Gå til innhold

Tips til enkle måltider uten meieriprodukter og lite karbo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger ikke lavkarbolivsstilen, men jeg spiser lite karbo fordi det gir meg mer energi. Jeg får mye hjernetåke og føler meg tung når jeg har mer karbo i kostholdet, med mindre jeg trener jevnlig.. noe jeg ikke har tid til i sommer pga to jobber. 

Jeg har dårlig hud i ansiktet som av og til blusser opp, og føles egentlig mer som et utslett. Det klør av og til, og føles litt sånn flassete/skorpete, så det er ikke som vanlig acne. Neste forsøk for å ordna det her er å skippe alt av meieriprodukter, men det bruker jeg mye av. 

Spiser alt annet, men har lite sukker i kosten og blir så veldig oppblåst i magen av hvetebakst at det unngår jeg uansett hvis jeg kan. 

Har lite tid til matlaging så alle raske tips til lunsj og middag er veldig ønsket! 

Anonymkode: edbbf...152

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klarer du ikke såpass selv?

Anonymkode: 87dcb...b26

AnonymBruker
Skrevet

Salater med mye grønnsaker, egg, og feks kylling, biffstrimler eller slikt? oljedressing?

Pai? Om du har tynn bunn blir det jo ikke mye karbo. kjempegodt med skinke og purreløk. Jeg bruker aldri ost på toppen. Lager du ei stor form er det nok til flere måltider. 

Omelett med de grønnsakene du liker og evt. skinke eller spekeskinke?

Fisk i folie er god og lett middag.

Langstekt kjøtt av forskjellige sorter, med bakte grønnsaker?

Anonymkode: 278f1...716

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Klarer du ikke såpass selv?

Anonymkode: 87dcb...b26

🫤😞 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Salater med mye grønnsaker, egg, og feks kylling, biffstrimler eller slikt? oljedressing?

Pai? Om du har tynn bunn blir det jo ikke mye karbo. kjempegodt med skinke og purreløk. Jeg bruker aldri ost på toppen. Lager du ei stor form er det nok til flere måltider. 

Omelett med de grønnsakene du liker og evt. skinke eller spekeskinke?

Fisk i folie er god og lett middag.

Langstekt kjøtt av forskjellige sorter, med bakte grønnsaker?

Anonymkode: 278f1...716

Tusen takk for veldig gode forslag! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

lag hjemmelaget lapskaus med gode sunne grønnsaker. frys gjerne ned i porsjoner. god og sunn middag.

Anonymkode: 40462...a70

AnonymBruker
Skrevet

Enkel lunsj: avokado med salt, pepper og sitron

Anonymkode: fbbe6...a60

Skrevet

Rent kjøtt, både rødt og hvitt, samt fisk. Enkelt, kjapt og godt. Lag en salat ved siden av (uten mais og pasta) og dropp ferdig dressing på flaske, men hell gjerne litt olivenolje over.

Til lunsj kan du lage deg en god salat eller ordne en omelett med f. eks. chorizo eller annen pølse + litt paprika. 

Hvis du vet hvilke matvarer som har lite karbohydrater i seg, så er det kun fantasien som setter grenser 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ferdig grillet kylling fra butikken.

Spis lår og vinger som lunch, med f.eks en avokado ved siden av.

Filetstykkene blir til to middager, med f.eks salat ved siden av. Eller jeg bare tar en halv boks perletomater, litt fetaost, oliven, og dander på tallerken. 

Anonymkode: 66da6...70f

AnonymBruker
Skrevet

Lunsj; 
Lavkarboknekkebrød med kjøttpålegg og grønnsaker, smoothiebowl med chiafrø, salatwrap (bruk isbergsalat eller hjertesalat som wrap) med kylling, rå grønnsaker som tomat, paprika og salsasaus- gjerne litt avokado eller kyllingen kan byttes med egg. 

middag; Kjøtt/fisk og ovnsbakte grønnsaker, wok med kjøtt, grønnsakssuppe, linsegryte etc

Anonymkode: dc267...bd7

AnonymBruker
Skrevet

Det du kan gjøre er å ta utgangspunkt i lavkarbo/keto-mat uten meieriprodukter (det finnes mange av de, mange på lavkarbo sverger at de ikke kan spise noe meieriprodukter) også heller legge til litt ekstra karbohydrater om du føler det blir for lite og andre ting som gjør maten enklere.

Søk etter ting som "low carb without dairy". Her er noe av det du kan finne. Bruk det du finner som inspirasjon. Bruk frosne grønnsaker istedet for ferske, bruk andre typer kjøtt istedet for det som er i oppskriften (ferdigstekt/ferdigoppskjært er kjempeenkelt), bruk ferdigsauser eller andre ting du ønsker å ha i som gjør det enklere.

Du kan også prøve å søke etter "simple low carb without dairy" å se om du finner noe spennende da.

Når jeg spiste lavkarbo spiste jeg en del retter med egg (eggevafler med kjøtt og diverse grønnsaker inni, som en wrap, f.eks) og salater. Der er det jo valgfritt om du bruker meieriprodukter. Ellers er grønnsaker og kjøtt med valgfrie sauser/dressinger aldri feil når det kommer til lavkarbo. Kokos-karri-gryte er noe jeg er veldig glad i også, det er helt uten meieriprodukter. Kokosmelk, kylling, karri (og andre krydder du ønsker), paprika, løk, og for å gjøre den litt tykkere samt etterligne ris brukte jeg raspet blomkål. Raspet blomkål får man kjøpt ferdig på butikken. Kylling kan man jo også kjøpe ferdigoppskjært. Da blir det veldig enkelt og godt. :) 

Ellers er det viktig å huske at man sparer veldig mye tid på å lage stooore porsjoner med mat, og sette i kjøleskap/fryseren til senere. Lag middag for flere dager fremover. Blir du lei kan du ha det i esker og legge det i fryseren, og ta opp senere. Hjemme hos oss pleier vi å lage ekstra av alt, spesielt grønnsaker, i helga sånn at vi kan ha litt utover uka. Ofte trenger vi ikke lage ny middag før Onsdag, og lager vi ekstra mye der igjen har vi kanskje middag frem til Lørdag. 

Det finnes også lavkarbo knekkebrød der ute som du kan prøve, hvis du savner noe "brødmat".

Anonymkode: fe6bc...a54

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen fantastisk fine svar og forslag dere andre har kommet med siden sist jeg var innom, tusen tusen takk! Jeg har aldri vært god på kjøkkenet og er vokst opp i et hjem med svært usunne vaner, og det har vært så overveldende å legge om kostholdet til det kroppen min fungerer best på. Føler liksom at jeg ligger etter med så mye kunnskap, men jeg jobber på spreng for å forstå og å lære. Dere har vært enorm hjelp nå, så alle disse tipsene skal jeg ta i bruk! 🙏🏻

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...