Gå til innhold

Apropos ipad til barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å unngå helt? 

Vi har ikke ipad til femåringen. Ser ikke poenget med å gi henne det heller, men ser ikke noe galt i det om det er lærerikt osv.. Hun får jo låne telefonen på lange bilturer eller for å slappe av en gang i blant hvor hun ser på noe dukkeprogram på YouTube. Hun er blitt kjempegod i engelsk! 

Men er det slik at de får det når de begynner på skolen? 

Hvor digital er skolehverdagen til førsteklassinger og oppover? 

Foregår alle lekser på ipaden? 

Lærer de å skrive vanlig løkkeskrift? 

Anonymkode: 9ee6b...e32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Håper de fokuserer på touch fremfor løkkeskrift. Det er jo ingen som skriver lange tekster for hånd lenger, og løkkeskrift er jo knapt lesbart.

Anonymkode: 3847d...f99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det håper jeg da inderlig ikke. For et tullete område å fokusere på. Verre enn nynorsk.

Anonymkode: 09e5e...f20

• Liker 1
Skrevet

Kan si at sønnen min fikk laptop i 3 klasse..og de lærer da løkkeskrift 🤦 helt høl i hode.

Hørt rykter at når de begynner i 1 klasse nå så får de laptop eller iPad 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere som ikke klarer å skrive eller lese løkkeskrift? 🫠 🤣

Anonymkode: b1206...a10

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne at mine barn lærer seg å skrive med penn og papir, gjerne løkkeskrift også. Barna trenger ikke å øve på ferdigheter på iPad, det kommer naturlig. Men smart bruk av iPad gir gode muligheter for læring og nivådeling.  

Ja takk til løkkeskrift, mengdetrening på skrift og tegning på papir, smart (og litt restriktiv) bruk av iPad, samt noe opplæring på datamaskin. 

https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/hvorfor-husker-vi-bedre-naar-vi-noterer-med-penn-og-papir

https://forskning.no/barn-og-ungdom-hjernen-ntnu/derfor-blir-barn-smartere-av-a-skrive-for-hand/1742792

Anonymkode: 49d1c...fd7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen 😊 håper jo de lærer løkkeskrift, og ihvertfall at de skriver mye mer for hånd.. Nettop pga den linken brukeren over meg postet, om at de lærer mer ved å skrive. Det har jeg selv erfart. 

Jeg er ganske god på det digitale (som forøvrig forandrer seg hele tiden), jeg ser ikke poenget med at de skal gjøre alt digitalt. 

AnonymBruker
Skrevet

iPad fra første klasse her ja, men likevel mye skriftlig for hånd også. En god blanding, ser ikke noe galt i det☺️

Anonymkode: 8358c...e8d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 1990 og vi hadde ikke løkkeskrift på skolen. Hvor gamle er dere egentlig?

Har forøvrig en treåring som får bruke ipad noen ganger i måneden. Kunne vært oftere, men jeg glemmer som regel å lade den og han spør ikke om å få bruke den. Men har tenkt at det er viktig at han ikke henger helt etter digitalt, så vi bør vel bli flinkere der...

Anonymkode: 00a20...66b

AnonymBruker
Skrevet

Bor i østfold, her er det ingen løkkeskrift for barna 1. og 4. klasse, det er tatt bort helt fra skolen. 
Helt ærlig, så ser jeg at barna mine så vidt klarer å skrive for hånd, da de får Ipad/laptop fra 1. klasse....
Jeg syns det er trist, men hva kan jeg gjøre? Må bare Adapte til teknologien

Anonymkode: e064c...551

AnonymBruker
Skrevet

Håper det ihvertfall blir balansert nok så de klarer å skrive for hånd og.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...