AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #21 Skrevet 10. juli 2022 Aberet med å leie som voksen er at det er vanskelig å finne gode leieobjekter om du bor i by. For meg så ble det for lite stabilt, og jeg hadde ikke noe ønske om å bo i sokkel, så endte med å kjøpe. Det å vite at jeg mest sannsynlig kan bo her til jeg dør er verdt renteoppgang. Familie og venner som bor og leier utenlands får som regel bo der så lenge de vil, og objektene er bedre. Leiemarkedet er også annerledes. Anonymkode: 1017e...6df 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #22 Skrevet 10. juli 2022 Knirke skrev (42 minutter siden): Folk som maser om boligkjøp tenker ikke på at renter er akkurat like mye penger ut av vinduet som leie, og man slipper risikoen ved å ha store (lånte) summer bundet opp i én investering. Du glemmer at prisstigningen på eiendom har vært langt større enn rentene de siste årene, så man taper ikke rentene på lik linje som husleie. Anonymkode: 8f2cf...aaf 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #23 Skrevet 10. juli 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det å vite at jeg mest sannsynlig kan bo her til jeg dør er verdt renteoppgang. Familie og venner som bor og leier utenlands får som regel bo der så lenge de vil, og objektene er bedre. Leiemarkedet er også annerledes. Anonymkode: 1017e...6df Det er sant. I mange land er leiemarkedet tungt regulert slik at utleier ikke står fritt til å øke prisene. I enkelte byer i Europa var det og kanskje fortsatt er svært lønnsomt å leie siden prisreguleringen førte til at leieprisene var svært lave. Anonymkode: 98d9d...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #24 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er sant. I mange land er leiemarkedet tungt regulert slik at utleier ikke står fritt til å øke prisene. I enkelte byer i Europa var det og kanskje fortsatt er svært lønnsomt å leie siden prisreguleringen førte til at leieprisene var svært lave. Anonymkode: 98d9d...fa5 Dette. I land hvor leie av bolig er mer utbredt er også leiemarkedet regulert på en helt annen måte. Her til lands risikerer man å bli sagt opp når som helst, og må finne seg ny bolig i løpet av tre måneder. Det gir lite stabilitet og forutsigbarhet. Vårt boligmarked og økonomi er lagt opp til at folk skal eie egen bolig. Det må man gjerne være kritisk til, men det er nå en gang slik våre politkerne har valgt å legge det opp. Anonymkode: f5c63...102 3
Knirke Skrevet 10. juli 2022 #25 Skrevet 10. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Du glemmer at prisstigningen på eiendom har vært langt større enn rentene de siste årene, så man taper ikke rentene på lik linje som husleie. Anonymkode: 8f2cf...aaf Og jeg tror du glemmer at bolig som investering blir slått av aksjer og fond i alle tilfeller utenom i Oslo de siste 20 årene. Og da er det snakk om bolig med utleie. Ta opp lån og kjøp aksjer heller, hvis du tør. Det er det få som gjør, men de har ingen betenkeligheter med å kjøpe seg et bøttekott for 3,5 millioner lånte kroner.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #26 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du glemmer at prisstigningen på eiendom har vært langt større enn rentene de siste årene, så man taper ikke rentene på lik linje som husleie. Anonymkode: 8f2cf...aaf Det kommer til å snu nå Anonymkode: 16605...a18
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #27 Skrevet 10. juli 2022 Jeg er 36 og leier fremdeles. Det er mange grunner til at folk leier. For meg var det at jeg har flyttet mye, inn og ut av Norge. Bodd til sammen over 10 år i utlandet. Levd livet, kan man si. Har aldri bodd på samme sted lenge nok til at jeg har vurdert å kjøpe noe. I hvert fall ikke i Norge, siden jeg brukte så liten tid her. Men nå har jeg giftet meg, og vi flyttet begge til Norge. Føler for første gang i livet mitt at jeg er klar for å kjøpe. Håper å få det til før jeg blir 40. Anonymkode: 97808...c23
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #28 Skrevet 10. juli 2022 TBergh skrev (6 timer siden): Hei. Helt enig med TS. Når du ser på hvordan samfunnet har utviklet seg, med utrolig stor vekt på hva du ”må ha” så som; egen og stoooor bolig, hytte, bil, gjerne flere, båt, PC, mobiltelefon, nettbrett, motekrav, dyre klær, reiser, dyr mat, interiør, fornye kjøkken, bad og møblementet, koker alt dette ned til; PENGER. "klippet vekk masse bra tekst..." I sangen En fattig trubadur heter det i refrenget: «Du kan ingenting ta med deg dit du går. Nei, du kan ingenting ta med deg dit du går. Du får ikke bruk for pengene når du ved porten står.» Det heter også «Det er ingen lommer på likskjorten.» Med vennlig hilsen TBergh Du skriver mine tanker Jeg er den som aldri kjøper noe særlig materialisme, har iphone fra 2016. Kjøpt brukt. Aldri pusset opp en bolig pga leietaker skal holde slikt. Leier kun der hvitevarer er inkludert. Tenk på de som kjøper en bolig, bruker masse penger på den. Så koster de mye å selge...etter 2-3år som eier går de i null. Jeg ønsker å kunne bytte bolig lettere og kanskje oftere, kan bo rundt i norge. Kanskje jeg prøver et annet land? Har hatt indeksfond i over 10år, som har nesten 2-dobblet seg.(KLP) Så ja, er MANGE måter å leve på. Men å låse meg til et boliglån....nei takk. Vi trenger også et krakk, vi har en kunstig boligbobble som er farlig. Denne skulle staten har stoppet for MANGE år siden!!! Nå kan man knapt heve renta før alt kollapser....man må jo ha kjøpekraft utenom boliglånet. Så måten samfunner er drevet på et helt feil økonomisk. En katastrofe slik bobblen er i dag. Anonymkode: 3a631...1f9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #29 Skrevet 10. juli 2022 Hvis man eier så har man noe å etterlate til sine etterkommere. Hvis man leier etterlater man seg en tidsfrist for å komme seg ut og ta med seg skrotet. Anonymkode: 2b762...132 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #30 Skrevet 10. juli 2022 Jeg er enig med deg TS. Jeg har kjempelyst på egen bolig! Men da jeg satte meg ned for å lage tidenes mest grundige budsjett på leie vs eie så ble det mye dyrere å eie. Uansett hvor mange faktorer jeg la inn og hvor mye jeg snudde og justerte på budsjettet. Jeg sitter igjen med en følelse av å ha blitt hjernevaska til å tro at jeg kaster penger ut av vinduet ved å leie. Når det ikke stemmer i det hele tatt. Og de artiklene VG legger ut om alle de stakkars single menneskene i 20-årene som ikke kommer seg inn på boligmarkedet føles som en slags vits...? Det er fint å kjøpe egen bolig hvis man faktisk har godt med egenkapital. Da er det en god investering.Og hvis man er 2 stk. Men være en singel person og ta maks lån med minimum enk må jo være tidenes værste idé? Spesielt i disse tider. Når en bolig er helt sinnsykt dyrt. Jeg vet at i min situasjon så er det absolutt gunstigst å leie. Allikevel føler jeg at resten av Norges befolkning ser på meg som en ufornuftig og mislykket person. Egen bolig har blitt et statusting. Jeg stresser derfor ikke med å komme inn på boligmarkedet. Men jeg håper at det skjer. Jeg drømmer om et lite hus på landet med mann og barn. Slikt kan man ikke bare leie. Men jeg må finne meg en mann å dele utgiftene med. Hvis ikke har jeg ikke råd til å hverken leve eller betale min egen middag om jeg går på date. Det blir rett og slett alt for dyrt. Anonymkode: c1c93...bf8 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #31 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): jeg satte meg ned for å lage tidenes mest grundige budsjett på leie vs eie så ble det mye dyrere å eie. Uansett hvor mange faktorer jeg la inn og hvor mye jeg snudde og justerte på budsjettet. Anonymkode: c1c93...bf8 Skulle likt å sett det budsjettet. Har du tatt høyde for standard og størrelse på objektene når du har sammenlignet? Og beliggenhet, tilgang på parkering, evt garasjeplass osv. Og skattefradrag på renter, beregning av formue, osv. Anonymkode: 2b762...132 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #32 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er enig med deg TS. Jeg har kjempelyst på egen bolig! Men da jeg satte meg ned for å lage tidenes mest grundige budsjett på leie vs eie så ble det mye dyrere å eie. Uansett hvor mange faktorer jeg la inn og hvor mye jeg snudde og justerte på budsjettet. Jeg sitter igjen med en følelse av å ha blitt hjernevaska til å tro at jeg kaster penger ut av vinduet ved å leie. Når det ikke stemmer i det hele tatt. Og de artiklene VG legger ut om alle de stakkars single menneskene i 20-årene som ikke kommer seg inn på boligmarkedet føles som en slags vits...? Det er fint å kjøpe egen bolig hvis man faktisk har godt med egenkapital. Da er det en god investering.Og hvis man er 2 stk. Men være en singel person og ta maks lån med minimum enk må jo være tidenes værste idé? Spesielt i disse tider. Når en bolig er helt sinnsykt dyrt. Jeg vet at i min situasjon så er det absolutt gunstigst å leie. Allikevel føler jeg at resten av Norges befolkning ser på meg som en ufornuftig og mislykket person. Egen bolig har blitt et statusting. Jeg stresser derfor ikke med å komme inn på boligmarkedet. Men jeg håper at det skjer. Jeg drømmer om et lite hus på landet med mann og barn. Slikt kan man ikke bare leie. Men jeg må finne meg en mann å dele utgiftene med. Hvis ikke har jeg ikke råd til å hverken leve eller betale min egen middag om jeg går på date. Det blir rett og slett alt for dyrt. Anonymkode: c1c93...bf8 Fokuser på at du lever NÅ, du må leve NÅ. Så da kan du leie deg et greit sted, ikke vær for kravstor. Må også bruke penger på å leve, ikke bo seg ihjel. Møbler kan du også få rimelig på finn.no. Jeg leier i Oslo, henter alltid møbler rimelig på finn.no. Når jeg flytter ut gir jeg det bare bort Bodd mange steder i Oslo. Nå har jeg hatt et langvarig der utleier har vært grei mot meg pga trofast betaler. Han satte inn fin komfyr når den gamle sluttet å virke også Husk at noen som eier nedbetalt selger også for å fristille penger, leve livet. Leier etterpå. Har en kollega som solgte sin bolig for å leve av pengene. Anonymkode: 3a631...1f9 1
Gjest Frysepinne Skrevet 10. juli 2022 #33 Skrevet 10. juli 2022 TBergh skrev (6 timer siden): Med vennlig hilsen TBergh Min nye helt, dette var en effektiv og ærlig beskrivelse av et samfunn på vei utfor stupet 🙏
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #34 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skulle likt å sett det budsjettet. Har du tatt høyde for standard og størrelse på objektene når du har sammenlignet? Og beliggenhet, tilgang på parkering, evt garasjeplass osv. Og skattefradrag på renter, beregning av formue, osv. Anonymkode: 2b762...132 Ja. Jeg fikk hjelp fra en rådgiver i banken, som så over budsjettet mitt til slutt og kom med tilføyelser. Anonymkode: c1c93...bf8 1
Meridian Skrevet 10. juli 2022 #35 Skrevet 10. juli 2022 Jeg mener at det er en menneskerett å eie egen bolig. Å ha et stabilt hjem hvor man er trygg. Jeg syns ikke noe om å tjene penger på bolig og jeg ser faktisk ned på alle kjøper bolig kun for profitt når de vet at mange ikke har mulighet til å eie. Alle har ikke mulighet til å få en godt betalt jobb eller kommer fra familier med mye penger. For ikke å snakke om utleiehaiene! Dry er altfor dyrt å leie idag. Jeg mener at det skal være billig å leie slik det var før i tiden! Før kunne man leie et hus eller en leilighet for 1/10 av inntekten man hadde, og det var fåtallet som eide en bolig. Man fikk også bo nesten gratis i bolig man fikk gjennom jobben fra de forskjellige jobbene man hadde. Selv om klær og mat og materielle ting var dyrere før, så var det mer kvalitet over det hele og det varte lenger. Så tok man bedre vare på klærne og tingene sine. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #36 Skrevet 10. juli 2022 Å måtte bukke og neie for utleiere i håp om å få leie en kjeller/sokkelleilighet til 10-12 000, og leve på huseier nåde, nei takk. Eie egen f.eks brl leilighet der jeg er trygg på å bo, et hjem der jeg kan bo resten av livet om så var, med fellesutgifter på kr 4000, er en no brainer for meg. Anonymkode: 56ab6...d87 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #37 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å måtte bukke og neie for utleiere i håp om å få leie en kjeller/sokkelleilighet til 10-12 000, og leve på huseier nåde, nei takk. Eie egen f.eks brl leilighet der jeg er trygg på å bo, et hjem der jeg kan bo resten av livet om så var, med fellesutgifter på kr 4000, er en no brainer for meg. Anonymkode: 56ab6...d87 4000kr er jo høye fellesutgifter, i tillegg kommer jo lånet. Anonymkode: 3a631...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #38 Skrevet 10. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: 4000kr er jo høye fellesutgifter, i tillegg kommer jo lånet. Anonymkode: 3a631...1f9 4000 kr er jo ikke noe i forhold til 10-12 000! Lån kommer ikke nødvendigvis i tillegg, sparing og gevinst fra salg av forrige bolig muliggjorde å cashe ut nåværende brl leilighet. Anonymkode: 56ab6...d87 1
Rhodiola Skrevet 10. juli 2022 #39 Skrevet 10. juli 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, adm.
Gjest fransine Skrevet 10. juli 2022 #40 Skrevet 10. juli 2022 (endret) Slettet Endret 7. oktober 2022 av fransine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå