Gå til innhold

Tror han er bipolar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har datet eller har erfaring om og leve med en som er bipolar?

Hvordan er han/henne i perioder?

Kom meg deres meninger

Anonymkode: a5c4c...443

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS.

Vil anbefale å være litt restriktiv med å spørre om erfaringer rundt psykisk lidelse fra ukjente mennesker på nett, ettersom besvarelsene kan sprike veldig og ikke gi et godt innblikk i det du spør om.

Angående diagnosen Bipolar så vil opplevelsen av dette sprike veldig ettersom at diagnosen kan oppleves veldig forskjellig fra menneske til menneske, dette påvirkes veldig av personlighet og kultur (oppdragelse og miljø).

I grunn av diagnosen omhandler det en svigning i stemningsleie utenom det normale. Bipolare kan bli svært deprimerte og med dette følger det ofte med energifattighet, tristhet, følelse av hjelpløshet og flere ting.

Bipolare svinger også oppover i stemningsleiet, når man når et visst nivå kalles dette "Hypomani" og man vil ofte ha minsket nødvendighet av søvn, stort energioverskudd, mange ideer og tanker, rastløshet og ofte økt seksuell drift (Dette betyr ikke at de vil være utro).

Anbefaler å lytte til alle svarene du får inn, spør gjerne også heller om fortellinger fra episoder av erfaring istedenfor en oppsummering. Oppsummert vil jeg råde deg til å se til medisinske nettsider fra gode kilder for definisjon og innhold om Bipolar lidelse.

Det kan være lurt å presisere hvilken Bipolar lidelse du er interessert i å vite mer om. Bipolar 1 og 2 har nevneverdige forskjeller på periodeintervall og annet.

Anonymkode: 124a5...e56

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg datet en fyr som har bipolar lidelse type 2. Og før jeg starter med å nevne hva jeg opplevde, vil jeg bare også nevne at denne sykdommen er ganske individuelt - det er forskjellig fra person til person. Han jeg har vært borti var en av de mer "rolige" typene, om jeg kan si det slik. 

Jeg fikk vite av noen han kjenner ganske tidlig at han er bipolar, noe jeg forsikret meg om var sant eller ikke med selve han jeg holdte på med. Det viste seg å være sant. Så jeg visste fra starten av at han er bipolar. Men det jeg gjorde feil var at jeg ikke leste godt nok om sykdommen, før lenge etterpå. Det gjorde det vanskelig for meg å tolke ulike situasjoner. 

Men - bare en kjapp ting: viste seg til slutt at jeg ikke betydde så mye for han slik jeg trudde, for selv om en er bipolar, så betyr det ikke at de har rett til å tråkke over dine grenser, behandle deg som dritt, eller at man ikke skal se på handlinger. Selv med sykdommen så vil de alltid kunne vise deg hvor mye du betyr for de. 

Jeg merket i perioder at han var veldig på og klarte ikke la meg nesten være. Ville alltid prate, dele alt osv. osv. Helt til at det plutselig kunne endre seg. Han kunne plutselig bli ganske nedenfor og bare være hjemme, ikke snakke med noen og rett og slett føle seg grusom. Det gikk litt tid, så ble han plutselig helt "normal" igjen. For med bipolar lidelse 2 er det perioder med hypomani som kan forekomme, og deretter depresjon, og deretter sitt "normale" jeg. Noen får ikke hypomani eller depresjon før det går flere år, mens andre får det hyppigere. 

Den største forskjellen jeg merket var da sommeren kom (det er da størst sjangse for at hypomani kan forekomme). Han ble plutselig totalt annerledes, på vippe til at jeg ikke kjente han igjen. Hans væremåte, hans selvtillit, egoisme og bare rett og slett måten han behandlet meg på var ikke greit. Han hadde en skikkelig "jeg er bedre enn deg" - attitude, en attitude jeg aldri hadde sett for meg at han kunne ha. Han kunne bli svært respektløs, som om han ikke hadde noen følelser. Hans selvtillit ble skyhøy og han rett og slett ga faen i meg. Det var på denne tiden jeg begynte å lese meg mer opp om bipolar lidelse, da jeg merket på han at noe ikke stemte i det hele tatt. Fant fort ut at han hadde havnet i en hypomani-tilstand. 

Jeg klarte dessverre ikke håndtere han, og det er det ikke alle som kan. Selv om jeg visste mye om lidelsen og hvordan det fungerer, så klarte jeg det bare ikke. Det forventes ikke at alle skal kunne håndtere det heller. Så ting ble avsluttet. 

Det var i alle fall det jeg opplevde, men det er ganske individuelt, så jeg anbefaler deg å være tålmodig og lese deg mye opp om lidelsen og forstå hvordan det fungerer. Det er også et stigma mot folk som er bipolare, om at de er voldelige og nesten farlig. Disse karaktertrekkene hadde han ikke i det hele tatt - verken voldelig eller truendes. Men så er det noen andre som kan være slik, så man vet på en måte aldri. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg kjenner en kvinne med bipolar 1. Hun snakker veldig mye. På høygir hele tiden. Hun er selv klar over at hun nærmest snakker folk ihjel. I maniske perioder går hun på shopping, ikke bare klær og sko men også svært dyre ting. Så angrer hun på alt etterpå, og får som oftest omgjort kjøpet/bytter. Når hun er deprimert smiler hun ikke, liker ikke å gå på matbutikker engang, og snakker slik et friskt menneske ville gjøre. Hun er uansett vennlig og snill, ikke sånn som ham som blir beskrevet overfor.

Jeg vet også om en kvinne med bipolar 2. Hun hadde ukritisk sex med hvem som helst. Hun har vært innlagt flere ganger. 2 blir sett som den alvorligste graden, og det er ikke uvanlig med innleggelse.

Endret av MyMichelle
La til siste avsnitt.
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 19.48):

Noen som har datet eller har erfaring om og leve med en som er bipolar?

Hvordan er han/henne i perioder?

Kom meg deres meninger

Anonymkode: a5c4c...443

Hvorfor tror du han er bipolar?

AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (10 minutter siden):

Jeg kjenner en kvinne med bipolar 1. Hun snakker veldig mye. På høygir hele tiden. Hun er selv klar over at hun nærmest snakker folk ihjel. I maniske perioder går hun på shopping, ikke bare klær og sko men også svært dyre ting. Så angrer hun på alt etterpå, og får som oftest omgjort kjøpet/bytter. Når hun er deprimert smiler hun ikke, liker ikke å gå på matbutikker engang, og snakker slik et friskt menneske ville gjøre.

Jeg vet også om en kvinne med bipolar 2. Hun hadde ukritisk sex med hvem som helst. Hun har vært innlagt flere ganger. 2 blir sett som den alvorligste graden, og det er ikke uvanlig med innleggelse.

Er ganske sikker på at bipolar 2 betyr at man har mindre av mani-delen. 

Anonymkode: 92fbd...504

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er ganske sikker på at bipolar 2 betyr at man har mindre av mani-delen. 

Anonymkode: 92fbd...504

Kan godt være. Det er også forskjell på mani og hypomani. Jeg husker bare at en lege jeg snakket med, om de kvinnene, sa det var vanligere at 2 blir innlagt. Tror det var på grunn av selvmordsfare.

Link til Ts: https://bipolarforeningen.no/hva-er-bipolar-lidelse/

Endret av MyMichelle
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (8 minutter siden):

Kan godt være. Det er også forskjell på mani og hypomani. Jeg husker bare at en lege jeg snakket med, om de kvinnene, sa det var vanligere at 2 blir innlagt. Tror det var på grunn av selvmordsfare.

Link til Ts: https://bipolarforeningen.no/hva-er-bipolar-lidelse/

Tenker du vrøvler fælt om ting du ikke har kunnskap om. 

Flott at du lenket til en seriøs side i det minste. 

Anonymkode: 2db6d...7cf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker du vrøvler fælt om ting du ikke har kunnskap om. 

Flott at du lenket til en seriøs side i det minste. 

Jeg vrøvler ikke. Hun med 1 står meg nær. Hun med 2 er slektning av en venn. Hvis du lærer deg mer, finner du ut at bipolar lidelse kan variere fra person til person.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (10 minutter siden):

Jeg vrøvler ikke. Hun med 1 står meg nær. Hun med 2 er slektning av en venn. Hvis du lærer deg mer, finner du ut at bipolar lidelse kan variere fra person til person.

Hovedtrekkene i det du sier har vært riktig, men når du ikke klarer å skille mani fra hypomani, hevder at det er større selvmordsfare for de med bp 2, at bp 2 er den alvorligste lidelsen, eller du drar opp at en lege har fortalt deg, så er dette enten en fantasilege eller så husker du feil. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hovedtrekkene i det du sier har vært riktig, men når du ikke klarer å skille mani fra hypomani, hevder at det er større selvmordsfare for de med bp 2, at bp 2 er den alvorligste lidelsen, eller du drar opp at en lege har fortalt deg, så er dette enten en fantasilege eller så husker du feil. 

Jeg sa at det var maniske episoder hun med 1 hadde. 1 har mer mani, mens 2 har hypomani. Hun med 2 har ikke så store oppturer, men svært dype nedturer og tar ikke alltid medisinen sin. Det er ikke jeg som har gitt dem diagnosene, så det du er uenig om burde du heller tatt opp med deres psykiatere. Ettersom du ikke kan det, får du bare fortsette å trolle i fred. God natt 😘

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (13 minutter siden):

Jeg sa at det var maniske episoder hun med 1 hadde. 1 har mer mani, mens 2 har hypomani. Hun med 2 har ikke så store oppturer, men svært dype nedturer og tar ikke alltid medisinen sin. Det er ikke jeg som har gitt dem diagnosene, så det du er uenig om burde du heller tatt opp med deres psykiatere. Ettersom du ikke kan det, får du bare fortsette å trolle i fred. God natt 😘

God natt?

Skjønner, du er en av de. Det er morgen nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (17 minutter siden):

Ukritisk sex er noe som kan forekomme under maniske perioder. Derfor henger ikke det du snakker om sammen.

Anonymkode: 2ace5...b96

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ukritisk sex er noe som kan forekomme under maniske perioder. Derfor henger ikke det du snakker om sammen.

Anonymkode: 2ace5...b96

Så er jeg da løgner. Når jeg taler mot fatshaming er jeg feit. Når jeg ikke tror jeg kan forelske meg i en transmann så er jeg transfob, når jeg synes det er greit å undervise om kjønn og identitet på skolen er jeg religionshater osv. osv. Jeg er drittlei alt, og dere skal få fred fra meg. For er det noe jeg er flink til så er det å stikke av, for jeg har både sosial angst og panikkangst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...