GrønnNellik68 Skrevet 11. oktober 2022 #61 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Edit: I tillegg så slipper arbeidsgiveren å forplikte seg til ansettelse. Så man kan ende opp med å ha jobbet 3 måneder gratis uten å få noe jobb etterpå. Dette er også 3 måneder hvor man får langt mindre tid til å søke jobb enn om man ikke har praksisplassen. Anonymkode: dd1f0...240 Ja de hadde ikke noe jobb til meg fikk jeg beskjed om fra apoteket enda de hadde flere ledige stillinger så det var egentlig døfødt å ta en praksisplass i mitt tilfelle. Men var og desperat etter å komme noen vei.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #62 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig i at praksisplass har sin plass og er gull når det funker. Har forståelse for at arbeidsgiverne ikke tør å ta sjanse om folk har store hull i CVen, mangler referanser, osv. Men praksisplassen bør ikke gå lenger enn til at arbeidsgiver ser hva de får ved å ansette deg. Det skal ikke være en måte for arbeidgiver å slippe å betale lønn for ordinært arbeid. Anonymkode: dd1f0...240 Absolutt enig. Jeg mener at det er ingen grunn til å ha folk gående på praksis lenger enn typ 3mnd. Det bør være mer enn nok tid til å se hva slags arbeider dette er (gitt at oppmøtet er bra) og ta en avgjørelse på om de vil ha vedkommende eller ikke! Er de fortsatt litt usikre så er det midlertidig stilling og skikkelig lønn som gjelder (om så med lønnstilskudd fra Nav), ikke fortsatt praksisplass. Anonymkode: 4446f...a9e
GrønnNellik68 Skrevet 11. oktober 2022 #63 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig i at praksisplass har sin plass og er gull når det funker. Har forståelse for at arbeidsgiverne ikke tør å ta sjanse om folk har store hull i CVen, mangler referanser, osv. Men praksisplassen bør ikke gå lenger enn til at arbeidsgiver ser hva de får ved å ansette deg. Det skal ikke være en måte for arbeidgiver å slippe å betale lønn for ordinært arbeid. Anonymkode: dd1f0...240 Det var dette jeg trodde en praksisplass kunne hjelpe med. Gi folk en sjanse til å vise hva de kan og hvem de er som person idag. hull i cv’er kan skyldes livskriser som nå kanskje mange år etterpå ikke er noe problem og man er en god arbeidstaker men pga den krisa fikk man hull i cv. Slik det er nå funker det veldig dårlig og lager egentlig bare flere hull i cv’en
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #64 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har selv blitt ansatt på den måten, og det har vært andre på praksisplass i bedriften jeg jobber i. Det er litt blandede erfaringer rundt det. Arbeidsplassen min ble lagt ned, og jeg fikk tilbud om denne praksisplassen veldig fort, så hadde ikke vært arbeidsledig spesielt lenge. Jeg tror det hjalp litt, for jeg hadde ikke masse avslag i bagasjen, og erfaringen fra arbeidslivet var ganske fersk, så det var enklere å ikke finne seg i hva som helst. Jeg fikk god opplæring, merket at de trengte en ansatt og var interessert i å lære meg opp på en god måte, de andre ansatte behandlet meg bra osv. Problemet var at sjefen var tydelig på at jeg var den rette for jobben ganske tidlig, og ble lovet jobben etter de tre avtalte månedene. Da dagen kom så ville han forlenge praksisplassen, selv om han var helt tydelig på at jeg skulle få den jobben. Han ønsket selvfølgelig å spare tre måneder til med lønn...Heldigvis hadde jeg ben nok i nesa til å ikke godta det, med god støtte fra min saksbehandler, og det var enten ansettelse eller så fant jeg noe annet. Fikk jobben med en gang. Etter dette har jeg steget litt i gradene, og vi har hatt flere innom på praksisplass for å fylle den stillingen jeg startet med. De har behandlet godt føler jeg, og det har vært en reell stilling i den andre enden. Noen passet bare ikke til jobben, de forsto ikke gangen i det f.eks, og noen hadde dårlig oppmøte. De kom for sent, eller så kom de ikke og ga ikke beskjed før lenge etter at arbeidsdagen var i gang. Tror vi prøvde 3-4 stk før vi fant den som passet. Det betyr selvfølgelig et helt år med gratis arbeidskraft, men dette var fordi de vi fikk inn virkelig ikke passet til jobben. I tillegg til dette har vi hatt praksisplasser i tilfeller der ansatte har vært langtidssykemeldte, og de i praksis har trodd at de har en jobb å gå til hvis de bare gjør den godt nok. Dette er ikke greit. Det samme gjelder perioder hvor det trengs ekstra hjelp i produksjon i høysesong, men det er ingen stilling å fylle resten av året. For en som er arbeidsledig, og kanskje ikke har hatt jobb før, så er det selvsagt fint med trening i arbeidslivet. Det er også viktig for noen å ha noe å gå til, selv om det ikke er permanent, men da skulle bedriften her vært tydelig på at det ikke var en ledig stilling som ventet. Det har det ikke alltid vært, og det svir veldig å se noen bli utnyttet på den måten. Vi har ikke hatt noen på praksisplass etter dette, rett og slett fordi resten av oss ansatte så at dette ble utnyttet, og det likte vi ikke. Det er veldig synd, for det er en fantastisk mulighet jeg selv og flere her har benyttet oss av. Anonymkode: c3b5e...313 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #65 Skrevet 11. oktober 2022 Maestro skrev (På 10.7.2022 den 23.16): Men! Det var kanskje meiningen at jeg ikke ble der. Tenker at jeg fikk stress reaksjon da. Men da var ikke alle ansatte som jobba der og spiste engang pga hjemmekontor. Hørt at bla Nille og flere serveringssteder utnytter utplasserte fra nav. Og ikke norske ansatte med elendig lønn. Jeg jobbet på nille gjennom nav og det var helt forferdelig, skikkelig frekk sjef med dårlig holdning. Samtidig som jeg var der kom det en til fra nav så da var vi to som jobbet der samtidig og fant ut at de tok inn folk fra nav hele tiden, litt kjipt når man håper på en reel mulighet for fast jobb, men med tanke på hvordan sjefen var så var der like greit. En annen gang var jeg utplassert på kantine og det var helt fantastisk, og en kjempe fin sjef. Jeg fikk meg fast jobb et annet sted så vet ikke hva som hadde skjedd hvis jeg ble der, men tror ikke de hadde gitt meg en jobb, men det ble forespeilet «muligheter.» Anonymkode: e9dd3...623 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #66 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 11.7.2022 den 10.01): Har tatt imot mange slike i min tidligere jobb. De fikk jobbe med det vi gjorde. Noen dager med rydding og plassering for å bli kjent med produkter. Noe også nyansatte starter med. Mye pga å få ned bla prestasjon angst, og finne ut hos noen med dårlig form, hvor tempo og tåle grenser ligger. Etterhvert har de fått opplæring maskiner og kundebehandling, dersom det er nytt for dem. Noen har ikke sluppet videre til feks kundebehandling og operere på maskiner, fordi de ikke mestrer mer. De klarer det ikke på egenhånd. Derav også intrapping på arb oppgaver. Et par som ikke klarte å ta imot beskjeder som alltid gjorde motsatt av de de fikk beskjed om klaget selvfølgelig på meg, og at jeg ikke lot de prøve nok. Og mente jeg ikke behandlet de bra. De ble tatt imot like godt alle sammen, og alle fikk like muligheter. Noen trengte mer tid utover max grensen til nav for å mestre, så jeg hjalp til med å skrive søknader om anbefalt forlengelse, dersom de ønsket det selv. En hadde litt mye negativ bagasje, så hvor mye men hvor sakte det gikk fremover. Og som først fikk flere forlengelse, til vedkommende var klar nok til å kunne håndtere jobben som ansatt, og ble ansatt hos oss etterhvert. Så jeg vil nok se på hvor mange klager ett sted får av brukerne, enn bare en klage. Fordi, min erfaring er at de som sliter med å tilegne seg oppgavene, er også de som påsto mest ovenfor oss som skulle lære de opp. Ble fornermet bla når vi etter mange gitte muligheter på oppgaver, endte med å ta ta over å gjøre de selv. De fikk jo ikke dritt oppgaver som ingen gadd. De fikk oppgaver noen måtte gjøre. Så de oppgavene som ble gitt, var iht stilling beskrivelse. Noen ble også fornermet dersom du måtte inn å korrigere. Kan vel si det var en 10% som ikke fungerte på Basic og enkle oppgaver. De som stakk av og gjemte seg for oppgaven, de fikk vi alltid gjort noe med. Så når jeg hører folk som klager på praksis plassen sin, blir jeg mest litt skeptisk. Og hadde nok først begynt å regarere, om veldig mange reagerer. Anonymkode: a0681...38a Jeg hadde også selvsabotert om jeg måtte utføre ulønnet arbeid uten sjans til fast jobb Anonymkode: 4ca79...436 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #67 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg hadde også selvsabotert om jeg måtte utføre ulønnet arbeid uten sjans til fast jobb Anonymkode: 4ca79...436 Personen du siterer skriver jo at den som fungerte fikk fast jobb, og lønnen får du fra NAV fordi du er arbeidsledig. Denne ordningen er veldig fin fordi arbeidsgiver får en god mulighet til å gi en med bagasje eller hull i CV-en en sjanse, uten å tape på det. Personen i praksis får arbeidserfaring og mulighet for fast ansettelse. Viser man kun de dårlige sidene sine, så er det selvfølgelig lite håp for jobb. Ordningen er kjempefin hvis den brukes riktig, men dessverre er det noen som utnytter den ved å love en ledig stilling som ikke finnes. Anonymkode: c3b5e...313 2
Motelvibes Skrevet 11. oktober 2022 #68 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 11.7.2022 den 13.03): Jeg stortrivdes i hvertfall i min halvårige praksis i en storby i Norge. Lærte masse av både ansatte og brukere. Tror også du skal være litt varsom med å generalisere ut fra noen få situasjoner. At enkelte studenter mistrives eller behandles dårlig i praksis gjelder ikke nødvendigvis "mange" eller "alle". Anonymkode: 18196...80e Hilsen nav-ansatt… 🤣 Å være ansatt gjennom nav, de kaster vekk tida di. Så aap-perioden blir kastet vekk på jobboppdrag som verken gagner personen, eller som fører til annet enn «ett skritt frem-tre tilbake»-situasjon. Nav burde bli flinkere til å avskrive bedrifter som konsekvent utnytter gratis arbeidskraft. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #69 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Personen du siterer skriver jo at den som fungerte fikk fast jobb, og lønnen får du fra NAV fordi du er arbeidsledig. Denne ordningen er veldig fin fordi arbeidsgiver får en god mulighet til å gi en med bagasje eller hull i CV-en en sjanse, uten å tape på det. Personen i praksis får arbeidserfaring og mulighet for fast ansettelse. Viser man kun de dårlige sidene sine, så er det selvfølgelig lite håp for jobb. Ordningen er kjempefin hvis den brukes riktig, men dessverre er det noen som utnytter den ved å love en ledig stilling som ikke finnes. Anonymkode: c3b5e...313 Det du nevner kan man jo ikke være sikker på før det eventuelt er for sent og man allerede har blitt utnyttet Anonymkode: 4ca79...436 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #70 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg var praktikant via NAV, og siden det var min første jobb, så ga jeg alt jeg hadde. Jobbet gratis i 9 måneder jeg, fordi sjefen løy og sa jeg skulle få en jobbkontrakt. Skjønner nå at jeg var naiv og at de bare brukte meg. Både sjefen og kollegaene ga meg jobben de ikke ville gjøre fordi jeg visste ikke hvordan man setter grenser eller sier nei. Hadde en praksis jobb i ettertid også, der sjefen var en drittsekk og endte opp med å gå derfra også. For en eller annen grunn blir mab automatisk sett ned på fordi man fikk den jobben via NAV. Aldri igjen. Anonymkode: 26f4d...c68 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #71 Skrevet 11. oktober 2022 Motelvibes skrev (1 time siden): Hilsen nav-ansatt… 🤣 Å være ansatt gjennom nav, de kaster vekk tida di. Så aap-perioden blir kastet vekk på jobboppdrag som verken gagner personen, eller som fører til annet enn «ett skritt frem-tre tilbake»-situasjon. Nav burde bli flinkere til å avskrive bedrifter som konsekvent utnytter gratis arbeidskraft. Nettopp, men NAV drives ikke økonomisk. Det et system i full kollaps, man vil heller ikke sette lys på hvor mye innvandringen fra ikke-vestlige land koster NAV. Milliarder! Med alle tiltak som settes i gang, sykurs for somaliske kvinner....kostet nesten 20 millioner. Anonymkode: dd2f1...a1b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #72 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var praktikant via NAV, og siden det var min første jobb, så ga jeg alt jeg hadde. Jobbet gratis i 9 måneder jeg, fordi sjefen løy og sa jeg skulle få en jobbkontrakt. Skjønner nå at jeg var naiv og at de bare brukte meg. Både sjefen og kollegaene ga meg jobben de ikke ville gjøre fordi jeg visste ikke hvordan man setter grenser eller sier nei. Hadde en praksis jobb i ettertid også, der sjefen var en drittsekk og endte opp med å gå derfra også. For en eller annen grunn blir mab automatisk sett ned på fordi man fikk den jobben via NAV. Aldri igjen. Anonymkode: 26f4d...c68 Du ble grovt utnyttet. Anonymkode: dd2f1...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #73 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det du nevner kan man jo ikke være sikker på før det eventuelt er for sent og man allerede har blitt utnyttet Anonymkode: 4ca79...436 Nei, selvfølgelig ikke, men det er hvert fall ingen mulighet for ansettelse hvis man selvsaboterer eller yter dårlig. Anonymkode: c3b5e...313
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #74 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nei, selvfølgelig ikke, men det er hvert fall ingen mulighet for ansettelse hvis man selvsaboterer eller yter dårlig. Anonymkode: c3b5e...313 Ansettelse er kanskje 1% sikkerhet. Anonymkode: dd2f1...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #75 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg er på praksis nå. Men herregud så mye surr. Jeg har noen sykdommer og noen diagnoser men med rett tilrettelegging kan jeg jobbe litt sier nav. Vel siden det er veldig få som gidder å tilrettelegge og jobber som passet har jeg blitt kastet rundt div steder et år. Nå har jeg vært på samme stedet siden mai men siden ferie møter sykdom( ikke meg) og surr har jeg nesten ikke lært noe. Jeg viste fort at dette stede ikke er noe for meg meg må viss prøve og prøve pga hadde jo dårlig start. Dette gjør meg mere sliten enn sykdommer og diagnosen og gjør livskvalitet min værre. Orker ikke gjøre det jeg vanligvis gjør som trening. Anonymkode: f4ad4...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #76 Skrevet 11. oktober 2022 Har sett OG opplevd dette selv. Dessverre. Mange mennesker har dårlig selvtillitt, emosjonell intelligens og generelt lite selvbevissthet. De evner og ønsker ikke å ta innover seg andre menneskers ståsted. De oppfører seg som forvokste barn i en voksen kropp. Tror at mer læring om empati i grunnskolen kan endre dette for fremtiden. Anonymkode: 3d867...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #77 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er på praksis nå. Men herregud så mye surr. Jeg har noen sykdommer og noen diagnoser men med rett tilrettelegging kan jeg jobbe litt sier nav. Vel siden det er veldig få som gidder å tilrettelegge og jobber som passet har jeg blitt kastet rundt div steder et år. Nå har jeg vært på samme stedet siden mai men siden ferie møter sykdom( ikke meg) og surr har jeg nesten ikke lært noe. Jeg viste fort at dette stede ikke er noe for meg meg må viss prøve og prøve pga hadde jo dårlig start. Dette gjør meg mere sliten enn sykdommer og diagnosen og gjør livskvalitet min værre. Orker ikke gjøre det jeg vanligvis gjør som trening. Anonymkode: f4ad4...c8a Det er faktisk bedre å gi en uføretrygd. Så folk kan fokusere på livet sitt, hva som er best for de selv. Noen så enkelt som en gåtur ute, trene litt styrketrening. For noen er dette nok for å ha et greit liv, ikke presses inn i en dum jobb pga NAV vil det. Anonymkode: dd2f1...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #78 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ansettelse er kanskje 1% sikkerhet. Anonymkode: dd2f1...a1b Jeg har skrevet om min erfaring som både den som er i praksis, og som en kollega når vi har hatt andre på praksisplass. I mitt tilfelle var det en ledig stilling som jeg da fikk. I flere andre tilfeller her har det også vært det, men flere har ikke fått jobben fordi de ikke gjør som de skal, kommer for sent, dukker ikke opp uten beskjed osv. Andre ganger har sjefen hatt noen inne fordi han trengte ekstra arbeidskraft, men det var ingen reell stilling i andre enden. Her har det med andre ord vært litt av begge deler, men 90% av de gangene vi har hatt noen her så har det vært en fast stilling i andre enden HVIS de gjør jobben godt nok. Det betyr at det har vært veldig gode sjanser med mindre man velger å gjøre det dårlig. Det er snakk om en enkle kontorjobber, med unntak av én lagerstilling. Anonymkode: c3b5e...313
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #79 Skrevet 11. oktober 2022 5 hours ago, GrønnNellik68 said: Jeg er enig jeg fikk praksis plass av nav våren 2020. Og i juni oppdaget jeg at firmaet hadde satt meg opp som ferie vikar for to apotek. Jeg har en reseptar utdanning og tenkte å gjøre ett ærlig forsøk på å komme meg inn i den jobben igjen etter lengre pause pluss at jeg følte meg usikker og trengte trening i trygg forhold. Men da jeg så de hadde satt meg opp som ferie vikarer for hele ferien for at de fast ansatte kunne ta ferie og ikke tilbød noe lønnsbetaling. Og flere kvelder uka med alene ansvar for butikken steila jeg. Selv fikk jeg tilbud om praksisplass med hjemmekontor og beskjed om at jeg måtte jobbe selvstendig og ikke forstyrre de som var fast ansatte. Hva slags praksisplass er det? Det er jo kun at jeg jobber gratis. Og om de mener at jeg er god nok til å jobbe selvstendig, hvorfor kan de ikke da gi meg en betalt jobb? Anonymkode: 62f69...51d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå