AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #1 Skrevet 10. juli 2022 Lånekassen har som kjent ekstra betalingsutsettelser ut året som følge av koronatiltaka. Disse regnes ikke i de 3 ordinære årene alle har. Det blir neppe forlenget nå da det nesten har vart i 2 år, så dette er "siste sjansen" til å utsette uten at det går utover de 3 åra, og jeg funderer litt på å søke utsettelse nå i 3 - 4 mnd eller ut året for å heller benytte muligheten til å bygge større buffer uten å la det gå utover de 3 ordinære årene. Straffen blir jo at summert sett så blir jo at jeg må betale mer renter på studielånet totalt. Men det vil kanskje være snakk om mellom 3000 - 5000 kr totalt i det lange løp Har tidligere brukt 5 mnd og har 31 mnd igjen jeg kan få betalingsutsettelse av de 3 åra. Har også i en periode i 2019 da jeg hadde svært god råd betalt inn en 1000-lapp ekstra i måneden på studielånet, så jeg har sånn sett "nullet ut" de ekstra rentene som kom fra tidligere betalingsutsettelse. Jeg ville nok ikke søkt om betalingsutsettelse nå om jeg måtte brukt av de 3 åra, disse ville jeg spare til det er helt krise, og det er det ikke nå. Men saken er at akkurat nå har jeg lav inntekt mens jeg leter et full stilling og jeg ser de siste månedene at jeg ikke klarer å spare noe særlig når jeg betaler på studielånet samt de andre utgiftene, det går akkurat rundt, selv om jeg lever ganske så nøkternt. Det bekymrer meg at jeg ikke klarer å spare mer. Har per nå ca. 60 000 kr på sparekonto og har fylt årets BSU-kvote og har skarve 7000 kr stående i fond. 60 000 kr føles ikke tilstrekkelig buffer på lang sikt med tanke på de økte prisene, jobbsituasjonen er usikker og jeg har en bil som det kan komme utgifter på. Har imidlertid nybilgaranti fortsatt, så kommer ikke til å få ville verkstøypriser, men ting kan jo skje. Visst jeg skal prøve å være litt synsk og se inn i "spåkula" med tanke på de økte prisene som kommer fremover, så tenker jeg at med dagens inntekt så tenker jeg det kan ende opp med at økonomien er enda dårligere i 2023 enn nå, og at jeg da kan bli nødt til å faktisk søke betalingsutsettelse fordi jeg ikke får det til å gå rundt. Dette kan jeg kanskje unngå en stund visst jeg heller søker nå og bygger opp større buffer, fordelen vil jo klart være at om jeg tar grep nå så kan jeg unngå å bruke av de 3 årene. Med tanke på de ville prisene som er spådd fremover, så føler jeg på at de i åra fremover at har bruk for betalingsutsettelse og at 3 år plutselig ikke er så mye lenger. Lånet er forresten på 420 000 nå. Hva tenker dere andre og benytter dere av ekstra betalingsutsettelser nå for å bygge buffer? Jeg har heldigvis ikke boliglån og bilen er nedbetalt, og slik det ser ut nå må jeg snart ut på leiemarkedet (bor billig hos familie nå) og jeg grøsser litt av prisene der. Ser ikke for meg boligkjøp med det første med dagens utvikling. Anonymkode: d7ddb...d0b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #2 Skrevet 10. juli 2022 Hadde studielån på ca 40 000.-, men det brukte jeg ikke noe av. Betalte det inn etter jeg var ferdig med bachelor. hadde jeg hatt over 400 000.- hadde jeg nok også bedt om noen betalingsutsettelser ja. Anonymkode: fcf21...2e2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #3 Skrevet 10. juli 2022 Har aldri bedd om og aldri vurdert betalingsutsettelser fra Lånekassen. Går på AAP og har 278 k i studielån. Jeg har heller ikke hatt problemer med å bygge meg opp en buffer, selv om jeg betaler ned studielån - og går på AAP. Anonymkode: 68b23...a03
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #4 Skrevet 10. juli 2022 ^ Meg over. Men bufferen min er ikke så stor da. Har ca en månedslønn på buffer. Og 4-5 000 i fond. Anonymkode: 68b23...a03
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #5 Skrevet 10. juli 2022 Jeg har vurdert å bruke av betalingsutsettelsen for å betale billånet raskere ned, da det ville kostet meg rundt 1500kr ekstra for 3mnd med utsettelse - som tilsvarer ca 6000kr ekstra på billånet. Samtidig har jeg fastrenteavtale som går ut i desember 2023, så ønsker ikke å miste noen av de månedene nå når flytende rente er høyere enn den faste jeg har. Så får se. Tar meg kanskje noen mnd. Anonymkode: e94e8...b12
Gjest fransine Skrevet 10. juli 2022 #6 Skrevet 10. juli 2022 (endret) Har benyttet meg av dette. Endret 7. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 Jeg har et lavt studielån på under 100 000, men vurderer å bruke utsettelse ut året og heller sette den drøye 1000-lappen inn på billånet hver måned i stede.. Samtidig utgjør det så lite at det sannsynligvis ikke er noe vits.. Anonymkode: 92195...2db
Knirke Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 Jeg tenker i grunn motsatt… At jeg heller betaler ekstra på Studielånet nå som aksjemarkedet er urolig og fondene taper seg. Men jeg hadde ikke gjort det hvis jeg ikke hadde hatt en solid buffer allerede. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 Bruker utsettelse og betaler heller de pengene ned på billånet som er et vesentlig dyrere lån. Anonymkode: 9cbe0...8d5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 Jeg har akkurat sendt inn søknad om betalingsutsettelse i 3 mnd også tar jeg en vurdering om jeg trenger mer etter det. Etter å ha sjekket litt så ser jeg at jeg har rett på å få slettet renter som følge av arbeidsløshet og lav inntekt, slik at de ekstra renter trenger jeg ikke å tenke på heller. Nedbetalingstiden kommer til å bli lenger, men kommer nok til å betale inn ekstra senere om jeg får mulighet. Håper selvsagt å komme meg ut i full jobb snart, slik at jeg kan forsette å betale ned på det i 2023 også. Anonymkode: d7ddb...d0b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #11 Skrevet 11. juli 2022 Jeg har valgt å bruke utsettelsene i Lånekassen ut 2022, siden jeg akkurat har flyttet og trenger litt ekstra tilgang til penger i en periode. (Selv om jeg har buffer). Har stort studielån, så for meg gjør det en forskjell. Betaler normalt 3200,- i måneden. Anonymkode: e4a0a...1a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå