AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #1 Del Skrevet 10. juli 2022 I norge har vi mange spesielle normer, vi dømmes etter om vi eier bolig eller ikke. Folk ser NED på andre pga dette....tragisk. I andre land er det vanlig å leie, jeg forstår jo selv fordelen med å eie. Men mange har ikke råd til dette, så da må man jo godta å leie uten at dette blir en så stor del av livet. Fordi man skal jo leve også, fokusere på å leve. Livet er kort det. Jeg kunne nok klart å kjøpe selv, men finner det mer praktisk å leie. Kan gjøre gode avtaler der med å betale for 12mnd om gangen for eks. Selv ser jeg fordelen med at alt er inkludert som hvitevarer etc, slipper å tenke på noe som helst. Så kan jeg bare finne meg noe annet også, har i perioder bodd på korte leieavtaler. Som igjen gir meg frihet, føler meg låst om jeg skal ha et boliglån. Da må jeg selge og alt det styret hver gang for å bytte bolig. Selv tjener jeg rundt 800k i året, en god lønn som brukes mest mulig på å leve i form av fritidsting, mat og reise. Anonymkode: 3a631...1f9 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #2 Del Skrevet 10. juli 2022 Problemet er helst når en blir pensjonist el.l. og ikke har lagt til side nok penger opp igjennom livet. Det er jo en del som kun har penger til løpende kostnader og bygger seg aldri opp noen varige verdier. Samt at leiepriser har ofte økt fortere enn husprisene som gjør at en fort kommer i en situasjon der en ikke har råd til å leve. Har selv ca samme inntekt som deg og eiger både hus og driver med hytte. Skulle jeg ha startet på nytt så hadde jeg bygget meg noe selv når jeg var yngre i stede for å leige dei første årene. Anonymkode: af19a...65f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 10. juli 2022 #3 Del Skrevet 10. juli 2022 Hei. Helt enig med TS. Når du ser på hvordan samfunnet har utviklet seg, med utrolig stor vekt på hva du ”må ha” så som; egen og stoooor bolig, hytte, bil, gjerne flere, båt, PC, mobiltelefon, nettbrett, motekrav, dyre klær, reiser, dyr mat, interiør, fornye kjøkken, bad og møblementet, koker alt dette ned til; PENGER. Målefaktoren, på suksess, i dagens samfunn ser ut til å være penger, så har du ikke penger, og mange av dem, da har du ikke lykkes og da er du en taper, eller? Den letteste måten å vise andre at man er suksessfull er en så stor bolig som økonomien tillater, og helst litt til. Diskusjonen har gått hva som er mest lønnsomt. Eie eller leie. For en tid til bake, foretok man nye beregninger og da fremkom det at det å leie «vant den konkurransen» med et hestehodet. Til stor overraskelse. Det var alltid de som eide egen bolig som bestandig hadde «vunnet» denne konkurransen tidligere Mye av årsaken til at leieforhold denne gangen «vant» var at forsikringer, offentlige avgifter formuesbeskatning og fordelsbeskatning av å eie bolig, samt vedlikehold av eiet bolig hadde steget mye. Det var ikke bare det at vedlikeholdsutgiftene hadde steget kraftig, men det var dukket opp en ny konkurranse eneboligeiere imellom og den konkurransen bestod i hvem har flest batteridrevne elektriske duppeditter til bruk i hagestell. I tillegg skulle boligen skinne som en nypolert bil. Man malte boligen, ikke fordi den trengte maling, «men den var så stygg når malingen hadde falmet». Dette så malingsprodusentene, og prisen på maling steg, og steg, og ste… Det samme forholdet gjaldt for selveierleiligheter, men i en del mindre grad da mange av de utgiftene eier av enebolig måtte dekke alene, ble fordelt på hele borettslag/sameiet. Det oftest gjentatte argumentet for å eie egen bolig, i en eller annen form var med «tanke på barna og arv». Det med å eie egen bolig oppstod i 1984, da kreditten ble sluppet løs, av Willoch regjeringen og ble en besettelse. «Det å eie sitt eget kvisthøl er blitt det eneste saliggjørende for den norske befolkningen» slik en tidligere kollega av meg uttrykte det. Dessuten har det skjedd en merkelig holdningsendring i samfunnet. En bolig er ikke en bolig man skal bo i. Nei det er et INVESTERINGSOBJEKT. Det skal investeres i et boligPROSJEKT, pusses opp og selges med en gevinst som er helt horribelt. Det er da ikke rart at de sakene det er mest reklamasjon rundt er boliger. Det er mange nevenyttige folk i Norge, men selv om du er nevenyttig er det ikke sikkert at den nevenyttige kjenner til alle forskrifter om hvordan ting skal gjøres av bl.a. sikkerhetsmessige årsaker. Tenker her på «downlights» som brant ned mang en bolig, og har svidd mer enn ett tak svart. TS. Du tilhører en utrydningstruet art. Du bør fredes. Livet er for å leves, ikke for å investere i bolig for å tjene enorme beløp. Men slik jeg skrev tidligere i dette innlegget; Penger er den eneste målingsfaktor på om du har gjort suksess. Suksess med jobb og mange penger er ikke det samme som at man lever. Mange med stoooore boliger, biler, båter hevder de lever godt. Men er de lykkelige? Når det gjelder denne «oppussingsogselgdyrt» dille folk nå har fått, driver boligprisene i været. De som eier hevder at det å leie er penger rett ut av vinduet. Hva med vedlikeholdskostnadene, fordelsbeskatning, formuesbeskatning og dyr forsikring, hvor havner de pengene. Ja så var det rentene også da. Ikke i lomma på boligeierne i hvert fall. La folk få bo slik de vil. Enebolig, leiebolig, granbarhytte, campingvogn eller i telt. Personlig solgte jeg min enebolig, da «henge på veggen» «gå med ræva i været» og det å aldri bli helt ferdig med boligen, ikke var noe for meg. Har fått leie igjennom kommunen. Kommunen klipper og måker, og vedlikeholder. Jeg sitter og ser på, med kaffe og en særdeles upolitisk korrekt røyk, og klør meg et visst sted, og flirer godt. I sangen En fattig trubadur heter det i refrenget: «Du kan ingenting ta med deg dit du går. Nei, du kan ingenting ta med deg dit du går. Du får ikke bruk for pengene når du ved porten står.» Det heter også «Det er ingen lommer på likskjorten.» Med vennlig hilsen TBergh 12 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #4 Del Skrevet 10. juli 2022 Noe av det "beste" jeg har sett her var en tråd hvor noen ble sett ned på fordi de fortsatt bodde i den første boligen de hadde kjøpet.. get this, nå holder det ikke å bare kjøpe bolig en gang, det må være din andre eller tredje 😂 Anonymkode: b4ee9...0eb 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #5 Del Skrevet 10. juli 2022 TBergh skrev (6 minutter siden): Hei. Helt enig med TS. Når du ser på hvordan samfunnet har utviklet seg, med utrolig stor vekt på hva du ”må ha” så som; egen og stoooor bolig, hytte, bil, gjerne flere, båt, PC, mobiltelefon, nettbrett, motekrav, dyre klær, reiser, dyr mat, interiør, fornye kjøkken, bad og møblementet, koker alt dette ned til; PENGER. Målefaktoren, på suksess, i dagens samfunn ser ut til å være penger, så har du ikke penger, og mange av dem, da har du ikke lykkes og da er du en taper, eller? Den letteste måten å vise andre at man er suksessfull er en så stor bolig som økonomien tillater, og helst litt til. Diskusjonen har gått hva som er mest lønnsomt. Eie eller leie. For en tid til bake, foretok man nye beregninger og da fremkom det at det å leie «vant den konkurransen» med et hestehodet. Til stor overraskelse. Det var alltid de som eide egen bolig som bestandig hadde «vunnet» denne konkurransen tidligere Mye av årsaken til at leieforhold denne gangen «vant» var at forsikringer, offentlige avgifter formuesbeskatning og fordelsbeskatning av å eie bolig, samt vedlikehold av eiet bolig hadde steget mye. Det var ikke bare det at vedlikeholdsutgiftene hadde steget kraftig, men det var dukket opp en ny konkurranse eneboligeiere imellom og den konkurransen bestod i hvem har flest batteridrevne elektriske duppeditter til bruk i hagestell. I tillegg skulle boligen skinne som en nypolert bil. Man malte boligen, ikke fordi den trengte maling, «men den var så stygg når malingen hadde falmet». Dette så malingsprodusentene, og prisen på maling steg, og steg, og ste… Det samme forholdet gjaldt for selveierleiligheter, men i en del mindre grad da mange av de utgiftene eier av enebolig måtte dekke alene, ble fordelt på hele borettslag/sameiet. Det oftest gjentatte argumentet for å eie egen bolig, i en eller annen form var med «tanke på barna og arv». Det med å eie egen bolig oppstod i 1984, da kreditten ble sluppet løs, av Willoch regjeringen og ble en besettelse. «Det å eie sitt eget kvisthøl er blitt det eneste saliggjørende for den norske befolkningen» slik en tidligere kollega av meg uttrykte det. Dessuten har det skjedd en merkelig holdningsendring i samfunnet. En bolig er ikke en bolig man skal bo i. Nei det er et INVESTERINGSOBJEKT. Det skal investeres i et boligPROSJEKT, pusses opp og selges med en gevinst som er helt horribelt. Det er da ikke rart at de sakene det er mest reklamasjon rundt er boliger. Det er mange nevenyttige folk i Norge, men selv om du er nevenyttig er det ikke sikkert at den nevenyttige kjenner til alle forskrifter om hvordan ting skal gjøres av bl.a. sikkerhetsmessige årsaker. Tenker her på «downlights» som brant ned mang en bolig, og har svidd mer enn ett tak svart. TS. Du tilhører en utrydningstruet art. Du bør fredes. Livet er for å leves, ikke for å investere i bolig for å tjene enorme beløp. Men slik jeg skrev tidligere i dette innlegget; Penger er den eneste målingsfaktor på om du har gjort suksess. Suksess med jobb og mange penger er ikke det samme som at man lever. Mange med stoooore boliger, biler, båter hevder de lever godt. Men er de lykkelige? Når det gjelder denne «oppussingsogselgdyrt» dille folk nå har fått, driver boligprisene i været. De som eier hevder at det å leie er penger rett ut av vinduet. Hva med vedlikeholdskostnadene, fordelsbeskatning, formuesbeskatning og dyr forsikring, hvor havner de pengene. Ja så var det rentene også da. Ikke i lomma på boligeierne i hvert fall. La folk få bo slik de vil. Enebolig, leiebolig, granbarhytte, campingvogn eller i telt. Personlig solgte jeg min enebolig, da «henge på veggen» «gå med ræva i været» og det å aldri bli helt ferdig med boligen, ikke var noe for meg. Har fått leie igjennom kommunen. Kommunen klipper og måker, og vedlikeholder. Jeg sitter og ser på, med kaffe og en særdeles upolitisk korrekt røyk, og klør meg et visst sted, og flirer godt. I sangen En fattig trubadur heter det i refrenget: «Du kan ingenting ta med deg dit du går. Nei, du kan ingenting ta med deg dit du går. Du får ikke bruk for pengene når du ved porten står.» Det heter også «Det er ingen lommer på likskjorten.» Med vennlig hilsen TBergh Tror jeg elsker deg. Jeg har laget så mange av svarene dine på økonomi og jus der, tror faen meg jeg elsker deg 😂 Anonymkode: b4ee9...0eb 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #6 Del Skrevet 10. juli 2022 Imponerende å skrive en så lang tekst om alt jaget med bolig osv og avslutte med at en leiger en kommunal leilighet. Selv om du hadde eid en leilighet så må du jo ikke gjøre noe mer enn i den du leier nå, det er jo bare alt etter hva en selv ønsker. For min del koster forsikring for hus og hytte mindre enn bilforsikringen. Har skattefradrag for rentekostnadene. Ett spann (9/10l) maling koster ca 800-1000 så lenge en kjøper lignende maling som har vært i alle år (Drygolin, trebitt beis og lignende). Men jeg er enig i at det å ha hus kan koste mye om en havner i den 'pusse opp alt etter 10 år' fella som veldig mange er kommet i, men en trenge ikke gjøre det. Eller dei som bare betaler renter og satser på at prisvekst skal spise opp lånet. Anonymkode: af19a...65f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #7 Del Skrevet 10. juli 2022 Herlig skrevet av TBergh😊Selv er jeg gradert ufør, jobber det jeg klarer og eier en ørliten 2R. Inntekt samlet er ca 390 000 i året. Vurderer faktisk å selge nå, mest fordi det å bo i sentrum ødelegger nattesøvnen🙈Man vet aldri hva slags naboer man får, og min psyke nabo herjer om nettene. Hadde jeg leid kunne jeg flyttet lett…Kommer meg neppe inn igjen på boligmarkedet om jeg går ut nå. Men livskvalitet trumfer alt… Har lyst å reise litt, ta et studie, betale for adekvat helsehjelp jeg ikke får dekket offentlig. Takk for ordene dine, mr Bergh💚 Jeg bryr meg jo ikke spesielt om å eie, har bare gått «mainstream» jeg🥴🥴🥴 Anonymkode: 6fb4d...9c8 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 10. juli 2022 #8 Del Skrevet 10. juli 2022 Det eneste minuset med å leie er at en er helt avhengig av at utleier er en ålreit person som tar sitt ansvar med vedlikehold og har en fornuftig tankegang. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 10. juli 2022 #9 Del Skrevet 10. juli 2022 Likevel virker det å være en bred konsensus her om at å leie ut bolig er noe av det mest umoralske man kan drive med. Så hvem skal dere egentlig leie av da? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 10. juli 2022 #10 Del Skrevet 10. juli 2022 TBergh skrev (45 minutter siden): Hei. Helt enig med TS. Når du ser på hvordan samfunnet har utviklet seg, med utrolig stor vekt på hva du ”må ha” så som; egen og stoooor bolig, hytte, bil, gjerne flere, båt, PC, mobiltelefon, nettbrett, motekrav, dyre klær, reiser, dyr mat, interiør, fornye kjøkken, bad og møblementet, koker alt dette ned til; PENGER. Målefaktoren, på suksess, i dagens samfunn ser ut til å være penger, så har du ikke penger, og mange av dem, da har du ikke lykkes og da er du en taper, eller? Den letteste måten å vise andre at man er suksessfull er en så stor bolig som økonomien tillater, og helst litt til. Diskusjonen har gått hva som er mest lønnsomt. Eie eller leie. For en tid til bake, foretok man nye beregninger og da fremkom det at det å leie «vant den konkurransen» med et hestehodet. Til stor overraskelse. Det var alltid de som eide egen bolig som bestandig hadde «vunnet» denne konkurransen tidligere Mye av årsaken til at leieforhold denne gangen «vant» var at forsikringer, offentlige avgifter formuesbeskatning og fordelsbeskatning av å eie bolig, samt vedlikehold av eiet bolig hadde steget mye. Det var ikke bare det at vedlikeholdsutgiftene hadde steget kraftig, men det var dukket opp en ny konkurranse eneboligeiere imellom og den konkurransen bestod i hvem har flest batteridrevne elektriske duppeditter til bruk i hagestell. I tillegg skulle boligen skinne som en nypolert bil. Man malte boligen, ikke fordi den trengte maling, «men den var så stygg når malingen hadde falmet». Dette så malingsprodusentene, og prisen på maling steg, og steg, og ste… Det samme forholdet gjaldt for selveierleiligheter, men i en del mindre grad da mange av de utgiftene eier av enebolig måtte dekke alene, ble fordelt på hele borettslag/sameiet. Det oftest gjentatte argumentet for å eie egen bolig, i en eller annen form var med «tanke på barna og arv». Det med å eie egen bolig oppstod i 1984, da kreditten ble sluppet løs, av Willoch regjeringen og ble en besettelse. «Det å eie sitt eget kvisthøl er blitt det eneste saliggjørende for den norske befolkningen» slik en tidligere kollega av meg uttrykte det. Dessuten har det skjedd en merkelig holdningsendring i samfunnet. En bolig er ikke en bolig man skal bo i. Nei det er et INVESTERINGSOBJEKT. Det skal investeres i et boligPROSJEKT, pusses opp og selges med en gevinst som er helt horribelt. Det er da ikke rart at de sakene det er mest reklamasjon rundt er boliger. Det er mange nevenyttige folk i Norge, men selv om du er nevenyttig er det ikke sikkert at den nevenyttige kjenner til alle forskrifter om hvordan ting skal gjøres av bl.a. sikkerhetsmessige årsaker. Tenker her på «downlights» som brant ned mang en bolig, og har svidd mer enn ett tak svart. TS. Du tilhører en utrydningstruet art. Du bør fredes. Livet er for å leves, ikke for å investere i bolig for å tjene enorme beløp. Men slik jeg skrev tidligere i dette innlegget; Penger er den eneste målingsfaktor på om du har gjort suksess. Suksess med jobb og mange penger er ikke det samme som at man lever. Mange med stoooore boliger, biler, båter hevder de lever godt. Men er de lykkelige? Når det gjelder denne «oppussingsogselgdyrt» dille folk nå har fått, driver boligprisene i været. De som eier hevder at det å leie er penger rett ut av vinduet. Hva med vedlikeholdskostnadene, fordelsbeskatning, formuesbeskatning og dyr forsikring, hvor havner de pengene. Ja så var det rentene også da. Ikke i lomma på boligeierne i hvert fall. La folk få bo slik de vil. Enebolig, leiebolig, granbarhytte, campingvogn eller i telt. Personlig solgte jeg min enebolig, da «henge på veggen» «gå med ræva i været» og det å aldri bli helt ferdig med boligen, ikke var noe for meg. Har fått leie igjennom kommunen. Kommunen klipper og måker, og vedlikeholder. Jeg sitter og ser på, med kaffe og en særdeles upolitisk korrekt røyk, og klør meg et visst sted, og flirer godt. I sangen En fattig trubadur heter det i refrenget: «Du kan ingenting ta med deg dit du går. Nei, du kan ingenting ta med deg dit du går. Du får ikke bruk for pengene når du ved porten står.» Det heter også «Det er ingen lommer på likskjorten.» Med vennlig hilsen TBergh Jeg kunne ikke vært mer enig! Selv leier vi og føler stor frihet i dette. Jeg fatter ikke hvorfor vi norske må være så stormannsgal! Trist egentlig.... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #11 Del Skrevet 10. juli 2022 Mt3 skrev (7 minutter siden): Det eneste minuset med å leie er at en er helt avhengig av at utleier er en ålreit person som tar sitt ansvar med vedlikehold og har en fornuftig tankegang. Noe de aller fleste mennesker har heldigvis 😊 Anonymkode: 32dd1...db0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 10. juli 2022 #12 Del Skrevet 10. juli 2022 Det som må regnes inn her, rent økonomisk er at de fleste må regne med å bli pensjonister med en inntektsnedgang. Hvordan man har planlagt livet sitt blir ekstremt synlig da. Hvis man da fortsatt leier så er man prisgitt leiepriser og det kan bli lite å leve av da. Som vanlig lønnsmottaker så må man planlegge godt for en sunn økonomi i alderdommen om man ikke har egen bolig. For egen del så skal salg av eiendom samt leieinntekter fra bolig sikre meg en langt over gjennomsnittlig økonomisk hverdag etter jeg fyller 58 år. Jeg observerer hvor stor forskjell det er på eldre mennesker som sitter på terrassen i Paris og koser seg på reise kontra de som sitter hjemme og venter på månedens alderspensjon. Jeg skal ikke bli den som venter på den utbetalingen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 10. juli 2022 #13 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Noe de aller fleste mennesker har heldigvis 😊 Ja heldigvis. Har også en misstanke om at en god del av de som har dårlig forhold til utleier er de som selv ikke er de enkleste. Sånne som er sent ute med å betale leien uten å gi beskjed til huseier, som ikke holder det ryddig rundt seg, som maler og fikser ting i boligen uten å snakke med huseier om det først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #14 Del Skrevet 10. juli 2022 Traktor skrev (1 time siden): Likevel virker det å være en bred konsensus her om at å leie ut bolig er noe av det mest umoralske man kan drive med. Så hvem skal dere egentlig leie av da? Leier av alle de som ikke har råd å kjøpe bolig uten utleiedel. Anonymkode: ae709...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #15 Del Skrevet 10. juli 2022 Det er økonomisk gunstig å eie. Men med så høy inntekt som 800.000 trenger du jo ikke å bekymre deg for penger noen gang. Anonymkode: e4443...b46 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 10. juli 2022 #16 Del Skrevet 10. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): I norge har vi mange spesielle normer, vi dømmes etter om vi eier bolig eller ikke. Folk ser NED på andre pga dette....tragisk. I andre land er det vanlig å leie, jeg forstår jo selv fordelen med å eie. Men mange har ikke råd til dette, så da må man jo godta å leie uten at dette blir en så stor del av livet. Fordi man skal jo leve også, fokusere på å leve. Livet er kort det. Jeg kunne nok klart å kjøpe selv, men finner det mer praktisk å leie. Kan gjøre gode avtaler der med å betale for 12mnd om gangen for eks. Selv ser jeg fordelen med at alt er inkludert som hvitevarer etc, slipper å tenke på noe som helst. Så kan jeg bare finne meg noe annet også, har i perioder bodd på korte leieavtaler. Som igjen gir meg frihet, føler meg låst om jeg skal ha et boliglån. Da må jeg selge og alt det styret hver gang for å bytte bolig. Selv tjener jeg rundt 800k i året, en god lønn som brukes mest mulig på å leve i form av fritidsting, mat og reise. Anonymkode: 3a631...1f9 Det som er «merkeligst « i Norge , er at Gud og hvermann legger seg oppi det. At det er et voldsomt mas om å kjøpe , selv om man kanskje finner det mest komfortabelt å leie . For da fikser utleier det som kreves av utbedring / oppgradering . Det er ikke lommer i likskjorten , å hva folk greier å erverve seg av eiendeler i livet , sier ikke nødvendigvis noe om hvilken person du er/ hvilket liv du har levd . Noen er veldig rike materielt sett , men lever et fattig liv likevel . Jeg tenker at de fleste hadde blitt lykkeligere ved å minding their own business . Her jeg bor er det noen som leier , å noen som eier, men jeg kunne ikke brydd meg mindre , om hvem som gjør hva . De som eier selv , eier jo ikke selv de heller. Banken eier 😂 Endret 10. juli 2022 av NiceOrNothing 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chomsky89 Skrevet 10. juli 2022 #17 Del Skrevet 10. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): jeg forstår jo selv fordelen med å eie. Men mange har ikke råd til dette Mange i forrhold til hvilket land? Norge er det lande i europa med høyest hjemeierksapsrate hvis man utelukker noen få underprivieligerte land hvor man hovedsakelig arver hjemme sitt. Endret 10. juli 2022 av Chomsky89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #18 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I norge har vi mange spesielle normer, vi dømmes etter om vi eier bolig eller ikke. Folk ser NED på andre pga dette....tragisk. I andre land er det vanlig å leie, jeg forstår jo selv fordelen med å eie. Men mange har ikke råd til dette, så da må man jo godta å leie uten at dette blir en så stor del av livet. Fordi man skal jo leve også, fokusere på å leve. Livet er kort det. Jeg kunne nok klart å kjøpe selv, men finner det mer praktisk å leie. Kan gjøre gode avtaler der med å betale for 12mnd om gangen for eks. Selv ser jeg fordelen med at alt er inkludert som hvitevarer etc, slipper å tenke på noe som helst. Så kan jeg bare finne meg noe annet også, har i perioder bodd på korte leieavtaler. Som igjen gir meg frihet, føler meg låst om jeg skal ha et boliglån. Da må jeg selge og alt det styret hver gang for å bytte bolig. Selv tjener jeg rundt 800k i året, en god lønn som brukes mest mulig på å leve i form av fritidsting, mat og reise. Anonymkode: 3a631...1f9 Jeg leide som student. Det var mer praktisk da Jeg leide også de første tre årene etter at jeg fikk fast jobb fordi jeg måtte spare opp egenkapital. Jeg hadde også kort tidshorisont så da ville det vært mye bry med kjøp og salg av eiendom. Men over tid vil det lønne seg å eie. Kjøper du feks når du er 30 år så sitter du med en nedbetalt bolig når du er pensjonist fremfor å måtte leie å ha kostnader til husleie. Anonymkode: f9b97...faf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 10. juli 2022 #19 Del Skrevet 10. juli 2022 (endret) Word… 😊 Jeg og samboer leier også, og er fornøyde med det. For oss er det vesentlig billigere enn å ha et lån. Folk som maser om boligkjøp tenker ikke på at renter er akkurat like mye penger ut av vinduet som leie, og man slipper risikoen ved å ha store (lånte) summer bundet opp i én investering. Samboer har forøvrig eid hus sammen med ekskona, og det gikk i minus så det sang etter. Det kan godt hende vi kjøper en dag, men da er det fordi vi finner et hus som vi virkelig ønsker å bo i. Da gir jeg blanke f… i om det stiger eller synker i verdi. Investere gjør jeg i aksjer og fond, det har bedre avkastning og man kan ta ut penger hvis man trenger dem. Ang pensjon så er det mye fornuftig i tråden om arv. De fleste som ikke er fra store søskenflokker i fattige familier har en viss arv i vente. For meg som er fra en liten familie og ikke har barn å tenke på så har det ikke vært noen grunn til å stå med lån til halsen og spise knekkebrød igjennom hele 20 og 30-årene for å «sikre pensjon» igjennom boligkjøp. Endret 10. juli 2022 av Knirke 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 10. juli 2022 #20 Del Skrevet 10. juli 2022 Hei på deg Anonymkode: af19a...65f Tror du har gått glipp av poenget. Les TS sitt innlegg, og mine kommentarer og bemerkninger til det. Med vennlig hilsen TBergh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå