AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Vi bor på et lite sted med kun en vdg, og nå har det seg slik at avkommet ikke kom inn på 1 valget, men noe helt annet, som jeg forsåvidt ikke aner hvorfor hun satte opp som nr 2. Hun står som nr 14 på venteliste, så det er med andre ord helt håpløst .. Dette er så stor krise. Det hadde ikke vært så stor krise om 2 valget ikke var så inni granskogen på trynet (skriver ikke hva for ikke å fornærme noen og orker heller ingen diskusjon) .. Men hva gjør man? Må hun bare gå på 2 valget? Finnes det noen muligheter til å endre 2 valget? Dumme spørsmål kanskje men jeg gikk på vdg i oslo og kom inn på førstevalget mitt, så dette er nytt for meg. Anonymkode: 51630...419
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #2 Skrevet 9. juli 2022 Jeg kom kom inn på andre valg, men etter 1 mnd åpnet det seg en plass på førstevalget. Hvor store klasser er det? Hva med tredjevalget, om andre valget er helt på trynet? Om linjen hen kom inn på er totalt uaktuelt, så går det an å gå med kullet under, til neste år Anonymkode: 0b012...5ed
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #3 Skrevet 9. juli 2022 Hun kan også gå på første linja et år nå, og søke seg inn på en ny førstelinje til neste år Anonymkode: 0b012...5ed
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #4 Skrevet 9. juli 2022 Hei! Ville anbefalt å ta kontakt med skolen og få høre der, men det er ikke krise å stå på venteliste - mange kommer inn ila høsten Jeg gikk studie og satte meg opp på helse-venteliste, og kom inn etter 2 mnd, og da var jeg typ nr 20, mange som bytter frem og tilbake og finner ut at det ikke passer for dem. Ville prøvd å snakke med skolen om hva de tenker og hvor lang tid de tror det kommer til å ta mtp venteliste, hvis hun absolutt ikke vil gå på denne linja så vent heller til neste år. Anonymkode: 65e8c...7b6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #5 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kom kom inn på andre valg, men etter 1 mnd åpnet det seg en plass på førstevalget. Hvor store klasser er det? Hva med tredjevalget, om andre valget er helt på trynet? Om linjen hen kom inn på er totalt uaktuelt, så går det an å gå med kullet under, til neste år Anonymkode: 0b012...5ed Det er kun 40 plasser, og hun står som nr 14 på venteliste. Jeg har snakket med fagleder tidligere i dag, og hun sa at det var lite håp. Hun søkte vdg midt mens vi var i flytting og før den nye adressen var registrert, men har vært i kontakt med inntakskontoret i ettertid, og ikke tenkt noe på at hun ikke skulle komme inn egentlig, kjenner at jeg er veldig lei meg på hennes vegne, og også det utrolig teite 2 valget hennes - da det ikke samsvarer en mm engang med hennes personlighet, interesser eller noe 😅 Det kan jo selvsagt gå helt ok, men .. Det er ikke aktuelt å ikke gå på skolen, så der må vel bare gå bra med det forbanna 2 valget. Ikke at det er noe galt med linjen eller fremtiden, men det har absolutt ingenting med hennes personlighet, interesserer eller kunnskap å gjøre. Null! Helse og oppvekst var det hun i utgangspunktet søkte seg inn på, med hele fremtiden og drømmene i boks. Anonymkode: 51630...419
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #6 Skrevet 9. juli 2022 Det er nå en gang sånn at man har rett på inntak på «1 av 3». Derfor er det viktig å tenke nøye gjennom hva man setter som 2. og 3. valg. Når det er sagt; inntaket er kjørt og avkommet må bare forholde seg til resultatet. Anonymkode: 4b608...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #7 Skrevet 9. juli 2022 Ring til andre skoler der de tilbyr 1.valget hennes og spør om de har ledig. Dersom hun kan komme inn der, så får hun flytte på hybel Anonymkode: f3e84...071
powerpuffen Skrevet 9. juli 2022 #8 Skrevet 9. juli 2022 Hvorfor er 2 valget håpløst? De aller fleste vgs-linjer vil kunne lede til generell studiekompetanse om man velger påbygg på siste året Jeg regner med du kjenner din datter godt, men det kan hende hun har interesser i noe du kanskje ikke visste om? Jeg ville gitt 2 valget en sjanse, kanskje både du og henne blir positivt overrasket! 1 1 1
Mariell1995 Skrevet 9. juli 2022 #9 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er kun 40 plasser, og hun står som nr 14 på venteliste. Jeg har snakket med fagleder tidligere i dag, og hun sa at det var lite håp. Hun søkte vdg midt mens vi var i flytting og før den nye adressen var registrert, men har vært i kontakt med inntakskontoret i ettertid, og ikke tenkt noe på at hun ikke skulle komme inn egentlig, kjenner at jeg er veldig lei meg på hennes vegne, og også det utrolig teite 2 valget hennes - da det ikke samsvarer en mm engang med hennes personlighet, interesser eller noe 😅 Det kan jo selvsagt gå helt ok, men .. Det er ikke aktuelt å ikke gå på skolen, så der må vel bare gå bra med det forbanna 2 valget. Ikke at det er noe galt med linjen eller fremtiden, men det har absolutt ingenting med hennes personlighet, interesserer eller kunnskap å gjøre. Null! Helse og oppvekst var det hun i utgangspunktet søkte seg inn på, med hele fremtiden og drømmene i boks. Anonymkode: 51630...419 Ååå, jeg er så nysgjerrig på hva som er andrevalget 😅 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #10 Skrevet 9. juli 2022 Plutselig kan det hende at hun får det kjempegøy og ting faller på plass. Jeg har vært lærer på elektrolinja og har sett mange sånne historier Anonymkode: 7126d...11a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #11 Skrevet 9. juli 2022 Det må jo være en grunn til at hun har satt opp 2.valget? Kanskje hun føler at det passer henne, selv om du ikke er enig. Husk at ungdommen ikke skal fylle foreldres forventning til vgs, men sin egen. Det høre litt ut som om du er flau over valget hennes. Dette må hun bestemme helt selv. Hun må jo uansett ta konsekvensen av prioriteringen hun har gjort. Anonymkode: 7bae1...2d2 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #12 Skrevet 11. juli 2022 Hvorfor ikke gi valg nummer to en sjanse? Rimelig teit å svartmale det med en gang. Så kan "avkommet" heller søke på nytt neste år om det viser seg å være helt uaktuelt. Ett år til eller fra spiller ingen rolle i det store løp, og noen ganger kan "feil" vise seg å være noe positivt likevel. Sitter igjen med inntrykket av at det er du som egentlig vil bestemme over hva datteren din skal studere. Anonymkode: 29893...9c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå