Gå til innhold

Hvordan skal jeg kjøre i rundkjøringa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
10 hours ago, tdm900 said:

Her er noe helt elementært du overhodet ikke har forstått. For om de kjører slik rundkjøring nære deg, gjør de da ikke det i alle andre rundkjøringer. Og fortsatt, den som plutselig er foran deg har brutt sin vikeplikt når det kommer en bil fra venstre! 

Den som allerede er INNE I rundkjøringen har da ikke vikeplikt for de bak?! Hvor lavt strekker egentlig din kunnskap seg? Entrer du en rundkjøring og tror at de som er foran har en plikt til å vike fordi du som er bak har forkjørsrett? 

Hvis nei, hvorfor påstår du da at den som allerede er inne i rundkjøringen har vikeplikt for den som er bak ("til venstre" og nettopp kom inn)? 

Anonymkode: 130c7...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den som allerede er INNE I rundkjøringen har da ikke vikeplikt for de bak?! Hvor lavt strekker egentlig din kunnskap seg? Entrer du en rundkjøring og tror at de som er foran har en plikt til å vike fordi du som er bak har forkjørsrett? 

Hvis nei, hvorfor påstår du da at den som allerede er inne i rundkjøringen har vikeplikt for den som er bak ("til venstre" og nettopp kom inn)? 

Den som skal inn i en rundkjøring, har vikeplikt for de som allerede er inne i rundkjøringen. Hvor vanskelig er det å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis det er meg, TS du mener skal øve så er jeg ferdig med å ta lappen for mange år siden 🤣 

Anonymkode: aa616...42b

Dersom det er noe i trafikken du er usikker på må du øve. Da min far tok lappen var det lite rundkjøringer og lyskryss på hjemstedet. Han har derfor vært nødt til å øve på dette i ettertid. Han hadde heller ingen erfaring med tilhenger, så da han første gang skulle bruke tilhenger måtte han øve på en parkeringsplass.

Det hjelper ikke å ha lappen om det er noe i trafikken du ikke kan. Om det oppstår en ulykke fordi du ikke kan alt du burde er det du som får skylda. Det er mye billigere å øve.

Anonymkode: 74a26...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, tdm900 said:

Den som skal inn i en rundkjøring, har vikeplikt for de som allerede er inne i rundkjøringen. Hvor vanskelig er det å forstå?

Ja nettopp. Det er jo det jeg beskriver. Den vikeplikten begrenser seg altså ikke bare til biler fra venstre. Den begrenser deg også fra å kjøre i rumpa på biler som var i rundkjøringa før deg. Det betyr at du ikke bare må tilpasse deg farten til biler fra venstre, men til bilene som er foran deg. Kun vikeplikt fra venstre er en grov forenkling som ikke er rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja nettopp. Det er jo det jeg beskriver. Den vikeplikten begrenser seg altså ikke bare til biler fra venstre. Den begrenser deg også fra å kjøre i rumpa på biler som var i rundkjøringa før deg. Det betyr at du ikke bare må tilpasse deg farten til biler fra venstre, men til bilene som er foran deg. Kun vikeplikt fra venstre er en grov forenkling som ikke er rett. 

Å tilpasse seg farten til den som er kommet foran meg, når jeg har sluppet den føre meg i rundkjøringa, da jeg har vikeplikt, kjører jeg da for pokker i rumpa! Viker ikke for den, for så å gasse på etterpå. Ei heller tute på den.

Det det har vert snakk om har vert å vike for trafikken kommer fra venstre i rundkjøringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...