lille my Skrevet 16. november 2005 #1 Skrevet 16. november 2005 trenger hjelp til å øke melke prod. har hatt brystreduksjon, men har tydelivis en god del kanaler inntakt.bruker nesesprayen syntocinon, og har gjordt det i 3 veker. det kommer ut melk fra 5-6 forskjellige plasser på knoppen, og jeg har vert oppe i nesten 30 ml på en pupp. men probemet er at jeg har vert avbrutt i pumpingen med mye besøk som resulterte i lite pumping, og på barselavdelingen fekk jeg ikke komt i gang,da de sa jeg ikkje kom til å klare det. så jeg har "mistet"melken to ganger. dvs jeg her ikke fått ut mer en kansje 5 ml. nå er jeg på det stadiet igjenn, og trenger noen siste tips til hvordan jeg skall klare det. ikkje anntydning til betendelse, og ikkje såre knopper. når jeg var oppe i 30 ml, randt det av puppen etter at jeg hadde vert i dysjen, uten at jeg hadde tatt spray o.l. så det må jo vere noe igjennn av utdrivelsesrefleksen min vell???? håper på raske svar
Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2005 #2 Skrevet 16. november 2005 Amme, amme og amme. Det var det de sa til meg. Men jeg klarte det ikke. Og slapp av en periode, prioriter ammingen og ro. Drikk rikelig.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #3 Skrevet 17. november 2005 Jeg får ikke til ammingen, hadde ikke melk etter at småtten ble tatt ut med snitt. Jeg ville at han skulle få morsmelk, så kjøpte en medela mini elektrisk, og satte i gang. I starten pumpet jeg hver time (ikke tull engang!), roet tempoet litt, men pumpet kjempeofte. Sørget for at puppene alltid var fullstendig tom når jeg ga meg (slik at kroppen skulle forstå at jeg ikke hadde nok). Pumpet begge puppene samtidig, slik at kroppen skulle tro jeg hadde tvillinger (alt dette er kjerringråd som jeg fant på nett...) Drakk litervis med vann og ammete... Var et ufattelig pes, men det ga resultater... Nå pumper jeg alt mellom 100-300 hver gang, akkurat nok til å dekke småttens behov. Men husk; mm er det beste for barnet ditt, men erstatning er også vel og bra. Får du det ikke til, så ikke føl nederlag. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #4 Skrevet 17. november 2005 på barselavdelingen fekk jeg ikke komt i gang,da de sa jeg ikkje kom til å klare det. Dummeste jeg har hørt, enn å psyke ned folk sånn? De aller aller fleste greier det bare de står på lenge nok. Hvor gammelt er barnet ditt nå? Sprayen du har fått hjelper på utdrivingsrefleksen din (melkespruten ut av brystet). Men da må det være noe å drive ut, og sprayen hjelper ikke på mengden melk inne i brystet. * Det er viktig at du ikke stresser med dette (enklere sagt enn gjort men viktig!) fordi stresshormoner i blodet blokkerer for hormonene som regulerer ammingen. Tenk glade tanker, tenk på noe annet. Ha tro på deg selv! * Drikk masse vann * Pass på at du får nok søvn, hvil deg når babyen sover. Ikke ha for mange jern i ilden. * Viktig å huske på at det går ikke ann å spare på melken når puppene er litt slappe, da vil det bare produseres mindre melk neste døgn. * Ofte er årsaken for sjelden amming/pumping. Jo mer puppen stimmuleres jo mer melk blir produsert påfølgende døgn. Når puppene er slappe og det ser ut til å være lite melk, ta etpar ammedager. Heller amming enn pumping. Da holder du sengen og hviler og gjør ingenting annet enn å amme, amme og amme minst annenhver time. Vekk babyen, han får ikke uvaner av dette. Ikke noe besøk da, det tar du senere. Det tar tid før melken kommer, kanskje et døgn eller kanskje også to, men den kommer. Barnet vil like å kose og suge selv om det ikke kommer melk. * Noen barn suger ineffektivt, påse at dere har god teknikk. Bruk helsestasjonen eller ammepoliklinikk hvis du bor i byen. * Stump røyken *Ulike urteteer hjelper noen, likedan akupunktur *Fastlegen kan skrive ut primperankur til deg * Masse bra bøker å få lånt. Du kan også ringe ammehjelpen, masse flotte råd der * Nattamming stimmulerer brystet ekstra Melkemengden varierer gjennom døgnet, kanskje er det ikke så galt som du tror. Går han opp i vekt? Er han fornøyd eller grinete? Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 18. november 2005 #5 Skrevet 18. november 2005 Mange gode råd over her, så jeg har lite å tilføye. Ville bare si :LYKKE TIL!!!! Du klarer nok dette med litt ro og fred rundt deg. Du har jo allerede gjort en kjempeinnsats, vær stolt av deg selv!
Gjest ammehjelp Skrevet 18. november 2005 #6 Skrevet 18. november 2005 Jeg fikk piller til slutt for å få opp melkeproduksjonen... det heter noe med A... som gis til damer for kvalme det hjelper på melkemengden.. må fåes av lege på resept.. videre ammete fåes på apoteket, to ganger om dagen drikker du 1 kopp med denne teen. .hjelper også på melkeproduksjonen så ammer jeg om natten det får fart på melken hadde også keisersnitt og småen gadd ikke suge pupp. Satt med den helsikes pumpa dag og natt for å få igang melkeproduksjonen. Det som hjalp var å slappe av og ta det med ro.. til slutt...
Gjest Mzfire Skrevet 18. november 2005 #7 Skrevet 18. november 2005 Her var det jo mange fine råd. Har lest om det på internett så håper det vil hjelpe. Må bare tilføye at dere som klarer å få til amming er så heldige. Kjenner at jeg følelsesmessig blir så trist når jeg selv aldri fikk til det. Dere som ammer vet dere hvor mange dager det tar etter fødsel før melkeproduksjonen kommer seg? Jeg opplevde aldri utdrivningsrefleksen.. Jeg ammet konstant i 3 dager. Men så gav jeg meg.. Jeg hadde en spesiell fødsel og barseltid så kansje det var en grunn til at jeg ikke fikk det til.. Så dere som prøver å amme, lykke til
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #8 Skrevet 19. november 2005 Jeg fikk piller til slutt for å få opp melkeproduksjonen... det heter noe med A... som gis til damer for kvalme det hjelper på melkemengden.. må fåes av lege på resept.. Helt sikkert en Afipran-kur. Egentlig et kvalmestillende middel, men har vist seg å ha positiv effekt på melkeproduksjonen hos mor. Den gis kun som en engangskur, så det er viktig å slappe av og pumpe/amme godt og utnytte den effekten den gir. Fastlegen kan skrive ut resept til deg.
Tusenfryd Skrevet 19. november 2005 #9 Skrevet 19. november 2005 Har du vært i kontakt med Ammehjelpen? Hvis ikke kan det anbefales. Ikke bare lese på sidene deres, men snakke i telefonen med en som har hatt problemer, en du kan dele ting med og som kan hjelpe akkurat deg - ikke bare gi generelle råd.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #10 Skrevet 19. november 2005 [quote=Mzfire,18.11.2005 (22:08) Kjenner at jeg følelsesmessig blir så trist når jeg selv aldri fikk til det. Dere som ammer vet dere hvor mange dager det tar etter fødsel før melkeproduksjonen kommer seg?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #11 Skrevet 19. november 2005 For flere tips, kan du gå inn på www.dinbaby.com, og velge kolonnen "ammedebatten" til venstre. Der er det utrolig mange gode svar, søk spesielt opp innlegg av Fjummsi, Minimio og Expat. De gir utrolig gode råd, og virker nesten profesjonelle! Lykke til!
Gjest Gjest_solstråla_* Skrevet 19. november 2005 #12 Skrevet 19. november 2005 amme ofte! drikke mye! slapp av! vørterøl det er vel et dårlig råd, men jeg tok en guiness-øl en gang for å få igang igjen produksjonen og det rann nesten over av morsmelk. jeg ammet selvfølgelig ikke de nærmeste timene etterpå (pumpet det ut), men virkningsfullt var det. og produksjonen tok seg opp i etterkant. lykke til!
lille my Skrevet 23. november 2005 Forfatter #13 Skrevet 23. november 2005 takker for alle svar. håper at jeg kan få igang prod igjenn.....
prinsessa Skrevet 24. november 2005 #15 Skrevet 24. november 2005 Hei!, Jeg hadde også sikkelig problemer med å få nok melk og prøvde alt; ammete, nesespray, akupunktur, drakk liter med vann, prøvde å roe ned, amma hver time, pumpa masse osv. Men det kom ikke mer melk hos meg dessverre. Til slutt ble det sånn at sønnen min fikk først pupp så flaske og dette holdt jeg på med i 4 mnd. Du kan tro det tok en tid og gi sønnen min mat: først to pupper 15 min. på hver og deretter flaske. For å si det sånn, jeg hadde et rent helvete med amming og mating. Jeg kommer ALDRI til å mase sånn med amingen igjen, var overhodet ikke verdt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå