AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Da vi var i Dyreparken i Kristiansand og gikk forbi løvevinduet, gikk ene løvinnen hurtig frem og tilbake langs vinduet imens hun lagde klagende lyder. Vanskelig å beskrive lyden, men jamrende. Dette var uavhengig av om det var mennesker der eller ikke. Hun holdt på slik da vi kom og det var tomt for folk. Vi gikk ut og hun bare fortsatte. Gikk/løp hurtig frem og tilbake og jamret. Aner ikke hvor lenge. Noen som aner hva hun prøvde å fortelle? Så ikke ut som hun hadde det godt😔 Vurderte å kontakte dyrepasseren, men tenkte det sikkert antagelig var normal adferd ‘etter forholdene. Kanskje hun var hormonell. Løvene i Kristiansand har god plass å boltre seg på så tror ikke grunnen til at hun skulle løpe sånn hvileløst og stressa frem og tilbake rett foran vinduet var mangel på plass. Det var ikke så lenge etter mating heller og det er jo ikke ved vinduet de får mat. Hva tror dere hun ville? Minnet litt om tispa vår da hun var hornoenell og fikk ‘falske svangerskap. Kan det være noe sånn? Burde meg sagt i fra eller e det normal adferd hos løver (i fangenskap..)? Anonymkode: d9c79...785
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #3 Skrevet 9. juli 2022 Kan jo være sykdom, løpetid, hun kan ha mistet unger eller noe har skjedd. Uansett kan du trygt anta at løvene i en dyrepark ikke har en ok livskvalitet. Selv de parkene som påstår seg ha «god plass». Et fengsel er og blir et fengsel, uavhengig av luftegårdens størrelse. Anonymkode: ca4b2...9db 9 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #4 Skrevet 9. juli 2022 Hun kjeder seg. Det er typisk repetativ og tilsynelatende umotivert oppførsel fra et dyr som er understimulert. Anonymkode: 7c663...fb7 11 1 5
AnnePåLande Skrevet 9. juli 2022 #5 Skrevet 9. juli 2022 Derfor er jeg imot dyreparker. La dyrene leve i sine naturlige omgivelser. 5 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #6 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun kjeder seg. Det er typisk repetativ og tilsynelatende umotivert oppførsel fra et dyr som er understimulert. Anonymkode: 7c663...fb7 Fatter ikke at folk går i slike dyreparker. Anonymkode: d219a...795 7 1
AnnePåLande Skrevet 9. juli 2022 #7 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fatter ikke at folk går i slike dyreparker. Anonymkode: d219a...795 Det er helt på tryne at slike dyreparker eksisterer i Norge. 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #8 Skrevet 9. juli 2022 1 minutt siden, AnnePåLande said: Det er helt på tryne at slike dyreparker eksisterer i Norge. Dyreparkene er også en del av avlsprogrammer sol hjelper truede dyrearter, og publikum er med på å finansiere dette Men jeg takler ikke dyreparker sjøl jeg. Blir rett ut deprimert. Har ikke vært i en siden jeg var barn. Anonymkode: 7c663...fb7 4 1
AnnePåLande Skrevet 9. juli 2022 #9 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dyreparkene er også en del av avlsprogrammer sol hjelper truede dyrearter, og publikum er med på å finansiere dette Men jeg takler ikke dyreparker sjøl jeg. Blir rett ut deprimert. Har ikke vært i en siden jeg var barn. Anonymkode: 7c663...fb7 Har ikke vært i dyrepark siden jeg var barn selv. Synes det er dyremishandling å ha disse flotte dyrene i bur. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #10 Skrevet 9. juli 2022 Dyrene i Kristiansand, er ikke i bur, de har store uteområder å boltre seg på og kan gå ut og inn som de selv ønsker, de blir ikke buret inne. Anonymkode: 4afa3...918 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #11 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dyrene i Kristiansand, er ikke i bur, de har store uteområder å boltre seg på og kan gå ut og inn som de selv ønsker, de blir ikke buret inne. Anonymkode: 4afa3...918 De er ikke fri til å gå hvor de vil. Så jo, de er buret inne. Anonymkode: cffd6...949 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #12 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De er ikke fri til å gå hvor de vil. Så jo, de er buret inne. Anonymkode: cffd6...949 For å flisespikke litt, så kan de jo ikke gå fritt i det ville heller, for de støter på mennesker og andre grenser som stopper dem og evt. får dem drept fordi de er ville og det vil ikke folk ha i nabolaget. Sånn sett er de litt tryggere i kristiansand hvor de får tilsyn hele tiden (kamera som følger med over alt) og medisin hvis de trenger det og hvis de blir så syke at det ikke er forsvarlig å la dem leve, så avliver de på en forsvarlig måte og jeg tror det er en bra gjeng som jobber der og de vil dyrenes vel hele tiden. Ta kontakt med dyreparken og spør dem direkte, trådstarter, så får du svar på det du lurer på. Det er få av oss som egentlig har peiling på løver, selv om det ikke virker sånn på enkelte. Anonymkode: 4ff79...269 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #13 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For å flisespikke litt, så kan de jo ikke gå fritt i det ville heller, for de støter på mennesker og andre grenser som stopper dem og evt. får dem drept fordi de er ville og det vil ikke folk ha i nabolaget. Sånn sett er de litt tryggere i kristiansand hvor de får tilsyn hele tiden (kamera som følger med over alt) og medisin hvis de trenger det og hvis de blir så syke at det ikke er forsvarlig å la dem leve, så avliver de på en forsvarlig måte og jeg tror det er en bra gjeng som jobber der og de vil dyrenes vel hele tiden. Ta kontakt med dyreparken og spør dem direkte, trådstarter, så får du svar på det du lurer på. Det er få av oss som egentlig har peiling på løver, selv om det ikke virker sånn på enkelte. Anonymkode: 4ff79...269 Sånn rent bortsett fra at de avliver friske dyr for å få plass til flere🙃 Jeg skal aldri sette mine føtter i dyreparker igjen! Anonymkode: 84084...515 3 1
AnnePåLande Skrevet 9. juli 2022 #14 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dyrene i Kristiansand, er ikke i bur, de har store uteområder å boltre seg på og kan gå ut og inn som de selv ønsker, de blir ikke buret inne. Anonymkode: 4afa3...918 Å? Så de lever i sine vanlige omgivelser?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #15 Skrevet 10. juli 2022 Menneskene er for nære innpå dyrene syns jeg. "elgkyss" og sånne gimmicktøys er så kvalmt. La dyra være uten menneskekontakt. Da har jeg mer respekt for reservat. Fint at de har avlsprogram, men det kunne de hatt uten å ha dyr i "fengsel". Anonymkode: 170a8...bd0 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #16 Skrevet 10. juli 2022 hva forventer man egentlig når man går til en dyrepark? Anonymkode: 7d5dd...199
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #17 Skrevet 10. juli 2022 AnnePåLande skrev (9 timer siden): Å? Så de lever i sine vanlige omgivelser? De har det i vert fall, mye bedre enn i andre dyreparker i verden, hvor de sitter i små bur og aldri får komme ut. Anonymkode: 4afa3...918
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #18 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (På 9.7.2022 den 20.30): Minnet litt om tispa vår da hun var hornoenell og fikk ‘falske svangerskap. Kan det være noe sånn? Burde meg sagt i fra eller e det normal adferd hos løver (i fangenskap..)? For en gladnyhet, adferden skyldest hormoner og og at hun var drektig🥰 Ikke at hun var understimulert eller hadde det vindt. At hun nle drektig tyder jo derimot på at hun trives godt☺️ https://www.nrk.no/sorlandet/nytt-kull-med-loveunger-i-dyreparken-1.16109913 Anonymkode: d9c79...785 2 1
Honey Dew Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (På 9.7.2022 den 20.50): Dyreparkene er også en del av avlsprogrammer sol hjelper truede dyrearter, og publikum er med på å finansiere dette Men jeg takler ikke dyreparker sjøl jeg. Blir rett ut deprimert. Har ikke vært i en siden jeg var barn. Anonymkode: 7c663...fb7 Ikke alle dyreparker er med på dette. 1
Million Skrevet 20. september 2022 #20 Skrevet 20. september 2022 Siste dyreparken jeg var i var i 1995, London Zoo. Det var fælt å se løvene gå stresset frem og tilbake, frem og tilbake, hvileløst. Da jeg så den stressede atferden (og de hadde ikke særlig mye plass heller i den dyreparken) tenkte jeg med meg selv at dette er nok siste gang jeg besøke en zoo. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå