AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Jeg var hos venninne for en hel uke og nå hjemme igjen. Jeg kom hjem og så at oppsparte kontanter fra skapet mitt er borte. Det er altså ikke snakk om altfor masse penger da det meste av pengene er i konto/bankkortet. Jeg er flink til å spare da jeg har håp om å skaffe meg et ordentlig liv. Er likevel snakk om bortimot 3000 kr. Det er dumt da jeg trengte de pengene. Hun drikker og røyker en god del. Hvis hun hadde vært ordentlig kunne jeg hatt mer sympati for henne. Jeg har fått nok. Vi bor i kommunal leilighet. Det er sommerferie så jeg vet ikke hvem som kan skaffe meg mitt eget sted og gi meg støtte til utgifter? Anonymkode: 477af...57e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #2 Skrevet 9. juli 2022 Ta kontakt med barnevernet? Anonymkode: ece3f...8d3 8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #3 Skrevet 9. juli 2022 https://www.barnevernvakten.no/ Anonymkode: 08634...549 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #4 Skrevet 9. juli 2022 Ta kontakt med barnevernet så hjelper de, deg med et eget sted faktisk gir deg penger osv. Alt du trenger for å få det godt og trygt jeg tror du selv kan velge om du vil til foster hjem/familie eller bo for deg selv. Anonymkode: 1a461...973 4 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #5 Skrevet 10. juli 2022 Sjekk også at du fortsatt har pengene på kontoen. Foreldre har adgang til disse inntil fylte 18. Anonymkode: df4ca...54b 5 1 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #6 Skrevet 10. juli 2022 Sjekk konto ta de ut før du kontakter barnevernet så ikke hun tar de ut som hevn. Be noen andrevivfamilien ombhjelpbtil å passe de eller moren til en venninne. Ps Skriftlig avtale. Anonymkode: cc13f...e2c 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #7 Skrevet 10. juli 2022 Prøv forresten å få moren din tilå svare at hun skal betale tilbake på sms såvdu har bevis. (Ikke snapp men sms) Anonymkode: cc13f...e2c 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #8 Skrevet 10. juli 2022 Hbis du feks kan vipse de over til noen andre som kan passe de ikke vipps over mer enn 4999 om gangen og skriv hva det er på vippsen.❤️ Anonymkode: cc13f...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #9 Skrevet 10. juli 2022 med mindre du faktisk har beviser for noe som helst, så gidder vel ingen å gjøre noe som helst. ellsers kan vel foreldrene bare nekte for alt sammen, og det skjer ingenting... Anonymkode: 8f46e...7ae
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #10 Skrevet 10. juli 2022 Du får altså ikke bistand fra barnevernet fordi moren din brukte pengene dine. Det er lovlig, om enn dårlig gjort. Absolutt ikke grunnlag for å flytte en mindreårig ut av hjemmet. Om problemet er at hun drikker for mye eller annen omsorgssvikt, vil det være riktig instans. Anonymkode: d8d74...c6f 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #11 Skrevet 10. juli 2022 Jeg var i samme situasjon som deg, plutselig var alle konfirmasjonspengene mine borte. Ble tipset av en rådgiver på vgs om at jeg kunne ha rett på stipend fra lånekassen grunnet foreldres dårlige økonomi, sjekk det ut om det er aktuelt for deg. Anonymkode: e9801...c17 1
n_97 Skrevet 10. juli 2022 #12 Skrevet 10. juli 2022 Du kan ringe alarmtelefonen for barn og unge, nummeret står her https://www.116111.no/ 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 10. juli 2022 #13 Skrevet 10. juli 2022 Bruke penger du har tjent selv Penger du har tjent selv er dine penger. Foreldrene dine har ikke lov til å bruke eller låne disse pengene. Hvis det er snakk om mye penger, skal foreldrene dine hjelpe deg å få satt pengene inn på en bankkonto som er din. Når kan du bruke penger du har tjent etter at du fylte 15 år? Er du over 15 år, kan du selv bestemme over penger du har tjent. Er foreldrene dine bekymret for hva du bruker pengene på, må de ha tillatelse fra Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen) til å nekte deg å bruke pengene. Når kan du bruke penger du har tjent før du fylte 15 år? Er du under 15 år, kan du ha småjobber hvis foreldrene dine er enige. Penger du tjener fra dette, kan du ikke bruke uten at foreldrene dine gir deg lov. Men foreldrene dine skal lytte til dine meninger og jo eldre du blir, jo mer bør du kunne bestemme hva du kan bruke pengene på. Sparepenger og pengegaver Penger du har fått i gave er også dine penger. Foreldrene dine har ikke lov til å bruke eller låne av disse pengene. Hvis det er snakk om mye penger, skal foreldrene dine hjelpe deg å få satt pengene inn på en bankkonto som er din. Penger du har fått kan du i utgangspunktet bruke til det du vil. Har du for eksempel fått penger i bursdagsgave eller har spart opp lommepenger, kan du gå og kjøpe en bukse du liker. Det finnes noen unntak. De som gir deg en gave, kan si at den skal brukes til noe spesielt. For eksempel kan besteforeldre si at konfirmasjonspenger skal gå til en datamaskin eller at du skal spare de til studier senere. Sparer foreldrene dine penger for deg til du blir voksen, kan du ikke bruke dem som du vil før du er 18 år uten at de er enige. Hva om du og foreldrene dine er uenige om penger? Statsforvalteren har et kontor som har ansvar for at verger gjør det de skal. De kan svare på spørsmål om penger og rettigheter. De kan også noen ganger hjelpe deg med å få tilbake penger som foreldre har tatt. Du kan også få hjelp hos Barnas Jurist. https://www.barneombudet.no/for-barn-og-unge/dine-rettigheter/penger-og-jobb
__Lotte__ Skrevet 11. juli 2022 #14 Skrevet 11. juli 2022 TA KONTAKT MED BARNEVERNET MED EN GANG! DU HAR ET LIV! SØRG FOR AT DU FÅR ET BEST MULIG LIV!!! DET FINNES GODE MENNESKER DER UTE! OG FAMILIE TRENGER IKKE Å BETY SAMME BLOD! SØK HJELP FOR DITT BESTE ❤️ Da jeg var 15 og startet og akkurat startet på videregående. tok jeg kontakt med barnevernet og noe som het senter for oppvekst. Uten at mine foreldre fikk vite noe, hjalp de meg til å flytte på en hybel med tilsyn fra de som leide ut gjennom samarbeid med barnevernet. Det var absolutt en fin kapittel i livet mitt. Jeg var svært heldig med denne tilsyn personen og familien hans, en fin familie med et åpent sinn som tok imot meg som sin egen, selv om jeg bodde i kjeller leiligheten for meg selv med egen inngang. Jeg fikk penger på konto, og hjelp fra tilsyn person til å betale regninger som husleie, telefon og hobby + hjelp til å sette opp budsjett hver måned, noe som jeg har tatt med videre i livet. Jeg ble ofte invitert til middag og hver gang de grillet, fikk jeg være med. Om jeg ikke ville, kom alltid kona hans med en tallerken fylt med mat til meg ❤️ De hadde 2 jenter på 6 og 8 da jeg flyttet dit, godt oppdratte jenter og like snille og gode som sine foreldre. Begge ganske open minded for alt i livet. Jentene var veldig inkluderende og insisterte på at jeg skulle være med på familieferiene. I med at de hadde 2 barn og en plass i bilen, fikk jeg være med på de fleste utfluktene og familieferiene. Det var 0 spørsmål om at jeg måtte betale noe. Dette var 2 helt normale personer med høyskole utdanning som jobbet som Sosionom og Sykepleier. Ekstrem generøse ❤️ Jeg flyttet ikke derfra før jeg var 20, er 32 idag og har fortsatt kontakt med tilsyn familien. Har også feiret Jul hos de flere ganger, og når jentene har hatt bursdag gjennom oppveksten, har jeg alltid vært der ❤️ Det samme når jeg har hatt bursdag, har de vært hos meg ❤️ For meg ble de som en drømme onkel og tante, med sine barn. Jeg ser de som min familie og vet 100% at de ser på meg på samme måte ❤️ 1 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #15 Skrevet 11. juli 2022 Hvis du vil vekk fra mora di, så er iallefall ikke pengene der du skal fokusere mest på. Snakk om alt det andre når du kontakter barnevernet.. Røyking inne (hvis hun gjør det), masse alkohol, ikke nok penger til mat, ingen kjærlig omsorg men bare kjeft eller ignorering. Si til mora di at du flytter ut, og så flytter du bare ut. Hvis det virkelig er sånn at hun er så fæl at du ikke orker å bo der lenger. Anonymkode: 7d813...d77 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #16 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 9.7.2022 den 23.51): Jeg var hos venninne for en hel uke og nå hjemme igjen. Jeg kom hjem og så at oppsparte kontanter fra skapet mitt er borte. Det er altså ikke snakk om altfor masse penger da det meste av pengene er i konto/bankkortet. Jeg er flink til å spare da jeg har håp om å skaffe meg et ordentlig liv. Er likevel snakk om bortimot 3000 kr. Det er dumt da jeg trengte de pengene. Hun drikker og røyker en god del. Hvis hun hadde vært ordentlig kunne jeg hatt mer sympati for henne. Jeg har fått nok. Vi bor i kommunal leilighet. Det er sommerferie så jeg vet ikke hvem som kan skaffe meg mitt eget sted og gi meg støtte til utgifter? Anonymkode: 477af...57e Mamma stjal 3000 etter min konfirmasjon, 6000 fra min brors konfirmasjon. Også tømte hun kontoen til halvbroren min da han var 13 år, der var det 15 000 innepå. Det er ingenting vi har fått gjort med det. Anonymkode: 31172...d72
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #17 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Mamma stjal 3000 etter min konfirmasjon, 6000 fra min brors konfirmasjon. Også tømte hun kontoen til halvbroren min da han var 13 år, der var det 15 000 innepå. Det er ingenting vi har fått gjort med det. Anonymkode: 31172...d72 Dere kan anmelde henne. Det gjorde niesen min, etter oppfordring fra helsesøster, da foreldrene hennes brukte opp sparekontoen hennes+konfirmasjonspenger. I tillegg brukte de hennes personnummer til å bestille ting på nett uten å betale sånn at hun fikk inkasso-saker. Var vel pga inkasso-sakene hun måtte anmelde for å bli kvitt kravene som sto på hennes navn Jeg fatter bare ikke hvordan foreldre kan gjøre sånn mot egne barn, helt ubegripelig! Har ei venninne også som driver å «låner» fra sparekontoen til barnet sitt. Penger som var dåpsgaver, bursdag og julegave Døtrene mine hadde også sparekontoer (de er voksne nå), men jeg la inn sperre for uttak frem til de ble 18 pga eksen/faren deres er et økonomisk rotehode som fint kunne ha forsynt seg hadde han hatt tilgang Anonymkode: 58abd...793 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #18 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 10.48): Du får altså ikke bistand fra barnevernet fordi moren din brukte pengene dine. Det er lovlig, om enn dårlig gjort. Absolutt ikke grunnlag for å flytte en mindreårig ut av hjemmet. Om problemet er at hun drikker for mye eller annen omsorgssvikt, vil det være riktig instans. Anonymkode: d8d74...c6f Det er jo stjeling! Anonymkode: ece3f...8d3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #19 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det er jo stjeling! Anonymkode: ece3f...8d3 At foreldre stjeler fra barn de forsørger er ikke i nærheten av grunnlag for å flytte noen hjemmefra om alt annet er på stell. Det er det jo ofte ikke. Anonymkode: d8d74...c6f
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #20 Skrevet 11. juli 2022 Jeg fikk 25.000,- i konfirmasjonen min. De ble aldri satt på konto, men lå i en pose, "gjemt" på rommet til mamma. Mamma forsynte seg grådig av de, og hadde jeg ikke stjålet noen lapper selv i ny og ne, hadde jeg aldri sett de pengene igjen.. Jeg vokste også opp i kommunal bolig og mor som var ufør. Jeg gjorde ingenting med det, men synes idag, i en alder av 33 år, at det var dårlig gjort. De pengene skulle vært på konto! Mamma sier den dag idag at jeg hadde gitt henne lov til å "låne" av pengene, for at vi kunne dra på ferie det året. Men det hjelper ikke, når pengene aldri kom tilbake.. Godt at du har resten av pengene på konto 😊 Anonymkode: c3b02...968 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå