Gå til innhold

"Rasistisk " svigermor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er adoptert fra et land i Asia og møtte samboeren sin mor for første gang for noen måneder siden. Da kom hun med rasistiske kommentarer som for eksempel gikk på at broren min her i Norge ikke er min ekte bror, og spurte hvorfor jeg snakket så godt norsk. Samboeren har fortalt at hun bruker begreper som neger, mulatt osv.

Jeg synes det er skikkelig ubehagelig å møte henne, og ønsker ikke det. Til tross for at samboeren har nevnt de rasistiske kommentarene har hun ikke beklaget seg og skjønner ikke at jeg ikke ønsker å møte henne igjen. 

Hva tenker dere? Er jeg "smålig "?

Anonymkode: 8cb80...66b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor gammel er hun? 

Folk over en viss alder forstår ikke at slike kommentarer er rasistiske.

Anonymkode: 4f298...2c8

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammel er hun? 

Hun er 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm skjønner du ikke vil møte hun igjen når hun oppfører seg sånn. Bare si du vil ikke møte hun mer når hun er slik.

Anonymkode: 06f79...59a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor gammel er hun? 

Bullshit.

Folk over en viss alder har greid å venne seg til enorme utvklinger i både arbeidsliv, teknologi, samfunnsutvikling,

økonomi og det meste. De greier fin-fint å lære om rasisme også. Spesiellt at ord som neger og mulatt ikke finnes OK, dette er ikke nytt, det har ikke vert OK på flere tiår. 

• Liker 30
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moren min er en sånn som sier "neger" og samtidig tror hun er tidenes anti-rasist ellers, men det er ingen unnskyldning at man er over en viss alder.  Hun skjønner hun også, at man i det minste må beherske språkbruken foran familie, svigerdøtre/sønner, nære venner og i det offentlige. Sønnen må jo i det minste forklare moren sin hvorfor du ikke vil være der. Hun kan late som hun ikke skjønner det, men hun skylder deg en unnskyldning.

Anonymkode: c7a32...c6b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er også adoptert og mine svigerforeldre er på samme måte. Min svigerfar har sagt direkte til meg at for ham er jeg ikke norsk. Mannen min er glad i foreldrene sine, men tar avstand fra de rasistiske og konservative holdningene deres. For min sønn og min mann sin skyld klistrer jeg på et smil den ene gangen i året vi treffes. 

Anonymkode: 53982...2cc

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres ut som en nitrist, ekkel gledesdreper som er ut etter å såre så mye som mulig. Du skal ikke finne deg i all slags ydmykelse bare fordi det er svigermor. Egentlig har jeg mest lyst til å si at hun er en sur*****, men det jeg skrev over er i grunn synonymer 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det som er rasistisk i hennes kommentarer mener du?

Anonymkode: 981f2...72d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er rasistisk med det med broren din? Kommentaren hadde da vært den samme om du var adoptert fra Norge?

Anonymkode: c2afd...709

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun er dum, rett og slett. 

Hadde jeg vært deg så ville jeg også unngått henne. 

Nikk og smil og lat som ingenting, om ikke lenge så er hun dau uansett. 

Anonymkode: 8fa87...f5c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det som er rasistisk i hennes kommentarer mener du?

Anonymkode: 981f2...72d

Det rasistiske er at hun vet at jeg har bodd i Norge siden jeg var baby og at foreldrene mine er norske. Da er det selvsagt at jeg snakker godt norsk. 

Videre er det rasistisk å ikke anse den familien jeg har som min familie, fordi vi ikke ligner av utseende. 

Alt dette er jo basert på utseendet mitt, ikke den jeg er. 

• Liker 19
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det rasistiske er at hun vet at jeg har bodd i Norge siden jeg var baby og at foreldrene mine er norske. Da er det selvsagt at jeg snakker godt norsk. 

Videre er det rasistisk å ikke anse den familien jeg har som min familie, fordi vi ikke ligner av utseende. 

Alt dette er jo basert på utseendet mitt, ikke den jeg er. 

Altså før du trekker rasismekortet så kan jeg informere deg om at jeg har hørt utallige ganger fra andre at min halvsøster ikke er min skikkelige søster og at min stebror som jeg har vokst opp med ikke er broren min i det hele tatt. Vi er alle norske og jeg har bare ansett det som uvitenhet og aldri rasisme.

Anonymkode: c2afd...709

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mormoren min er halvt-noe annet enn etnisk norsk og utrolig festlig nok den som finner på å si at mørkere hudfarge betyr mer skummel person. 

Det er uvitenhet. Det finnes ingen unnskyldning, men det skyldes mer trolig total uvitenhet og dumskap heller enn noe ondsinnet. 

Svigermora di er dum som et brød. Du kan lære deg å bli kjent med henne og hun kan lære å snu litt om på noen tankeganger, eller du kan fryse henne ut. 

Men om du fryser henne ut, så er det ikke sikkert forholdet ditt er liv laga på sikt. 

Anonymkode: 9bfa4...e50

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er rett og slett dum! Folk på

60 er mer enn moderne nok til å forstå T dette er rasisme. Hun er lite intelligent og din reaksjon er helt naturlig. Samboeren din burde ta en skikkelig prat med henne. Er ham lojal og oppegående så gjør han nok det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, den genereasjonen (de over 60) er det ikke vits i å prøve å endre. De har vokst opp i et helt annet samfunn, og er ikke så "woke" som resten av oss.

Det er lett å si at alder er ingen unnskyldning, og at de bør vite bedre, men fakta er fakta. De fleste av disse sier "neger" og "mulatt" og forsrår rett og slett ikke hvorfor det er feil.

Vi kan ikke endre de (tro meg, jeg har prøvd. Min far er en sånn). 

Min far er verdens snilleste, og jeg vet at han ikke vil noen vondt. Likevel kommenterer han når han ser utenlandske - forstår ikke hvorfor kvinner "ruller seg inn i gardiner" før de går ut av huset osv.

Jeg tenker vi har to valg: å konfrontere gang på gang, lage dårlig stemning og ødelegge familier - eller bare himle med øya og si "Dette skal vi ikke diskutere nå" - og vite at den generasjonen er snart ute av denne verden og den kommende generasjonen er heldigvis milevis foran når det gjelder inkludering, respekt og menneskeverd.

Anonymkode: 2f1ec...946

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei. Drit i å møte henne om hun ikke kan snakke til deg på en skikkelig måte.

Og folk må slutte å bruke alder for å bortforklare at folk ikke gidder å legge av seg slike ting, det går på vilje, ikke alder…

Anonymkode: 7c8b0...c2f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor gammel er hun? 

Alder er ingen unnskyldning for og ikke bruke hodet. 

Anonymkode: 26cf7...18a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

om ikke lenge så er hun dau uansett. 

Det er ikke sikkert. Den ene bestemoren til samboeren min passerte 90 år før hun døde. De to andre besteforeldrene har passert 80 og lever godt enda. Svigermora her er 60, så det kan godt hende at hun må forholde seg til svigermoren i 20-30 år til.

Anonymkode: 71ea9...8b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså, den genereasjonen (de over 60) er det ikke vits i å prøve å endre. De har vokst opp i et helt annet samfunn, og er ikke så "woke" som resten av oss.

Det er lett å si at alder er ingen unnskyldning, og at de bør vite bedre, men fakta er fakta. De fleste av disse sier "neger" og "mulatt" og forsrår rett og slett ikke hvorfor det er feil.

Vi kan ikke endre de (tro meg, jeg har prøvd. Min far er en sånn). 

Min far er verdens snilleste, og jeg vet at han ikke vil noen vondt. Likevel kommenterer han når han ser utenlandske - forstår ikke hvorfor kvinner "ruller seg inn i gardiner" før de går ut av huset osv.

Jeg tenker vi har to valg: å konfrontere gang på gang, lage dårlig stemning og ødelegge familier - eller bare himle med øya og si "Dette skal vi ikke diskutere nå" - og vite at den generasjonen er snart ute av denne verden og den kommende generasjonen er heldigvis milevis foran når det gjelder inkludering, respekt og menneskeverd.

Anonymkode: 2f1ec...946

Mine foreldre på 70 kunne aldri funnet på å si noe slikt eller bruke ord som neger. Det blir for lettvint å skylde på alderen altså 

Anonymkode: 014b2...983

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...