Gå til innhold

"Rasistisk " svigermor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er mulatt er rasistisk-ladet ord?!! 

Når ble den det? 

Vi brukte ordet for å beskrive hudtoner/hudfarge på andre. Og jeg er utlending, lærte det av mulatter. 

Som å si mørkhudet isteden svart. 

Anonymkode: 72c2d...197

Ja, det er klart det er det. 

Mulatt kommer av ordet muldyr - et ikke fertilt avkom av hest og esel.

Altså ikke noe som er veldig hyggelig å kalle noen. 

Anonymkode: 95ca9...7eb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier man i stedet for mulatt? Jeg trodde jeg var svært så oppdatert, men har ikke fått med meg at det er stygt å si. Hvorfor det, egentlig? 

Til ts: du har teite svigers. Ingen vits i å begynne å belære de. Hold deg unna, vær avmålt høflig og ikke gi de noe å slarve om. Drit i de, rett og slett. 

Anonymkode: a63a5...aa1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det er klart det er det. 

Mulatt kommer av ordet muldyr - et ikke fertilt avkom av hest og esel.

Altså ikke noe som er veldig hyggelig å kalle noen. 

Kilde?? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva sier man i stedet for mulatt? Jeg trodde jeg var svært så oppdatert, men har ikke fått med meg at det er stygt å si. Hvorfor det, egentlig? 

Til ts: du har teite svigers. Ingen vits i å begynne å belære de. Hold deg unna, vær avmålt høflig og ikke gi de noe å slarve om. Drit i de, rett og slett. 

Må man absolutt kalle de noe, da? Sier du «det hvite barnet/personen» hver gang du snakker om noen etnisk norske? Hvis ts er norsk og får barn med en norsk person så får de jo norske barn. 

Anonymkode: 53982...2cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Blanding? Altså mulatt er jo og har alltid vært en nedsettende beskrivelse av blanding mellom sort og hvit, så ser ikke at det er noe som er nødvendig å beskrive.

Anonymkode: c3d01...e1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må man absolutt kalle de noe, da? Sier du «det hvite barnet/personen» hver gang du snakker om noen etnisk norske? Hvis ts er norsk og får barn med en norsk person så får de jo norske barn. 

Anonymkode: 53982...2cc

Nei men man sier lys i huden om personbeskrivelsen når en skal beskrive en hvit person. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blanding? Altså mulatt er jo og har alltid vært en nedsettende beskrivelse av blanding mellom sort og hvit, så ser ikke at det er noe som er nødvendig å beskrive.

Anonymkode: c3d01...e1d

Blanding av hva? Det sier meg ikke noe, blanding hører jeg mer om noen beskriver ulike hunderaser. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at de aller fleste rasister har ingen anelse om at de er rasister.

Kanskje hun trenger en irettesetting?

Anonymkode: f4803...546

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kilde?? 

Vær så god: store norske leksikon: 

https://snl.no/mulatt

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hva man skal si istedenfor?

Ungene mine har både norsk og afrikansk opphav, og det er da mange måter å beskrive de på uten å bruke ordet mulatt?!

Dattera kaller seg gjerne lysebrun og faren mørkebrun. Er det noen som kjenner henne, så kaller de henne helst ved navn.

Er det noen som ikke kjenner henne, så kan de jo beskrive henne som hun med brun hud og krøller. Det er vel strengt tatt mye mer beskrivende enn ordet mulatt. For "mulatter" kan jo ha alle mulige slags utseende. De kan ha lys hud, mørk hud, krøller, slett hår, brune øyne, blå øyne osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ordets opphav som gjør det rasistisk.

Det kommer fra ordet Muldyr, en blanding av hest og esel, der den hvite selvsagt er hesten, og den svarte er et esel.

Anonymkode: f4803...546

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville revurdert forholdet. Hvertfall om dere skal ha barn. Forferdelig å få barn som har en bestemor som ser på dem som mindre verdt pga hudfargen. Særlig hvis samboeren din ikke skjønner hvor ille det er og godtar rasisme fra moren sin. Dette hadde jeg ikke vært med på.

Anonymkode: eb628...2e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7/11/2022 den 9.15):

Er mulatt er rasistisk-ladet ord?!! 

Når ble den det? 

Vi brukte ordet for å beskrive hudtoner/hudfarge på andre. Og jeg er utlending, lærte det av mulatter. 

Som å si mørkhudet isteden svart. 

Ja, det er rasistisk.

Anonymkode: c1653...e0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes esler er penere enn hester 😂 Ante ikke at det er rasistisk, og det hadde ikke falt meg inn at det er en kobling mellom muldyr og mulatt. Kanskje det sier litt om hvor lite det ordet er i bruk, for jeg er da ellers ganske oppdatert. Jeg har noen venner der de er av forskjellig etnisitet, og når de får barn kaller jeg barnet for «barn». Så enkelt er det jo. 

Fatter ikke hvorfor man må sette en merkelapp på noe som helst egentlig. Husker da jeg var liten, da var det en familie i samme gate der den ene forelderen var mørk og den andre lys. Datteren i huset der var mulatt (helt innenfor å bruke det ordet på 80-tallet da) og hun var iøynefallende vakker. Jeg husker hvor misunnelig jeg var på henne, de mørke øynene med lange vipper, og det laaaange svarte bølgete håret. Hvilken rase hun var betydde jo ingenting. Jeg hørte noen kalle henne mulatt, og skulle ønske jeg også kunne være mulatt. For meg betydde det ordet noe vakkert, og jeg tenker fortsatt på henne og søsknene hennes når jeg tenker på ordet mulatt. 

Skrevet (endret)

Enten har hun vokst opp med slike holdninger og de er såpass godt forankret i henne at hun ikke kan se at hun lever i fortiden, eller så har hun begynnende demens og sier ting hun ikke ville sagt før.

Din samboer kjenner henne godt.

Jeg ville unngått å møte henne, hadde det vært meg. Hvis hun ikke skjønner hvorfor, får samboeren forklare at så lenge hun ikke respekterer deg, kommer dere ikke til å møtes mer. Jeg kjenner en lignende historie dessverre hvor en venninne av meg, også synlig utenlandsk, fikk slike kommentarer fra svigerforeldrene sine. Hun og mannen hennes sluttet å omgås dem - mannen snakket på telefonen med foreldrene iblant, men de besøkte ikke hverandre.

Da min venninne og hennes mann fikk barn, satte mannen foten ned og sa til foreldrene sine at de kommer ikke til å delta i barnets liv med mindre de begynner å oppføre seg. Det ble drama, tårer og rabalder i starten spesielt fra svigermor, men etterhvert modererte de seg såpass at de møter barnebarnet iblant. Min venninne er sikker på at de fortsatt mener det de sa til henne, men at de lukker munnen for å ikke bli helt fryst ut av sin sønn og for å få være med barnebarnet. 

Så hun holder også maska 5-6 ganger i året når de alle møtes typ julaften, barnets bursdag, påskefrokost, 17.mai. Merkelig nok behandler de barnet helt fint og virker veldig oppriktig glade i ungen, sier hun. Men den kalde følelsen mellom henne og dem er der.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2022 den 8.02):

Jeg er under 35, men var faktisk ikke klar over at mulatt også nå er blant de forbudte ordene.

Anonymkode: 0e7cb...a03

Seriøst? Du var ikke klar over at å sammenligne et menneske med et dyr er rasistisk?

Anonymkode: d66d8...56e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2022 den 12.51):

Jeg ville revurdert forholdet. Hvertfall om dere skal ha barn. Forferdelig å få barn som har en bestemor som ser på dem som mindre verdt pga hudfargen. Særlig hvis samboeren din ikke skjønner hvor ille det er og godtar rasisme fra moren sin. Dette hadde jeg ikke vært med på.

Anonymkode: eb628...2e3

Jeg er dessverre gravid. Jeg har diagnoser (PCOS og endometriose) samt at jeg gikk på prevensjon, men ble likevel gravid tidlig. 

Vurderte abort, men jeg møtte ikke/innså ikke hvor spesiell moren hans var før etter 12 ukers-fristen hadde gått ut.

Jeg tror han har pratet med henne om begrepsbruk, men av en eller annen grunn er det vanskelig å sette foten ned og be henne være mindre fremmedfiendtlig.

Anonymkode: 8cb80...66b

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 14.27):

Ja, det er rasistisk.

Anonymkode: c1653...e0c

Tull og tøys.

Anonymkode: acb7b...99b

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt uenig i at dette er en generasjonsgreie. Hun er 60 - ikke 95! Jeg er bare fem år yngre enn svigermoren din. Det er mange utenlandsk-adopterte i min og din svigermor sin generasjon. De fleste av oss har også null problem med å følge med i samfunnet vi lever i. Uttalelsene hennes tyder bare på to ting: dumskap og mangel på empati. Skjønner godt at du ikke gidder å finne deg i det der. 

Anonymkode: 016d2...51d

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Uansett hva man tenker om å si neger og mulatt, eller hvor gammel man er, så kommer man ikke unna at det å spørre hvorfor en utenlandsadoptert snakker så godt norsk, eller å kommentere at "broren din er ikke den ekte broren din" først og fremst er ekstremt uhøflig. Alle vet jo at adopterte ikke er biologisk i slekt med foreldrene sine, det er ikke nødvendig å påpeke at de ikke er en ordentlig familie, det er bare slemt. Man må ikke si absolutt alt man tenker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...