AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #61 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 21.11): Jeg er adoptert fra et land i Asia og møtte samboeren sin mor for første gang for noen måneder siden. Da kom hun med rasistiske kommentarer som for eksempel gikk på at broren min her i Norge ikke er min ekte bror, og spurte hvorfor jeg snakket så godt norsk. Samboeren har fortalt at hun bruker begreper som neger, mulatt osv. Jeg synes det er skikkelig ubehagelig å møte henne, og ønsker ikke det. Til tross for at samboeren har nevnt de rasistiske kommentarene har hun ikke beklaget seg og skjønner ikke at jeg ikke ønsker å møte henne igjen. Hva tenker dere? Er jeg "smålig "? Anonymkode: 8cb80...66b Er ikke det å være fordomsfull og taktløs mer enn å være rasist? Du ser anerledes ut og derfor antok hun at du ville snakke dårlig norsk. Fordomsfullt og dumt sagt. Enig i det. Din bror i Norge er ikke din biologiske bror. Men det kunne dere ha vært. Det hender at søsken blir adoptert sammen. Er det derfor hun sa det? Det jeg lurer på er om hun formulerer seg klønete eller om hun gjør dette av vond vilje. Man er jo nervøs når man møter sitt barns kjæreste og kanskje ikke vet hva man skal snakke om. Jeg har selv tråkket I baret når det gjelder barns kjæreste. Anonymkode: bc38e...a9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #62 Del Skrevet 25. september 2022 Jeg synes faktisk du er litt dramatisk hvis du nekter å noen sinne møte din manns mor og ditt kommende barns bestemor på grunn av dette. Hun er helt klart ufin, men du trenger jo ikke ta det hun sier så til deg? Dere behøver ikke å ha ukentlige søndagsmiddager, men å kunne møte henne i 3-4 ganger i året burde vel være innenfor? Du får være den overbærende, svare henne kort og greit, le litt inni deg, og tenke at hun snakker ut fra sin egen snevre erfaring. Jeg er adoptert fra Sør Amerika. Og jeg har maaange ganger svart på om jeg snakker spansk, om søsknene mine er mine «ekte» søsken, hvorfor jeg ikke har lyst til å oppsøke min «ekte» mor, og om jeg kunne tenke meg å flytte tilbake til «hjemlandet mitt». Eller den mer positive «Du er vel flink til å danse - alle dere latinoer har så god rytme». Jeg tar meg ikke nær av noe av dette, men vet jo at andre gjør det. Jeg tror det handler om hva man velger å legge inn i andres utspill. Jeg tenker at om noen kommer med uheldige eller ufine kommentarer, så utgjør det ingen forskjell i livet mitt. Norsken min er akkurat like god, og jeg er akkurat like glad i familien min. Det spiller rett og slett ingen rolle for meg hva andre sier eller mener om det. Jeg er veldig trygg på meg selv og min identitet. Jeg trenger ikke å tolke alt i værste mening. Det er min opplevelse - så kan det jo hende at dette oppleves vanskeligere for deg, så klart. Men hvis du nekter å møte svigermor, så skaper du en stor konflikt som gjør livet til din mann mye vanskeligere. Jeg tror ikke det er noe mindre ubehagelig for ham å stå skvist i mellom dere, enn det er for deg å måtte overse noen «dustete» kommentarer. Anonymkode: 33ef9...4e5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #63 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 21.11): Jeg er adoptert fra et land i Asia og møtte samboeren sin mor for første gang for noen måneder siden. Da kom hun med rasistiske kommentarer som for eksempel gikk på at broren min her i Norge ikke er min ekte bror, og spurte hvorfor jeg snakket så godt norsk. Samboeren har fortalt at hun bruker begreper som neger, mulatt osv. Jeg synes det er skikkelig ubehagelig å møte henne, og ønsker ikke det. Til tross for at samboeren har nevnt de rasistiske kommentarene har hun ikke beklaget seg og skjønner ikke at jeg ikke ønsker å møte henne igjen. Hva tenker dere? Er jeg "smålig "? Anonymkode: 8cb80...66b du overreagerer innmari her Anonymkode: abc75...f8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 25. september 2022 #64 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 21.15): Hun er 60. Anonymkode: 8cb80...66b Da er hun oppvokst med de uttrykkene og det er ikke nødvendigvis rasistisk ment. Men hva med å ta en prat med henne om hvordan de uttrykkene og spørsmålene plager deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 25. september 2022 #65 Del Skrevet 25. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.7.2022 den 9.34): Ja, det er klart det er det. Mulatt kommer av ordet muldyr - et ikke fertilt avkom av hest og esel. Altså ikke noe som er veldig hyggelig å kalle noen. Anonymkode: 95ca9...7eb Du får oppdatere Wikipedia da https://no.wikipedia.org/wiki/Mulatt Der er teorien din et av mange, ikke konkluderende, teorier om ordets opprinnelse Endret 25. september 2022 av Fru Uperfekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #66 Del Skrevet 25. september 2022 On 7/10/2022 at 9:19 PM, Nevrosererroser said: Spesiellt at ord som neger og mulatt ikke finnes OK, dette er ikke nytt, det har ikke vert OK på flere tiår. Hva da med de som er det selv eller og bruker både n-ordet («nigger/nigga»= «svarting»), neger eller annet? Jeg har en samboer som er halvt asiat og som sier neger og han ser ikke på det som et problem. For ham betyr det en afrikaner fra et land sør for Sahara. Anonymkode: f0608...23c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #67 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva da med de som er det selv eller og bruker både n-ordet («nigger/nigga»= «svarting»), neger eller annet? Jeg har en samboer som er halvt asiat og som sier neger og han ser ikke på det som et problem. For ham betyr det en afrikaner fra et land sør for Sahara. Anonymkode: f0608...23c Det betyr ikke at det er ok, høflig, hyggelig eller sosialt akseptert. Det har ingen ting med ts’ svigermor å gjøre. Anonymkode: ad2af...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #68 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 21.11): Jeg er adoptert fra et land i Asia og møtte samboeren sin mor for første gang for noen måneder siden. Da kom hun med rasistiske kommentarer som for eksempel gikk på at broren min her i Norge ikke er min ekte bror, og spurte hvorfor jeg snakket så godt norsk. Samboeren har fortalt at hun bruker begreper som neger, mulatt osv. Jeg synes det er skikkelig ubehagelig å møte henne, og ønsker ikke det. Til tross for at samboeren har nevnt de rasistiske kommentarene har hun ikke beklaget seg og skjønner ikke at jeg ikke ønsker å møte henne igjen. Hva tenker dere? Er jeg "smålig "? Anonymkode: 8cb80...66b Såpass bør du tåle. Anonymkode: 519d0...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 25. september 2022 #69 Del Skrevet 25. september 2022 Stefaren min bruker sånne ord og er 56. Og veldig dømmende ang folk fra andre land. Nytter ikke og si noe, han er som han er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 25. september 2022 #70 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Såpass bør du tåle. Anonymkode: 519d0...15f Når hun sier hun er adoptert, men får likevel spørsmål om hvorfor hun snakker så godt norsk? Det er frekt. Eller om hun kom hit i fjor og prata norsk, så er det jo et spørsmål man kan stille eventuelt. Da kan svaret være at hun har norsk mor/far og sånn og lært norsk hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå