Gå til innhold

Hvorfor bor folk i leiligheter og rekkehus, og ikke tåler naboer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vurdert en gang i fremtiden som gammel dame å flytte inn i et enklere rekkehus ol. 

Men når jeg leser, om naboer som ikke tar form for hensyn, feks ikke har musikk på i levelig nivå for naboer, trampoliner som dundrer fra tidlig morgen til langt på kveld, med tilsvarende skrål i samme tidsrom (for all del lyden plager meg ikke, men hadde gjort, det det var hver dag i timesvis) naboer som klager på ting i hagen din, som gir blaffen sin egen. Osv. Så frister det virkelig ikke. 

Høres ikke ut som oppskriften på det gode liv å kjefte på hverandre. Virker som folk har glemt at det går an å snakke sammen uten å kjefte, og få beskjeder å ta hensyn uten å bli dødelig fornermet. 

At folk tenker her bor jeg, så jeg durer på, men selv ikke tåler noe fra egne naboer. 

Jeg skjønner ikke hvordan folk orker å bo sånn. Har bodd et sted der naboen kjefta på meg minst en gang om dagen, pga andre naboer at strømmen gikk osv. Jævla slitsomt. Nei tror jeg holder meg i enebolig til jeg dør. Dette frister ikke

Anonymkode: 7a60a...fa1

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et sånt hønsehus pga økonomi, og fordi jeg har for store smerter til å måke snø og bedrive vedlikehold. Men er passe lei av en nabo som bråker og holder meg våken minst to netter i uken, så jeg vil ut av dette her🥲

Anonymkode: 868ed...172

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Det er jo gjerne sånn at det er disse tilfellene som snakkes om.

Alle de tusenvis som bor i fred og fordragelighet nevnes jo ikke. Og de er nok i overveldende flertall.

Det er også lurt å velge bosted utifra nabolagsprofil.

Et nytt byggefelt med rekkehus og tomannsboliger har gjerne en stor andel småbarnsforeldre og unge.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Er nok økonomiske grunner, ikke alle har råd til noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er vel det som bygges nå til dags? Stue mest mulig bolig og dermed mest mulig folk på minst mulig plass, så man får mest mulig penger. Tar seg ikke råd til luft og avstand mellom boligene. Stusselig og kjipt, synes jeg. Men sånn er det når alle må bo nærme by, tomtene er dyre og få. 

Anonymkode: 24045...5b2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Som eldre dame i leilighet så kan jeg bekrefte at det er ikke slik alle steder. Bor i leilighet og her i nabolaget tar folk hensyn. En sjelden gang er det en fest som kan høres når folk trekker ut på en veranda men ellers er det stille og rolig.

Men for all del, jeg skjønner utfordringen med å finne et slikt nabolag før man i det hele tatt har flyttet inn. Tviler på det finnes en eneste boligannonse som annonserer "bråkete nabolag med mye krangling". 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Athena Catalina skrev (3 minutter siden):

Er nok økonomiske grunner, ikke alle har råd til noe annet.

Bor i leilighet av praktiske årsaker. 10 minutter til jobb, gangavstand til restauranter og trening. Ingen utvendig vedlikehold, heis til bil så man trenger ikke tenke på snø/regn. Leiligheten kostet 12 mill, enebolig en time utenfor byen hadde kostet 4 mill. 

Har riktignok aldri hatt problemer med naboer. Det er et velfungerende område og sameie, der alle tar hensyn. 

Anonymkode: a5ad8...f32

• Liker 1
Gjest Less'is'more
Skrevet

Jeg bor i firemannsbolig pga økonomien ikke tillater noe annet. Tro meg at jeg kunne ønsket meg enebolig langt unna nærmeste nabo. 

Man blir jo vant med å bo tett også. Og så lenge naboene innenfor samme huset er greie så holder jeg ut. Har vel uansett ikke noe valg😆

AnonymBruker
Skrevet

fordi utleie får vi bare leilighet med naboer som vi har råd til å betale. Da vi eier, betaler vi ned til oss selv, og det er leilighet fordi eneboligene i nærheten koster 5 millioner +, og det var såvidt vi fikk lån på 2 millioner. da finnes det bare leiligheter med nabo vegg i vegg. Vi har bare en bil og derfor må vi komme oss til jobb med kollektivtransport (spesielt fordi ingen av oss har faste jobber ennå). det er mange steder der eneboliger ikke er dyre, men vi må bo nærmere storbyer nettopp fordi det er her jobbene våre er.

Anonymkode: 03d64...ebb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det er vel det som bygges nå til dags? Stue mest mulig bolig og dermed mest mulig folk på minst mulig plass, så man får mest mulig penger. Tar seg ikke råd til luft og avstand mellom boligene. Stusselig og kjipt, synes jeg. Men sånn er det når alle må bo nærme by, tomtene er dyre og få. 

Anonymkode: 24045...5b2

Man må egentlig bygge tett i byene. Det er eneste måte å unngå suburbia-problemet som oppstår i blant annet nyere amerikanske byer.

Anonymkode: 11818...de0

AnonymBruker
Skrevet

For dyrt å kjøpe hus med nogenlunde ok standard. Mange norske leilighet, typ firemannsbolig av tre er også bygget elendig mtp. støydemping som fører til at det lett blir konflikter. I selveier firemannsbolig der jeg bor flytter folk ut etter typisk 2 år, veldig få holder ut over 4 år

Anonymkode: 4958d...91c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i rekkehus, og har bodd her i 13 år, og før dette bodde jeg i rekkehus i 5 år. Er oppvokst i leilighet i Oslo. Og alle de stedene har det vært stille og rolig. Det er noen barn på lekeplassen på dagen, det kan være en fest eller 2 på sommeren. Men generelt veldig lite bråk. Og masse koselige naboer. 

Jeg bodde i enebolig i 3 år og, trivdes aldri, og naboene der var virkelig ikke hyggelige. Det var en gledens dag, og flytte fra den eneboligen, og inn i rekkehus.

Anonymkode: aae24...af8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i blokk og her syns jeg det er rolig og hører ikke mye fra naboene heldigvis. Men er nytt og godt isolert her så det hjelper vel på. Er rolig selv så.

Anonymkode: 3bb5a...abe

• Liker 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Fordi jeg er singel og har ikke råd til hus alene. Sorry.

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke bo i et stort hus alene. Så trives bedre med blokk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke 14 mill ellersville jeg kjøpt enebolig.

Anonymkode: 60760...414

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker mest av alt å bo i enebolig, en liten en,, med liten hageflekk og ha alt for meg selv . Dessverre tillater ikke økonomien det, så jeg bor stuet sammen med mange folk i blokk :( 

Anonymkode: 9d09d...225

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke et valg jeg kan ta akkurat. Økonomi. Ikke så vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 7e105...613

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja har heller ikke råd til hus og vedlikehold osv. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyttet i morgen hvis jeg hadde hatt råd til enebolig og stor tomt. Mennesker tett i tett er så mangt og før eller siden blir det trøbbel.

Anonymkode: 02b8d...f44

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...