AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Jeg jobber innenfor NAV og har mye med unge personer å gjøre. Det er mange som har falt ut av skole og jobb som kommer hit. Min jobb er å hjelpe dem ut i arbeid. Men det er jo helt håpløst! Mange jeg har er kontaktpersonen for har psykiske plager og går i behandling. Men det er angstplager og depresjon for det meste. Disse unge vil ikke ut i arbeid av noe slag. En gutt sa det rett ut at han ville heller game enn å jobbe som renholder. Jeg prøvde å forklare han at det er viktig at han har noe å gjøre utenom timene hos psykolog på DPS. Men vedkommende satte seg helt på bakbena. Jeg gir opp! Anonymkode: 8f5d7...d3f 3 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #2 Skrevet 9. juli 2022 De må få seg utdannelse Dersom de går i behandling kan de kombinere dette med (nett)studier, men slik jeg har skjønt det gidder ikke NAV å sørge for at de faktisk skal få seg en skikkelig jobb de kan trives i - hele livet, og ikke bare til helsa skriker stopp. Hva mener du egentlig med at de ikke vil ut i arbeid, de er jo syke - selvfølgelig blir det da en håpløs situasjon og ond sirkel... Anonymkode: d6845...a1a 8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #3 Skrevet 9. juli 2022 De unge har blitt pyser fordi de er behandlet med bomull fra alle kanter hele oppveksten. Å jobbe som renholder blir veldig sett ned på, dessverre tenker folk i dag det er kun innvandrere med dårlige språkferdigheter i norsk som tar slike jobber alle andre i norge må være utdannet og ha høy lønn. Det er enten utdanning og høy lønn, gaming og nav, eller jobbe med renhold og slite med depresjon fordi man er så mislykket...Kanskje det hadde vært bra for disse ungdommene å flytte til en ny by, helt annet sted i landet få jobb som renholder eller butikkmedarbeider der som start, slik at ingen av deres venner kan observere dem i deres tenkte misslykkethet... Anonymkode: 18d28...e5e 9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #4 Skrevet 9. juli 2022 Ikke gi dem opp. Hva med å finne mer ut av hva de interesserer seg for, og finne ut av hva de liker? Hvis du tenker at du vil gi opp, bør du bytte til en annen jobb (ikke frekt ment, men de trenger noen som fortsatt har troen på dem). Anonymkode: dd999...a02 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #5 Skrevet 9. juli 2022 Ja og vi har dem i psykiatrien. Må hjelpe dem å finne mat og holde boligen i orden. De vil kun game eller ligge på sofaen. Dette er den nye generasjonen. Milleniumsbarna som ikke klarer noenting selv. Dere i Nav får regningen og dps/rop oppfølgingen. Anonymkode: 48e74...e74 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #6 Skrevet 9. juli 2022 Så utrolig negative tilbakemeldinger, ALDEREN spiller inn her, det er mye umodenhet, ta heller å let i ressursene-for de finnes Anonymkode: 388fc...88d 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #7 Skrevet 10. juli 2022 Jeg var ung og psykisk alvorlig syk. Det var heldigvis lenge før NAV ble helt Arbeit Macht Frei, eller så hadde jeg også blitt uglesett som en kresen latsabb. Anonymkode: a7b78...d51 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #8 Skrevet 10. juli 2022 Dagens arbeidsliv er jo helt ødelagt med sosial dumping, så forstår at folk ikke gidder det. På NAV møter man jo aldri et oppegående menneske heller, ellers hadde du ikke tatt den jobben du har der. NAV er det største galskapen innenfor staten, tenk å opprette noe så dysfunksjonellt. Jeg har fulgt med på AAP-aksjonen, sett hvor ille mennesker behandles. Anonymkode: 00df1...134 12 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #9 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så utrolig negative tilbakemeldinger, ALDEREN spiller inn her, det er mye umodenhet, ta heller å let i ressursene-for de finnes Anonymkode: 388fc...88d Alderen, mer bommull? Går man bare få tiår tilbake I historien, så tenkte ikke folk slik. Det er vel snakk om voksne mennesker her, over 18 år. De i beste fysiske helse. Hvor lenge skal de gå rundt og være umodne, når kan der forventes at de våkner? Ved alder 30? Anonymkode: 18d28...e5e 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #10 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var ung og psykisk alvorlig syk. Det var heldigvis lenge før NAV ble helt Arbeit Macht Frei, eller så hadde jeg også blitt uglesett som en kresen latsabb. Anonymkode: a7b78...d51 Hva var det som hjalp deg? Er du i arbeid i dag? Hvordan kan NAV bruke din erfaring til å hjelpe andre i en tilsvarende situasjon? Anonymkode: f2b4f...91f 3 1
Trøndere1 Skrevet 10. juli 2022 #11 Skrevet 10. juli 2022 Hvis du tar fra folk inntekt. Hvis folk blir sulten. Hvis folk ikke har bolig. Da kommer lysten til å arbeide. Vi må desverre begynne å sette knallharde krav. Verden er et ondt sted. 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #12 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva var det som hjalp deg? Er du i arbeid i dag? Hvordan kan NAV bruke din erfaring til å hjelpe andre i en tilsvarende situasjon? Anonymkode: f2b4f...91f Ikke meg du siterte, men var i samme situasjon og jeg fikk tilrettelagt utdanning via NAV som gjorde at jeg kunne fungere i jobb til slutt. Jeg har asperger og epilepsi og må ha en jobb hvor jeg kan skjermes fra mye mennesker, lyder, lys og inntrykk. Anonymkode: 6493d...046 6 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #13 Skrevet 10. juli 2022 Du må bruke støtteressursene på kontoret ditt. Jeg jobber også i NAV, i et team som får henvist de «vanskelige» ungdommene. Vi har veldig gode resultater, og ved bruk av våre metoder får vi også avdekket hvorfor ungdommene ikke kommer seg videre. Da fokuserer vi på årsakene før vi får dem videre til jobb, utdanning eller avklaring. Du sier ikke noe om du jobber statlig eller kommunalt. Men om du ikke vet hvilke ressurser kontoret ditt har, så må du høre med lederen. Ingen er umulige, men noen krever en tett relasjon på veien bort fra NAV. Anonymkode: 04c65...d9a 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #14 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke meg du siterte, men var i samme situasjon og jeg fikk tilrettelagt utdanning via NAV som gjorde at jeg kunne fungere i jobb til slutt. Jeg har asperger og epilepsi og må ha en jobb hvor jeg kan skjermes fra mye mennesker, lyder, lys og inntrykk. Anonymkode: 6493d...046 Fint å lese! Viser hvor viktig det er med individuell og tilpasset oppfølging og arbeidsliv. Anonymkode: f2b4f...91f 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #15 Skrevet 10. juli 2022 For ille å sette folk med psykiske problem til å bli renholdere. De må gjøre noe som gir dem selvfølelse og har litt kontakt med folk der de får kjenne på samarbeid og kanskje reell kundekontakt. Hvis ts jobber som nav-veileder og ikke skjønner dette, har du ikke noe å gjøre i den jobben. Da burde faktisk ts være den som jobber som renholder. Anonymkode: 645c0...b7e 10 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #16 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fint å lese! Viser hvor viktig det er med individuell og tilpasset oppfølging og arbeidsliv. Anonymkode: f2b4f...91f Takk. Det var noen som ønsket å bare sette meg på uføretrygd og dagtilbud hvor man typ fyller spikere i esker sammen med tungt utviklinghemmede folk, heldigvis satte min far foten ned og vi fikk igang noe som føltes mer verdig. Gikk ut av videregående med bare femmere og seksere og kom igang med en meningsfylt universitetsutdannelse som førte til at jeg nå faktisk kan være i arbeid i mange år istendenfor uføretrygd og dagsenter. Men det tok jo en del år. Jeg var vel 10 år til sammen under NAV før jeg kom meg ut og inn i fast lønnet arbeid. Og jeg kan ikke ha hvilken som helst jobb heller, f.eks barnehage eller butikk med masse støy, bråk og lyd hadde sendt meg tilbake på psykiatrisk. Anonymkode: 6493d...046 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #17 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva var det som hjalp deg? Er du i arbeid i dag? Hvordan kan NAV bruke din erfaring til å hjelpe andre i en tilsvarende situasjon? Anonymkode: f2b4f...91f Det hjalp veldig at jeg i stor grad fikk fullstendig fred fra nav-styret som man plages med i dag og jeg kunne konsentrere meg om min egen tilfriskning på mitt eget vis i eget tempo. Selvfølgelig er ikke nav eller politikere interessert i min suksesshistorie da den ikke passer inn i dagens narrativ om helse og jobb. Jeg er i dag svært høyt utdannet, men har per nå en jobb jeg er overkvalifisert for, pga hull i CV-en. Anonymkode: a7b78...d51 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #18 Skrevet 10. juli 2022 Aktivitetsplikt! Mye bomull ut og går. Anonymkode: 1c1e3...983 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #19 Skrevet 10. juli 2022 Trøndere1 skrev (27 minutter siden): Hvis du tar fra folk inntekt. Hvis folk blir sulten. Hvis folk ikke har bolig. Da kommer lysten til å arbeide. Vi må desverre begynne å sette knallharde krav. Verden er et ondt sted. Hvis du legger en slik byrde på unge som allerede sliter psykisk kommer nok «lysten» for selvmord før lysten til å arbeide. Anonymkode: 5348d...633 12 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #20 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ikke meg du siterte, men var i samme situasjon og jeg fikk tilrettelagt utdanning via NAV som gjorde at jeg kunne fungere i jobb til slutt. Jeg har asperger og epilepsi og må ha en jobb hvor jeg kan skjermes fra mye mennesker, lyder, lys og inntrykk. Anonymkode: 6493d...046 Jeg fikk også tilrettelagt for utdanning. Kunne ikke stå i den forrige jobben (eller lignende jobber) pga skade i kroppen. Det var utdanning eller ufør det pekte mot, heldigvis fikk jeg nav med på laget mot utdanning til slutt. Anonymkode: b8161...968 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå