AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #1 Skrevet 10. juli 2022 Nå har jeg gått på antidepressiva (Cipralex, 10 mg) i 3 uker, og merker absolutt ingenting.. Hva er det man egentlig skal legge merke til når man går på antidepressiva? Hvilken virkning gir det på kroppen? Jeg merker verken at jeg har blitt mer glad eller mer lei meg - jeg er akkurat den samme som jeg alltid har vært (ganske depressiv). Jeg blir like fort sur og deppa, og kan også bli glad, slik som før. Har fortsatt negative tanker og følelser. Betyr dette da at jeg bør endre til en annen type enn Cipralex? Jeg er ikke likegyldig, ikke mer glad - jeg merker ingen forskjell når det kommer til min følelser og tanker, selv etter at det har gått 3 uker siden jeg startet med antidepressiva. Hvor lang tid tok det før dere eventuelt merket noe forskjell? Hva betyr det når de ikke fungerer på meg? Anonymkode: 8bbd5...e7e 1
Helene1982 Skrevet 10. juli 2022 #2 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå har jeg gått på antidepressiva (Cipralex, 10 mg) i 3 uker, og merker absolutt ingenting.. Hva er det man egentlig skal legge merke til når man går på antidepressiva? Hvilken virkning gir det på kroppen? Jeg merker verken at jeg har blitt mer glad eller mer lei meg - jeg er akkurat den samme som jeg alltid har vært (ganske depressiv). Jeg blir like fort sur og deppa, og kan også bli glad, slik som før. Har fortsatt negative tanker og følelser. Betyr dette da at jeg bør endre til en annen type enn Cipralex? Jeg er ikke likegyldig, ikke mer glad - jeg merker ingen forskjell når det kommer til min følelser og tanker, selv etter at det har gått 3 uker siden jeg startet med antidepressiva. Hvor lang tid tok det før dere eventuelt merket noe forskjell? Hva betyr det når de ikke fungerer på meg? Anonymkode: 8bbd5...e7e Jeg er ikke helsepersonell, men felleskatalogen opplyser om at virkning forventes i løpet av 2-4 uker. Jeg ville ventet en uke og deretter snakket med legen din. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #3 Skrevet 10. juli 2022 Har du sjekket stoffskiftet og D vitamin andre verdier i tillegg. Man kan merke det hvis man ler litt oftere (og mer)og gleder seg over mer småting feks. Anonymkode: 5de76...a80
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #4 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nå har jeg gått på antidepressiva (Cipralex, 10 mg) i 3 uker, og merker absolutt ingenting.. Hva er det man egentlig skal legge merke til når man går på antidepressiva? Hvilken virkning gir det på kroppen? Jeg merker verken at jeg har blitt mer glad eller mer lei meg - jeg er akkurat den samme som jeg alltid har vært (ganske depressiv). Jeg blir like fort sur og deppa, og kan også bli glad, slik som før. Har fortsatt negative tanker og følelser. Betyr dette da at jeg bør endre til en annen type enn Cipralex? Jeg er ikke likegyldig, ikke mer glad - jeg merker ingen forskjell når det kommer til min følelser og tanker, selv etter at det har gått 3 uker siden jeg startet med antidepressiva. Hvor lang tid tok det før dere eventuelt merket noe forskjell? Hva betyr det når de ikke fungerer på meg? Anonymkode: 8bbd5...e7e Tre uker er altfor kort tid. Anonymkode: a483e...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #5 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tre uker er altfor kort tid. Anonymkode: a483e...ad8 Står jo at det skal fungere mellom 2-4 uker? TS. Anonymkode: 8bbd5...e7e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #6 Skrevet 10. juli 2022 Vent et par uker til og snakk med lege. Anonymkode: faa0e...0b0
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #7 Skrevet 10. juli 2022 Som nevnt over kan effekt forventes i løpet av 2-4 uker, og du kan derfor ikke trekke noen konklusjoner enda. Det er vanlig å ikke merke noe før det har gått 4 uker, og det tar vanligvis enda noen uker etter det før man får optimal effekt. Anonymkode: e794d...42c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #8 Skrevet 10. juli 2022 Du bør kunne forvente en reduksjon av depressive symptomer. Mer energi, mer glede, mer interesse for ting og folk og mindre likegyldighet. Noen merker bare bedring av enkelte depressive symptomer, noen merker bedring av alle. Noen merker bare noe bedring, mens noen blir nærmest symptomfrie. Antidepressiva hjelper ikke for alle, og kanskje bare rundt halvparten får god effekt. Mot milde til moderate depresjoner er effekten ofte dårligere enn mot mer alvorlige depresjoner. Anonymkode: e794d...42c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #9 Skrevet 10. juli 2022 Det tar mer enn 3 uker - du er knapt forbi opptrappingen Om du ikke merker virkning innen et par tre uker til kan det hende dosen må økes. Anonymkode: ec12c...e34
Kalevala Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 Jeg startet på Cipralex for 10 år siden. I løpet av den første måneden begynte jeg å føle meg ørlite grann bedre i små øyeblikk. Så ble det gradvis bedre og bedre, men først etter 5 - 6 måneder var jeg helt frisk fra alle symptomer (depresjon, angst, OCD), og har vært det siden. Vær tålmodig, selv om det er vanskelig. Hvis du er en av de ca. 30% det ikke fungerer for i det hele tatt, vil du vite det i løpet av 3 måneder, men ikke gi opp før det.
Kalevala Skrevet 11. juli 2022 #11 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 9.01): Står jo at det skal fungere mellom 2-4 uker? Det er nok et gjennomsnitt. Som betyr at for noen tar det 1 uke og for andre tar det 8.
Gjest Villfisker Skrevet 11. juli 2022 #12 Skrevet 11. juli 2022 (endret) Fordi de ikke løser situasjonen som er grunnen til at man er deprimert. Så enkelt er det. Endret 11. juli 2022 av Villfisker
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #13 Skrevet 11. juli 2022 Piller alene er sjelden løsningen, så terapi er lurt å få også! Anonymkode: c9a9b...9b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå