Gå til innhold

Naboer som ikke møter på dugnad/lar alt forfalle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i rekkehus, det er ikke sameie men vi har er felles uteområde som er ganske stort som må vedlikeholdes. Vi flyttet hit for fire år siden, og siden den gang er det stort sett oss og to-tre hus til som har møtt opp på dugnad to ganger i året. Folk gir rett og slett f***. Dugnadene blir varslet om i god tid, og påminnelser blir sendt ut slik at ikke folk skal glemme det. 

Husene rundt oss bærer også preg av at en del gir bæng i hvordan nabolaget ser ut. Søpppel, maling som flasser etc. Husene er fra tidlig 80 tall-så mange av de er jo modne for litt oppdatering i form av utskiftning av råtne bord etc.

Jeg er egentlig litt sjokkert over hvor lite folk bryr seg om at gata og nabolaget skal se greit ut. Vi har snakket om å sette bort en del av vedlikeholdet på fellesområdene, men da steiler jo de med dårlig råd(som heller ikke møter opp til dugnad pga helse)

Hjelper jo ikke at vi vedlikeholder vårt rekkehus når 70% av naboene ikke gjør det…

Noen med lignende erfaring? Nå ønsker jeg meg enebolig, med avstand fra naboer og noe som helst felles ansvar…

Anonymkode: 7f2cc...2cc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er ikke sameie

Dette er ikke riktig. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjelper jo ikke at vi vedlikeholder vårt rekkehus når 70% av naboene ikke gjør det…

Hvorfor "hjelper" ikke det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen med lignende erfaring? Nå ønsker jeg meg enebolig, med avstand fra naboer og noe som helst felles ansvar…

Det er alltid løsningen. 

Ellers må man nesten bare godta at folk er forskjellige og prioriterer hage og vedlikehold i ulik grad. Det er ikke dine deler av rekkehuset, så back off.... 

Selv har jeg det jeg vil kalle normalt vedlikehold - klipper den lille plenen min når den begynner å se litt rufsete ut. To av naboene lar det gå enda et par uker før de klipper plenen, mens den tredje naboen er helt hysterisk på andres vegne. Sistnevnte er absolutt den som burde roe seg redd et par hakk

Anonymkode: 2b618...cb9

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Kanskje naboen dine er usynlig syke feks kan være grunner du ikke vet om til at plenen ikke er klippet med neglesaks 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (9 minutter siden):

Kanskje naboen dine er usynlig syke feks kan være grunner du ikke vet om til at plenen ikke er klippet med neglesaks 

Det handler jo ikke om at den ikke er klippet med neglesaks. Vi snakker om hus som ikke er malt på +20 år, søppel som flyter i hager osv. Det er til sjenanse når det forfaller så mye.

Men hovedpoenget her er jo at ingen bidrar til felleskapet på arealer som alle bruker. Jeg synes det er rart hvis 25 husstander er usynlig syke…

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er dessverre den eneste løsningen. Det vil alltid finnes folk som driter i hvordan det ser ut rundt seg. Det som er ekstra trist er at forfalne boliger inntil din kan forringe verdien på din egen bolig.

Anonymkode: 8a310...a16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det handler jo ikke om at den ikke er klippet med neglesaks. Vi snakker om hus som ikke er malt på +20 år, søppel som flyter i hager osv. Det er til sjenanse når det forfaller så mye.

Men hovedpoenget her er jo at ingen bidrar til felleskapet på arealer som alle bruker. Jeg synes det er rart hvis 25 husstander er usynlig syke…

Men hvis det er så ille og dere er flere naboer som reagerer, da skriver dere et felles brev til kommunen. Skriv at det har vært mange dugnader hvor alle i *gatenavn* er med, men at det ikke hjelper. Fordi de det gjelder aldri dukker opp og gjør aldri vedlikehold bla bla.. 

Det er kommunen du må skrive brev til når det er slike ting, så drar de evt å ser - tar bilder etc. og skriver brev til gjeldene eier, hvor de får datofrist for å rydde opp på sin egen adresse. 

Anonymkode: 9a74f...bcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et problem mange steder. Noe sameier har en ordning for at den som ikke møter må betale 500,- - Men det burde egentlig være mye mer slik at man eit. kan leie inn folk til å gjøre det.   Tror det har vært 500 siden 90 tallet...

Anonymkode: 408ae...f2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er dessverre den eneste løsningen. Det vil alltid finnes folk som driter i hvordan det ser ut rundt seg. Det som er ekstra trist er at forfalne boliger inntil din kan forringe verdien på din egen bolig.

Anonymkode: 8a310...a16

Derfor må man ta tak med en gang, gå sammen flere naboer og skrive klage til kommunen, slik at kommunen kan gi en frist for beboeren det gjelder. For å rydde opp søppel og gjøre vedlikehold. Når det er til sjenanse for naboer og verdien forfaller på eiendommer ved siden av, så er det slik at kommunen må ta tak. Og det gjør dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommunen har vel ingenting med dette å gjøre🧐

Anonymkode: 408ae...f2a

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Derfor må man ta tak med en gang, gå sammen flere naboer og skrive klage til kommunen, slik at kommunen kan gi en frist for beboeren det gjelder. For å rydde opp søppel og gjøre vedlikehold. Når det er til sjenanse for naboer og verdien forfaller på eiendommer ved siden av, så er det slik at kommunen må ta tak. Og det gjør dem. 

Nå skal det ekstremt mye til før kommunen griper inn, da. Eneste tilfellene jeg har hørt om er der hvor det i mange år har vært strødd masse "bilvrak" rundt på tomten, eller folk som har hatt høns som både har bråket noe forferdelig og i tillegg medført problem med skadedyr. Eller kanskje også tilfeller hvor hus har forfalt så mye, og stått tomme, slik at det har vært fare for at dyr eller barn skal ta seg inn i huset og skade seg, eller at huset skal falle ned på noe/noen. 

Altså betydelig verre enn råtten bordkledning, mangel på maling eller manglende oppmøte på frivillig dugnad. 

Anonymkode: 2b618...cb9

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av dem som mener at de aller fleste utsmykningprosjekter er unødvendige. Det er virkelig ikke så farlig hvordan nabolaget ser ut for meg.

Aldri noensinne vært på en dugnad.

Anonymkode: 0c541...a53

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er en av dem som mener at de aller fleste utsmykningprosjekter er unødvendige. Det er virkelig ikke så farlig hvordan nabolaget ser ut for meg.

Aldri noensinne vært på en dugnad.

Så det er ok at det flyter søppel i hagen til naboen din, slik at du risikerer å få skadedyr på din tomt? Eller at områdene rundt deg gror igjen og forfaller? Det er jo det som skjer hvis alle skulle hatt din holdning til området de bor i. 

• Liker 3
Gjest Ghostface
Skrevet

Synes det er sløvt og det er ikke snakk om flere ganger i året, heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bor i rekkehus, det er ikke sameie men vi har er felles uteområde som er ganske stort som må vedlikeholdes. Vi flyttet hit for fire år siden, og siden den gang er det stort sett oss og to-tre hus til som har møtt opp på dugnad to ganger i året. Folk gir rett og slett f***. Dugnadene blir varslet om i god tid, og påminnelser blir sendt ut slik at ikke folk skal glemme det. 

Husene rundt oss bærer også preg av at en del gir bæng i hvordan nabolaget ser ut. Søpppel, maling som flasser etc. Husene er fra tidlig 80 tall-så mange av de er jo modne for litt oppdatering i form av utskiftning av råtne bord etc.

Jeg er egentlig litt sjokkert over hvor lite folk bryr seg om at gata og nabolaget skal se greit ut. Vi har snakket om å sette bort en del av vedlikeholdet på fellesområdene, men da steiler jo de med dårlig råd(som heller ikke møter opp til dugnad pga helse)

Dårlig råd, eller prioriterer annerledes. Jeg vil ikke spise kjipere for at utsiden skal se pen ut for andre. Jeg F i hvordan uteområdet ser ut, så lenge det er ordentlig inne hos meg. Dugnad er noe dritt, men heldigvis frivillig. Hvis du ikke kan gjøre dette uten å bli nabopoliti, er det nok bedre at du flytter ja. Bedre for deg, og for naboene. God tur :) 

Anonymkode: 68290...488

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Ghostface skrev (27 minutter siden):

Synes det er sløvt og det er ikke snakk om flere ganger i året, heller.

Men ikke alle syns det er viktig. La de som vil jobbe gratis gjøre det, og la oss andre få fred.

Anonymkode: 68290...488

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Så det er ok at det flyter søppel i hagen til naboen din, slik at du risikerer å få skadedyr på din tomt? Eller at områdene rundt deg gror igjen og forfaller? Det er jo det som skjer hvis alle skulle hatt din holdning til området de bor i. 

At det ligger søppel i hagen til naboen er jo ikke noe man skal fikse på en dugnad...

At ting gror igjen synes jeg faktisk bare er fint.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hagen full av løvetann hver sommer, og naboen blir så forbanna (rekkehus). Jeg skylder på biene. Sannheten er at jeg bryr meg ikke om gressklipping og luking, har kjempemye annet å gjøre og synes løvetann er ok blomster. Jeg lar det som vil gro få gro, og ingenting er vakrere enn en blomstereng skapt av naturen selv. Bra for biene og da, og jeg liker dem mye bedre enn naboen.

Anonymkode: 17b01...24e

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Syns du skal roe deg kraftig ned og prøve å innse at andre folk har andre prioriteringer enn det du har selv. Du må gjerne ha støv på hjernen hjemme hos deg selv, men kan ikke forvente at naboene dine har samme tankegang.

Skrevet

De tenker vel sånn at jo mere de koster på boligen jo høyere blir eiendomsskatten og maling som flasser er nok råte på boks (Demidekk) og hele huset bør kles om ( stor kostnad) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...