Gå til innhold

Tenker dere det er greit å banne til et lite barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en samboer som har for vane å banne til barnet vårt dersom han blir irritert. Det kan være «åh fy faen, altså!», «nå hører du etter, og det er jævlig kjapt», «…ellers blir jeg forbanna». Alt dette med en veldig kjeftete stemme. 

Jeg kan selv banne så barnet hører det om jeg for eksempel slår meg og får vondt, men synes det høres så voldsomt (og ikke minst stygt) ut å banne når jeg snakker direkte til barnet? Eller er det jeg som overreagerer? Tenker det ikke setter et godt eksempel for hvordan man snakker til andre?

Barnet er forøvrig 3 år.

Anonymkode: c30da...791

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det mener jeg grenser til psykisk vold.

Jeg banner ganske mye selv til tider, og ungen min har plukket opp et par ord av meg i større alder (jadajada - jeg har gener fra Finnmark), men det er til «morsom bruk» eller når man type slår tåa i en stein osv. 

Men å kjefte og banne er virkelig ikke greit overhodet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke veldig kult med en 3åring som banner.. Men da vet dere han ikke har lært banneordene i barnehagen. Og vi andre får endelig svarer på hvor de lærer det.. 

Anonymkode: 32087...a1e

AnonymBruker
Skrevet

Du banner jo foran barnet selv, så du har jo ikke så mye du skulle sagt. Dessuten er nok dette ganske vanlig, jeg lærte visstnok å si "kukhode" som 2-åring, men ble ikke traumatisert av den grunn.

Anonymkode: 57fe1...d02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du banner jo foran barnet selv, så du har jo ikke så mye du skulle sagt. Dessuten er nok dette ganske vanlig, jeg lærte visstnok å si "kukhode" som 2-åring, men ble ikke traumatisert av den grunn.

Anonymkode: 57fe1...d02

Jeg føler likevel det er forskjell på å glippe ut et banneord fordi man slår seg, og å gjentatte ganger banne til barnet…

Ts

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg føler likevel det er forskjell på å glippe ut et banneord fordi man slår seg, og å gjentatte ganger banne til barnet…

Ts

Det der kommer nok Ann på dialekta vil jeg si.. noen synes det er jævlig godt med is og banner som en sjømann pga det er del av dialekta gjør de ikke til dårligere omsorgs personer av den grunn. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, barnevernet next.

Anonymkode: f9034...8f2

• Liker 1
Skrevet

Nei, grøss…!

Skrevet

Slik din samboer snakker til barnet, slik snakker man rett og slett ikke til andre mennesker. Jeg hadde vært helt satt ut om feks en kollega eller svoger snakket slik til meg, så hvorfor skal man snakke slik til et lite barn?

Ja, man er foreldre og skal oppdra barnet. Men her i huset snakker vi ordentlig til hverandre uansett. Så jeg mener din samboer både er usmakelig, ikke viser respekt og rett og slett utfører dårlig oppdragelse.

Både mannen og jeg kan glippe ut med eg banneord om vi slår oss, men det er jo ikke til et menneske, så i min verden er dette noe helt annet (vi prøver å unngå det såklart, og er jo ikke de styggeste ordene vi kommer med). Men ord i samtale med en person er overhodet ikke aktuelt.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en samboer som har for vane å banne til barnet vårt dersom han blir irritert. Det kan være «åh fy faen, altså!», «nå hører du etter, og det er jævlig kjapt», «…ellers blir jeg forbanna». Alt dette med en veldig kjeftete stemme. 

Jeg kan selv banne så barnet hører det om jeg for eksempel slår meg og får vondt, men synes det høres så voldsomt (og ikke minst stygt) ut å banne når jeg snakker direkte til barnet? Eller er det jeg som overreagerer? Tenker det ikke setter et godt eksempel for hvordan man snakker til andre?

Barnet er forøvrig 3 år.

Samboeren din trenger foreldreveiledning av helsestasjonen. Det er på ingen måte greit å banne, kjefte på og holde barnet ansvarlig for den voksnes følelser («…ellers blir jeg forbanna»)

Han må forstå at han er barnets rollemodell, og skal veilede barnet sitt, ikke kjefte. Altfor mange voksne forventer like mye av et lite barn i utvikling som av en annen voksen. Man kan fint sette grenser for barnet sitt samtidig som man behandler det med respekt.

Ta kontakt med helsestasjonen og be om veiledning. Det er til barnets beste.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Kommer gloser når jeg slår meg og lignende. Men banner ikke TIL ungen. 

Han har ofte gjentatt et banneord 🙈 Da sier jeg Nei ikke det😅😅😅🙈

Men han har aldri bannet utenom å gjenta i det jeg banner. Skjer ikke ofte. Er mer Oh, shit🙃🤪

Skrevet

Er forbanna et banneord? 

For jeg bruker det jevnlig 

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er greit nei. Husker selv når jeg gikk i første klasse at jeg ble skikkelig lei meg og redd når læreren sa til oss «hold munn». Kanskje delvis da jeg ikke hadde gjort noe galt, men og det at jeg aldri før hadde hørt noen snakke slik til meg.

Nå er strengt tatt ikke «hold munn» et banneord en gang, men til og med det reagerte jeg på som barn. Nå er jeg voksen, blitt over 30 år, og jeg banner så å si aldri. Det skal være noe veldig galt om det skjer.

Anonymkode: a0c41...b9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Det er jeg enig i, å banne til et barn er fryktelig stygt i min bok. Min bok inneholder forresten en haug med banneord, men det er vanlig folkeskikk beherske bannskapen når det er barn i nærheten.

Anonymkode: 98d4e...1f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (5 timer siden):

Det der kommer nok Ann på dialekta vil jeg si.. noen synes det er jævlig godt med is og banner som en sjømann pga det er del av dialekta gjør de ikke til dårligere omsorgs personer av den grunn. 

For å si det sånn; jeg har en dialekt som er mye mer kjent for banning enn hans, om det var det om å gjøre.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å si det sånn; jeg har en dialekt som er mye mer kjent for banning enn hans, om det var det om å gjøre.

Ts

Da er det nok en grunn til du reager tenker jeg 

AnonymBruker
Skrevet
cilla89 skrev (5 timer siden):

Slik din samboer snakker til barnet, slik snakker man rett og slett ikke til andre mennesker. Jeg hadde vært helt satt ut om feks en kollega eller svoger snakket slik til meg, så hvorfor skal man snakke slik til et lite barn?

Ja, man er foreldre og skal oppdra barnet. Men her i huset snakker vi ordentlig til hverandre uansett. Så jeg mener din samboer både er usmakelig, ikke viser respekt og rett og slett utfører dårlig oppdragelse.

Både mannen og jeg kan glippe ut med eg banneord om vi slår oss, men det er jo ikke til et menneske, så i min verden er dette noe helt annet (vi prøver å unngå det såklart, og er jo ikke de styggeste ordene vi kommer med). Men ord i samtale med en person er overhodet ikke aktuelt.

Men er du en sånn som ikke banner overhodet (når du prater)?

Jeg kan si «det der var jævlig godt». Prøver å unngå banning så langt det lar seg gjøre foran barnet, men jeg kan fint banne i en samtale, uten at det betyr at jeg sier stygge ting til den jeg prater med. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å banne til noen, men aller minst barn. 

Anonymkode: e6948...78b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barnet er forøvrig 3 år.

Det er helt jævlig neandertal å skulle prate sånt til barn. Barnet er TRE! Jobben til barnet er å ikke høre etter. Å true med å bli forbanna er så tragisk.

Anonymkode: 9de07...4f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det verste jeg kan si til barnet mitt er "må mamma bli streng nå?" Så sier barnet nei også snakker vi heller om hva som skjedde på en ordentlig måte. 

Anonymkode: e5786...cb5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...