Gå til innhold

Kan noen forklare skatt og feriepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk utbetalt feriepenger i juni. Jeg bytter jobb i august, og får da utbetalt feriepenger igjen. Da må jeg selvfølgelig skatte av feriepengene jeg fikk i juni, og de jeg får i august - men så sier folk at jeg bør vente med å få de til januar... men da må jeg vel skatte av de i januar? Hva er greia? Jeg vil bare ha pengene så raskt som mulig, og må jo skatte av de uansett?

Anonymkode: a15ef...0dc

Skrevet

Uansett når du får feriepengene må du skatte av dem, de inngår i den totale skattbare inntekten din for det året du får dem utbetalt.

Men, feriepenger utbetalt i ferieåret er trekkfrie, dvs det trekkes ikke skatt av dem før du får dem utbetalt. Det er derfor det ikke er trukket skatt av pengene du fikk utbetalt i juni.

Når du slutter i jobben din får du utbetalt feriepengene du har opptjent i år, dvs i opptjeningsåret. Disse er ikke trekkfrie, og det vil derfor trekkes skatt av dem.

I et vanlig år (altså et hvor du ikke slutter i en jobb), vil skattetrekket gjort de øvrige månedene være tilstrekkelig til å dekke feriepenger og halv skatt i desember, men det er ikke tilstrekkelig til å dekke den ekstra utbetalingen du får i år, derfor trekkes det skatt.

I 2023 vil derimot skattetrekket ditt bli for høyt (med mindre du endrer det), fordi feriepengeutbetalingen din ikke vil være så stor som forventet. Da vil du få pengene igjen på skatten som utbetales i 2024.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at feriepenger opptjent iår skal dekke ferien til neste år.

Anonymkode: bd445...0a7

AnonymBruker
Skrevet

Du må skatte uansett. Men vi har trinnskatt I Norge. Så du kan ende med å betale en høyrer % når du får utbetalt feriepenger for 1,5 år i det samme året. 

Anonymkode: 85d8a...7f9

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg fikk utbetalt feriepenger i juni. Jeg bytter jobb i august, og får da utbetalt feriepenger igjen. Da må jeg selvfølgelig skatte av feriepengene jeg fikk i juni, og de jeg får i august - men så sier folk at jeg bør vente med å få de til januar... men da må jeg vel skatte av de i januar? Hva er greia? Jeg vil bare ha pengene så raskt som mulig, og må jo skatte av de uansett?

Anonymkode: a15ef...0dc

Du trekkes ikke skatt av feriepengene du fikk i juni, fordi de er opptjent i fjor. De feriepengene du får i august, er imidlertid opptjent i år, derfor må det trekkes skatt av dem. Du får dem fordi du slutter, og de er en del av sluttoppgjøret. Hadde du ventet med å få feriepengene for i år til januar neste år, vil de være trekkfrie.

Det er altså hvilket år de er opptjent som avgjør om det skal trekkes skatt av dem før de utbetales til deg.

Det vil altså ikke bli noen tilbakevirkende kraft og trekk av skatt på pengene i juni, fordi du opptjente dem i fjor.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...