Gå til innhold

Å leie bolig er ganske vanlig i de fleste land. I norge MÅ man kjøpe, selv leier jeg....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det at @TBergh kommer med den lange avhandlingen om å støtte TS' svada, og samtidig mene at kommunalbolig til blodpris er positivt..... sorry men da mister du all troverdighet. Det å gå fra å eie enebolig til å leie kommunalbolig er ikke et valg. Du som leier kommunalbolig vet vell så inderlig godt at de er forbeholdt vanskeligstilte som har problemer med å finne egnet bolig, enten på grunn av økonomi eller helse. Du får ikke selge enebolig for å leie kommunalbolig for å slippe å klippe gress. Så her lyver du rett og slett. 

Anonymkode: fd3ed...8ae

Kommer helt an på hvor man bor. Da jeg jobbet i nabokommunen fikk jeg leie en (billig) kommunal bolig så lenge jeg ønsket det. I tillegg hadde de nye, fine og rimelige gjennomgangsboliger som man i teorien skulle få leie i inntil tre år, men som man i praksis fikk bo i så lenge man ville det. Ikke snakk om vanskeligstilte her. 

Anonymkode: 7227c...c24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aberet med å leie som voksen er at det er vanskelig å finne gode leieobjekter om du bor i by. For meg så ble det for lite stabilt, og jeg hadde ikke noe ønske om å bo i sokkel, så endte med å kjøpe. Det

Det å vite at jeg mest sannsynlig kan bo her til jeg dør er verdt renteoppgang. Familie og venner som bor og leier utenlands får som regel bo der så lenge de vil, og objektene er bedre. Leiemarkedet er også annerledes.

Anonymkode: 1017e...6df

Jeg vil si at det er enda verre ute på landsbygda. Det som leies ut er ofte boliger som er dårlig vedlikehold og/eller har dårlig beliggenhet. De kommunale boligene som finnes er forbehold mennesker som har spesielle behov på en eller annen måte så at man kan gjøre som @TBerghbeskriver og selge eneboligen for så å leie rimelig av kommunen er ren utopi. Leieprisene er også regulert i forhold til markedet så i forhold til hva man får for pengene er det rett og slett svinedyrt. 

Med det utleiemarkedet vi har i Norge hvor mangelen på stabilitet er så liten at man risikerer å måtte flytte hvert år basert på utleiernes forgodtbefinnende, og dessuten svært mange uprofesjonelle aktører, er å basere seg på å leie bolig noe man ganske enkelt ikke gjør hvis man ikke må. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker folk får gjøre som de vil, jeg antar ikke at folk ikke har råd til bolig om de ikke eier selv. Og eie bolig er hinsides dyrt og jeg ville kanskje ikke gjort det dersom  jeg ikke ville ha stor hage og har unger. Jeg måtte kjøpe en eldre bolig for å få hage, betaler gladelig 1 mill+ ekstra for en gammel hage med store trær ol framfor et flett nytt hus med 0 tomt. Store hus som tar hele tomten har jeg aldri forstått, da kan man jo likså godt kjøpe/ leie leilighet.  

Jeg leier ut selv og er glad for å ha hatt samme leietaker de 7 siste årene. Dere som kaller utleier grådig, at de bare bryr seg om pengene og ikke fikser ødelagte ting osv bør gå en runde med seg selv. Flytt hvis ting er gale, du finner forhåpentlig et bedre leieforhold et annet sted dersom det ikke er du selv som er problemet eller du har maks uflaks.

Anonymkode: c1337...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land er det vanlig å si det myndighetene gir deg beskjed om, og gå for å hente vann. Hva er poenget ditt? Hadde det vært et poeng å være som andre land, så har du vel knapt vært noe poeng å leve i en så kald og hard del av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har både leid og eid, bodd på landet og i byen, i Norge og i utlandet.   

I Norge er det nesten bare enslige forsørgere som leier og det leies gjerne av private, spesielt utenfor byer. I andre land er det både større sentralisering- flere bor i byer og større profesjonalisering av boligmarkedet- ikke bare en kjellerleilighet som leies ut.  Detbetyr at å leie i Norge blir midlertidig, man kan ikke alltid regne med lang kontrakt osv.  Mange steder er det også mangel på utleieenheter, slik at man må kjøpe for å bo der. Jeg har flere ganger måttet kjøpe leilighet/rekkehus/enebolig for å kunne bo der jeg ville.  Jeg er gift så for oss var det et enkelt valg og vi har kunnet kjøpe større bolig etter hvert som økonomien og livssituasjonen har blitt bedre. Gått fra 45 m2 toroms i byen til enebolig på 250 m2 på landet. Hadde vi hatt råd til å bo enda mer sentralt ville boligen hatt mye større verdiøkning. Vi kunne aldri startet der vi bor nå. Her vi bor nå er det knapt en liten hybel å få tak i og det merker alle som skiller seg, det er knapt et sted å bo som ikke må kjøpes.  Vi har ikke gått i masse pluss hver gang vi har solgt, men det er for at vi ikke bodde sentralt nok, samme nå, vi får ikke samme verdiøkning.      Vi var i 20-årene når vi kjøpte første bolig- og vi var to, slik at vi var forsiktige, hadde jeg blitt skilt nå og vært alene, jeg vet ikke hvordan jeg skulle hatt råd til mye, men det er ett område i bygda med litt billigere boliger- der bor kun enslige eller par i oppstartsfasen, likevel er prisen på boligen nærmere 3 millioner.  Jeg forstår at ikke alle kommer seg inn på markedet, det er et smalt vindu, men sånn er det.  

Bor man i et godt regulert leiemarked, ser jeg ikke noe galt i å velge det, det ER lettere å flytte om man leier, men man kan ikke alltid flytte dit man vil og finne et sted å leie.  Å flytte fra et sted man leier og få igjen depositum er ikke bare gøy, har hatt maaange krangler for å få tilbake pengene i boliger jeg har leid, da er det enklere å selge.    Det jeg ikke ville basert meg på er å bo i en kjellerleilighet med usikkerhet om huset blir solgt og ikke alltid kunne gjøre ting til sitt eget eller helt vite hvor lenge man kan bo. Har leid sted hvor man knapt fikk henge et bilde, men har også bodd der jeg fikk male mine egne vegger.   

Hva som lett blir dyrt er mest i eneboliger og det er oppussing og vedlikehold og det kan bli  dyrt, men man har også en frihet til å velge hvordan man vil ha det.   I Norge er det mer vanlig at man bruker mye tid på vedlikehold av huset selv, mens når jeg bodde i USA så leide vi inn folk til alt mulig- og det ble billigere. Vi hadde pool guy gutter guy, bug guy, grass guy, tree gut roof guy, painter guy osv. Tror knapt vi gjorde noe selv utendørs. I eneboligen i Norge gjør vi mye mer selv, fordi kostadene for å leie inn folk til å gjøre jobben er for høy.  Vi hadde ikke tid til å beise huset for noen år siden og prisen for det føltes helt hindides. Jeg likte ikke å vite at alle de som jobbet for oss i USA nærmest var minimum wage folk, men det var aldri ventetid og de kom med jevne mellomrom om man hadde avtaler. Her er det både dyrt og lang ventetid. 

Anonymkode: 5eaa4...403

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har leid i et år etter samlivsbrudd og har nettopp kjøpt meg noe eget igjen. Og det er jeg glad for. Det blir mye billigere enn å leie, og mye tryggere. Ingen kan kaste meg ut, ingen «stikker innom» eller står plutselig og maler huset tidlig en søndag uten å gi beskjed, ingen truer med å kaste deg ut fordi du har glemt å luke rosebedet, ingen som krever å ha inspeksjoner eller visninger. 

Jeg kan henge opp hyller, ha garderobeskap (tenk å ha et skap å ha klærne sine i!), plante tulipaner i hagen og ringe en elektriker som kan sjekke at alt funker som det skal, istedenfor at det skal komme en selvlært fyr et par uker etter at jeg har sagt fra og fikser det med tape, lim og ståltråd. 

Jeg synes utleiemarkedet virker useriøst og overmodent for regulering. Det virker som utleiere kan gjøre som de vil. Når jeg betaler 12000 i husleie vil jeg selv bestemme når jeg ønsker besøk, når jeg vil klippe plenen og slippe å se på lister som faller ned, mugg i dusjen og slurvete oppussingsarbeid. 

Fint at noen trives med å leie, men det gjør ikke jeg. 

Anonymkode: eeba9...121

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del så lønner det seg å eie. Bor et sted der det er vanskelig å finne seg en bra leilighet til en ok pris, få leiligheter som koster under 12000 når man ønsker 2 soverom og minst 65 kvm. Standarden er ræva og dessuten så er det mange om beinet. Når man leier så får man ikke gjøre som man vil i leiligheten med tanke på maling og henge opp ting, visse møbler kan man heller ikke ha for de må stedplasseres og det funker jo ikke når man ikke vet hvor lenge det blir. Noe av det verste med å leie er jo at du aldri vet når de finner ut at de trenger stedet selv eller skal pusse opp og leie ut til noen andre. 

Uansett så kjøpte vi og her blir vi til jeg tar kvelden. Betaler og mindre nå enn hva vi gjorde på leiemarkedet og vi har et sted å bo med god standard, fjernvarme som er genialt og fantastisk internettavtale. 😄 Trenger ikke så mye mer for å være happy jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Å måtte bukke og neie for utleiere i håp om å få leie en kjeller/sokkelleilighet til 10-12 000, og leve på huseier nåde, nei takk.

Eie egen f.eks brl leilighet der jeg er trygg på å bo, et hjem der jeg kan bo resten av livet om så var, med fellesutgifter på kr 4000, er en no brainer for meg. 

Anonymkode: 56ab6...d87

2 hours ago, fransine said:

Jeg er lei av blodsugere av noen huseiere som leier ut og som ser sitt snitt til å stikke av med mest mulig av leietakerens depositum fordi de har gitt en lang f i oppussing mens leietaker bodde i huset. De fikser ikke ting som går i stykker og som er deres plikt å fikse... (mugg i forrige leilighet)i tillegg skal de detaljstyre at man ikke får  ha bilder på veggene osv. Glad jeg har funnet tilbake til eksen og kan flytte inn i hans bolig til en fair pris.

2 hours ago, Leo said:

Med det utleiemarkedet vi har i Norge hvor mangelen på stabilitet er så liten at man risikerer å måtte flytte hvert år basert på utleiernes forgodtbefinnende, og dessuten svært mange uprofesjonelle aktører, er å basere seg på å leie bolig noe man ganske enkelt ikke gjør hvis man ikke må. 

Jeg blir aldri lei av disse trådene!😄

På den ene siden skal alle eie bolig, helst med utleiedel, fordi det er det som gir størst gevinst. Gratis penger! Lånet praktisk talt betaler seg selv! Samtidig får man høre, gjerne i samme tråd, at grunnen til at alle må eie er at utleiere er blodsugere som ikke reparerer ting, kommer på uanmeldt besøk, ikke lar folk henge opp bilder, og kaster dem ut på gata etter eget forgodtbefinnende.

Så kommer alle trådene med de stakkars huseierne (du vet, de som trodde utleie betød gratis penger) som klager på at leieboeren lager hakk i gulvet, spiller høy musikk, og hunden deres driter ned plenen. Attpåtil kommer de og krever at huseier skal kjøpe ny komfyr fordi den gamle røk etter kun 10 år.

Vet ikke hvem det er mest synd på, jeg... :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

jeg forstår jo selv fordelen med å eie. Men mange har ikke råd til dette

Hvordan har folk råd til å ikke eie? Man taper jo noe helt ekstremt med penger på å leie i forhold til å eie. Dessuten er jo leiemarkedet rundt Oslo helt tragisk fant jeg ut når jeg vurderte å leie etter å ha solgt bolig frem til jeg fant meg noe annet for å unngå risikoen ved å kjøpe nytt før jeg selger. Masse gammle rønner og oppussede kjellere (som de setter årstallet for oppussing som byggeår) av helt forferdelig standard som leies ut for sinnsyke månedspriser med minimum 1-3 års kontrakter....

Anonymkode: 6c7c0...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

4000kr er jo høye fellesutgifter, i tillegg kommer jo lånet.

Anonymkode: 3a631...1f9

Det er helt normale fellesutgifter.

Anonymkode: 2885e...174

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 hours ago, Mt3 said:

Det eneste minuset med å leie er at en er helt avhengig av at utleier er en ålreit person som tar sitt ansvar med vedlikehold og har en fornuftig tankegang.

Det flotte med å leie er at det er mye enklere å flytte. Om man da ikke er en hoarder. Hvis man kjøper kan man også få naboen fra helvete og vanskelige borettslagsledere.

Anonymkode: 9c197...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan har folk råd til å ikke eie? Man taper jo noe helt ekstremt med penger på å leie i forhold til å eie. Dessuten er jo leiemarkedet rundt Oslo helt tragisk

Kjenner ikke Oslo, å leie er helt ok i en norsk mellomstor by der jeg bor. Det pleide å være sant at eie lønte seg, men bare hvis boligprisene stiger, og bare til et visst punkt på boligprisene. Og de slutter å stige når mange nok når en smertegrense når renta stiger og alt blir dyrere. Man må se hele regnestykket. Leiere slipper så mye forsikring, vedlikeholdskostnader, renter og avdrag til banken. Om man er disiplinert kan man i de fleste år tjene like mye på å sette overskudd i indeksfond som det boligprisene økte. Problemet for mange er kanskje at de ikke er så disiplinerte med penger og de trenger den tvungne sparingen i egen bolig som banken tvinger deg til hvis du har tatt opp lån.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte først da jeg var 40. Før det var jeg heldig som fikk leie billig midt i Oslo sentrum. Da jeg flytta regna jeg ut at jeg hadde betalt 800 000kr til utleier... De pengene gikk til å utbedre utleiers bolig, finansiere hans barns utenlandsreiser og EK. Selv satt jeg igjen med *ingenting*. 800 000kr til samme private utleier.... Jeg forstår ikke hvordan man regner om kommer frem til at det er billigere å leie, med mindre det dreier seg om steder som Stavanger hvor boligmarkedet krasja, eller Oslo indre øst på slutten av 80-tallet.

Anonymkode: 1ea4f...901

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
20 hours ago, Trøndere1 said:

Det som må regnes inn her, rent økonomisk er at de fleste må regne med å bli pensjonister med en inntektsnedgang. Hvordan man har planlagt livet sitt blir ekstremt synlig da. Hvis man da fortsatt leier så er man prisgitt leiepriser og det kan bli lite å leve av da. Som vanlig lønnsmottaker så må man planlegge godt for en sunn økonomi i alderdommen om man ikke har egen bolig. For egen del så skal salg av eiendom samt leieinntekter fra bolig sikre meg en langt over gjennomsnittlig økonomisk hverdag etter jeg fyller 58 år. Jeg observerer hvor stor forskjell det er på eldre mennesker som sitter på terrassen i Paris og koser seg på reise kontra de som sitter hjemme og venter på månedens alderspensjon. Jeg skal ikke bli den som venter på den utbetalingen. 

Livet et usikkert uansett. Jo eldre man blir jo mer forskjell mellom jevnaldrende blir det i helse. Mange oppdager at det ikke er penger og bolig men heller helse man skulle ha investert i (selv om helse også handler veldig mye om flaks/uflaks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg kjøpte først da jeg var 40. Før det var jeg heldig som fikk leie billig midt i Oslo sentrum. Da jeg flytta regna jeg ut at jeg hadde betalt 800 000kr til utleier... De pengene gikk til å utbedre utleiers bolig, finansiere hans barns utenlandsreiser og EK. Selv satt jeg igjen med *ingenting*. 800 000kr til samme private utleier.... Jeg forstår ikke hvordan man regner om kommer frem til at det er billigere å leie, med mindre det dreier seg om steder som Stavanger hvor boligmarkedet krasja, eller Oslo indre øst på slutten av 80-tallet.

Anonymkode: 1ea4f...901

Poenget er at det koster å bo, får man ikke lån til å kjøpe må man jo leie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvordan har folk råd til å ikke eie? Man taper jo noe helt ekstremt med penger på å leie i forhold til å eie. Dessuten er jo leiemarkedet rundt Oslo helt tragisk fant jeg ut når jeg vurderte å leie etter å ha solgt bolig frem til jeg fant meg noe annet for å unngå risikoen ved å kjøpe nytt før jeg selger. Masse gammle rønner og oppussede kjellere (som de setter årstallet for oppussing som byggeår) av helt forferdelig standard som leies ut for sinnsyke månedspriser med minimum 1-3 års kontrakter....

Alle får ikke boliglån vet du.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leiere slipper så mye forsikring, vedlikeholdskostnader, renter og avdrag til banken. Om man er disiplinert kan man i de fleste år tjene like mye på å sette overskudd i indeksfond som det boligprisene økte. Problemet for mange er kanskje at de ikke er så disiplinerte med penger og de trenger den tvungne sparingen i egen bolig som banken tvinger deg til hvis du har tatt opp lån.

Dette stemmer rett og slett ikke. Regner du ut i fra en stor enebolig, eller? 
De færreste trenger det. 

Indeksfond har ikke tilsvarende stigning som boligmarkedet, på langt nær. 

At folk som leier er dårligere med penger enn de som eier tror jeg heller ikke på, men de har sannsynligvis mindre pengesterke foreldre. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig. Utleiemarkedet er i stor grad utnyttelse av andre mennesker. Det minner om leilendinger som vi hadde før i tiden. Betaler dyrt for dårlige objekter og tvinges til å jobbe gratis på utleiers eiendom med hagearbeid, vasking av veranda, luking, beskjæring av hekk osv selv om det ikke står i kontrakten, ellers truer han med utkastelse. 

Anonymkode: eeba9...121

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid to forskjellige leiligheter i 30 år. Akkurat solgt nå. Hadde lite gjeld,så nå er jeg gjeldfri og skal leve å nyte livet. Skal leie meg en to roms et sted hvor det er akt jeg trenger utafor døra. Reise litt,kose meg med å spise lunsj ute. Gå på pub å ta meg noen glass. Velfortjent etter mange år hvor jeg ikke har hatt råd til å bruke så mye penger. Gleder meg virkelig til den friheten å bare kose meg fremover🙂 Trives jeg ikke etterhvert,så kan jeg flytte et annet sted. Helt herlig skal det bli😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mina 2 skrev (3 minutter siden):

Jeg har eid to forskjellige leiligheter i 30 år. Akkurat solgt nå. Hadde lite gjeld,så nå er jeg gjeldfri og skal leve å nyte livet. Skal leie meg en to roms et sted hvor det er akt jeg trenger utafor døra. Reise litt,kose meg med å spise lunsj ute. Gå på pub å ta meg noen glass. Velfortjent etter mange år hvor jeg ikke har hatt råd til å bruke så mye penger. Gleder meg virkelig til den friheten å bare kose meg fremover🙂 Trives jeg ikke etterhvert,så kan jeg flytte et annet sted. Helt herlig skal det bli😃 

Ikke sant :) Vet om fler som har solgt bolig, sittet igjen med millioner. Som tar seg fri og lever litt i stedet.

Så kan man jo kjøpe senere eller leie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

I norge har vi mange spesielle normer, vi dømmes etter om vi eier bolig eller ikke. Folk ser NED på andre pga dette....tragisk.

I andre land er det vanlig å leie, jeg forstår jo selv fordelen med å eie. Men mange har ikke råd til dette, så da må man jo godta å leie uten at dette blir en så stor del av livet. Fordi man skal jo leve også, fokusere på å leve. Livet er kort det.

Jeg kunne nok klart å kjøpe selv, men finner det mer praktisk å leie. Kan gjøre gode avtaler der med å betale for 12mnd om gangen for eks. Selv ser jeg fordelen med at alt er inkludert som hvitevarer etc, slipper å tenke på noe som helst.

Så kan jeg bare finne meg noe annet også, har i perioder bodd på korte leieavtaler. Som igjen gir meg frihet, føler meg låst om jeg skal ha et boliglån. Da må jeg selge og alt det styret hver gang for å bytte bolig.

Selv tjener jeg rundt 800k i året, en god lønn som brukes mest mulig på å leve i form av fritidsting, mat og reise.

Vi liker å eie det vi har. Vi liker ikke å flytte rundt og selger kanskje når vi blir eldre og ønsker noe mindre. Da har vi tjent oss en god formue i eiendommen. Vi er forskjellige, du ønsker det slik og vi ønsker det sånn. Vi bruker også tid på reise, mat og turer osv og betaler ikke 10-15000 til noen andre, men sparer endel penger på renter og verdistigning. Har gjort dette i snart 25 år, og syntes ikke det har vært noe stress. Det har heller aldri begrenset oss. 

Anonymkode: a4bbf...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...