Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sendte søknad for 8 uker siden, og har fortsatt ikke fått noe svar. Det står enkelte steder at dersom alt er korrekt, så er det lov å sette i gang etter 3 uker... men hvordan vet jeg om alt er korrekt? Har prøvd å nå de på telefon og mail men får ikke noe svar :(

Anonymkode: 6fe56...c95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sendte søknad for 8 uker siden, og har fortsatt ikke fått noe svar. Det står enkelte steder at dersom alt er korrekt, så er det lov å sette i gang etter 3 uker... men hvordan vet jeg om alt er korrekt? Har prøvd å nå de på telefon og mail men får ikke noe svar :(

Hva har du søkt om og i hva slags område? Jeg ville ikke satt i gang uten å være helt sikker på at alt er rett. Du kan ringe og høre hvordan det går med saken, eller sende e-post til postmottak med purring på saken. 

Anonymkode: 2b01c...12b

Skrevet

Vær obs på at noen saker har 12 uker behandlingstid. I tillegg er det ikke uvanlig at det tar lengre enn de tre ukene altså. Send en Mail til kommunen å hør om de generelt har lang behandlingstid og evt hvor langt saken din har kommet 😀

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva har du søkt om og i hva slags område? Jeg ville ikke satt i gang uten å være helt sikker på at alt er rett. Du kan ringe og høre hvordan det går med saken, eller sende e-post til postmottak med purring på saken. 

Har sendt epost men får ikke noe svar, på telefon får jeg beskjed om at jeg må sende epost til postmottaket slik at saksbehandler kan se på det. Er 5 uker over tiden, og jeg har bare igjen 4 uker av ferien så nå begynner det å haste om vi skal få ordnet dette i år. Er et nytt inngangsparti/gang det er snakk om - måtte søke da vi bor i rekkehus og naboen er da litt nærmere (er med samtkke til avstand o.l.).

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, -venter- said:

Vær obs på at noen saker har 12 uker behandlingstid. I tillegg er det ikke uvanlig at det tar lengre enn de tre ukene altså. Send en Mail til kommunen å hør om de generelt har lang behandlingstid og evt hvor langt saken din har kommet 😀

De sa at dette har 3 ukers behandlingstid da jeg kontaktet dem før jeg sendte søknaden. Har spurt om dette men ikke fått noe svar 😕 Ikke en gang generelt kan de si noe om det er lengre behandlingstid enn vanlig...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har sendt epost men får ikke noe svar, på telefon får jeg beskjed om at jeg må sende epost til postmottaket slik at saksbehandler kan se på det. Er 5 uker over tiden, og jeg har bare igjen 4 uker av ferien så nå begynner det å haste om vi skal få ordnet dette i år. Er et nytt inngangsparti/gang det er snakk om - måtte søke da vi bor i rekkehus og naboen er da litt nærmere (er med samtkke til avstand o.l.).

Da er det en dispensasjonssak og det har tolv ukers behandlingstid.

De reglene du normalt må passe på er at gesims- og mønehøyde er innenfor regelverket, at du ikke overstiger tillatt utnyttelsesgrad for eiendommen. Andre krav kan følge av reguleringsplanen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det en dispensasjonssak og det har tolv ukers behandlingstid.

De reglene du normalt må passe på er at gesims- og mønehøyde er innenfor regelverket, at du ikke overstiger tillatt utnyttelsesgrad for eiendommen. Andre krav kan følge av reguleringsplanen. 

Det er ikke disp om naboen har samtykket. 

TS, på sommeren sliter ofte kommunene med å overholde saksbehandlingstider på grunn av kombinasjonen ferieavvikling og at alle sender inn søknader om tiltak som skal bygges om sommeren. I stedet for å sende inn søknad i god tid.

Anonymkode: 2ab6f...1b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke disp om naboen har samtykket. 

TS, på sommeren sliter ofte kommunene med å overholde saksbehandlingstider på grunn av kombinasjonen ferieavvikling og at alle sender inn søknader om tiltak som skal bygges om sommeren. I stedet for å sende inn søknad i god tid.

Jeg trodde samtykke var forutsetningen for om det i det hele tatt kunne gis dispensasjon fra firemetersgrensen. Det er uansett en vurdering og jeg hadde ikke satt i gang arbeid uten svar.

Hvis kommunen sliter med å overholde saksbehandlingstiden skal de sende ut brev som informerer om dette. Ikke la saken ligge i åtte uker uten svar. Enten er det en tolvukerssak eller så har det skjedd en feil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med vurdering mener jeg at 29-4 tredje ledd bokstav a sier at kommunen «kan» godkjenne at bygninger plasseres nærmere grensen enn 4 meter ved samtykke. Dvs. de må ikke, og det er en konkret vurdering og forvaltningsskjønn om det skal gis tillatelse i hvert enkelt tilfelle. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg trodde samtykke var forutsetningen for om det i det hele tatt kunne gis dispensasjon fra firemetersgrensen. Det er uansett en vurdering og jeg hadde ikke satt i gang arbeid uten svar.

Hvis kommunen sliter med å overholde saksbehandlingstiden skal de sende ut brev som informerer om dette. Ikke la saken ligge i åtte uker uten svar. Enten er det en tolvukerssak eller så har det skjedd en feil. 

Neida, disp blir det først om verken tredje ledd bokstav a eller b kan oppfylles 😊 Men ja, kommunen bør alltid ta en ekstra vurdering av om det bør gis tillatelse til tross for samtykke. Det er imidlertid så ofte det gjøres. 

Og ja, etter forvaltningsloven skal det egentlig sendes ut brev om saksbehandlingen tar lenger enn fire uker. Det skjer heller ikke så ofte 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neida, disp blir det først om verken tredje ledd bokstav a eller b kan oppfylles 😊 Men ja, kommunen bør alltid ta en ekstra vurdering av om det bør gis tillatelse til tross for samtykke. Det er imidlertid ikke så ofte det gjøres. 

Og ja, etter forvaltningsloven skal det egentlig sendes ut brev om saksbehandlingen tar lenger enn fire uker. Det skjer heller ikke så ofte 😅

Manglet et ord der 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Blir det ikke disp sak om det en søker om går utenfor i den opprinnelige byggedispensasjonen? 

Anonymkode: 3ea4e...e69

AnonymBruker
Skrevet

Selve søknaden koster vel sånn ca 6 tusenlapper mer også enn en ordinær søknad.. 

Anonymkode: 3ea4e...e69

AnonymBruker
Skrevet

Passende nok svarte kommunal- og distriktsdepartementet på et lignende spørsmål 02.02.2022 og det ble sendt ut nyhetsbrev om det i dag. Her er departementets syn: 

«Hvis du skal oppføre et tiltak nærmere nabogrensen enn det avstandsreglene tillater, er det to måter du kan be kommunen om å få lov til det: Du kan enten sende inn en isolert søknad om dispensasjon fra avstandskravet, jf. pbl. § 19-2, eller du kan sende inn en søknad om godkjenning til plassering av tiltaket nærmere nabogrensen, jf. pbl. § 29-4 tredje ledd bokstav b.

Hvis du sender inn en søknad om dispensasjon fra avstandskravet etter pbl. § 19-2, skal kommunen ta stilling til om oppføring av tiltaket nærmere enn det avstandskravet tillater gir "klart større" fordeler enn ulemper, og vurdere om hensynene bak bestemmelsen blir "vesentlig tilsidesatt", jf. pbl. § 19-2 andre ledd. Får du dispensasjon, kan du oppføre tiltaket, dersom vilkårene i regelverket ellers er oppfylt.

Hvis du sender inn en søknad om godkjenning av nærmere plassering etter pbl. § 29-4 tredje ledd bokstav b, må kommunen vurdere tiltaket som helhet. Det vil i praksis si at tiltaket ikke lenger er unntatt fra søknadsplikt. Kommunen skal se på alle sider av tiltaket og ut fra en skjønnsmessig helhetsvurdering ta stilling til om det skal gis godkjenning til nærmere plassering. Du har ikke krav på en slik godkjenning.»

Så uansett om du søker dispensasjon eller søknad om nærmere plassering, må du vente på kommunens vurdering og tillatelse. Dette er vel i hovedsak fordi en plassering nærmere grensen enn fire meter ikke er i tråd med gjeldende regelverk, selv om du har samtykke. 

AnonymBruker
Skrevet

Med oss tok en slik sak et halvt år

Anonymkode: 54262...dcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...