Gå til innhold

Sommerferie og glade harmoniske barn? Eller? Hvordan har andre det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er separert, og har hatt ferie med barnet mitt i et par uker nå. 

De siste dagene har vi vært på tusenfryd og i badeland, og dagen ender alltid med en trøtt og sur gutt som er sutrete og lei og misfornøyd. 

Barnet er 9, had adhd og kverulerer med meg om det meste. Vi var på tusenfryd i dag med noen venner av meg som har barn på ca samme alder. Mitt barn var så lite glad og fornøyd at det var direkte vanskelig å ikke bli oppgitt selv. Eneste gangen han var fornøyd var når han fikk bade. Ingenting var noe gøy ellers. 

Vi var på bading på badeland tidligere i uka og sa var han sur og gretten og ville bare hjem til slutt. 

Han liker godt å være hjemme, se YouTube, game. Med en gang vi skal kose oss ute så er det misnøye. Trasig med tanke på alle pengene man bruker på aktivitetene og. 😥 

Jeg kan ærlig talt ikke huske at jeg var så sur og kranglete på hans alder. Men husker godt at jeg hatet lange turer med bil.. men så "må man" jo dra steder da.. altså, vet ma ikke må. Men "alle" reagerer jo så veldig om man ikke tar med barnet på ting. Men her er det jo bare upopulært med alt som ikke er gaming.

Anonymkode: 06d91...8c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe med det at:  Barn som er lite utenfor komforsonen sin og opplever lite motgang i livet, blir mindre fornøyde med livet. Men.... Barn som er trøtte og sultne, kan også bli sure og misfornøyd.

Hva kan være grunnen til at sønnen din går rundt og er misfornøyd?  Mange barn ville vært over av lykke for disse mulighetene til å dra i slike parker.

Anonymkode: 58497...3b5

AnonymBruker
Skrevet

Mye av dette kommer pga adhd. Slik har vi det og. De ønsker stabilitet, ferie og ut av faste rammer er ikke noe de trives med. Sikkert dumt spørsmål, men har du informert han om planene for dagen? Hvem, hva, hvor, og hvor lenge? Min kan bli trassig dersom han er usikker. 

Anonymkode: 166e0...4c9

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn elsker også tv og spill. Men de elsker også å være med foreldrene sine. 

Tv og mobil er kun på morgenen i feriene, resten av dagen må de være ute med venner/oss/hverandre. Eller lese bøker eller pusle med annet alene. 

I helga har vi filmkveld, og ungene ELSKER det, å bare dette sammen i sofaen med godteri og tv etter ei lang uke. 

Om vinteren er de langt mer på skjerm, og vi får da også surere unger som får abstinenser når vi er på hyttetur. 

Anonymkode: 4fc60...c3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en café I en aktivitetspark, og det er ikke en overflod av glade og harmoniske barn. Det er veldig mange trøtte barn, sinna mødre, og fedre som står og henger i lekekroken der det er tegnefilmer på skjermen. Det er langt mellom perfekte familier der ungene er glade, far hjelper til og mor ikke har krøllete nerver og freser kommandoer gjennom sammenbitte tenner. 

Anonymkode: 559b1...a1d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er noe med det at:  Barn som er lite utenfor komforsonen sin og opplever lite motgang i livet, blir mindre fornøyde med livet. Men.... Barn som er trøtte og sultne, kan også bli sure og misfornøyd.

Hva kan være grunnen til at sønnen din går rundt og er misfornøyd?  Mange barn ville vært over av lykke for disse mulighetene til å dra i slike parker.

Anonymkode: 58497...3b5

Er du like sliten som meg eller? Forsto ikke mye av de første setningene.

Jeg vet jo ikke hvorfor han sutrer så mye når jeg tar han med ut. Kan virke som kortere turer hadde vært noe, og noe med bading, men han er også ganske rigid på at han ikke liker natur og insekter, så da er han stresset de fleste steder ute. Han koser seg aller mest med svømming i basseng. Lek i sand på strand funker ikke pga insekter og sanden som er ekkel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber i en café I en aktivitetspark, og det er ikke en overflod av glade og harmoniske barn. Det er veldig mange trøtte barn, sinna mødre, og fedre som står og henger i lekekroken der det er tegnefilmer på skjermen. Det er langt mellom perfekte familier der ungene er glade, far hjelper til og mor ikke har krøllete nerver og freser kommandoer gjennom sammenbitte tenner. 

Anonymkode: 559b1...a1d

Hahaha.. ja det er sant. Nesten litt deilig å lese. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mye av dette kommer pga adhd. Slik har vi det og. De ønsker stabilitet, ferie og ut av faste rammer er ikke noe de trives med. Sikkert dumt spørsmål, men har du informert han om planene for dagen? Hvem, hva, hvor, og hvor lenge? Min kan bli trassig dersom han er usikker. 

Anonymkode: 166e0...4c9

Jeg prøver. Men kan sikkert bli flinkere på det. :)

AnonymBruker
Skrevet

Da mitt barn på samme alder ikke klarte å glede seg over andre aktiviteter enn gaming og youtube kuttet vi dramatisk ned på tiden han fikk bruke på slikt. Og det hjalp veldig, han ble en helt annen unge og lærte seg å sette pris på ting igjen.

Anonymkode: b148d...d13

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har glade og harmoniske barn i ferien, men har ikke dratt de med på noen parker. Kortreiste opplevelser som bytur, stranden, dag hjemme i hagen med bading i plaskebasseng og grilling. Det enkle er for oss det beste.

Anonymkode: 9f743...3ec

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han faktisk er sliten og trenger rolige dager til å slappe av? 

Anonymkode: e1865...3dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har glade og harmoniske barn i ferien, men har ikke dratt de med på noen parker. Kortreiste opplevelser som bytur, stranden, dag hjemme i hagen med bading i plaskebasseng og grilling. Det enkle er for oss det beste.

Kan hørest ut som dere er to barn og to voksne? 

Jeg griller ikke så mye til meg selv alene og barnet. Og han er litt for stor for å sitte i plaskebasseng alene. Vi er et barn, en voksen. Så det er kansje litt kjedelig å bare være oss to i hagen. Men skal absolutt vurdere grill og bassenget.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan hørest ut som dere er to barn og to voksne? 

Jeg griller ikke så mye til meg selv alene og barnet. Og han er litt for stor for å sitte i plaskebasseng alene. Vi er et barn, en voksen. Så det er kansje litt kjedelig å bare være oss to i hagen. Men skal absolutt vurdere grill og bassenget.

Jeg er alene med fire barn, to av de er eldre enn barnet ditt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ADHD selv og kan forstå han litt. 
Nå vet jeg ikke om han har det på samme vis som meg, men la oss si det.

Når du er på en stappfull kafé så hører du skravling og babling, roping og klirring, sant? Det er støy, det er slitsomt. Disse lydene forsterkes ofte hos oss med adhd og det er vanskelig å filtrere. Jeg kan selv bli kjempe sliten etter et par timer alene i byen å må legge meg på rommet for å roe helt ned. Ikke for å sove, men for å koble av. 

Kan det være fordi det rett og slett blir for mye til han? Kan du finne noe annet uten at det kryr av folk der? Spør han hva han trenger for at dagen hans skal bli så bra som mulig. 

Følelsene til mange av oss med adhd er også gjerne på en høyere frekvens. Vi blir ikke sint, vi blir forbannet. Vi blir ikke lei oss, vi blir helt fortapt. Vi blir ikke litt sliten, knappen er avslått - har ikke mer å gå på. 

Anonymkode: 39095...7bf

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det full harmoni, alle koser seg og alle er glad og fornøyd. Mangler bare sola for her regner vi bort 

Anonymkode: e1186...4e7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. Gaming og venner er alt som fokuseres på. Er vanskelig å få barnet med på noe sosialt med familien. Da jeg insisterte på å legge bort alle mobiler i kveld, slik at vi kunne se en film, fikk jeg høre at «jeg tvang han med for å se film». Det var hyggelig når vi først så film, ble både smil og latter. Men før og etterpå er det drama. 

Vet ikke om det hjelper, men tenker jeg bare skal være litt mer streng. Litt mindre skjermtid enn hva det er blitt til nå, forlange mobilfrie timer sammen for film/bøker/kort/samtaler sammen. 

Anonymkode: b46e1...11e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barna på 2 og 4 nå i 2 uker, før de skal 2 uker til pappaen sin. Vi har hatt 1 uke ferie så langt og jeg vil ikke at det skal ende. Vi har så fine, rolige, koselige dager. Vært 2 dager på båttur, 2 dager i badeland, 1 natt på telttur. De er blide, smilende og fornøyde så langt i alle fall 😊

Anonymkode: 3ac89...c04

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han ER trøtt og sliten, og trenger å slappe av i ferien, -at det blir for mye å skulle være på aktiviteter med masse folk og støy rundt hele tiden?

Og noen barn liker seg faktisk bedre på museum, i hvertfall innimellom. Jeg var litt sånn.

Anonymkode: 0cb77...277

AnonymBruker
Skrevet

Husk at ADHD gjør at han har "tankekjør" i hodet, og blir mye fortere sliten enn andre barn. Kan han sette ord på hva det er som plager? Tydelig plan, korte økter og gode pauser pleier å hjelpe. Skikkelig søvnrytme og godt kosthold. Men det er ikke lett ❤

Anonymkode: c4053...c0c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt var glad for å få en pause fra de andre barna de er pokka nødt til å være sammen med dag ut og dag inn.

Anonymkode: 345e2...8f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...