Gå til innhold

Problemer med å forstå rundkjøringer

AnonymBruker

Har du hatt problemer med å forstå/lære deg rundkjøringer?  

26 stemmer

1. 1. Har du hatt problemer med å forstå/lære deg rundkjøringer

• Ja
      3
    • Nei
      20
    • Ja, men det tok ikke lang tid før jeg lærte meg det.
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det virker som om det er flere her på forumet (inkludert meg) som har problemer med rundkjøringer.

For meg så er det veldig fortvilende da det er det eneste som står i veien for at jeg skal bestå på en oppkjøring. Har problemer med å forstå når jeg skal inn i en rundkjøring, da trafikkbildet endrer seg veldig fort i rundkjøringen og det er der jeg får mest kjeft fra både trafikklærer og privat.

Hva må til for at jeg lærer det? :( Er så fortvila :( 

Anonymkode: 1f476...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Oj, dette er interessant. Kan ikke komme på at dette var spesielt vanskelig. Er det vikeplikt fra venstre som er problemet? Har du vurdert å stille deg i en rundkjøring uten bil og studere litt? Blir kanskje mindre stressa av å ikke sitte bak rattet?

Anonymkode: 7cc54...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok! Vikeplikt fra venstre, ellers hold deg i riktig felt, blink ut! 

Anonymkode: 89cda...4d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som hevder at det er vikeplikt fra venstre. Det er kanskje ikke helt feil, men det er heller ikke helt rett. Loven er ikke full av regler om dette. Når du kjører inn i en rundkjøring så ser du et trekantet vikepliktskilt og en vikepliktslinje. Du har da vikeplikt for alle som da er i rundkjøringen allerede. Om de er foran eller bak deg spiller ingen rolle. Reglene er uklare. Hvis det smeller så er det normalt å legge skylden på den som har vært kortest tid i rundkjøringen. Det kan bli vanskelig å bevise. Det er ikke uvanlig at den som har kjørt lengst distanse slipper skyld.

Endret av Mannisinbestealder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/10/2022 at 6:12 PM, AnonymBruker said:

Ok! Vikeplikt fra venstre, ellers hold deg i riktig felt, blink ut

Anonymkode: 89cda...4d4

Du glemmer "Blink inn", og det er der folk blir forvirret.

Anonymkode: 9b991...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du glemmer "Blink inn", og det er der folk blir forvirret.

Anonymkode: 9b991...799

Det er ikke påbudt å blinke inn. Men det er påbudt å blinke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hottentått
Mannisinbestealder skrev (22 timer siden):

Det er mange som hevder at det er vikeplikt fra venstre. Det er kanskje ikke helt feil, men det er heller ikke helt rett. Loven er ikke full av regler om dette. Når du kjører inn i en rundkjøring så ser du et trekantet vikepliktskilt og en vikepliktslinje. Du har da vikeplikt for alle som da er i rundkjøringen allerede. Om de er foran eller bak deg spiller ingen rolle. Reglene er uklare. Hvis det smeller så er det normalt å legge skylden på den som har vært kortest tid i rundkjøringen. Det kan bli vanskelig å bevise. Det er ikke uvanlig at den som har kjørt lengst distanse slipper skyld.

Man har vikeplikt fra venstre, men man har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen OGSÅ. Så hvis ingen er i rundkjøringen, så er det de fra venstre man skal stoppe for. Og de som er til høyre for oss stopper for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 18.05):

Det virker som om det er flere her på forumet (inkludert meg) som har problemer med rundkjøringer.

For meg så er det veldig fortvilende da det er det eneste som står i veien for at jeg skal bestå på en oppkjøring. Har problemer med å forstå når jeg skal inn i en rundkjøring, da trafikkbildet endrer seg veldig fort i rundkjøringen og det er der jeg får mest kjeft fra både trafikklærer og privat.

Hva må til for at jeg lærer det? :( Er så fortvila :( 

Anonymkode: 1f476...8ed

Den største bilen vinner i rundkjøringen. Gammelt jungelord. 

Anonymkode: 37cb4...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den største bilen vinner i rundkjøringen. Gammelt jungelord. 

Anonymkode: 37cb4...c0f

Det er i alle fall slik enkelte av sjåførene til en ganske stor lokal hundematprodusent tenker. 🙄 Veldig kjedelig å måtte stoppe midt i rundkjøringen fordi de kjører rett ut foran meg. (Og ja, jeg hadde både plassering og blinklys på plass!) 

Anonymkode: 65eca...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du nermer deg rundkjøringen, se om det er piler som indikerer hvilken fil du skal legge deg i. Du har vikeplikt fra venstre så alltid se til venstre før du kjører ut. Blink så når du passerer nest siste avkjørsel, for å indikere at du skal ut. 

Dersom det ikke er piler som indikerer retning, skal du kjapt ut igjen, ligg til høyre, skal du helt rundt ligg til venstre og blink deg ut ved nest siste avkjørsel. 

Anonymkode: fb2bc...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du passer på å ha blikket litt langt fram så du ser på forhånd hvem som skal hvor i rundkjøringen så er mye gjort. Det er ikke dermed sagt at det er det eneste, for noen legger seg feil og da kan det hende de kjører rett fram selv om det ser ut som de skulle kjøre til høyre. 

Jeg håper ordet "kjeft" ikke var så alvorlig ment som det var sagt. Jeg håper ikke noen kjefter på deg, men klarer å si ifra på en ordentlig måte. Den beste måten å stresse noen i trafikken er å kjefte og hvis det er tilfelle skjønner jeg at det er stressende for deg. 

Men du lærer etterhvert å se hvor raske andre biler er inn mot rundkjøring fra venstre. 

Minst stressende tid å lære dette på er når det er lite biler på veien om du får til det. Da kan du øve på plassering uten å tenke på andre biler - sånn til å begynne med. 

Anonymkode: 29c65...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (2 timer siden):

Man har vikeplikt fra venstre, men man har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen OGSÅ. Så hvis ingen er i rundkjøringen, så er det de fra venstre man skal stoppe for. Og de som er til høyre for oss stopper for oss. 

Vegvesenet sier at man har vikeplikt for alle (som allerede er i rundkjøringen) når man kjører inn i rundkjøringen.  De gjentar at det er av betydning hvem som krysser vikepliktlinjen først og dermed har vært lengst i rundkjøringen. Det er naturligvis grunn til å rette oppmerksomheten mot venstre. Når jeg krysser vikepliktlinjen og står innenfor med halve bilen så kommer den bilisten som var 50 meter unna rundkjøringen når jeg krysset vikepliktlinjen og trakk min "kølapp". Denne bilen suser gjerne nært forbi fronten av min bil uten å slakke på farten. De aller verste tuter og viser finger til mitt dashcam. Husk at mange biler har kamera. Slakk ned og vis hensyn og vikeplikt til alle som var innenfor når du selv krysser. Er du i tvil så vær forsiktig og la gjerne den andre parten passere først. Husk å blinke deg ut. Det er meningen at alle skal inn fra hver sin side til sin tid. Rundkjøringen skal rotere flest mulig biler. Det er ikke meningen at den ene retningen skal suse gjennom i et lang sammenhengende rekke før de andre får lov til å kjøre inn. Det skjønner man når man leser de få reglene og de mange anbefalingene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...