AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Husker jeg drakk litt for noen år siden. De siste årene har jeg latt være. Har hørt at det kan være harepest? Men er det så farlig? Anonymkode: f50e4...ad1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #2 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Husker jeg drakk litt for noen år siden. De siste årene har jeg latt være. Har hørt at det kan være harepest? Men er det så farlig? Anonymkode: f50e4...ad1 Ts Hytta er i Valdres. Anonymkode: f50e4...ad1
Muskath Skrevet 9. juli 2022 #3 Skrevet 9. juli 2022 Det kan være forurensing og bakterier fra dyr som beiter i nærheten, ville dyr og fugler. Ville heller hatt med vann. 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #4 Skrevet 9. juli 2022 Har alltid drukket fra rennende vann ute i naturen uten problemer. Lurt å se etter at det ikke er beitedyr i nærheten, da det kan gi tarmbakterier i vannet. Men må innrømme at jeg har drukket fra bekker hvor det går kyr i nærheten uten å bli syk av det også. Anonymkode: 5c922...ad0 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #5 Skrevet 9. juli 2022 Drikker altid fra rennende bekker uansett hvor jeg er. Aldri blitt syk. Anonymkode: 9b8a0...630 4
Tomas77 Skrevet 9. juli 2022 #6 Skrevet 9. juli 2022 Lurt er det ikke. Skal ikke mer til enn døde mus eller lemen rett oppstrøms før man blir syk. Er jo ingen grunn til å drikke bekkevann heller, bare å ta med eget. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #7 Skrevet 9. juli 2022 Har drukket vann fra bekker og innsjøer tidligere. Men de siste årene har vi kokt vannet før vi drikker det. Anonymkode: aa8e6...69f 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #8 Skrevet 9. juli 2022 Tomas77 skrev (2 minutter siden): Lurt er det ikke. Skal ikke mer til enn døde mus eller lemen rett oppstrøms før man blir syk. Er jo ingen grunn til å drikke bekkevann heller, bare å ta med eget. Lykke til med å ta med vann når du er på fjellet i flere dager du. Anonymkode: 7bb52...e1d 4 1
Tomas77 Skrevet 9. juli 2022 #9 Skrevet 9. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Lykke til med å ta med vann når du er på fjellet i flere dager du. Anonymkode: 7bb52...e1d Har da gjort det før. Camelbak vannryggsekk fungerer alldeles utmerket til drikkevann for flere dager. Matlaging kan selvfølgelig gjøres med bekkevann fordi det kokes. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #10 Skrevet 9. juli 2022 Trygt nok. Alltid gjort, aldri blitt dårlig. Svogerforskning nok for meg. Anonymkode: fa541...614 3
pia mater Skrevet 9. juli 2022 #11 Skrevet 9. juli 2022 Er nok aldri anbefalt, men jeg gjør det ofte. Se hvordan vannet ser ut, er det grumsete eller rar farge? Litt brunt blir det ofte fra myrer så det bryr jeg meg fint lite om. Er det nok vann så det er god bevegelse i bekken, eller er det tørt så noe er stillestående? Og så tar jeg vannet fra der det er god bevegelse, helst før et "opphold" i bekken hvis det er mulig. Jeg unngår også å drikke fra bekk hvis jeg vet det går bjørn i området, da de kan legge bytte i en bekk (har jeg hørt). Men dette er en ganske sjelden problemstilling for meg. Familien min har hytte der en bekk er vannkilden. Har gjennom femten år aldri kokt vannet for å drikke det, og ingen har blitt syke. Vannet er faktisk utrolig godt på smak. 5
PetterKanin Skrevet 9. juli 2022 #12 Skrevet 9. juli 2022 (endret) Det vil alltid være en risiko, men for det meste går det jo bra. Husk at mange har eller har hatt innlagt vann fra egen brønn uten rensing i hjemmet sitt. Endret 9. juli 2022 av PetterKanin 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #13 Skrevet 9. juli 2022 Helt trygt. Med mindre det er stillestående vann i ei beiteeng, eller hvis det er lemenår. Anonymkode: 6bdc4...812 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #14 Skrevet 9. juli 2022 Aldri gjort og kommer ikke til å gjøre det. Kjempe redd for å bli syk om jeg telter i fjellet. Litt tyngre å ta med, men heller det enn risken🤷♀️ Anonymkode: 7cbc0...a19 2
Mt3 Skrevet 9. juli 2022 #15 Skrevet 9. juli 2022 Har alltid drukket vann fra større bekker og elver på fjellturer, men så klart lurt å ta med flaske så en ikke er tom for vann om det kun er stillestående vann og små bekker i ett område en går gjennom. Finnes jo flasker med filter som renser vannet om en vil være sikker, og vann til mat kokes jo uansett.
AnonymBruker 42 Skrevet 9. juli 2022 #16 Skrevet 9. juli 2022 (endret) Det er så "trygt" som det kan få bli... Farligere å gå over veien på grønn mann... Om du drikker i fra bekk med "fri flyt" - så er det tryggere enn å ta deg ett glass øl på et utested med lite plass i oppvaskmaskinen... Har gjort det 1000vis av ganger, og har aldri hatt så mye som antydning til rjinnjarÆv, engang... Endret 9. juli 2022 av AnonymBruker 42 2
Morpheus Skrevet 9. juli 2022 #17 Skrevet 9. juli 2022 Det er trygt. Men hold deg unna stillestående vann der det er mye beitedyr. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #18 Skrevet 9. juli 2022 Gjorde det alltid før. Drakk vatn frå bekker og fossar frå barnsbein. Er Vestlandet, dette. Men etter at 2 menn vart dausjuke for nokre år sidan så har eg unngått det frå midt i juni. Trur at det at det vert høgare temperaturer lenger også gir meir bakterier og slikt i vatnet til fjells. Anonymkode: ed01f...b17 2
Olive_North Skrevet 9. juli 2022 #20 Skrevet 9. juli 2022 Nei, jeg har gått mye i Jotunheimen og i Valdres. Pappa har vokst opp der og sier alltid «Du drikker ALDRI fra vannet i fjellet, du veit ikke hvor det har dødd et dyr»… Og ja, jeg hørte ikke på pappa… lærte på den harde måten 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå