Gå til innhold

Kalle foreldre OG svigerforeldre for bestemor/bestefar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Verken jeg eller mannen har noe forhold til farmor/farfar, så vi hadde tenkt at hans foreldre skulle bli bestemor/bestefar og mine foreldre skulle bli mormor/morfar. Nå viser det seg at alle mine tre søsken har valgt å kalle foreldrene våre for bestemor/bestefar (uventet da jeg trodde mine søstre kom til å gå for mormor/morfar).

Vi bor i min hjemby, i nærheten av mine søsken og foreldre. Redd det kan blir forvirrende/utenforskap om våre barn blir de eneste som kaller foreldrene mine mormor/morfar. Vurderer nå å bare kalle begge sider for bestemor/bestefar, men tenker det kan være vel så forvirrende…

skjønner dette kan høres veldig teit ut, men noen andre som har slitt med å navngi besteforeldre? Noen som har valgt å gå for bestemor/bestefar på begge sider?

Anonymkode: a3c45...0c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker bestemor/bestefar på begge sider. Null forvirring. 

Anonymkode: 3e0d9...cfd

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å si bestemor Randi og bestemor Anne? :)

Anonymkode: 5a2e2...6ef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare å si bestemor i Halden og lignende. Null stress. Bare du som overtenker. Det går seg alltid til.

Anonymkode: 9567d...729

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mormor var både mormor, farmor og bestemor. Det var null problem, alle visste hva hun var til hvem! Og min morfar var bestefar og farfar.

Selv valgte vi mormor og morfar, og farmor og farfar. Rett og slett fordi det er selvforklarende. Men ønsker dere å bare bruke bestemor og bestefar, så er det bare å slenge på navnet etterpå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi kalte våre for mormor og morfar, mens søskenbarna mine kalte de for bestemor og bestefar + stedsnavn.

Kan ikke huske at det var noe problem. Hun vil alltid være mormor for meg.

Samme med min egen mor. Hun er mormor til mine og søsteren min sine barn. Og bestemor for min bror sine barn :) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mamma og pappa bryr seg ikke om hva de blir kalt (ikke at vi bryr oss heller), men de andre barnebarna deres sier bestemor og bestefar, så da ble det bare sånn. Foreldrene til mannen nektet å godta noe annet enn bestemor og bestefar, så de er bestemor og bestefar i X (stedet de bor).

Anonymkode: 049dd...146

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med at alle heter bestemor/bestefar

Anonymkode: a2ced...aad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet her? Jeg kommer fra et annet land, og der kalles alle bare bestemor/bestefar. Vi bruker ikke ord som farmor/farfar osv. Har aldri vært et problem. 

Anonymkode: 694cd...7d5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men bare kall dem for farmor/farfar da. For de fleste er jo det et begrep som er fjernere enn bestemor/bestefar. Bare å lese alle trådene her inne om farmorer som helst vil være bestemor. 

Anonymkode: 877ff...8c0

Gjest Albbas
Skrevet

Begge deler er helt uproblematisk. Mormor og morfar går helt fint selv om dine søsken ikke bruker det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde en bror, så ville vel dine foreldre kunne bli kalt for både farmor og farfar+ mormor og morfar. Ser ikke helt forskjellen. 

Anonymkode: 4e2be...a2d

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint med mormor til noen og bestemor til andre. Funker også å ha to som blir kalt bestemor og to som blir kalt bestefar. De kan vel bestemme seg hva de vil kalles. 

Anonymkode: 59f7d...fb1

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde ikke vi foreldre noe vi skulle ha sagt - besteforeldre på begge sider skulle hete bestemor/bestefar. Går helt fint, vi bare plusser på navnet.

Når det er sagt syns jeg de er litt teite som på død og liv skal "hete" det samme og ingen kan gi slipp på bestemortittelen. Akkurat som om mormor/farmor er dårligere. Min svigermor kritiserer faktisk sin svigerinne som vil hete mormor og ikke bestemor, ""bestemor" er liksom ikke bra nok for henne" 😅

selvinnsikt på topp👍

Anonymkode: da22d...76b

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker bestemor og bestefar også mor og far 

Anonymkode: 601d7...1d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er både farmor, bestemor og bestemor Anne. Det går helt fint. 

Anonymkode: 339de...bae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bant til at alle kalles bestemor/bestefar. Men vi spurte de vordende besteforeldrene hva de ville bli kalt, og da valgte svigers farmor/farfar. Null problem uansett.

Anonymkode: 8badc...c61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mine søsken sa mormor/morfar, mens alle søskenbarna våre sa bestemor/bestefar. Det var på ingen måte forvirrende, alle visste hvem vi snakket om, og mormor responderte like mye på begge "navnene". ;) Ikke følte vi oss utenfor heller. Vi syntes derimot det var klart best å ha forskjellige navn på de forskjellige besteforeldrene, så vi slapp å legge til stedsnavn slik søskenbarna våre gjorde. De på sin side syntes deres måte var desidert best. :P (Uten at det var noen "krangel" om det altså, vi var bare fornøyde alle sammen.) Så jeg tenker det går helt fint uansett hva dere velger. :)

Anonymkode: 008b8...454

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du hadde en bror, så ville vel dine foreldre kunne bli kalt for både farmor og farfar+ mormor og morfar. Ser ikke helt forskjellen. 

Anonymkode: 4e2be...a2d

Ts her, jeg har en bror og to søstre som alle kaller våre foreldre bestemor/bestefar😅 min  mann har kun søstre og hans foreldre er mormor/morfar, men det kan jo ikke vi kalle dem.. 

Tusen takk for alle svar! Vi blir nok å la de velge selv tenker jeg❤️

Anonymkode: a3c45...0c5

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke noe problem at barnebarna sier forskjellig.. Min farmor er feks både farmor (for meg), bestemor (for min kusine) og mormor (for min fetter og andre kusine)

Anonymkode: a2e0d...ac0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...