AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #1 Skrevet 10. juli 2022 Jeg er fortvilet og har googlet en del på symptomer på spontanabort, men er veldig vanskelig å bli klok på det. Noen kilder sier man må ha både en del blødning pluss smerte. Andre kilder sier at det kan starte med bare litt spotting, og ta seg opp etter noen dager, eller en uke. Atter andre kilder sier at man kan ha spontanabort uten hverken blødning eller smerter…. Så, hva er mest vanlig, ifølge dere som har vært uheldige nok til å oppleve det? Jeg er i uke 6 nå (6+0), og har siden tirsdag hatt blødning. Stort sett litt spotting ved toalettbesøk, og noen få ganger litt rennende rødt blod. Ikke noen smerter, bare «vanlig» mensmurring. Har avtatt litt, og de siste par dagene kun hatt rødt/rødbrun og rosaktig utflod, ikke rennende(men rennende blod har jeg kun hatt 3-4 ganger siden tirsdag, og kun ved toalettbesøk). Ikke hatt klumper/koagulert blod. Vet det er tidlig, og skal ikke på ultralyd før torsdag. Men, er det jeg har opplevd så langt begynnende spontanabort? Var det slik for dere som har vært gjennom det? Føles veldig lenge til torsdag. Anonymkode: 1bcb2...e7b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 Blødninger i svangerskapet er helt normalt. Dette kan gå helt fint og det kan også være symptom på spontanabort. Min første graviditet endte i missed abortion, altså dødt foster hvor spontabort ikke hadde startet. Jeg hadde ingen blødninger, smerter eller tap av symptomer. Fikk i neste svangerskap en frisk og fin baby. Mest sannsynlig går det bra. Håper ultralyden går bra! Anonymkode: 5804e...623
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 I en graviditet vokser slimhinnen kjappt og den vil uansett måtte komme ut slik som ved en menstruasjon, drøv tidlig i en graviditetstest. Men om det er starten på dette eller ikke for din del er dessverre umulig å si. Jeg hadde en abort i uke 6 og neste graviditet en stor blødning i uke 6, blødde da gjennom klærne og med koagulert blod men det var ikke en abort den gangen så det er umulig å gjette hva som er hva. Anonymkode: 58cee...c45
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 Du som skriver at blødninger i svangerskapet er helt normalt; nei. Dette står også dersom man googler, at det er helt normalt. Men det kan for noen være langt fra normalt, og da blir det farlig å slå seg til ro med denne infoen. For noen kan blødninger være tegn på svangerskap utenfor livmor, som kan være en livstruende tilstand dersom det oppdages for sent. Jeg fikk også høre at blødninger var normalt. Hadde ingen smerter. Målte hcg hos lege, og det var stigende. Trodde derfor alt skulle gå fint, men endte med ambulanse og hasteoperasjon. Hadde indre blødninger, 2 liter blod i buken. Fikk høre at det var nære på at det gikk galt. Sier ikke dette for å skremme, men det er viktig å få dette undersøkt og ikke gå med blødninger over lang tid. Nå skal jo du på ul, og det er bra. Krysser fingrene for deg! Anonymkode: f1110...948
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #5 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du som skriver at blødninger i svangerskapet er helt normalt; nei. Dette står også dersom man googler, at det er helt normalt. Men det kan for noen være langt fra normalt, og da blir det farlig å slå seg til ro med denne infoen. For noen kan blødninger være tegn på svangerskap utenfor livmor, som kan være en livstruende tilstand dersom det oppdages for sent. Jeg fikk også høre at blødninger var normalt. Hadde ingen smerter. Målte hcg hos lege, og det var stigende. Trodde derfor alt skulle gå fint, men endte med ambulanse og hasteoperasjon. Hadde indre blødninger, 2 liter blod i buken. Fikk høre at det var nære på at det gikk galt. Sier ikke dette for å skremme, men det er viktig å få dette undersøkt og ikke gå med blødninger over lang tid. Nå skal jo du på ul, og det er bra. Krysser fingrene for deg! Anonymkode: f1110...948 Oi, trist at du opplevde dette! Var det svangerskap utenfor livmor? Har lest at det kan medføre indre blødninger. Anonymkode: 1bcb2...e7b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #6 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I en graviditet vokser slimhinnen kjappt og den vil uansett måtte komme ut slik som ved en menstruasjon, drøv tidlig i en graviditetstest. Men om det er starten på dette eller ikke for din del er dessverre umulig å si. Jeg hadde en abort i uke 6 og neste graviditet en stor blødning i uke 6, blødde da gjennom klærne og med koagulert blod men det var ikke en abort den gangen så det er umulig å gjette hva som er hva. Anonymkode: 58cee...c45 Blødde du da du hadde en abort også? Eller bare når det ikke endte med abort? Anonymkode: 1bcb2...e7b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blødninger i svangerskapet er helt normalt. Dette kan gå helt fint og det kan også være symptom på spontanabort. Min første graviditet endte i missed abortion, altså dødt foster hvor spontabort ikke hadde startet. Jeg hadde ingen blødninger, smerter eller tap av symptomer. Fikk i neste svangerskap en frisk og fin baby. Mest sannsynlig går det bra. Håper ultralyden går bra! Anonymkode: 5804e...623 Det virker veldig skummelt at sånt kan skje uten noen symptomer. Fint at du fikk et friskt barn senere. Anonymkode: 1bcb2...e7b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Oi, trist at du opplevde dette! Var det svangerskap utenfor livmor? Har lest at det kan medføre indre blødninger. Anonymkode: 1bcb2...e7b Ja, det stemmer. Var 7 uker på vei da eggleder plutselig sprakk. Ingen smerter før det skjedde (var helt sinnsykt vondt) Eneste symptom før det var som sagt at jeg blødde, kun små mengder med rødt friskt blod. Og så innvendig da, men det ble ikke oppdaget før lege på legevakt kjente at magen var knallhard. Jeg hadde kun måling av hcg hos fastlege, hadde ikke legetime, men det var lege som fikk blodprøveresultatene og formidlet disse til meg. Han visste om blødningene, og kanskje burde han ha sendt meg på ul. Da kunne nok opplevelsen min vært unngått. Anonymkode: f1110...948
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det stemmer. Var 7 uker på vei da eggleder plutselig sprakk. Ingen smerter før det skjedde (var helt sinnsykt vondt) Eneste symptom før det var som sagt at jeg blødde, kun små mengder med rødt friskt blod. Og så innvendig da, men det ble ikke oppdaget før lege på legevakt kjente at magen var knallhard. Jeg hadde kun måling av hcg hos fastlege, hadde ikke legetime, men det var lege som fikk blodprøveresultatene og formidlet disse til meg. Han visste om blødningene, og kanskje burde han ha sendt meg på ul. Da kunne nok opplevelsen min vært unngått. Anonymkode: f1110...948 Sikkert dumt spørsmål, men kan man få fertilitetsproblemer senere dersom eggleder sprekker? Anonymkode: 29fd5...53d
Gjest fransine Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 (endret) Slettet Endret 7. oktober 2022 av fransine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå