Gå til innhold

Sletting av renter hos Lånekassen - hjelp meg å forstå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Etter å ha sett over inntektene mine ser jeg at jeg har lav nok inntekt utenom 2020 til å få slettet noe renter på lånet hos Lånekassen, tror jeg.

Det jeg ikke skjønner er om man har rett på å få slettet renter selv om man har betalt på studielånet i samme periode? Jeg har jo fått noe fradrag på skatten for gjeldsrenter de siste åra, og lurer på om det virker inn?

Jeg ser at man kan få slettet renter ved å søke opptil 3 år tilbake, men er litt usikker på hvordan dette fungerer.

I 2019 var jeg student frem til sommeren, men levde det siste året uten studielån. Betalingsplanen begynte fra 15.02 og jeg hadde betalingsutsettelse de mnd, og jeg søkte om å få slettet renter fra 15.02 - 15.06, men fikk avslag fordi jeg var student i samme periode og hadde brukt opp studielånsåra.

Fikk jobb fra samme sommer og betalte på studielånet resten av året. Ser nå at samlet inntekt for 2019 var rett under 200 000 kr, og tror muligens jeg kan ha rett på få slettet renter fra 15.07 - 15.12 pga. lav inntekt?.

I 2020 hadde jeg akkurat for høy inntekt totalt for å få slettet noe renter (Rundt 370 000 kr). Så det er ikke noe poeng å søke om.

I 2021 hadde jeg totalt inntekt på 313 000 kr, og i følge tabellen jeg finner kan jeg ha rett på å få slettet renter for opptil 10 mnd tror jeg. 

Spørsmålet er om jeg kan søke for 2019 og 2021 samtidig? Eller bør jeg søke separat for 2019, og evt. vente med å søke for 2021 til neste år, evt. om å søke for 2021 og 2022 sammen da jeg er ser ut til å ha like lavt inntekt i 2022?

Eller gjelder sletting av renter bare om man har hatt betalingsutsettelser? 

Anonymkode: f7f6d...374

AnonymBruker
Skrevet

Dette får du riktig svar på om du sender en mail til Lånekassa. 

Anonymkode: e9caa...354

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest litt bedre på det så tror jeg at jeg har funnet svaret på det selv. Man må i tillegg til å ha hatt lav inntekt ha andre grunner til å søke, feks. at man har vært arbeidsledig etc.. Altså det holder ikke å bare ha lav inntekt i jobb. 

Var ikke arbeidsledig høsten 2019, men har vært arbeidsledig i høst, så svaret er ganske enkelt tror jeg, jeg kan søke om få slettet renter i perioden fra september - desember i fjor. Da hadde jeg også betalingsutsettelse så det skal være en grei sak å få slettet de rentene. Så kan jeg søke for 2022 evt. neste år. 

Anonymkode: f7f6d...374

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...