AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Jeg har asperger, eller autisme, og sliter med mye traumer etter seksuelt overgrep som barn og voldtekt i begynnelsen av 20-årene. Har veldig problemer med sinte mannestemmer. Selv om det er mange år siden nå, så plager det meg veldig mye og hindrer meg i hverdagen. Jeg klarer ikke prate med menn og det blir vanskelig å få seg kjæreste. Kan man få hjelp med disse traumene og komme over de? Vil gjerne leve litt snart... Anonymkode: a4b86...50b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #2 Skrevet 9. juli 2022 Klart du kan det? Du har Aspberger, jeg kan ikke se hva som skal være til hinder for at du skal kunne gjennomføre traumebehandling? Enhver person ville vært svært preget av dette. Anonymkode: 07d50...89d
Nevrosererroser Skrevet 9. juli 2022 #3 Skrevet 9. juli 2022 Det kan du. Mange autister har behov for traumebehandling av ulike årsaker. Jeg er også autist med tileggsdiagnosen (C)PTSD og har gått igjennom mye behandling for traumer på DPS. Ulike behandlingssteder kan ha ulik kompetanse og innimellom er det utfordrende å helt vite hva man trenger så et tips kan vere å ta kontakt med autismeforeningens veiledningstelefon eller sende en epost til noen som har mye kompetanse om nettop autismespekterforstyrrelser. https://autismeforeningen.no/veiledningstelefon/
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #4 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Klart du kan det? Du har Aspberger, jeg kan ikke se hva som skal være til hinder for at du skal kunne gjennomføre traumebehandling? Enhver person ville vært svært preget av dette. Anonymkode: 07d50...89d Ja, så det er hjelp å få? Hva går egentlig en traumebehandling ut på? Og må man ikke gå til noen som kan asperger? Anonymkode: a4b86...50b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #5 Skrevet 9. juli 2022 Nevrosererroser skrev (4 minutter siden): Det kan du. Mange autister har behov for traumebehandling av ulike årsaker. Jeg er også autist med tileggsdiagnosen (C)PTSD og har gått igjennom mye behandling for traumer på DPS. Ulike behandlingssteder kan ha ulik kompetanse og innimellom er det utfordrende å helt vite hva man trenger så et tips kan vere å ta kontakt med autismeforeningens veiledningstelefon eller sende en epost til noen som har mye kompetanse om nettop autismespekterforstyrrelser. https://autismeforeningen.no/veiledningstelefon/ Hva skal jeg si eller skrive? Jeg fikk diagnosen ifjor, og har ikke fått noen oppfølging. DPS avsluttet med meg. Jeg trodde jeg bare måtte leve med traumene mine. Anonymkode: a4b86...50b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #6 Skrevet 9. juli 2022 Nevrosererroser skrev (7 minutter siden): Det kan du. Mange autister har behov for traumebehandling av ulike årsaker. Jeg er også autist med tileggsdiagnosen (C)PTSD og har gått igjennom mye behandling for traumer på DPS. Ulike behandlingssteder kan ha ulik kompetanse og innimellom er det utfordrende å helt vite hva man trenger så et tips kan vere å ta kontakt med autismeforeningens veiledningstelefon eller sende en epost til noen som har mye kompetanse om nettop autismespekterforstyrrelser. https://autismeforeningen.no/veiledningstelefon/ Og du ble ikke avvist av dps fordi du har autisme? Jeg ble bare kastet ut med en gang jeg fikk diagnosen ifjor selv om jeg har disse traumene jeg ikke har fått hjelp med. Anonymkode: a4b86...50b
Nevrosererroser Skrevet 9. juli 2022 #7 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og du ble ikke avvist av dps fordi du har autisme? Jeg ble bare kastet ut med en gang jeg fikk diagnosen ifjor selv om jeg har disse traumene jeg ikke har fått hjelp med. Anonymkode: a4b86...50b Mulig du ble avslutta fordi du var der til utredning og traumebehandling er en annen utfordring, få ny henvisning med vekt på symptomtrykket du har som følge av traumene. Henvisning til DPS er litt knotete innimellom og det kan vere litt surr om pasienten for eksempel er henvist pga en ting så dukker nye ting opp, da kan man risikere å måtte gå flere runder desverre. Ulike utfordringer har ofte litt ulik tidsramme og kanskje er man henvist til DPG men burde vert på DPS eller lignende. Komorbiditet er veldig vanlig med autismediagnose så det var neppe den i seg selv som var årsaken til at du ble utskrevet.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #8 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva skal jeg si eller skrive? Jeg fikk diagnosen ifjor, og har ikke fått noen oppfølging. DPS avsluttet med meg. Jeg trodde jeg bare måtte leve med traumene mine. Anonymkode: a4b86...50b Men hvor lenge gikk du hos dps FØR du fikk asperger på papiret da? Anonymkode: 660e6...2ef
Nevrosererroser Skrevet 9. juli 2022 #9 Skrevet 9. juli 2022 Du vil få hjelp av fastlegen til å sende henvisning så han vil vere bedre på å hjelpe deg der enn jeg er. En grei start kan vere å skrive opp hva du sliter med og hvordan det påvirker deg i hverdagen. Vesentlige hindringer som at du ikke får til jobb/skole, sosiale situasjoner, relasjoner eller lignende er viktig å få med. En kan ikke kurere autisme, men mange autister kan få hjelp til å håndtere plager og noen komorbiteter kan medisineres eller behandles. Traumebehandling kan vere ulike ting for ulike personer, individuell samtale, gruppesamtale, stabiliseringskurs er mulige behandlingsformer men det kommer an på behov og behandlingssted.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #10 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men hvor lenge gikk du hos dps FØR du fikk asperger på papiret da? Anonymkode: 660e6...2ef Jeg gikk vel i 4 mnd. Anonymkode: a4b86...50b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #11 Skrevet 9. juli 2022 Nevrosererroser skrev (18 minutter siden): Mulig du ble avslutta fordi du var der til utredning og traumebehandling er en annen utfordring, få ny henvisning med vekt på symptomtrykket du har som følge av traumene. Henvisning til DPS er litt knotete innimellom og det kan vere litt surr om pasienten for eksempel er henvist pga en ting så dukker nye ting opp, da kan man risikere å måtte gå flere runder desverre. Ulike utfordringer har ofte litt ulik tidsramme og kanskje er man henvist til DPG men burde vert på DPS eller lignende. Komorbiditet er veldig vanlig med autismediagnose så det var neppe den i seg selv som var årsaken til at du ble utskrevet. Hva er DPG? Syns du de er flinke med deg med autisme på DPS? Blir du møtt på riktig måte? Anonymkode: a4b86...50b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #12 Skrevet 9. juli 2022 Nevrosererroser skrev (11 minutter siden): Du vil få hjelp av fastlegen til å sende henvisning så han vil vere bedre på å hjelpe deg der enn jeg er. En grei start kan vere å skrive opp hva du sliter med og hvordan det påvirker deg i hverdagen. Vesentlige hindringer som at du ikke får til jobb/skole, sosiale situasjoner, relasjoner eller lignende er viktig å få med. En kan ikke kurere autisme, men mange autister kan få hjelp til å håndtere plager og noen komorbiteter kan medisineres eller behandles. Traumebehandling kan vere ulike ting for ulike personer, individuell samtale, gruppesamtale, stabiliseringskurs er mulige behandlingsformer men det kommer an på behov og behandlingssted. Jeg tenkte på hva jeg kunne skrive eller si til denne damen som jobber i veiledningstelefonen. Anonymkode: a4b86...50b
Nevrosererroser Skrevet 9. juli 2022 #13 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg tenkte på hva jeg kunne skrive eller si til denne damen som jobber i veiledningstelefonen. Anonymkode: a4b86...50b Du kan begynne med det du skreiv her, forklare at du opplevde å bare bli avslutta uten videre hjelp etter diagnose og at du trenger hjelp videre på grunn av traumer. Ellers kan du jo selvsagt ta det direkte med fastlegen og eventuellt ta kontakt med autismeforeningen om det ikke fører frem.
Nevrosererroser Skrevet 9. juli 2022 #14 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva er DPG? Syns du de er flinke med deg med autisme på DPS? Blir du møtt på riktig måte? Anonymkode: a4b86...50b DPG er mer arbeidsretta, for eksempel om en er delvis sykemeldt og delvis i arbeid, eller en er ferdig utreda og kanskje i prosess med NAV og arbeidsgiver paralellt med behandling.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #15 Skrevet 10. juli 2022 Nevrosererroser skrev (7 timer siden): Du kan begynne med det du skreiv her, forklare at du opplevde å bare bli avslutta uten videre hjelp etter diagnose og at du trenger hjelp videre på grunn av traumer. Ellers kan du jo selvsagt ta det direkte med fastlegen og eventuellt ta kontakt med autismeforeningen om det ikke fører frem. Hvordan kan man vite at man trenger hjelp? Eller krever jeg for mye? Anonymkode: a4b86...50b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå