AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Akkurat kommet hjem fra barsel, jeg opplevde fødsel helt grusomt. Jeg fikk styrtfødsel men for meg føles det som evig maraton. Jeg maste fort om smertelindring. Men jordmor ville ikke gi meg, når hun ga seg så var det 9 cm åpning og da var det jo ikke noe vits. Er det ok at jordmor er slik? Anonymkode: bdf75...814 8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #2 Skrevet 9. juli 2022 Jeg hadde samme erfaring med min fødsel. Nå er det noen år siden. Jeg ble satt igang med ballong, piller og drypp, og smertene var helt uutholdelige. Jeg ropte og ba om epidural. Jeg fikk ikke epidural før jeg var 8 cm. Da var fødselen nesten over. Dette har gjort at jeg i dag har fødselsangst. Jeg skal snart føde igjen, og er livredd for ikke å få smertelindring. Jeg vet ikke grunnen til at jeg ikke fikk epidural. Jordmoren min jeg har nå sier at det ikke skal skje denne gangen. Man har rett på smertelindring når man trenger det. Jeg har skrevet fødebrev der jeg ber om smertelindring så snart som medisinsk mulig. Jeg tenker det er helt sykt om jordmødre holder tilbake smertelindring til dem som trenger det. Den eneste forklaringen jeg har er at anestesilegen var opptatt. Jeg vet ikke.. Det er helt uhørt om de holder igjen.. Anonymkode: 4b957...22b 7 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #3 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde samme erfaring med min fødsel. Nå er det noen år siden. Jeg ble satt igang med ballong, piller og drypp, og smertene var helt uutholdelige. Jeg ropte og ba om epidural. Jeg fikk ikke epidural før jeg var 8 cm. Da var fødselen nesten over. Dette har gjort at jeg i dag har fødselsangst. Jeg skal snart føde igjen, og er livredd for ikke å få smertelindring. Jeg vet ikke grunnen til at jeg ikke fikk epidural. Jordmoren min jeg har nå sier at det ikke skal skje denne gangen. Man har rett på smertelindring når man trenger det. Jeg har skrevet fødebrev der jeg ber om smertelindring så snart som medisinsk mulig. Jeg tenker det er helt sykt om jordmødre holder tilbake smertelindring til dem som trenger det. Den eneste forklaringen jeg har er at anestesilegen var opptatt. Jeg vet ikke.. Det er helt uhørt om de holder igjen.. Anonymkode: 4b957...22b Jeg fødte på kvinneklinikken i Bergen.. Hvor fødte du? Anonymkode: 4b957...22b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #4 Skrevet 9. juli 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Akkurat kommet hjem fra barsel, jeg opplevde fødsel helt grusomt. Jeg fikk styrtfødsel men for meg føles det som evig maraton. Jeg maste fort om smertelindring. Men jordmor ville ikke gi meg, når hun ga seg så var det 9 cm åpning og da var det jo ikke noe vits. Er det ok at jordmor er slik? Anonymkode: bdf75...814 Er det ikke ganske vanlig at de ikke rekker å sette epidural ved styrtfødsel? Anonymkode: 91d68...4fd 36
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #5 Skrevet 9. juli 2022 Eller var du på et sykehus som tilbyr noe annet, men som hun nektet å gi? Anonymkode: 91d68...4fd
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #6 Skrevet 9. juli 2022 Ja! Hvis det gikk såpass så fort så var det helt riktig av jordmor! Med smertestillende hadde riene dempet seg og det hadde tatt mye lengere tid til neste rie. Når man uansett skal press så for man ikke smertestillende 🤷♀️ Også tar det tid! noe du ikke hadde så godt av. Anonymkode: 01628...5d0 17
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #7 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg fødte på kvinneklinikken i Bergen.. Hvor fødte du? Anonymkode: 4b957...22b Jeg opplevde nøyaktig det samme som deg, på KK I Bergen. Lovde meg selv jeg ALDRI skulle sette et barn til verden igjen på KK i Bergen, det var som om jordmor droooo det ut med vilje. Anonymkode: 71edb...686 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #8 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Akkurat kommet hjem fra barsel, jeg opplevde fødsel helt grusomt. Jeg fikk styrtfødsel men for meg føles det som evig maraton. Jeg maste fort om smertelindring. Men jordmor ville ikke gi meg, når hun ga seg så var det 9 cm åpning og da var det jo ikke noe vits. Er det ok at jordmor er slik? Anonymkode: bdf75...814 Om du hadde styrtfødsel, så var det vel ikke tid til å gi deg noe. Anonymkode: 99ec2...ef4 25
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #9 Skrevet 9. juli 2022 Uff ikke bra. jeg fikk epidural, men føler ikke det hjalp noe. Anonymkode: 10017...ceb 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #10 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja! Hvis det gikk såpass så fort så var det helt riktig av jordmor! Med smertestillende hadde riene dempet seg og det hadde tatt mye lengere tid til neste rie. Når man uansett skal press så for man ikke smertestillende 🤷♀️ Også tar det tid! noe du ikke hadde så godt av. Anonymkode: 01628...5d0 🙄 Anonymkode: 47a73...859 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #11 Skrevet 9. juli 2022 Det er mange år siden jeg fødte nå, men jeg fikk lystgass. Det hjalp meg veldig, men hører sjelden noen får det lenger? Er det slutt på det nå? Det virker som det er enten epidural eller ingenting nå, men det er jo dumt for det bør være noen form for smertelindring utenom epidural synes jeg. Noe som ikke er så avansert og krevende å gi som epidural. Høres fælt ut at du ikke fikk noe for smertene, TS. Føler med deg 💙 Anonymkode: 23cf3...ef9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #12 Skrevet 9. juli 2022 Smertelindring trenger tid på å virke og ved styrtfødsel begynner effekten etter barnet er ute og man blir lammet fra korsryggen og ned.. Dessuten kjenner du uansett pressriene🥴 Anonymkode: 8ad11...60f 10 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #13 Skrevet 9. juli 2022 Hadde samme erfaring som deg. Måtte grine meg til det, og fikk det ved 7 cm. Ble livredd for å føde etterpå. Forstår ikke hva de får ut av å gjøre slik annet enn redde fødende Anonymkode: 1f006...9aa 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #14 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er mange år siden jeg fødte nå, men jeg fikk lystgass. Det hjalp meg veldig, men hører sjelden noen får det lenger? Er det slutt på det nå? Det virker som det er enten epidural eller ingenting nå, men det er jo dumt for det bør være noen form for smertelindring utenom epidural synes jeg. Noe som ikke er så avansert og krevende å gi som epidural. Høres fælt ut at du ikke fikk noe for smertene, TS. Føler med deg 💙 Anonymkode: 23cf3...ef9 Det er mange (og store) sykehus som ikke har det lenger, tror det er grunnet konstruksjonen? Altså sikkerhet, men dette vet jeg ikke så det tørr jeg ikke si noe mer om. Men ja, det er mange sykehus som ikke har. Som feks haukeland, som er en så stor fødeplass. Anonymkode: 03341...21b 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #15 Skrevet 9. juli 2022 Skriv skriftlig klage. Dette er lovbrudd. Dessverre finnes det en del idealistiske jordmødre som skal «tvinge» fødekvinnen til naturlig fødsel uten smertelindring. Anonymkode: 1b0f7...73b 10
mingus Skrevet 9. juli 2022 #16 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Om du hadde styrtfødsel, så var det vel ikke tid til å gi deg noe. Anonymkode: 99ec2...ef4 Jeg fødte 3 timer etter jeg ankom sykehuset, likevel satte de epidural selv om legen i tillegg tok seg sin gode tid. Hadde ingen nytte av den da den ble satt så sent, bortsett fra at beina mine var døde 2 timer etter fødselen, de hadde sovna helt. Lystgass reddet meg da jeg ikke hadde noe annet å klamre meg til på den intense togkræsjen av en fødsel 😅 3
mingus Skrevet 9. juli 2022 #17 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er mange år siden jeg fødte nå, men jeg fikk lystgass. Det hjalp meg veldig, men hører sjelden noen får det lenger? Er det slutt på det nå? Det virker som det er enten epidural eller ingenting nå, men det er jo dumt for det bør være noen form for smertelindring utenom epidural synes jeg. Noe som ikke er så avansert og krevende å gi som epidural. Høres fælt ut at du ikke fikk noe for smertene, TS. Føler med deg 💙 Anonymkode: 23cf3...ef9 Jeg fikk det i januar på SUS, jordmor prakka det på meg og det er jeg glad for! Skulle egentlig ikke ha det jeg, fikk litt Klaus av tanken på både oksygen og lystgass gjennom den maska der 🙂 Men ja høres ikke bra ut TS, håper det går greit nå 💖 1
Sweetheaven Skrevet 9. juli 2022 #18 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat kommet hjem fra barsel, jeg opplevde fødsel helt grusomt. Jeg fikk styrtfødsel men for meg føles det som evig maraton. Jeg maste fort om smertelindring. Men jordmor ville ikke gi meg, når hun ga seg så var det 9 cm åpning og da var det jo ikke noe vits. Er det ok at jordmor er slik? Anonymkode: bdf75...814 Det kan være mange grunner til at det ble slik, og neppe noen her som ikke kjenner din medisinske historie som kan svare på det. Men hadde du ikke postpartum samtale med jordmor på barsel? 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #19 Skrevet 9. juli 2022 Sannsynligvis har anestesilegen vært opptatt, sånt skjer. Det handler ikke om vond vilje, men at noe annet måtte prioriteres over deg. Anonymkode: bd711...603 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #20 Skrevet 9. juli 2022 TS her, anestilegen var ikke opptatt. Hun ville ikke tilkalle han. Nettopp fordi ja, det ville hemme riene. Men for meg så ba jeg dette så fort aktive fødselen startet, jeg holdt ikke ut. Det var for j**** vondt! Anonymkode: bdf75...814 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå