Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lurer på en ting. Jeg jobber i en matbutikk som stenger 11. jeg får heller ikke lønn etter 11, det forventes at jeg er ute akkurat på tiden. Men jeg bruker som regel alltid minst en halvtime i butikken for å bli ferdig. Jeg jobber alltid alene så det er ganske mye som skal bli gjort, og spesielt stress når det kommer mange kunder rett før stengetid. Har jeg rett på betalt etter 11? Idag var jeg en time etter stengetid og jeg kjenner bare at det renner litt over… de som jobber på dagtid får jo lønn for det de er i butikken før den åpner, så syntes jo det bør være likestilt…

Anonymkode: bf0e7...c49

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bare får betalt til kl 23, så går du bare ut av butikken kl 23.

Snakk med arbeidsgiveren din og si at du krevet betalt etter kl 23 også, eller så går du bare rett ut når kl blir 23.

Evt snakk med fagforeningen hvis du ikke når frem hos arbeidsgiver.

Anonymkode: 71602...51f

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Klart du har. Om du ikke får betalt, så går du klokken 23 og lar være å gjøre det du skulle ha gjort.

Har dere ikke timeliste eller et stemplingssystem?

Ville tatt en prat med sjefen.

Anonymkode: 05897...2a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke jobbe gratis. Kan du starte stengerutina tidligere for å ikke bruke så lang tid på slutten? Når jeg jobbet i butikk så stengte jeg matservering 30 min før fordi det tok 30 min å vaske ned alt. Jeg fikk dog betalt for tiden jeg sto over, men var som regel ikke mer en 10 Max 15 min. 

Anonymkode: fb393...b9c

• Liker 2
Skrevet

Det har du selvfølgelig krav på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

enten skal du ha betalt for tiden du må være der etter 23 for å stenge butikken, eller så blir alt som står igjen jobb for den som kommer dagen etter. 

Anonymkode: 26d0e...50a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, jeg lurer på en ting. Jeg jobber i en matbutikk som stenger 11. jeg får heller ikke lønn etter 11, det forventes at jeg er ute akkurat på tiden. Men jeg bruker som regel alltid minst en halvtime i butikken for å bli ferdig. Jeg jobber alltid alene så det er ganske mye som skal bli gjort, og spesielt stress når det kommer mange kunder rett før stengetid. Har jeg rett på betalt etter 11? Idag var jeg en time etter stengetid og jeg kjenner bare at det renner litt over… de som jobber på dagtid får jo lønn for det de er i butikken før den åpner, så syntes jo det bør være likestilt…

Første steget er å ha en konstruktiv samtale med din nærmeste leder. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kun får betalt til kl 22, så går du klokka 22. Kan jo ikke jobbe over arbeidstida også "forlange" betaling for det uten at det er avtalt i kontrakten? Hvis kontrakten sier at arbeidsdagen din er over kl 22, må d antaes at det ikke forventes at du gjør noe oppgaver etter stenging(da det ikke er mulig). Spørsmålet er om oppgavene du gjør etter stenging,egentlig skal/kan gjøres før stenging? 

Anonymkode: 86401...468

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du kun får betalt til kl 22, så går du klokka 22. Kan jo ikke jobbe over arbeidstida også "forlange" betaling for det uten at det er avtalt i kontrakten? Hvis kontrakten sier at arbeidsdagen din er over kl 22, må d antaes at det ikke forventes at du gjør noe oppgaver etter stenging(da det ikke er mulig). Spørsmålet er om oppgavene du gjør etter stenging,egentlig skal/kan gjøres før stenging? 

Klokka 23 så klart😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Klokka 23 så klart😅

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo, egentlig så kan alle oppgavene gjøres en time før stenging. Men når man jobber alene så tar det veldig lang tid og gjøre de forskjellige tinga, siden jeg må ha et øye med kassa samtidig som jeg må være på kjøkkenet og ta opp brødvarer feks. Så derfor tar det alltid lang tid, siden det ofte kommer mange kunder rett før stengetid får jeg ikke gjort oppgavene ferdig.. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har faktisk ikke lov å stenge butikken alene. Må alltid være 2 stykker som stenger. Jobber selv i matbutikk så dette vet jeg. 

Anonymkode: 8071f...651

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du har faktisk ikke lov å stenge butikken alene. Må alltid være 2 stykker som stenger. Jobber selv i matbutikk så dette vet jeg. 

Anonymkode: 8071f...651

Hvilken lov er det? 

Anonymkode: 03af8...bd7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på stengerutinene. Må du gjøre ting etter stengetid, eller kan du disponere tiden bedre? Hvis det er meningen du skal være ute av døren 23 er du jo ikke pålagt noe annet, så hva gjør de andre når de stenger? Jeg er stort sett ute av døren 2-5 min over og tar ikke betalt for det, men er det helt kaos, og kunder som drar ut tiden skriver jeg overtid og tar utskrift av salg som dokumentasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken lov er det? 

I matbutikken jeg jobbet tidligere var dette et tiltak i forhold til sikkerheten på jobb i tilfelle det skulle skje noe. 

Anonymkode: 45c9b...0de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken lov er det? 

Fantasiloven

Anonymkode: 7b1a1...767

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er det to ting du bør gjøre, den ene tingen er å disponere tiden din bedre, den andre er å ha en samtale med sjefen.
Hvor tidlig kan du begynne på ting som har med stenging å gjøre? Start så tidlig som mulig.
Kanskje må noen vente litt i kassen, men så får det bli slik for at du skal bli ferdig.
Stenger butikken dørene kl 23?
Hvordan tenker leder at dere skal få tatt oppgjør osv om deres arbeidstid er over kl 23?
Har du spurt de andre som har stengevakt hvordan de løser dette?
Kanskje noen har noen gode tips å komme med?

Om din arbeidstid er til 23, så skal du i prinsippet kunne gå kl 23.
Om du har oppgjør osv som ikke kan taes før stengetid, så har du rett på å få lønn for tiden det tar.
De fleste har lønn til litt etter stengetid fordi oppgjør ol ikke kan taes før etter stengetid.

Anonymkode: 4d3bc...b2f

• Liker 3
Skrevet

Hva med de andre som jobber der? Hvor lang tid etter stengetid arbeider de?

På min jobb hadde en person akkurat samme problemet og krevde lønn 1 time hver dag etter stengetid. 

Det merkelige var derimot at ingen av de 14 andre ansatte hadde samme problem.  Vi var ferdig max fem minutter over tiden selv på dager hvor det rant inn med kunder siste timen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I matbutikken jeg jobbet tidligere var dette et tiltak i forhold til sikkerheten på jobb i tilfelle det skulle skje noe. 

Anonymkode: 45c9b...0de

Tiltak er ikke lov. Tror tiltaket var litt vanligere før når folk betalte mer med kontanter. Da tok også stengingen lenger tid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tiltak er ikke lov. Tror tiltaket var litt vanligere før når folk betalte mer med kontanter. Da tok også stengingen lenger tid. 

Tiltak for å øke sikkerheten i butikk er ikke lov? Sier hvilken lov? 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tiltak for å øke sikkerheten i butikk er ikke lov? Sier hvilken lov? 😅

Vedkommende mente nok at "tiltak" ikke er det samme som Norges lover.

Anonymkode: 3de5b...d33

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...