AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #1 Skrevet 10. juli 2022 i TV-serier og på film som samles selvfølgelig alle de etterlatte hos en advokat eller noe, og så får man masse dramatikk fordi verdiene ikke blir delt opp slik de etterlatte hadde ønsket seg. men hvordan kan folk egentlig få vite om sånne ting i virkeligheten? Anonymkode: 3b238...f11
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #2 Skrevet 10. juli 2022 Tingretten om testamentet er sendt inn Anonymkode: 1ad3c...f99
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #3 Skrevet 10. juli 2022 Jeg visste ingenting før jeg fikk en sint telefon fra en annen arving med spørsmål om når jeg skulle hente tingen avdøde hadde testamentert til meg. Det var privat skifte, vet ikke om det er annerledes ved offentlig skifte. Anonymkode: 8b7f9...34b
CAPS LOCK Skrevet 10. juli 2022 #4 Skrevet 10. juli 2022 "Retten skal sørge for at et testament som er levert til oppbevaring, legges frem når testator er død." står det i lov om arv og dødsboskifte § 63. Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - II. Proklama – kunngjøring av frist for kreditorene til å melde sine krav - Lovdata
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #5 Skrevet 10. juli 2022 CAPS LOCK skrev (2 timer siden): "Retten skal sørge for at et testament som er levert til oppbevaring, legges frem når testator er død." står det i lov om arv og dødsboskifte § 63. Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - II. Proklama – kunngjøring av frist for kreditorene til å melde sine krav - Lovdata Ja, men det er dessverre ikke alle som leverer testamentet til oppbevaring hos tingretten. Hadde alle gjort det, så hadde det ikke vært noen sak. Det burde nesten være påbudt på lik linje med to uavhengige vitner. Anonymkode: ad320...1b4
Million Skrevet 10. juli 2022 #6 Skrevet 10. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, men det er dessverre ikke alle som leverer testamentet til oppbevaring hos tingretten. Hadde alle gjort det, så hadde det ikke vært noen sak. Det burde nesten være påbudt på lik linje med to uavhengige vitner. Anonymkode: ad320...1b4 Er det ikke sånn at det koster et gebyr (900? en gang i tiden?) å innlevere testamentet sitt til tingretten? Det er antageligvis dette som gjør at mange ikke leverer det der. Det er jo et minimalt gebyr å betale for å få orden på testamentet og passet på at ingen arvinger skyfler unna testamentet de kanskje finner i en skuff hjemme hos avdøde. EDIT; Pr i dag koster det et gebyr på 978,- å innlevere testamentet sitt til oppbevaring hos tingretten. KILDE Endret 10. juli 2022 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #7 Skrevet 10. juli 2022 Tror man får brev i posten. Anonymkode: b7387...119
Million Skrevet 10. juli 2022 #8 Skrevet 10. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tror man får brev i posten. Anonymkode: b7387...119 Svarer du på siste setning i ts sitt hovedinnlegg nå? Nei, det gjør man ikke om testamentet ligger hjemme i avdødes skuff, og f.eks. en eller to av arvingene velger å rive det i biter uten å si noe til resten av arvingene kanskje. Da er det ingen som får noe brev, og arven følger loven mtp rekkefølge og brøkfordeling. Det vil si at noen kan bli utelatt, som avdøde egentlig hadde tilgodesett i sitt testamente (om det blir ødelagt av noen som ikke ønsker å dele arven med flere). Brev og varsel om testamente får man kun om testamentet er oppbevart av tingretten, dvs innlevert der før personen døde.(eller evt innlevert til privat advokat som har fått betalt for oppdraget å sitte på det til man er gått bort og ta det videre med arvingene. Men jeg har inntrykk av at dette ikke er vanlig her til lands) Endret 10. juli 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 Jeg har mitt testamente i Tingretten. "Problemet" med gebyret, er at jeg ønsker å endre en setning. Da må jeg ta ut nåværende testamente, lage nytt og innlever og betale nytt gebyr. Det blir en relativt dyr setning. Utover det, er jeg helt enig: skal man først bruke tid på å skrive et testamente, bør det oppbevares et slikt sted at det faktisk blir funnet og ens siste ønske overholdt. Fordelen med å ha testamentet i Tingretten, er at Tingretten da vet at det skal krysses av for dette i skjema for skifte. Så om bestemor bestemte at alt skal gå til "kattens vel", så kan ikke arvingene overse det. Anonymkode: 81938...8d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå