Gå til innhold

Er oppgitt, leier fortsatt, trodde prisene vil synke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg hadde relativt godt utbetalt jobb og er singel.  I teorien også også i praksisen kunne jeg fått finansieringsvevis fra banken til å kjøpe min egen leilighet allerede for 10 år siden.  Men jeg har ventet og ventet og 10 årene har gått fort. Er nå i 30 årene. 

Årsaken til dette er at mine venninner har alltid rådet meg til å leie siden de har ment at prisene på eiendom vil synke. De har også ment at å leie er økonomisk gunstig. 

Nå  innser jeg at det har vært sjalusi i bildet at jeg den eneste i veninnegjengen har hatt mulighet til å kjøpe noe mitt eget så de har gitt med feil råd. 

Akkurat nå betaler jeg masse i leie, og per i dag er jeg dessverre permitert. Så jeg kan ikke kjøpe noe før jeg er i jobb. Banken vil ikke vurdere en gang. 

Jeg får ikke sove og tenker mye på den tabben jeg har begått når jeg må betale så mye i leie i tillegg til strøm. 

Deler bare min erfaring. 

Anonymkode: b59fd...1c0

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår at det er frustrerende å ikke komme seg inn på boligmarkedet, som er beintøft – spesielt for single. Jeg aner ikke hvorfor du trodde at boligprisene skulle synke, selv om vennene dine mente dette. Man er alltid ansvarlig for å gjøre egen research, og det vet du jo nå. Det du kan gjøre nå er å lete etter en ny jobb og spare. Ikke lett eller gøy, men det hjelper sjelden å angre, selv om det er lettere sagt enn gjort. Jeg ville satt opp et budsjett og fått oversikt over inntekter og utgifter, slik at du kan finne ut hvilke poster du kan spare på.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får ikke sove og tenker mye på den tabben jeg har begått når jeg må betale så mye i leie i tillegg til strøm. 

Skjønner deg godt. Gikk i samme fellen som deg, jeg skjønte ikke at man måtte inn så tidlig som mulig på boligmarkdet, at det å betale leie når man kunne eie var penger ut av vinduet og 10 år gikk  alt for fort. Boligprisene har også økt såpass mye at jeg muligens aldri kommer til å kunne kjøpe like fin leilighet som den jeg kunne kjøpt som min første bolig. 

Det er til å grine av og i ettertid så skjønner jeg ikke at jeg ikke skjønte det "alle andre skjønner". 

Anonymkode: 3baae...639

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei

Jeg hadde relativt godt utbetalt jobb og er singel.  I teorien også også i praksisen kunne jeg fått finansieringsvevis fra banken til å kjøpe min egen leilighet allerede for 10 år siden.  Men jeg har ventet og ventet og 10 årene har gått fort. Er nå i 30 årene. 

Årsaken til dette er at mine venninner har alltid rådet meg til å leie siden de har ment at prisene på eiendom vil synke. De har også ment at å leie er økonomisk gunstig. 

Nå  innser jeg at det har vært sjalusi i bildet at jeg den eneste i veninnegjengen har hatt mulighet til å kjøpe noe mitt eget så de har gitt med feil råd. 

Akkurat nå betaler jeg masse i leie, og per i dag er jeg dessverre permitert. Så jeg kan ikke kjøpe noe før jeg er i jobb. Banken vil ikke vurdere en gang. 

Deler bare min erfaring. 

Du skulle kjøpt for ca 6-7 år siden. Da var prisene nokså lave. Men lett å være etterpåklok. 

Anonymkode: 05890...a72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skjønner deg godt. Gikk i samme fellen som deg, jeg skjønte ikke at man måtte inn så tidlig som mulig på boligmarkdet, at det å betale leie når man kunne eie var penger ut av vinduet og 10 år gikk  alt for fort. Boligprisene har også økt såpass mye at jeg muligens aldri kommer til å kunne kjøpe like fin leilighet som den jeg kunne kjøpt som min første bolig. 

Det er til å grine av og i ettertid så skjønner jeg ikke at jeg ikke skjønte det "alle andre skjønner". 

Edit: Jeg sliter med depresjon delvis pga denne feilen. For jeg har jo betalt omtrent like mye i husleie som det ville kostet å betale ned en leilighet med boligprisene for 10 år siden her i Oslo. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Helene1982 said:

Jeg forstår at det er frustrerende å ikke komme seg inn på boligmarkedet, som er beintøft – spesielt for single. Jeg aner ikke hvorfor du trodde at boligprisene skulle synke, selv om vennene dine mente dette. Man er alltid ansvarlig for å gjøre egen research, og det vet du jo nå. Det du kan gjøre nå er å lete etter en ny jobb og spare. Ikke lett eller gøy, men det hjelper sjelden å angre, selv om det er lettere sagt enn gjort. Jeg ville satt opp et budsjett og fått oversikt over inntekter og utgifter, slik at du kan finne ut hvilke poster du kan spare på.

Det er ikke så rart egentlig, jeg husker folk som trodde boligprisen skulle være på toppen rundt år 2000. Mange som tenkte: nå har boligprisene steget så mye, de kan ikke stige mer nå. Også har de bare steget og steget og steget. Husker også Finanskrisen da mange trodde at vi også i Norge var i en boligboble, prisene sang litt det ene året for så å mer en doble seg etterpå. 

Men nei, det er ikke gøy å være den som ikke kom inn på boligmarkdet når man ser hvor mye prisene steg og at det å betale husleie i prakiss er å betale ned en annen persons bolig. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke markedet i hele landet, men i Oslo koster det omtrent det samme å leie som å betale ned på et lån om du kjøper. Hadde du kjøpt en leilighet til 2 000 000,- og betalt ned 10%, men markedet hadde kollapset og leiligheten hadde vært verdt 1 000 000,- hadde du fortsatt investert 50 000,- men om du hadde leid hadde du 0.

Jeg forstår argumentasjonen om at det er vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet, men jeg forstår ikke argumentasjonen om å vente, og heller leie.

Endret av Helene1982
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Helene1982 said:

Jeg kjenner ikke markedet i hele landet, men i Oslo koster det omtrent det samme å leie som å betale ned på et lån om du kjøper. Hadde du kjøpt en leilighet til 2 000 000,- og betalt ned 10%, men markedet hadde kollapset og leiligheten hadde vært verdt 1 000 000,- hadde du fortsatt investert 50 000,- men som du hadde leid hadde du 0.

Jeg forstår argumentasjonen om at det er vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet, men jeg forstår ikke argumentasjonen om å vente, og heller leie.

Om du kjøper for 2 millioner, betaler ned 10 prosent og boligen faller 50 prosent i verdi så har du et lån på 1,8 millioner, men kun en bolig med verdi på 1 million. Da har man formue på minus 800 000. Det er jo enda verre enn å ha 0 i fomue. Personen med 0 i formue hadde kanskje i tillggg plasser pengene sine i banken(eller i fond) og kunne nå kjøpe boligen til halv pris. 

Det er grunnen til at en del av oss ventet. Nå gikk det ikke sånn. Boligprisene eksploderte og vi som leide endte i praksis med å betale ned utleiers bolig. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei

Deler bare min erfaring. 

Sjalusi? Er du den peneste i venninegjengen? Min erfaring er at dette utløser sjalusi og misunnelse.

Anonymkode: b6f1e...ed8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om du kjøper for 2 millioner, betaler ned 10 prosent og boligen faller 50 prosent i verdi så har du et lån på 1,8 millioner, men kun en bolig med verdi på 1 million. Da har man formue på minus 800 000. Det er jo enda verre enn å ha 0 i fomue. Personen med 0 i formue hadde kanskje i tillggg plasser pengene sine i banken(eller i fond) og kunne nå kjøpe boligen til halv pris. 

Det er grunnen til at en del av oss ventet. Nå gikk det ikke sånn. Boligprisene eksploderte og vi som leide endte i praksis med å betale ned utleiers bolig. 

Min erfaring er at så lenge man er inne, er alt mye lettere. Jeg forstår at dette ikke er svart/hvitt og det gir ikke mening å mase om valg andre har tatt tiår tilbake, men fremover er fortsatt rådet mitt: få en fot innenfor. Har du ikke råd, finn ut hva som skal til.

Endret av Helene1982
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så lenge i man er i markedet og ikke må selge har jo ikke det noe å si. Bortsett fra at det er "kjipt" at man ikke traff bunn. 

Man kjøper og selger i samme marked. Da jeg kjøpte første bolig håpet jeg faktisk på prisnedgang, da vi skulle kjøpe oss opp ville vi jo relativt sett vinne på det. 

Om man kan gå inn i markedet, og også klarer å bli der tross renteøkning og prisnedgang, så vil det alltid lønne seg på sikt. 

Anonymkode: b1fd1...fda

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge i man er i markedet og ikke må selge har jo ikke det noe å si. Bortsett fra at det er "kjipt" at man ikke traff bunn. 

Man kjøper og selger i samme marked. Da jeg kjøpte første bolig håpet jeg faktisk på prisnedgang, da vi skulle kjøpe oss opp ville vi jo relativt sett vinne på det. 

Om man kan gå inn i markedet, og også klarer å bli der tross renteøkning og prisnedgang, så vil det alltid lønne seg på sikt. 

Det har jo noe å si. Om du i dag kjøper bolig til 2 millioner, i morgen er boligen verdt 1 million kroner så kunne du jo fått boligen til halve prisen og sluppet mye i lån, eller evenuelt kjøpt en mye finere bolig. 

Men, ja man bør eie og ikke leie om man har mulighet til eie, det er det mest lønnsomme på sikt og de siste 30 årene har man tjent astronomisk godt på å eie. Men de som kjøpte rett før boligkrakket på slutten av 80-tallet gikk på en skikkelig smell. Husker selv at mange måtte selge med tap. Og det å komme inn igjen på boligmarkdet når man har boliglån, men ingen bolig er ikke lett!

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har jo noe å si. Om du i dag kjøper bolig til 2 millioner, i morgen er boligen verdt 1 million kroner så kunne du jo fått boligen til halve prisen og sluppet mye i lån, eller evenuelt kjøpt en mye finere bolig. 

Men, ja man bør eie og ikke leie om man har mulighet til eie, det er det mest lønnsomme på sikt og de siste 30 årene har man tjent astronomisk godt på å eie. Men de som kjøpte rett før boligkrakket på slutten av 80-tallet gikk på en skikkelig smell. Husker selv at mange måtte selge med tap. Og det å komme inn igjen på boligmarkdet når man har boliglån, men ingen bolig er ikke lett!

Det er jo det jeg skriver i andre setning, at det er "kjipt". Men om det var lett å treffe bunnen ville jo alle gjort det. Derfor er det bare å komme seg inn på markedet - med et langsiktig perspektiv. 

• Liker 7
Skrevet

Men på disse ti årene har du vel samtidig spart opp en større egenkapital og bør ikke ha noe problem overhode å kjøpe i dag?

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Deler bare min erfaring. 

Ingen kunne vite på forhånd at en ville kjøre en så uansvarlig politikk som har ført oss til den pris-boblen vi er i i dag.

Og egentlig ville det vært umoralskt å utnytte slik politikk til egen favør, så ville sett på meg selv som en nobel person som utestod.

Naturen favoriserer ofte ondskap og umoralske handlinger, og demokratiet setter dette prinsippet i system hvor en får legitimitet for handlingene fordi flertallet stemte for. 2 ulver og 1 sau stemmer for at sauen skal spises, kult for alle bortsett fra sauen da. Kult å selge en bolig "verdt" 2 millioner for 5 millioner kroner i Oslo, men personen som kjøper boligen i oslo verdt 2 millioner kroner for 5 millioner kroner vil slite i tiårene fremover, det er ikke bare vinnere av slikt det skaper ikke verdier, all profitt til den ene er tilsvarende tap hos den andre. De kommende generasjonene vil måtte belage seg på arv fra de som solgte dem boliger til idiotiske priser, men er ikke alle av oss som arver .... tragisk hele greia og ingen som ser problemet virker det som.

Anonymkode: dac02...2e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei

Deler bare min erfaring. 

Er det noe stress da? Hvis du har god lønn og har trodd at boligmarkedet skulle falle i 10 år, så har du sikkert gjort som meg og spart heftig slik at du har masse kontanter når alt krakker.

Jeg trodde/tror også at boligmarkedet er overmodent for en korreksjon, så kjøpte ikke før jeg var 30, men da hadde jeg så mye egenkapital at jeg var nedbetalt før jeg var 35.

Tapte nok noen millioner på å være så forsiktig, men det er vann under broen.

Anonymkode: 1f045...b2e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kunne vært verre da, tenk om du akkurat hadde rukket å kjøpe før du ble permitert. Lån til over pipa, renter som går i taket, høy prisstigning, lav lønnsvekst og ingen jobb. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det kunne vært verre da, tenk om du akkurat hadde rukket å kjøpe før du ble permitert. Lån til over pipa, renter som går i taket, høy prisstigning, lav lønnsvekst og ingen jobb. 

Maks lån man får er fortsatt billigere enn å leie i byene.

Anonymkode: 04934...376

• Liker 4
Skrevet

Kan du leie billigere? Kan du flytte til en annen by? Kan du skaffe deg en ny og bedre betalt jobb?

Skjønner at det føles håpløst, men det nytter dessverre ikke å se bakover, du må se fremover.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Maks lån man får er fortsatt billigere enn å leie i byene.

Anonymkode: 04934...376

Men å eie blir likevel dyrere. 

Forsikringer, eiendomsskatt, avgift-og renovasjon, vedlikehold og ubehagelige overraskelser. 

I kroner og øre lønner deg seg ofte ikke å eie nå når renta også stiger, man er avhengig av prisvekst. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...