Gå til innhold

Vond klump i magen - setter meg selv sist.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går konstant rundt med en vond klump i halsen. Føler jeg ikke har kontroll over mitt eget liv - bare kastes rundt fra situasjon til situasjon utifra andres ønsker og 

Det største problemet er at jeg sliter med generelt veldig dårlig samvittighet ovenfor alle rundt i livet mitt. Føler at jeg må tilpasse livet mitt utifra hva andre vil - for eksempel kommer familien min til Oslo i løpet av min korte ferie når jeg egentlig skal på festival - men fordi de kommer de samme fire dagene føler jeg at jeg må fjerne alt fra kalenderen min og bare møte dem og deres ønsker.  Føler jeg skylder dem det, på en måte. 

Går konstant rundt med en følelse av å måtte gråte, uten å helt vite hvorfor. Føler jeg er alt for hensynsfull og tilpasningsdyktig utifra andres ønsker, men vet ikke hva jeg skal gjøre for å bli bedre på å følge egne ønsker. Er singel nå, men det var helt likt da jeg hadde kjæreste. Jeg ville ikke legge andre planer før jeg visste helt sikkert at ikke kjæresten min egentlig ville/hadde tenkt at vi skulle gjøre noe sammen og selv da gikk jeg med litt dårlig samvittighet. 

Hva har dere gjort for å bygge opp følelsen av å sette seg selv og egne ønsker først? Mener selvsagt ikke at man alltid skal gjøre det, men å leve sitt liv på egne premisser og følge egne ønsker. 

Anonymkode: ac0e7...204

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innse din egen verdi, slik at du ikke setter deg selv sist i alle sammenhenger. Noen ganger er det fint å prioritere andre, men når det skjer hver gang så blir det liksom aldri "din tur". Andre blir vant til at det er sånn, og tar deg for gitt.

Kanskje det er slik familien foretrekker å se deg? Som den som alltid skal adlyde andres ønsker og ta hensyn? Da er det ikke rart at du kjenner deg trist, for det er trist.

Vit at du har rett til å sette deg selv først noen ganger også! Det er faktisk helt nødvendig for at du skal kunne ta vare på deg selv og ditt liv. Det kan være vanskelig å gjøre hvis man ikke er vant til det, andre blir kanskje sure og synes man er "vanskelig" - da kommer gjerne dårlig samvittighet.

Det er bra å ha en samvittighet, men hvis den hindrer deg i å leve fritt, har den blitt altfor, altfor mye. Øv deg på å si til deg selv: "Dette har jeg lyst til å gjøre, det er helt greit og helt normalt. Jeg gjør ikke noe galt i å dra på festival, jeg fortjener den turen og familien klarer seg uansett helt fint selv."

Anonymkode: 65a47...aa3

AnonymBruker
Skrevet

Jaa, du har rett. Bare føler veldig på at jeg på en måte skylder foreldrene mine spesielt å være med dem når de kommer, fordi jeg ikke bor i samme by som dem. Og i tillegg føler jeg at de ikke lever det mest spennende livet (har ikke så mange venner som de henger med, osv) så føler jeg skylder dem å "underholde dem" hvis du skjønner. Fader og, blir bare lei meg.  

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jaa, du har rett. Bare føler veldig på at jeg på en måte skylder foreldrene mine spesielt å være med dem når de kommer, fordi jeg ikke bor i samme by som dem. Og i tillegg føler jeg at de ikke lever det mest spennende livet (har ikke så mange venner som de henger med, osv) så føler jeg skylder dem å "underholde dem" hvis du skjønner. Fader og, blir bare lei meg.  

Foreldrene dine er voksne og har dermed ansvar for sine liv, slik du har ansvar for ditt, så de burde klare å underholde seg selv litt også. Du høres ut som en person som tar på seg for mye ansvar for andre - så mye at det går ut over dine behov, og da blir du såklart trist. Jeg sier ikke at du skal kutte kontakten med dem eller noe, bare være mer "ego" noen ganger. Da føles det ofte mye bedre når du senere gjør noe for andre, fordi du tar vare på deg selv også i stedet for å være helt selvutslettende.

Hvis du skal sitte og vente på at noen skal "gi deg lov" å gjøre noe gøy for din egen skyld, så risikerer du å vente forgjeves mens livet går forbi. Det føles i hvert fall ikke bra.

Min erfaring er at det kan virke veldig skummelt å skulle tenke bare på seg selv i blant, men når man først har prøvd litt går det gjerne bedre enn man fryktet.

Anonymkode: 65a47...aa3

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Har gått rundt i hele dag og grått, etter at jeg innså på ordentlig at jeg ikke setter grenser for meg selv og lar alle andre styre livet mitt. Jeg gjør meg selv mindre, tar mindre plass og gjør mindre ut av meg selv. 

Skrevet

Tråden er ryddet for misbruk av AB-funksjon. Det vil si at man opptrer som én eller flere brukere ved å poste som anonymbruker.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...