AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Det er rart altså. Føler jeg har søkt på Google om dette i timesvis. Og problemer med babyer/småbarn og søvn må jo ha blitt tatt opp en milliard ganger. Men likevel finner jeg ikke noe som passer. Saken er at jeg har en snart tre år gammel jente (fyller i oktober) som er utrolig vanskelig å legge. Det vil si, hun har alltid vært vanskelig å legge, spesielt sammenlignet med storebroren som var en lek i forhold. Men i det siste har hun blitt helt umulig. Vi prøver å legge henne senest sju. Men selv om vi føler vi er nøye med leggerutiner og at det skal være rolig, så bare går hun helt i taket. Nekter plent å legge seg til ro, og bare sparker med beina, kaver rundt, hoier synger og skvaldrer, og pisker seg opp så hun har kjempehøy puls. Sånn holder hun på i timesvis, helt til hun kræsjlander og sovner. Og det har blitt seinere og seinere. Før var det ni, så ble det halv ti og ti, og i går ble klokka halv elleve. Akkurat nå så er klokka passert ni, og hun ligger bare og fjaser og tuller. Hvis jeg går ut av rommet så bare hopper hun ut av senga, slår på lyset og drar frem leker og greier. Mens hvis jeg er på rommet er hun i hvert fall i senga (stort sett), men bare spretter omkring i den. Hvordan i alle dager skal vi få dette på rett kjøl? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Og jeg merker jeg gruer meg til kveldene, og begynner å få virkelig mørke tanker om datteren min. Anonymkode: 2ce79...3d7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #2 Skrevet 9. juli 2022 Kutte ut evt. søvn på dagtid. Stå opp tidligere og vær ute noen timer i frisk luft, gå tur eller lignende før leggetid. Anonymkode: 3bf5d...0ea 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #3 Skrevet 9. juli 2022 Ikke reager på negativ oppmerksomhet. Ikke gi hun noen reaksjoner, bare vær konsekvent. Tydelig at hun syntes dette er kjeeempe gøy, og det blir jo alltid gøy - når man får en reaksjon - dermed fortsetter man også. Anonymkode: eb5d3...aa1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #4 Skrevet 9. juli 2022 Sover hun fortsatt dupp på dagen? Vår på 2 1/2 begynte sånn, ga seg fra en dag til neste når vi prøvde å kutte dupp. Så da var det slutt på dagsoving, og alle leggeproblemer forsvant, de kom rett og slett av at han ikke var trøtt kl. 19 når han sov på dagen. Anonymkode: 1d43e...d72
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #5 Skrevet 9. juli 2022 Når står hun opp? Og har hun evt dupp? Våres må stå opp seinest syv for å klare å legge seg kl 20.... Noen trenger bare mindre søvn enn andre.. Anonymkode: 4cfa1...a7f
Lacy Skrevet 9. juli 2022 #6 Skrevet 9. juli 2022 Hva skjer om du legger deg med henne, leser, synger og blir der til hun sovner? Positiv, lavmælt oppmerksomhet? 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #7 Skrevet 9. juli 2022 Hun har sovet på dagtid inntil nylig, men det har vært flere dager hvor hun ikke har hatt lur på dagen. Deriblant i dag. Men å stå opp om morgenen er nok en idé. Mammaen har hatt ferie med barna denne uka, og da soves det så lenge det er mulig mens jeg var på jobb. Men tenker jeg står opp rundt halv sju med henne i morgen og dropper dagtidlur. Også god idé med en tur ut i frisk luft før leggetid. Kan jo godt være det ikke er tilfeldig at dette skjer samtidig som at hun har fri fra bhg og ikke leker ute så mye som hun pleier. Anonymkode: 2ce79...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #8 Skrevet 9. juli 2022 Har god erfaring med å gjøre det samme hver kveld. Spise, bade og synge/lese. Så er det ro og sitte ved senga litt. Lister meg ut Anonymkode: 7ad8a...90c
AnonymBruker 42 Skrevet 9. juli 2022 #9 Skrevet 9. juli 2022 Sett på noe musikk, kast skrotten over skuldrene, og dans litt rundt. Det funker som bare det! Lese saaaakte funker også, forresten...
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #10 Skrevet 9. juli 2022 Du burde omformulere deg. Det heter ikke at en 3 åring nekter å sove, det betyr at hun reagerer på et sett at hun ikke ønsker å sove, hun trasser ikke og hun reagerer nok på et eller annet. Anbefaler deg å gå på et foreldrekurs, i det hvordan å møte barnas behov. Feks cos kurs . Kontakt barnevernet for veiledning du Anonymkode: d4826...1c1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #11 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun har sovet på dagtid inntil nylig, men det har vært flere dager hvor hun ikke har hatt lur på dagen. Deriblant i dag. Men å stå opp om morgenen er nok en idé. Mammaen har hatt ferie med barna denne uka, og da soves det så lenge det er mulig mens jeg var på jobb. Men tenker jeg står opp rundt halv sju med henne i morgen og dropper dagtidlur. Også god idé med en tur ut i frisk luft før leggetid. Kan jo godt være det ikke er tilfeldig at dette skjer samtidig som at hun har fri fra bhg og ikke leker ute så mye som hun pleier. Anonymkode: 2ce79...3d7 Det er nok det det er. Hvis hun står opp sent og ikke er i like mye aktivitet, så er det vanskelig med leggingen. Står barnet opp halv syv i morgen, kan det hende hun trenger en lur, men da er det superduperviktig å få masse frisk luft og aktivitet 😊 Vi har på lekeland i dag, jenta vår stod opp 0530 (for første gang i historien) fordi det er eid og hun gledet seg til pakker, og hun lekte og storkoste seg, like aktiv nå, vil dra på sprett i tillegg, så hun har superbatteri. 😊 Anonymkode: 4cfa1...a7f
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #12 Skrevet 9. juli 2022 Jeg tror, at om dere ikke lar henne sove på dagtid, og står opp før 7, vil hun sovne greit om kvelden. Jeg vet jo ikke med dere, men sånn holdt min gutt på helt til han sluttet med daglur, ikke fullt så ille men tok 1,5- 2 t fra kl 1830. Nå sovner han etter 5-15 min, ofte før kl 1830. Og sover i 12 timer 👍 Anonymkode: 9879f...6f6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #13 Skrevet 9. juli 2022 Min på 3,5 er også gjerne vanskeligere å få til å sove når det ikke er barnehage, selv om det ikke soves noe på dagen. Vi er tidlig oppe hver dag uansett. Mye energi som ikke har fått utløp på samme måte i løpet av dagen, tenker jeg 😅 Anonymkode: c2fab...51c
LatinskOrdbok Skrevet 9. juli 2022 #14 Skrevet 9. juli 2022 Takk for alle innspill! Ja, det er nok vi som har skutt oss litt i foten med å ikke stå opp til "vanlig" tid med henne og ikke ha vært nok aktiv med henne i løpet av dagen. Skal begynne med dette allerede i morgen. Det som lurte meg er at hun sitter og gnir seg i øynene, og hun virket veldig trøtt. Men så når vi har gjennomgått leggerutinene så virker hun pip våken. Burde sannsynligvis da bare tatt henne med ut i stuen igjen da. Men hun har som sagt alltid vært vanskelig å legge, og særlig etter at hun ble gammel nok til å krabbe ut av grindsenga. Håper jo at hun på et eller annet tidspunkt skal komme dit at hun merker det er godt å ligge i senga med lukkede øyne.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #15 Skrevet 9. juli 2022 Jeg har også erfart med mine to at det blir slik om kvelden om de har sovet lenge om morgenen eller sovet lenge/sovet på dagtid. Vi er inne i det med minsta på 2,5 nå. Hun er rimelig morgenfugl enten det er hverdag eller ferie, men i barnehagen sover hun lenge på dagtid. Nå hjemme sover hun litt mer på morgenen (= til 06.30), men vi dropper dagluren med mindre hun blir veldig trøtt, og leggingen tar noen minutter. Før ferien var det som du beskriver. Hun kunne virke trøtt på ettermiddagstid, gjespet og var blank i øynene. Men så snart hun ble lagt, for en energi. Og den varte i noen timer. Anonymkode: 6758a...3e5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #16 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er rart altså. Føler jeg har søkt på Google om dette i timesvis. Og problemer med babyer/småbarn og søvn må jo ha blitt tatt opp en milliard ganger. Men likevel finner jeg ikke noe som passer. Saken er at jeg har en snart tre år gammel jente (fyller i oktober) som er utrolig vanskelig å legge. Det vil si, hun har alltid vært vanskelig å legge, spesielt sammenlignet med storebroren som var en lek i forhold. Men i det siste har hun blitt helt umulig. Vi prøver å legge henne senest sju. Men selv om vi føler vi er nøye med leggerutiner og at det skal være rolig, så bare går hun helt i taket. Nekter plent å legge seg til ro, og bare sparker med beina, kaver rundt, hoier synger og skvaldrer, og pisker seg opp så hun har kjempehøy puls. Sånn holder hun på i timesvis, helt til hun kræsjlander og sovner. Og det har blitt seinere og seinere. Før var det ni, så ble det halv ti og ti, og i går ble klokka halv elleve. Akkurat nå så er klokka passert ni, og hun ligger bare og fjaser og tuller. Hvis jeg går ut av rommet så bare hopper hun ut av senga, slår på lyset og drar frem leker og greier. Mens hvis jeg er på rommet er hun i hvert fall i senga (stort sett), men bare spretter omkring i den. Hvordan i alle dager skal vi få dette på rett kjøl? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Og jeg merker jeg gruer meg til kveldene, og begynner å få virkelig mørke tanker om datteren min. Anonymkode: 2ce79...3d7 Vi har en som alltid har vært vanskelig å legge og merker at det er mer vanskelig nå på lyse sommerkvelder. Har dere prøvd lydbok og kos på ryggen? Er eneste måten vi får regulert ned vårt barn. Det og prøve å legge tidligere, før det bikker over. Når det er lite rutiner på dagen blir han vanskeligere å legge, særlig med mye inntrykk ila en dag sliter han med å regulere seg ned for soving, selv om vi ser han alltid er stuuuuptrøtt Anonymkode: e377d...729
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #17 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror, at om dere ikke lar henne sove på dagtid, og står opp før 7, vil hun sovne greit om kvelden. Jeg vet jo ikke med dere, men sånn holdt min gutt på helt til han sluttet med daglur, ikke fullt så ille men tok 1,5- 2 t fra kl 1830. Nå sovner han etter 5-15 min, ofte før kl 1830. Og sover i 12 timer 👍 Anonymkode: 9879f...6f6 ..mens vår har alltid vært som TS beskriver, uavhengig av daglur, tidspunkt for når vi står opp, eller ei Anonymkode: e377d...729
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå