AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Del Skrevet 9. juli 2022 Faren min har kjøpt seg et hus og jeg besøkte det for første gang i dag. Straks vi kom inn i entreen så syntes jeg det luktet gammelt. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Noen som skjønner hva jeg mener? Er det fukt? Mugg? Anonymkode: f2355...1fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #2 Del Skrevet 9. juli 2022 Jepp, mugg. Anonymkode: 0e9ac...fd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #3 Del Skrevet 9. juli 2022 Sigarett lukt som har satt seg på tapeten? Har ikke peiling🤷♀️ Anonymkode: cdc58...843 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #4 Del Skrevet 9. juli 2022 Fukt og/eller mugg. Anonymkode: 06757...bd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåjojo Skrevet 9. juli 2022 #5 Del Skrevet 9. juli 2022 Kommer ann på hvor gammelt. Men vet at porøsplater som ble lagt på veggene før lukter "gammelt." Og lukta setter seg i klær og alt😅🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #6 Del Skrevet 9. juli 2022 Gamle materialer begynner å lukte, uansett. Legg til tidligere vannlekasjer/fukt, så får du lukten man ofte kjenner i gamle hus. Skal man ha bort lukten må man strippe ned til tømmerveggene og starte på nytt. Anonymkode: e34d9...d2c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #7 Del Skrevet 9. juli 2022 Kan lukte «gammelt» som hverken er mugg eller fukt. Da snakker jeg av erfaring med gamle hus. Anonymkode: 40f25...2d1 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #8 Del Skrevet 9. juli 2022 Blåjojo skrev (Akkurat nå): Kommer ann på hvor gammelt. Men vet at porøsplater som ble lagt på veggene før lukter "gammelt." Og lukta setter seg i klær og alt😅🙈 Ja, gamle huntonittplater lukter høgg. 15 lag med tapet oppå lukter også 🤭 Anonymkode: e34d9...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #9 Del Skrevet 9. juli 2022 Mugg/fukt lukter typisk kjeller. Er det det du mener? Anonymkode: ad46b...2c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåjojo Skrevet 9. juli 2022 #10 Del Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja, gamle huntonittplater lukter høgg. 15 lag med tapet oppå lukter også 🤭 Anonymkode: e34d9...d2c Ja det hjelper liksom ikke. Legg til en del år med matlukt og diverse andre lukter så lukter det i allefall ikke blomster🤭🤭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #11 Del Skrevet 9. juli 2022 Blåjojo skrev (37 minutter siden): Kommer ann på hvor gammelt. Men vet at porøsplater som ble lagt på veggene før lukter "gammelt." Og lukta setter seg i klær og alt😅🙈 Bygd på 70-tallet, tror jeg. AnonymBruker skrev (1 time siden): Mugg/fukt lukter typisk kjeller. Er det det du mener? Anonymkode: ad46b...2c4 I kjelleren, ja. Uff... redd han har kjøpt seg et evighetsprosjekt her. Anonymkode: f2355...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #12 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Faren min har kjøpt seg et hus og jeg besøkte det for første gang i dag. Straks vi kom inn i entreen så syntes jeg det luktet gammelt. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Noen som skjønner hva jeg mener? Er det fukt? Mugg? Anonymkode: f2355...1fb Muggdannelse og råte ja. Skyldes fuktighet i veggene. Dette kan bli dyrt over lengre tid. Anonymkode: f38c2...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #13 Del Skrevet 10. juli 2022 Voi bor i hus fra 78. Da vi begynte å rive gulv og vegger var det lag på lag med gammel tapet og ikke minst et gulvbelegg som lukta skikkelig SURT. I tillegg er jo platene bak tapeten en del år. Det har vært laget mat på kjøkkenet i åresvis, sikkert med varierende vifte. Det er jo også viktig å få luftet skikkelig ut i et hus, vi monterte ekstra ventiler i alle rom og lufter alltid sommerstid, sprenglufter på vinteren. Det er ikke sikkert du har mugg eller råte. Alt jeg har nevnt ovenfor kan spille inn på hvorfor eldre hus lukter. Anonymkode: b6b5d...803 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #14 Del Skrevet 10. juli 2022 Råte. Vi hadde råte, forrige eier hadde pakket inn i plast. Istedenfor å utbedre skaden. Kosta oss heldigvis ikke mye, siden mannen er snekker og fiksa det selv. Men måtte bytte en hel yttervegg, da bunns ill og stendere var kliss klass og i småbiter. Hjalp vel ikke mye på den plasten akkurat Anonymkode: 2d492...bfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #15 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Muggdannelse og råte ja. Skyldes fuktighet i veggene. Dette kan bli dyrt over lengre tid. Anonymkode: f38c2...aaa Ja, det er visst dårlig vedlikeholdt de senere år. Redd han går på en smell her. Men men, han er voksen og liksom den fornuftige så... Anonymkode: f2355...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #16 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Voi bor i hus fra 78. Da vi begynte å rive gulv og vegger var det lag på lag med gammel tapet og ikke minst et gulvbelegg som lukta skikkelig SURT. I tillegg er jo platene bak tapeten en del år. Det har vært laget mat på kjøkkenet i åresvis, sikkert med varierende vifte. Det er jo også viktig å få luftet skikkelig ut i et hus, vi monterte ekstra ventiler i alle rom og lufter alltid sommerstid, sprenglufter på vinteren. Det er ikke sikkert du har mugg eller råte. Alt jeg har nevnt ovenfor kan spille inn på hvorfor eldre hus lukter. Anonymkode: b6b5d...803 Ja, det kan hende men jeg synes ikke det ser så moderne ut mesteparten, så redd det er originalt mye av det😅 Lurt å tenke på lufting ja. For tett hus er ikke bra. Anonymkode: f2355...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #17 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bygd på 70-tallet, tror jeg. I kjelleren, ja. Uff... redd han har kjøpt seg et evighetsprosjekt her. Anonymkode: f2355...1fb Et hus fra 70-tallet er da ikke gammelt? Huset mitt er bygd i 1920, og det lukter ikke gammelt. Anonymkode: 8d1ad...947 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #18 Del Skrevet 10. juli 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Et hus fra 70-tallet er da ikke gammelt? Huset mitt er bygd i 1920, og det lukter ikke gammelt. Anonymkode: 8d1ad...947 Hus fra 1920 kan fort være bedre enn hus fra 1970. Mye dårlig byggeskikk fra 60- og 70-tallet. Og forresten, det at du har noe kjempegammelt gjør ikke huset til ts sin far mindre gammelt. Anonymkode: 06757...bd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #19 Del Skrevet 10. juli 2022 Så er det jo også sånn at når folk begynner å bli gamle så får de en karakteristisk lukt mange av de. Jeg kan huske husene til mine besteforeldre og andres besteforeldre hadde en helt identisk lukt av litt "musk" kropp som gjerne ikke dusjer hver dag. Gamle mennesker går også med snørrfiller i brystlomme eller bukselomma og det blir en søtlig ekkel lukt av klær og tekstiler. Anonymkode: 8c66a...689 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #20 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Et hus fra 70-tallet er da ikke gammelt? Huset mitt er bygd i 1920, og det lukter ikke gammelt. Anonymkode: 8d1ad...947 Ja, sorry, men ditt (antageligvis velholdte) 1920-hus er noe ganske annet enn min fars vanskjøttede 1970-hus 😕 Anonymkode: f2355...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå