. Jeg synes det er skikkelig ubehagelig å møte henne, og ønsker ikke det. Til tross for at samboeren har nevnt de rasistiske kommentarene har hun ikke beklaget seg og skjønner ikke at jeg ikke ønsker å møte henne igjen. Hva tenker dere? Er jeg "smålig "? Anonymkode: 8cb80...66b Er hun tilbakestående??? Anonymkode: e2597...381
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #39 Skrevet 11. juli 2022 Er mulatt er rasistisk-ladet ord?!! Når ble den det? Vi brukte ordet for å beskrive hudtoner/hudfarge på andre. Og jeg er utlending, lærte det av mulatter. Som å si mørkhudet isteden svart. Anonymkode: 72c2d...197 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #40 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvor gammel er hun? Folk over en viss alder forstår ikke at slike kommentarer er rasistiske. Anonymkode: 4f298...2c8 Tull, min mor på 75 skjønner veldig godt at kommentarene er på kanten og velger bevisst å bruke dem fordi ingen skal fortelle henne hva hun kan og ikke kan si og mene 🤯 Anonymkode: 7176e...508 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå