AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Hva tenker dere om folk som er på arbeidspraksis via NAV? Jeg spør fordi jeg har sett så mye dårlig behandling av praksiskandidater. Forstår ikke folk at dette er noe som kan skje hvem som helst? Syns dere det er greit å behandle nav praktikanter dårligere enn andre ansatte, selv om de gjør en like god jobb som andre ansatte, bare fordi de er der via NAV? Anonymkode: eb271...7dd 6 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #2 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hva tenker dere om folk som er på arbeidspraksis via NAV? Jeg spør fordi jeg har sett så mye dårlig behandling av praksiskandidater. Forstår ikke folk at dette er noe som kan skje hvem som helst? Syns dere det er greit å behandle nav praktikanter dårligere enn andre ansatte, selv om de gjør en like god jobb som andre ansatte, bare fordi de er der via NAV? Anonymkode: eb271...7dd Hvor er dette? Selvfølgelig er det ikke greit, det er lavmål og skal ALDRI godtas. Anonymkode: ee434...19b 7 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #3 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva tenker dere om folk som er på arbeidspraksis via NAV? Jeg spør fordi jeg har sett så mye dårlig behandling av praksiskandidater. Forstår ikke folk at dette er noe som kan skje hvem som helst? Syns dere det er greit å behandle nav praktikanter dårligere enn andre ansatte, selv om de gjør en like god jobb som andre ansatte, bare fordi de er der via NAV? Anonymkode: eb271...7dd Er det i barnehage eller sykehjem? Anonymkode: d5ebd...602 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #4 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er det i barnehage eller sykehjem? Anonymkode: d5ebd...602 Ulike plasser. Anonymkode: eb271...7dd 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #5 Skrevet 9. juli 2022 Rart. Har vært innom flere arbeidsplasser som har hatt utplasserte gjennom NAV, men har aldri opplevd at de ble dårligere behandlet enn resten av oss. Et par av de utplasserte har nok havnet på feil plass og var ikke utadvent nok, eller teknisk nok, eller detaljorientert nok for jobben de ble satt til å gjøre. Men da fikk de arbeidsoppgaver som passet bedre for deres personlighet, evner og erfaring. De ble ikke dårligere behandlet, men flyttet litt på slik at arbeidsplassen og den utplasserte begge fikk mest mulig ut av situasjonen. Flere ble fast ansatte. Hvilken type yrke ser du dette i? Veldig synd om det er slik, men skal jo behandles bra selv om man er utplassert gjennom NAV. Men jeg vil tro fast ansatte vil få førsterett til de skiftene de ønsker og sånn. Det handler om ansennitet. Anonymkode: 9134e...3d1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #6 Skrevet 9. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva tenker dere om folk som er på arbeidspraksis via NAV? Jeg spør fordi jeg har sett så mye dårlig behandling av praksiskandidater. Forstår ikke folk at dette er noe som kan skje hvem som helst? Syns dere det er greit å behandle nav praktikanter dårligere enn andre ansatte, selv om de gjør en like god jobb som andre ansatte, bare fordi de er der via NAV? Anonymkode: eb271...7dd Hva jeg tenker og hvordan jeg oppfører meg er heldigvis to ulike ting. Synes synd på de som er i arbeidspraksis, bortkastet tid og de som alle andre burde få betalt for jobben de gjør - skikkelig betaling altså, ikke noe halvveis sponsa av nav - dårlig betalt for de som er der, og billig/gratis arbeidskraft til bedriftene...opprett heller en ny stilling og ansett noen. Synes hele systemet er håpløst. Hos oss blir ingen behandlet dårlig, men vi har folk som er her fra utlandet for å få trening i norsk - så blir ikke helt det samme. Anonymkode: aacd6...9f0 12 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #7 Skrevet 10. juli 2022 Jeg var utplassert gjennom nav. Ble tatt godt i mot. Ble fast ansatt etterpå Anonymkode: 4b778...0df 9
Maestro Skrevet 10. juli 2022 #8 Skrevet 10. juli 2022 Var i arbeidstrening i ei kantine. Men! Jeg fikk vite etter nesten 3 mnd at jeg ikke kunne være der, da det ikke var lov med utplassering når faste ansatte var permittert. Dette var under korona. Veldig dumt, da jeg trivdes godt med gutta jeg jobba med og fikk gode tilbakemeldinger. Eneste minus at jeg havna fort i oppvasken, for da hadde kokkene og ene lærlingen andre ting som de måtte gjøre selv. Fikk gratis lunsj hver dag, vi spiste lunsj fast kl 13.00 ish alle på kjøkkenet og de to på kontoret. Veldig hyggelig. Ble dårlig etter jobb eller slutten av dagen, men sa ikke noe heller da jeg sklei rett inn hos dem og trivdes. Hadde jo ikke gått i lengden desverre. Så jeg har nå jobba et år som fritidskontakt og har søkt uføretrygd. Helt greit pr nå, men håper på en annen hverdag senere på et tidspunkt.👌🏻 2 3
Maestro Skrevet 10. juli 2022 #9 Skrevet 10. juli 2022 Men! Det var kanskje meiningen at jeg ikke ble der. Tenker at jeg fikk stress reaksjon da. Men da var ikke alle ansatte som jobba der og spiste engang pga hjemmekontor. Hørt at bla Nille og flere serveringssteder utnytter utplasserte fra nav. Og ikke norske ansatte med elendig lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #10 Skrevet 10. juli 2022 Da jeg var student jobbet jeg i matvarebutikk hvor vi enkelte ganger hadde folk med prakisplass. I vår butikk ble de behandlet likt som de fast ansatte og tror også alle fikk tilbud om fast jobb hos oss. Hadde selv en sjef som var svært forståelsesfull når det kom til at folk har ulike behov og evner. Anonymkode: bb9fb...de6 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #11 Skrevet 11. juli 2022 Mange firmaer utnytter dette, etterpå får de ikke noen jobb. NAV bør stoppe denne galskapen 100%. Anonymkode: dd2f1...a1b 5 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #12 Skrevet 11. juli 2022 Må si at jeg er overrasket over at folk har bare positive opplevelser. Det er jo selvsagt bra. Anonymkode: eb271...7dd
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #13 Skrevet 11. juli 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Må si at jeg er overrasket over at folk har bare positive opplevelser. Det er jo selvsagt bra. Anonymkode: eb271...7dd De fleste har nok positive opplevelser, men det er gjerne ikke de man hører mest om. Vi hadde 3-4 utplassert via NAV hvert eneste år, og selv om få av dem fikk fast jobb hos oss så hadde jeg helt klart inntrykk av at de trivdes, og de ble inkludert på lik linje med alle andre. At de fleste ikke fikk fast jobb hadde ingenting med økonomi eller utnytting av systemet å gjøre, men handlet rett og slett om at de ikke var egnet til yrket, eller at den utplasserte faktisk ikke var interessert i jobb (på vei mot uføretrygd, mente at butikk var lavstatus eller lignende). Anonymkode: 61f7d...ba5 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #14 Skrevet 11. juli 2022 Jeg tenker ikke noe om mennesker som er i praksis fra NAV, som om de var en ensartet gruppe. Det som er felles for de er vel at de har behov for litt hjelp til å komme inn (igjen) i arbeidslivet. Og det er en situasjon som alle kan komme i, så jeg tenker at de er like ulike som folk flest. Synes det er trist og leit om de enkelte steder ikke blir godt behandlet. Tenker at slike arbeidsgivere skal ikke NAV samarbeide med. Men vet om flere som har kommet i arbeid på denne måten, og det betyr vel at samarbeidet ble vellykket. Anonymkode: faf49...b08 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #15 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Mange firmaer utnytter dette, etterpå får de ikke noen jobb. NAV bør stoppe denne galskapen 100%. Anonymkode: dd2f1...a1b Men hva med oss som fikk foten innafor på den måten? Brukt rett er det et godt virkemiddel. Anonymkode: 4446f...a9e 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #16 Skrevet 11. juli 2022 Vi har med jevne mellomrom folk fra NAV som er hos oss på "arbeidstrening" eller lignende tiltak. Det er som regel godt utdannede personer som av ulike årsaker sliter med å få seg jobb. De blir selvsagt behandlet på lik linje som alle andre nyansatte, bortsett fra at de som regel har et tidsbegrenset engasjement. Et par passet ikke inn hos oss grunnet faglige aspekter, mens en tredje fikk fast jobb og er der den dag i dag. Anonymkode: 86609...e4a 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #17 Skrevet 11. juli 2022 Hos oss blir de stort sett tatt godt imot og behandlet som en hvilken som helst nyansatt mtp. opplæring og sånt. Faktisk er rundt 40% av de ansatte kommet via Nav, så en god del har jo opplevd det selv og husker hvordan det var. Men, jeg ser at det kommer litt an på kandidaten også. Hvis kandidaten har dårlige holdninger, f.eks dårlig arbeidsmoral, dårlig pausekultur, dårlig oppmøte, da dømmes de av de andre og det kan sikkert komme en slengbemerkning. Anonymkode: 4446f...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #18 Skrevet 11. juli 2022 Gjør du en god jobb blir du behandlet bra, er du en byrde på arbeidsplassen blir du behandlet deretter. Anonymkode: 3decb...11a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #19 Skrevet 11. juli 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hos oss blir de stort sett tatt godt imot og behandlet som en hvilken som helst nyansatt mtp. opplæring og sånt. Faktisk er rundt 40% av de ansatte kommet via Nav, så en god del har jo opplevd det selv og husker hvordan det var. Men, jeg ser at det kommer litt an på kandidaten også. Hvis kandidaten har dårlige holdninger, f.eks dårlig arbeidsmoral, dårlig pausekultur, dårlig oppmøte, da dømmes de av de andre og det kan sikkert komme en slengbemerkning. Anonymkode: 4446f...a9e Men dette gjelder vel også andre faste ansatte som sluntrer unna, og har ingenting å gjøre med at vedkommende kommer inn via nav? Anonymkode: 61f7d...ba5 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #20 Skrevet 11. juli 2022 På min forrige arbeidsplass ble de fra nav behandlet helt likt av oss som jobbet der. Men de ble dessverre utnyttet av sjefen. Vi var få som fikk fast stilling, men det var alltids plass til utplassering fra nav. Og når det hadde gått lang nok tid, så ble de fra nav shippa ut, og en ny tatt inn. Aldri noe fast å få.. Anonymkode: 75368...78b 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå