AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #1 Skrevet 10. juli 2022 Utallige tråder, ja jeg vet. Det er likevel mest sånne extreme caser. Nå har vi kjøpt hytte på Sørlandet og får et betydelig antall gjester på besøk. Hva BØR jeg gjøre som vertinne? Er det helt ut å be de ta med seg sengetøy selv? Hvis ikke blir det utrolig mye å vaske ser jeg. Jeg vil be de ta med noe mat eller være med å handle underveis. Ta med/ kjøpe alkohol. I fjor spurte noen om hvor solkremen var… Anonymkode: ac1cd...32a 2 1
Firefine Skrevet 10. juli 2022 #2 Skrevet 10. juli 2022 Helt greit å be dem ta med sengetøy. Ta som et utgangspunkt at alt går seg til og så tar du det heller opp hvis det ikke ordner seg. 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #3 Skrevet 10. juli 2022 Du kan godt be dem ta med sengetøy og håndklær. De bør være med på å betale for mat og drikke. La frokost- og middagslaging gå på omgang (lag liste). Ellers får ikke du noen fridager. Du skiver at det kommer mange. Ønsker du egentlig det? Hvis ikke må du si nei! Blir de mange dager, eller er det snakk om flere puljer? Anonymkode: 158d3...71c 13 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #4 Skrevet 10. juli 2022 Alt det du nevner er ok å be folk ta med tenker jeg. Har ikke hytte selv, men hadde ikke reagert på noe av det om jeg var invitert til en hytte. Anonymkode: 447ae...f71 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #5 Skrevet 10. juli 2022 Helt greit å be andre ta med sengetøy og handklær. Ellers forventer jeg av gjester (og meg selv når jeg er gjest) å bidra rikelig når det gjelder mat og drikke. Insisterer på å betale. Og får jeg nei kjøper jeg heller inn ekstra godsaker. Låner vi hytte forlater vi alltid stedet renere og ryddigere enn da vi kom, tar innimellom unna et raskt prosjekt som en hyggelig overraskelse. Og opplever det samme fra våre gjester. Unntaket for oss er egne foreldre og svigers. De insisterer på å fikse sengetøy, og betale alt av mat. Da jeg vet de oppriktig ønsker det så er det ok. Anonymkode: 122e2...53c 12
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #6 Skrevet 10. juli 2022 Fine hyttegjester: -Tar med sengetøy og håndklær. -Spleiser på alt av mat og drikke. -Hjelper med matlaging og rydding. -Tar med en gave til vertskapet. Anonymkode: 9a052...f2f 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #7 Skrevet 10. juli 2022 Helt innafor å be de om å ta med sengetøy selv. Tenker dere også kan foreslå at dere f.eks handler sammen (og da forstår de fleste at dere da deler på kostnaden). Anonymkode: 1102e...af2 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #8 Skrevet 10. juli 2022 Keg vet ikke hvorfor dere har valgt å invitere et «betydelig antall» gjester første året dere har hytte, men til spørsmålet ditt så kommer det an på så mye. Gjestene vet jo ikke (og har ihvertfall ikke noe ansvar for ) at dere har invitert så veldig mange. Hvis dere for eksempel får besøk av Line og Lars en helg og dere ofte har vært hos dem uten å bli bedt om å spleise , så er det nok ikke innafor. Stort sett så tar overnattingsgjester med seg både vin og andre bidrag samt spør ofte om de skal ha med sengetøy. Er det folk som skal være en uke så kam det være naturlig å foreslå at man står for noen middager (men det naturlige er at de foreslår det selv). Anonymkode: f06dc...aec 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #9 Skrevet 10. juli 2022 Vi har vaskemaskin på hytta, og personlig synes jeg ikke det er noe stress å kjøre vask av sengetøyet. Men de får legge på sengetøyet selv, og ta det av igjen 😅 håndklær ber jeg de ta med /evt får de et de får ta vare på (dette er IKKE et hotell hvor man slenger håndkleet på gulvet til vask etter å ha brukt det en gang). Alkohol tar man med. For all del, kan være at vi kjøper inn vin til maten, lager drinker, men da setter feks gjestene frem vin til oss alle senere. Har så klart de gjestene som kun har med eget og kun drikker dette/holder flasken for seg selv, og sier jo ikke noe på det. De aller fleste gjester pleier å insistere på å ta regningen når vi er på butikken å handler (vi tilbyr alltid å vippse «vår» del). Om vi har handlet inn maten på forhånd så har gjerne gjestene med noe, feks en god flaske vin. Evt så har vi venner hvor det går begge veier, og vi spiser og drikker hos de, så spiser og drikker de hos oss neste gang. Har så klart en venninne som aldri tar med noe, kun vin til seg selv. Aldri tilbudt seg å stoppe innom på butikken eller noe. Jeg vet hun er sånn og hun er her ikke så lenge, så ikke noe jeg irriterer meg over. Men tenker jo for meg selv at det er litt pussig at hun aldri har blitt «voksen». Anonymkode: 38ecd...9a8 1
avent Skrevet 10. juli 2022 #10 Skrevet 10. juli 2022 Jeg tenker at det er like greit å bare sette standarden med en eneste gang så folk ikke tror det bare er å ture på å ser for seg ukesvis med gratis hotellservice😳. For det første så hadde jeg ikke giddet å hatt gud å hvermannsen på besøk. Folk jeg egentlig ikke er så nære å som jeg vet bare begynner å ta kontakt pga hytta hadde jeg ikke tatt meg bryet med å invitere. Dere bør sette grenser med en gang å forvente at folk tar med seg sengetøy ol selv, at de bidrar med måltider både økonomisk og praktisk. Er ikke rett at dere blir sittet med skyhøye utgifter i tillegg til masse ekstra jobb. Si nei om dere ikke har lyst på besøk/overnatting, innformer også om hvor lenge dere vil ha besøk! Dere syns kanskje et par dager, mens de som vil komme ser kanskje for seg ei uke... Vær obs på alle de som kun ser for seg gratis ferie. Om dere ikke orker masse overnatting så kan det kanskje være aktuelt med et dagsbesøk ? 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #11 Skrevet 10. juli 2022 Er folk virkelig så teite at de ikke forstår at de rydder etter seg, kjøper inn sin egen mat og drikke, evt avtaler innkjøp i forhold til hva som skal lages av mat i felleskap??? Helt urolig hvor frekk folk kan bli Anonymkode: 44517...529 2
solsolsol Skrevet 10. juli 2022 #12 Skrevet 10. juli 2022 Helt fint å be dem ta med sengetøy og håndklær selv. Normale folk spør vel gjerne i forkant "skal vi ta med noe?", da ville jeg sagt konkret hva de kan ta med (sengetøy, ost, juice og alkohol hvis dere vil ha :))
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #13 Skrevet 10. juli 2022 Hos oss får alle hyttegjester beskjed om å ta med sengetøysett eller lakenpose og håndklær, siden vi ikke har vaskemaskin på hytta. Hvis jeg skal besøke noen på en hytte, tar jeg alltid mer sengetøy og håndklær uoppfordret. Mat og drikke avtales for hver gang og jeg har aldri opplevd at noen kommer for å snylte på oss. Som regel handler vi sammen og spleiser på innkjøpene. Anonymkode: 5ce58...c36 1
avent Skrevet 10. juli 2022 #14 Skrevet 10. juli 2022 Har ei venninne som gikk til innkjøp av hytte å det var ikke måte på hvor mange av hennes perifere bekjente som "plutselig" begynner å ta kontakt og som ville treffes. Folk begynte å invitere seg selv opp på hytta i div ferier, begynne å mase om å få låne hytta osv.. Dessverre er min venninne en smule dumsnill så hun og mannen lot seg utnytte. Helt utrolig hvor frekke folk kan være. Folk kom opp uten å ha med seg ein dritt, såg for seg ferie hvor min veninne og mannen sto for alt både økonomisk og praktisk. Det gikk faktisk så langt at de vurderte å selge hytta si 😳 Heldigvis fikk mannen nok og satte ned foten. Gav beskjed til alle som bare ville "låne" hytta at det kostet 5000 kr i uka pluss utvask å leige av sengetøy 😂 Da ville ingen "låne" hytta allikevel 😂😂 De sa i fra til alle som bare ville komme på besøk at de da regnet med at de hadde med sengetøy ol å at de også handlet på veien opp å at de tok ned seg det de selv ville drikke av vin osv. Plutselig ville de ikke komme på besøk allikevel, fant vel sikkert noen andre å utnytte 😳 Jeg vet om maaange lignende historier om folk som mener det er helt greit å utnytte folks gjestfrihet. Bla da mine foreldre fikk seg hytte..heldigvis er ikke pappa redd for å gi beskjed så de satte bare klare grenser med en gang å da silte de fort ut de som eget bare var ute etter gratis ferie. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #15 Skrevet 10. juli 2022 Takk for mange gode svar! Vi har en stor vennekrets, så derfor det blir ‘betydelig’ besøk i år. TS. Anonymkode: ac1cd...32a
Firefine Skrevet 10. juli 2022 #16 Skrevet 10. juli 2022 Noen venner med hytte ba om et Vippsbeløp siden gjestene ikke betalte noe mat og drikke på en uke. De sendte 200kr. for fire personer. 😂😱
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #17 Skrevet 10. juli 2022 Firefine skrev (48 minutter siden): Noen venner med hytte ba om et Vippsbeløp siden gjestene ikke betalte noe mat og drikke på en uke. De sendte 200kr. for fire personer. 😂😱 De fire gjestene gav de med hytte 200kr samlet etter å ha fått dekket kost og losj i ei hel uke?? Folk er frekke som faen. Ts, bare skriv at folk må ta med håndkle og sengetøy og at de kan kjøpe de de ønsker å spise av mat og drikke på den og den butikken på vei til hytta. Anonymkode: 56da0...4af 1
Firefine Skrevet 10. juli 2022 #18 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fire gjestene gav de med hytte 200kr samlet etter å ha fått dekket kost og losj i ei hel uke?? Folk er frekke som faen. Ts, bare skriv at folk må ta med håndkle og sengetøy og at de kan kjøpe de de ønsker å spise av mat og drikke på den og den butikken på vei til hytta. Anonymkode: 56da0...4af Ja. Lov å le, men det ble nok siste gang.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #19 Skrevet 10. juli 2022 Ta med håndklær, sengetøy hvis det er mulig(se på reisevei, hvis det er plass i bilen), hjelpe med å lage mat og rydde, kjøpe noe mat og drikke der det faller naturlig. Fint med gave til vertskapet men jeg personlig er dårlig på slikt og skjer sjeldent... Anonymkode: 5fac3...1b5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #20 Skrevet 10. juli 2022 Nå har jeg bare noen faste hyttegjester, og de har på eget initiativ tatt med seg sengetøy, håndklær og alt de trenger. Mat pleier vi å avtale angående hvem som kjøper hva, eller vi handler sammen på vei til hytta, om vi reiser samtidig. De setter også igjen det som er til overs, siden de bor gratis. Mine foreldre har derimot noen hyttegjester som er blitt belastende, men har vondt for å si nei, siden det er slekt. De har ikke med seg noe sengetøy, håndklær eller utstyr, og de er mange (stor hytte), så min mor blir stående og vaske enormt mye sengetøy og diverse når de drar. Dersom de kommer når mine foreldre er der sitter de på ræva og forventer å bli servert hvert måltid. Ikke tar de oppvask og opprydding generelt heller. Derfor har mine foreldre etterhvert heller lånt ut hytta og selv valgt å være hjemme, men da er det skittent og rotete når de får hytta tilbake. Mitt søsken, som skal overta hytta etterhvert, har derfor sagt fra om at mine foreldre må begynne med å si nei, for mitt søsken er redd for å arve også disse gjester om de får fortsette med å ta lån av hytta som selvsagt, men mine foreldre sliter med å si nei, siden det er nevøer og nieser. (Voksne altså, med mange barn, men...) Min anbefaling er rett og slett å ikke ha hyttegjester man ikke har et så nært forhold til at man kan si fra om ting. Om det ikke er et så nært og greit forhold at man kan si slikt som at de må ha med sengetøy og mat og matlaging fordeles, da bør man ikke invitere dem, med mindre man er innstilt på å være vert/vertinnen som fikser alt. Anonymkode: d4e1a...902 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå